[학위논문]다문화 청소년의 성취동기에 영향을 주는 요인 : 가족지지, 친구지지, 교사지지의 영향력을 중심으로 Influencing Factor of Motivation of Achievement on Multicultural Family Adolescents: Focusing on the Influence of Family Support, Friend Support, Teacher Support원문보기
본 연구의 목적은 다문화 청소년의 성취동기에 영향을 주는 요인을 확인하는 데 있어 가족지지, 친구지지, 교사지지가 성취동기에 직접적으로 미치는 영향력을 파악하는 데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 한국청소년정책연구원(NYPI)에서 수행한 ‘다문화 청소년 패널 데이터(MAPS)’의 5차(2015년)년도와 6차(2016년)년도의 자료를 사용하였으며, 해당 조사에 모두 응답한 1,236가구(청소년 1,236명, 다문화 어머니 1,236명)를 최종분석에 활용하였다. 본 연구에서의 주된 결과는 아래와 같다. 첫째, 다문화 청소년의 성취동기는 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 다문화 청소년의 일반적 특성에 따른 성취동기 수준의 평균 차이를 알아본 결과, 성별과 거주지역은 성취동기에 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만, 학교 밖에서 도움 주는 어른의 유무에 따른 성취동기 수준의 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구의 종속변수인 성취동기를 비롯해 독립변수와 ...
본 연구의 목적은 다문화 청소년의 성취동기에 영향을 주는 요인을 확인하는 데 있어 가족지지, 친구지지, 교사지지가 성취동기에 직접적으로 미치는 영향력을 파악하는 데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 한국청소년정책연구원(NYPI)에서 수행한 ‘다문화 청소년 패널 데이터(MAPS)’의 5차(2015년)년도와 6차(2016년)년도의 자료를 사용하였으며, 해당 조사에 모두 응답한 1,236가구(청소년 1,236명, 다문화 어머니 1,236명)를 최종분석에 활용하였다. 본 연구에서의 주된 결과는 아래와 같다. 첫째, 다문화 청소년의 성취동기는 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 다문화 청소년의 일반적 특성에 따른 성취동기 수준의 평균 차이를 알아본 결과, 성별과 거주지역은 성취동기에 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만, 학교 밖에서 도움 주는 어른의 유무에 따른 성취동기 수준의 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구의 종속변수인 성취동기를 비롯해 독립변수와 통제변수 간의 상관 여부와 그 정도에 대해 분석한 결과, 통제변수 중 신체만족도, 자아탄력성, 다문화 어머니의 자아존중감, 다문화 어머니의 부모효능감, 거주지역에 대한 인식과 독립변수인 가족지지, 친구지지, 교사지지는 다문화 청소년의 성취동기와 정적 상관이 존재하는 것으로 나타났고, 문화적응스트레스와 다문화 어머니의 문화적응스트레스는 다문화 청소년의 성취동기와 부적 상관을 갖는 것으로 나타났다. 넷째, 다문화 청소년의 개인 요인, 보호자 요인, 지역사회 요인을 통제한 후에도 가족지지, 친구지지, 교사지지가 성취동기에 주는 영향력을 살펴보고자 위계적 중다회귀분석을 실시한 결과, 다문화 청소년의 성취동기에 영향을 미치는 개별 변수는 자아탄력성, 가족지지, 어머니의 부모효능감, 학교 밖에서 도움 주는 어른의 유무, 문화적응스트레스, 거주지역 순으로 나타났다. 본 연구의 주요 관심변수인 가족지지, 친구지지, 교사지지 중 유일하게 가족지지만 다문화 청소년의 성취동기에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 다문화 청소년이 지닌 내적 기제 및 주변에 존재하는 다양한 관계망과의 상호협력적 관계를 개발함으로써 다문화 청소년들의 긍정적인 성취동기를 형성하기 위한 프로그램 개발 및 교육이 마련되어야 한다는 필요성을 더하는 데 의의가 있다. 본 연구결과가 주는 사회복지적 함의를 바탕으로 다문화 청소년의 성취동기를 향상을 위해 요구되는 실천적 노력에 관하여, 가족 간의 관계코칭프로그램 개발, 지역사회 내 다문화의식 함양을 위한 환경적 지원, 자아성장프로그램 개발, 학령기별 문화적응스트레스 감소를 위한 프로그램 확대 등을 제언하였다. 또한, 정책적 함의로써 일반가정 청소년과 함께하는 활동 지원 정책 마련, 다문화가족지원센터와 같은 유관기관의 서비스 조정 및 인적자원 개발 등을 제언하였다.
본 연구의 목적은 다문화 청소년의 성취동기에 영향을 주는 요인을 확인하는 데 있어 가족지지, 친구지지, 교사지지가 성취동기에 직접적으로 미치는 영향력을 파악하는 데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 한국청소년정책연구원(NYPI)에서 수행한 ‘다문화 청소년 패널 데이터(MAPS)’의 5차(2015년)년도와 6차(2016년)년도의 자료를 사용하였으며, 해당 조사에 모두 응답한 1,236가구(청소년 1,236명, 다문화 어머니 1,236명)를 최종분석에 활용하였다. 본 연구에서의 주된 결과는 아래와 같다. 첫째, 다문화 청소년의 성취동기는 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 다문화 청소년의 일반적 특성에 따른 성취동기 수준의 평균 차이를 알아본 결과, 성별과 거주지역은 성취동기에 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만, 학교 밖에서 도움 주는 어른의 유무에 따른 성취동기 수준의 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구의 종속변수인 성취동기를 비롯해 독립변수와 통제변수 간의 상관 여부와 그 정도에 대해 분석한 결과, 통제변수 중 신체만족도, 자아탄력성, 다문화 어머니의 자아존중감, 다문화 어머니의 부모효능감, 거주지역에 대한 인식과 독립변수인 가족지지, 친구지지, 교사지지는 다문화 청소년의 성취동기와 정적 상관이 존재하는 것으로 나타났고, 문화적응스트레스와 다문화 어머니의 문화적응스트레스는 다문화 청소년의 성취동기와 부적 상관을 갖는 것으로 나타났다. 넷째, 다문화 청소년의 개인 요인, 보호자 요인, 지역사회 요인을 통제한 후에도 가족지지, 친구지지, 교사지지가 성취동기에 주는 영향력을 살펴보고자 위계적 중다회귀분석을 실시한 결과, 다문화 청소년의 성취동기에 영향을 미치는 개별 변수는 자아탄력성, 가족지지, 어머니의 부모효능감, 학교 밖에서 도움 주는 어른의 유무, 문화적응스트레스, 거주지역 순으로 나타났다. 본 연구의 주요 관심변수인 가족지지, 친구지지, 교사지지 중 유일하게 가족지지만 다문화 청소년의 성취동기에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 다문화 청소년이 지닌 내적 기제 및 주변에 존재하는 다양한 관계망과의 상호협력적 관계를 개발함으로써 다문화 청소년들의 긍정적인 성취동기를 형성하기 위한 프로그램 개발 및 교육이 마련되어야 한다는 필요성을 더하는 데 의의가 있다. 본 연구결과가 주는 사회복지적 함의를 바탕으로 다문화 청소년의 성취동기를 향상을 위해 요구되는 실천적 노력에 관하여, 가족 간의 관계코칭프로그램 개발, 지역사회 내 다문화의식 함양을 위한 환경적 지원, 자아성장프로그램 개발, 학령기별 문화적응스트레스 감소를 위한 프로그램 확대 등을 제언하였다. 또한, 정책적 함의로써 일반가정 청소년과 함께하는 활동 지원 정책 마련, 다문화가족지원센터와 같은 유관기관의 서비스 조정 및 인적자원 개발 등을 제언하였다.
The purpose of this study is to identify the factors that influence the achievement motivation of multicultural adolescents, in order to identify the influence of family support, friend support, and teacher support directly on achievement motivation. In order to achieve the purpose of the study, dat...
The purpose of this study is to identify the factors that influence the achievement motivation of multicultural adolescents, in order to identify the influence of family support, friend support, and teacher support directly on achievement motivation. In order to achieve the purpose of the study, data from the 5th (2015) and 6th (2016) of the 'MAPS(Multicultural Adolescents Panel Study)' performed by the National NYPI(Youth Policy Institute) were used, and 1,236 households (1,236 adolescents and 1,236 multicultural mothers) who responded to all of the surveys were utilized for the final analysis. The main results in this study are as follows. First, the motivation for multicultural youths to achieve was higher than normal. Second, as the outcome of examining the mean difference in achievement motivation levels based on the general characteristics of multicultural youths, gender and residential area did not show any difference in statistically significant on achievement motivation, but the difference in the level of achievement motivation according to the presence or absence of an adult helping outside the school was found to be statistically significant. Third, as a result of examining the relevance and extent of between independent variables and control variables, including achievement motivation, among the control variables, body satisfaction, self-elasticity, self-esteem of multicultural mothers, parental efficacy of multicultural mothers, perception of residential area, and independent variables such as family support, friend support, and teacher support have a positive correlation with achievement motivations of multicultural youth, and cultural adaptation stress and cultural adaptation stress of multicultural mothers had a negative correlation with achievement motivation of multicultural adolescents. Fourth, hierarchical analysis was conducted to examine the impact of family support, friend support, and teacher support on achievement motivation even after controlling individual, guardian, and community factors of multicultural adolescents, individual variables affecting the motivation of achievement of multicultural youth were shown in the order of self-elasticity, family support, parental efficacy of mothers, the presence of an adult who helps outside of school, cultural adaptation stress, and residential area. Among the main factors of interest in this study, family support, friend support, and teacher support, only family support has been found to affect achievement motivations for multicultural youths. This study is meaningful in adding the necessity of inventing programs and education for the formation of positive achievement motivation of multicultural youth by developing inner mechanisms of multicultural youth and developing diverse relationship networks and mutual cooperative relationships existing around them. Based on the social welfare implications of this study, with regard to practical efforts required to improve achievement motivation of multicultural youth, develop a relationship coaching program between families, environmental support for cultivating multicultural awareness in local communities, and self-growth programs It was suggested to expand programs to reduce development and cultural adaptation stress by school age. In addition, as a policy implication, it was suggested to prepare a policy to support activities with youth in general families, coordinate services of related organizations such as the Multicultural Family Support Center, and develop human resources.
The purpose of this study is to identify the factors that influence the achievement motivation of multicultural adolescents, in order to identify the influence of family support, friend support, and teacher support directly on achievement motivation. In order to achieve the purpose of the study, data from the 5th (2015) and 6th (2016) of the 'MAPS(Multicultural Adolescents Panel Study)' performed by the National NYPI(Youth Policy Institute) were used, and 1,236 households (1,236 adolescents and 1,236 multicultural mothers) who responded to all of the surveys were utilized for the final analysis. The main results in this study are as follows. First, the motivation for multicultural youths to achieve was higher than normal. Second, as the outcome of examining the mean difference in achievement motivation levels based on the general characteristics of multicultural youths, gender and residential area did not show any difference in statistically significant on achievement motivation, but the difference in the level of achievement motivation according to the presence or absence of an adult helping outside the school was found to be statistically significant. Third, as a result of examining the relevance and extent of between independent variables and control variables, including achievement motivation, among the control variables, body satisfaction, self-elasticity, self-esteem of multicultural mothers, parental efficacy of multicultural mothers, perception of residential area, and independent variables such as family support, friend support, and teacher support have a positive correlation with achievement motivations of multicultural youth, and cultural adaptation stress and cultural adaptation stress of multicultural mothers had a negative correlation with achievement motivation of multicultural adolescents. Fourth, hierarchical analysis was conducted to examine the impact of family support, friend support, and teacher support on achievement motivation even after controlling individual, guardian, and community factors of multicultural adolescents, individual variables affecting the motivation of achievement of multicultural youth were shown in the order of self-elasticity, family support, parental efficacy of mothers, the presence of an adult who helps outside of school, cultural adaptation stress, and residential area. Among the main factors of interest in this study, family support, friend support, and teacher support, only family support has been found to affect achievement motivations for multicultural youths. This study is meaningful in adding the necessity of inventing programs and education for the formation of positive achievement motivation of multicultural youth by developing inner mechanisms of multicultural youth and developing diverse relationship networks and mutual cooperative relationships existing around them. Based on the social welfare implications of this study, with regard to practical efforts required to improve achievement motivation of multicultural youth, develop a relationship coaching program between families, environmental support for cultivating multicultural awareness in local communities, and self-growth programs It was suggested to expand programs to reduce development and cultural adaptation stress by school age. In addition, as a policy implication, it was suggested to prepare a policy to support activities with youth in general families, coordinate services of related organizations such as the Multicultural Family Support Center, and develop human resources.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.