고실감 콘텐츠 경험을 위한 AR 기기 특허 동향 분석 : 두부 착용형 AR 기기를 중심으로. Augmented Reality Device Patent Trend Analysis for Highly Realistic Content Experience: Focusing on Head Mounted Display Augmented Reality Devices.원문보기
본 논문은 두부 착용형 AR 기기의 특허 동향을 분석하고 본 기술이 앞으로 나아가야 할 방향을 제시한다. 이를 위하여 이반 서덜랜드(Ivan Sutherland)에 의하여 최초의 두부 착용형 AR 기기가 탄생한 1968년부터 2019년 현재까지 기술의 발달과정을 추적하였다. 이를 살펴보면, 두부 착용형 AR 기기는 통신기술의 발달과 더불어 발전하고 있다. 즉, 통신기술이 혁신적으로 발달하면 곧 이어 AR 기기 또한 성능에 있어 급격한 발전을 이루고 크기는 소형화되었다. 2010년 이후 두부 착용형 AR 기기의 기술 동향은 구글 글라스와 맥을 같이 한다고 하여도 과언이 아니다. 최근 2018년 구글 글라스가 시장에서 실패하고 2019년 두부 착용형 AR 기기에 관련된 ...
본 논문은 두부 착용형 AR 기기의 특허 동향을 분석하고 본 기술이 앞으로 나아가야 할 방향을 제시한다. 이를 위하여 이반 서덜랜드(Ivan Sutherland)에 의하여 최초의 두부 착용형 AR 기기가 탄생한 1968년부터 2019년 현재까지 기술의 발달과정을 추적하였다. 이를 살펴보면, 두부 착용형 AR 기기는 통신기술의 발달과 더불어 발전하고 있다. 즉, 통신기술이 혁신적으로 발달하면 곧 이어 AR 기기 또한 성능에 있어 급격한 발전을 이루고 크기는 소형화되었다. 2010년 이후 두부 착용형 AR 기기의 기술 동향은 구글 글라스와 맥을 같이 한다고 하여도 과언이 아니다. 최근 2018년 구글 글라스가 시장에서 실패하고 2019년 두부 착용형 AR 기기에 관련된 스타트업이 파산하면서, 과거 글로벌 ICT 기업과 스타트업이 양분하고 있던 시장이 재편되고 있다. 이는 본 기술 분야에 대한 패권이 하드웨어 기업에서 소프트웨어 기업 중심으로 옮겨간다는 것을 의미한다. 또한, 경쟁자가 줄어든 시장에서 앞으로 살아남은 소수의 글로벌 기업 사이에 크로스 라이선싱(Cross Licensing)이 일어날 것을 암시한다. 따라서, 이를 대비한 특허권 확보가 필요한바 특허 분석을 통하여 국가별, 출원인별 핵심특허를 짚어본다. 그 결과, 두부 착용형 AR 기기는 가상현실과 증강현실을 아우른 혼합현실 기기로 발전하고 있으며, 혼합현실을 이루는 데 필요한 기술, 촉각/후각/미각을 포함한 증강현실 기기 기술, 과거 구글 글라스 실패 원인이 된 문제들을 해결하는 기술 등 공백 특허가 있음을 확인했다. 이들 공백 특허의 기술개발 및 출원을 통해 추후 크로스 라이선싱에 대비할 필요성이 있다.
본 논문은 두부 착용형 AR 기기의 특허 동향을 분석하고 본 기술이 앞으로 나아가야 할 방향을 제시한다. 이를 위하여 이반 서덜랜드(Ivan Sutherland)에 의하여 최초의 두부 착용형 AR 기기가 탄생한 1968년부터 2019년 현재까지 기술의 발달과정을 추적하였다. 이를 살펴보면, 두부 착용형 AR 기기는 통신기술의 발달과 더불어 발전하고 있다. 즉, 통신기술이 혁신적으로 발달하면 곧 이어 AR 기기 또한 성능에 있어 급격한 발전을 이루고 크기는 소형화되었다. 2010년 이후 두부 착용형 AR 기기의 기술 동향은 구글 글라스와 맥을 같이 한다고 하여도 과언이 아니다. 최근 2018년 구글 글라스가 시장에서 실패하고 2019년 두부 착용형 AR 기기에 관련된 스타트업이 파산하면서, 과거 글로벌 ICT 기업과 스타트업이 양분하고 있던 시장이 재편되고 있다. 이는 본 기술 분야에 대한 패권이 하드웨어 기업에서 소프트웨어 기업 중심으로 옮겨간다는 것을 의미한다. 또한, 경쟁자가 줄어든 시장에서 앞으로 살아남은 소수의 글로벌 기업 사이에 크로스 라이선싱(Cross Licensing)이 일어날 것을 암시한다. 따라서, 이를 대비한 특허권 확보가 필요한바 특허 분석을 통하여 국가별, 출원인별 핵심특허를 짚어본다. 그 결과, 두부 착용형 AR 기기는 가상현실과 증강현실을 아우른 혼합현실 기기로 발전하고 있으며, 혼합현실을 이루는 데 필요한 기술, 촉각/후각/미각을 포함한 증강현실 기기 기술, 과거 구글 글라스 실패 원인이 된 문제들을 해결하는 기술 등 공백 특허가 있음을 확인했다. 이들 공백 특허의 기술개발 및 출원을 통해 추후 크로스 라이선싱에 대비할 필요성이 있다.
This paper analyzes the patent trends of Head Mounted Display Augmented Reality devices and suggests there should be advancement in this field. The development of this technology can be traced back to 1968, when the first Head Mounted Display Augmented Reality device was created by Ivan Sutherland, ...
This paper analyzes the patent trends of Head Mounted Display Augmented Reality devices and suggests there should be advancement in this field. The development of this technology can be traced back to 1968, when the first Head Mounted Display Augmented Reality device was created by Ivan Sutherland, all the way to the present year of 2019. Looking at this, the Head Mounted Display Augmented Reality device is in line with the development of communication technology. In other words, in line with a time when communication technology was being innovatively developed, Augmented Reality devices also made rapid progress in increased performance, as well as a reduction in size. It is not an overstatement to say that the technology trend of Head Mounted Display Augmented Reality devices after 2010 is similar to that of Google Glass. Recently, when Google Glass failed in the market in 2018 and start-up companies related to Head Mounted Display Augmented Reality devices went bankrupt in 2019, the market where global ICT companies and startups were dividing in the past began reshaping. This means that the hegemony in this technical field is shifting from hardware companies to software companies. It also implies that cross-licensing will take place among the few global companies surviving in this new market with fewer competitors. Therefore, it is necessary to secure a patent right in preparation for this. Through patent analysis, we highlight key patents by country and by applicant. As a result, the Head Mounted Display Augmented Reality device is developing into a mixed reality device that encompasses both virtual reality and augmented reality. There are blank patents for technology necessary to achieve mixed reality, augmented reality device technology including tactile, smell, and taste, and technology that solves problems that caused Google Glass to fail in the past. It is necessary to prepare for the future cross licensing through technology development and application of these blank patents.
This paper analyzes the patent trends of Head Mounted Display Augmented Reality devices and suggests there should be advancement in this field. The development of this technology can be traced back to 1968, when the first Head Mounted Display Augmented Reality device was created by Ivan Sutherland, all the way to the present year of 2019. Looking at this, the Head Mounted Display Augmented Reality device is in line with the development of communication technology. In other words, in line with a time when communication technology was being innovatively developed, Augmented Reality devices also made rapid progress in increased performance, as well as a reduction in size. It is not an overstatement to say that the technology trend of Head Mounted Display Augmented Reality devices after 2010 is similar to that of Google Glass. Recently, when Google Glass failed in the market in 2018 and start-up companies related to Head Mounted Display Augmented Reality devices went bankrupt in 2019, the market where global ICT companies and startups were dividing in the past began reshaping. This means that the hegemony in this technical field is shifting from hardware companies to software companies. It also implies that cross-licensing will take place among the few global companies surviving in this new market with fewer competitors. Therefore, it is necessary to secure a patent right in preparation for this. Through patent analysis, we highlight key patents by country and by applicant. As a result, the Head Mounted Display Augmented Reality device is developing into a mixed reality device that encompasses both virtual reality and augmented reality. There are blank patents for technology necessary to achieve mixed reality, augmented reality device technology including tactile, smell, and taste, and technology that solves problems that caused Google Glass to fail in the past. It is necessary to prepare for the future cross licensing through technology development and application of these blank patents.
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