본 연구는 언택트 경제 시대에 유통산업의 흐름에 따라 라이브 커머스 시장을 타켓으로 하여 모바일 라이브 커머스 특성이 구매의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 모바일 라이브 커머스 특성을 서비스 특성, 정보원 특성, 시스템 특성으로 구분하였으며, 고객의 쇼핑 가치를 쾌락적 가치, 지각된 가치로 구분하였다. 또한, 해당 요인들을 성별, 연령, 사용주기, 지출금액의 그룹 간 비교분석을 통해서 인구통계학적 특성의 기준에 의한 모바일 라이브 커머스 시장 분석을 수행하였다. 본 연구의 실증분석을 위해 모바일 라이브 커머스를 1회 이상 구매 경험자를 대상으로 2020년 8월 2주간 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 350부의 응답을 받았으며, 그중에서 부적절한 응답 67부를 제외한 총 283부를 SPSS와 R-programming으로 ...
본 연구는 언택트 경제 시대에 유통산업의 흐름에 따라 라이브 커머스 시장을 타켓으로 하여 모바일 라이브 커머스 특성이 구매의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 모바일 라이브 커머스 특성을 서비스 특성, 정보원 특성, 시스템 특성으로 구분하였으며, 고객의 쇼핑 가치를 쾌락적 가치, 지각된 가치로 구분하였다. 또한, 해당 요인들을 성별, 연령, 사용주기, 지출금액의 그룹 간 비교분석을 통해서 인구통계학적 특성의 기준에 의한 모바일 라이브 커머스 시장 분석을 수행하였다. 본 연구의 실증분석을 위해 모바일 라이브 커머스를 1회 이상 구매 경험자를 대상으로 2020년 8월 2주간 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 350부의 응답을 받았으며, 그중에서 부적절한 응답 67부를 제외한 총 283부를 SPSS와 R-programming으로 PLS 구조방정식 모형을 통해 분석을 진행하였다. 실증분석의 결과로 편리성, 편재성, 사회적 실재감, 매력성, 생생함이 쾌락적 가치에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 전문성은 쾌락적 가치에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한, 사회적 실재감, 매력성, 생생함, 전문성, 정보품질, 호환성은 지각된 가치에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 편리성, 편재성은 지각된 가치에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 쾌락적 가치와 지각된 가치는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 쾌락적 가치는 지각된 가치에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개효과는 모바일 라이브 커머스 특성과 구매의도 간의 관계에서 쾌락적 가치와 지각된 가치 모두 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 그리고, 모바일 라이브 커머스와 지각된 가치 간의 관계에서도 쾌락적 가치는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 또한, 그룹 간 비교분석 결과 성별에서는 차이가 나타나지 않았지만, 연령, 사용주기, 지출금액, 종류에서는 차이를 보이는 것으로 나타났다. 그룹 간 경로계수에 차이에서는 성별, 지출금액, 종류에서 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이에 쾌락적 가치와 관계된 변인들에서 많은 요인이 높은 영향 관계를 보이면서 모바일 라이브 커머스에서 쾌락적 가치가 가장 중요한 요인이라는 것이 검증되었다. 이러한 연구결과를 통해 모바일 라이브 커머스 산업에서 본 연구를 접목하여 사업전략을 구축한다면 타사와 경쟁우위에 매우 효과적으로 영향을 미칠 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 모바일 라이브 커머스를 운영하고자 하는 CEO 또는 그 분야에서 활동하고자 하는 인플루언서의 적극적인 활동과 성장을 높이고자 하는 연구의 시사점을 지니고 있다.
본 연구는 언택트 경제 시대에 유통산업의 흐름에 따라 라이브 커머스 시장을 타켓으로 하여 모바일 라이브 커머스 특성이 구매의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 모바일 라이브 커머스 특성을 서비스 특성, 정보원 특성, 시스템 특성으로 구분하였으며, 고객의 쇼핑 가치를 쾌락적 가치, 지각된 가치로 구분하였다. 또한, 해당 요인들을 성별, 연령, 사용주기, 지출금액의 그룹 간 비교분석을 통해서 인구통계학적 특성의 기준에 의한 모바일 라이브 커머스 시장 분석을 수행하였다. 본 연구의 실증분석을 위해 모바일 라이브 커머스를 1회 이상 구매 경험자를 대상으로 2020년 8월 2주간 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 350부의 응답을 받았으며, 그중에서 부적절한 응답 67부를 제외한 총 283부를 SPSS와 R-programming으로 PLS 구조방정식 모형을 통해 분석을 진행하였다. 실증분석의 결과로 편리성, 편재성, 사회적 실재감, 매력성, 생생함이 쾌락적 가치에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 전문성은 쾌락적 가치에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한, 사회적 실재감, 매력성, 생생함, 전문성, 정보품질, 호환성은 지각된 가치에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 편리성, 편재성은 지각된 가치에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 쾌락적 가치와 지각된 가치는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 쾌락적 가치는 지각된 가치에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개효과는 모바일 라이브 커머스 특성과 구매의도 간의 관계에서 쾌락적 가치와 지각된 가치 모두 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 그리고, 모바일 라이브 커머스와 지각된 가치 간의 관계에서도 쾌락적 가치는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 또한, 그룹 간 비교분석 결과 성별에서는 차이가 나타나지 않았지만, 연령, 사용주기, 지출금액, 종류에서는 차이를 보이는 것으로 나타났다. 그룹 간 경로계수에 차이에서는 성별, 지출금액, 종류에서 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이에 쾌락적 가치와 관계된 변인들에서 많은 요인이 높은 영향 관계를 보이면서 모바일 라이브 커머스에서 쾌락적 가치가 가장 중요한 요인이라는 것이 검증되었다. 이러한 연구결과를 통해 모바일 라이브 커머스 산업에서 본 연구를 접목하여 사업전략을 구축한다면 타사와 경쟁우위에 매우 효과적으로 영향을 미칠 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 모바일 라이브 커머스를 운영하고자 하는 CEO 또는 그 분야에서 활동하고자 하는 인플루언서의 적극적인 활동과 성장을 높이고자 하는 연구의 시사점을 지니고 있다.
This study was intended to analyze the impact of mobile live commerce characteristics on purchasing intentions by targeting the live commerce market according to the trend of the distribution industry in the untact economic era. To this end, this study divided the characteristics of mobile live comm...
This study was intended to analyze the impact of mobile live commerce characteristics on purchasing intentions by targeting the live commerce market according to the trend of the distribution industry in the untact economic era. To this end, this study divided the characteristics of mobile live commerce into service characteristics, information source characteristics and system characteristics, and divided the shopping value of customers into pleasant and perceived values. In addition, the factors were analyzed in the mobile live commerce market based on the criteria of demographic characteristics through comparative analysis between groups of gender, age, user cycle and expenditure. For empirical analysis of this study, a survey was conducted for two weeks in August 2020 on those who have purchased mobile live commerce more than once. The questionnaire received a total of 350 responses, of which a total of 283 copies were analyzed through SPSS 22.0 ver, R-programming and PLS structural equation models, excluding 67 inappropriate responses. As a result of the empirical analysis, convenience, ubiquity, social presence, attractiveness, and vividness were found to have an effect on the hedonic value, but expertise did not affect the hedonic value. In addition, social presence, attractiveness, vividness, expertise, information quality, and compatibility were found to have an effect on perceived values, but convenience and ubiquity did not affect perceived values. The mediating effect was found to play a role in both the pleasure value and the perceived value in the relationship between the characteristics of mobile live commerce and purchase intention. And in the relationship between mobile live commerce and perceived value, it was found that hedonistic value plays a mediating role. In addition, as a result of comparative analysis between groups, there was no difference in gender, but there was a difference in age, use cycle, expenditure amount, and type. Accordingly, it was verified that the hedonic vallue is the most important factor in mobile live commerce, as many factors show a high influence relationship in the variables related to the pleasure value. Based on these research results, it is believed that if the mobile live commerce industry combines this research to establish a business strategy, it can have a very effective affect on the competitive advantage with other companies. In addition, it has the implications of research to increase the active activity and growth of CEOs who want to run mobile live commerce or influencers who want to work in the field.
This study was intended to analyze the impact of mobile live commerce characteristics on purchasing intentions by targeting the live commerce market according to the trend of the distribution industry in the untact economic era. To this end, this study divided the characteristics of mobile live commerce into service characteristics, information source characteristics and system characteristics, and divided the shopping value of customers into pleasant and perceived values. In addition, the factors were analyzed in the mobile live commerce market based on the criteria of demographic characteristics through comparative analysis between groups of gender, age, user cycle and expenditure. For empirical analysis of this study, a survey was conducted for two weeks in August 2020 on those who have purchased mobile live commerce more than once. The questionnaire received a total of 350 responses, of which a total of 283 copies were analyzed through SPSS 22.0 ver, R-programming and PLS structural equation models, excluding 67 inappropriate responses. As a result of the empirical analysis, convenience, ubiquity, social presence, attractiveness, and vividness were found to have an effect on the hedonic value, but expertise did not affect the hedonic value. In addition, social presence, attractiveness, vividness, expertise, information quality, and compatibility were found to have an effect on perceived values, but convenience and ubiquity did not affect perceived values. The mediating effect was found to play a role in both the pleasure value and the perceived value in the relationship between the characteristics of mobile live commerce and purchase intention. And in the relationship between mobile live commerce and perceived value, it was found that hedonistic value plays a mediating role. In addition, as a result of comparative analysis between groups, there was no difference in gender, but there was a difference in age, use cycle, expenditure amount, and type. Accordingly, it was verified that the hedonic vallue is the most important factor in mobile live commerce, as many factors show a high influence relationship in the variables related to the pleasure value. Based on these research results, it is believed that if the mobile live commerce industry combines this research to establish a business strategy, it can have a very effective affect on the competitive advantage with other companies. In addition, it has the implications of research to increase the active activity and growth of CEOs who want to run mobile live commerce or influencers who want to work in the field.
주제어
#모바일 라이브 커머스 모바일 편리성 편재성 사회적 실재감 정보원 매력성 정보원 생생함 정보원 전문성 정보품질 호환성 쾌락적 가치 지각된 가치 구매의도 경영학 유통산업 인플루언서 커머스 언택트 시대
학위논문 정보
저자
이채현
학위수여기관
숭실대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
경영학과(일원) 경영정보시스템
지도교수
최정일
발행연도
2021
총페이지
175
키워드
모바일 라이브 커머스 모바일 편리성 편재성 사회적 실재감 정보원 매력성 정보원 생생함 정보원 전문성 정보품질 호환성 쾌락적 가치 지각된 가치 구매의도 경영학 유통산업 인플루언서 커머스 언택트 시대
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