존 버닝햄은 20세기를 대표하는 그림책 작가이다. 1963년 첫 그림책 『깃털 없는 기러기 보르카』을 발표한 이후 60여 년 동안 70 여권의 작품을 작업한다. 그의 작품은 대부분 판타지 작품이며, 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분된다. 초기는 1960년대 작품이다. 이 시기 작품은 동물을 주인공으로 하는 작품이다. 의인법을 사용해서 표현한 판타지 작품이 대부분이다. 진한 검은색 테두리 선과 강렬한 색상이 쓰인다. 중기는 1970-1980년대 작품들이다. 중기 작품들은 초기의 동물 판타지와 달리, 아이와 동물이 같이 등장하는 작품이다. 현실과 판타지가 혼용되어 있는 작품과 분리되는 작품으로 구분된다. 초기 작품의 진한 테두리 선과 강렬한 색채에서 벗어난다. 후기는 1990년대-2019년까지의 작품이다. 초기와 중기처럼 현실과 판타지가 혼합, 융합되어 나타난다. 아이와 동물이 대부분 주인공으로 등장한다. 그림체는 점점 더 아이 그림체가 되고, 배경을 빈 여백으로 두는 경향도 빈번해진다. 후기의 작품은 중기와 달리 묘사와 색상에 있어 왼쪽 면과 오른쪽 면이 구분되는 경향이 사라진다. 왼쪽, 오른쪽 면의 구분 없이 색채 없이 선만 있거나, 전면을 색채로 꽉 채운 그림이 나타난다. 중기, 후기에 이르면 그는 색연필, 펜, 물감, 파스텔, 크레파스, 사진, ...
존 버닝햄은 20세기를 대표하는 그림책 작가이다. 1963년 첫 그림책 『깃털 없는 기러기 보르카』을 발표한 이후 60여 년 동안 70 여권의 작품을 작업한다. 그의 작품은 대부분 판타지 작품이며, 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분된다. 초기는 1960년대 작품이다. 이 시기 작품은 동물을 주인공으로 하는 작품이다. 의인법을 사용해서 표현한 판타지 작품이 대부분이다. 진한 검은색 테두리 선과 강렬한 색상이 쓰인다. 중기는 1970-1980년대 작품들이다. 중기 작품들은 초기의 동물 판타지와 달리, 아이와 동물이 같이 등장하는 작품이다. 현실과 판타지가 혼용되어 있는 작품과 분리되는 작품으로 구분된다. 초기 작품의 진한 테두리 선과 강렬한 색채에서 벗어난다. 후기는 1990년대-2019년까지의 작품이다. 초기와 중기처럼 현실과 판타지가 혼합, 융합되어 나타난다. 아이와 동물이 대부분 주인공으로 등장한다. 그림체는 점점 더 아이 그림체가 되고, 배경을 빈 여백으로 두는 경향도 빈번해진다. 후기의 작품은 중기와 달리 묘사와 색상에 있어 왼쪽 면과 오른쪽 면이 구분되는 경향이 사라진다. 왼쪽, 오른쪽 면의 구분 없이 색채 없이 선만 있거나, 전면을 색채로 꽉 채운 그림이 나타난다. 중기, 후기에 이르면 그는 색연필, 펜, 물감, 파스텔, 크레파스, 사진, 콜라주 등 다양한 매체를 활용한다. 존 버닝햄의 그림책의 특징은 판타지성, 간결한 글과 아이 같은 그림, 여백이 많은 그림이다. 얼핏 단순해 보이는 글과 그림으로 그는 심오한 주제를 다룬다. 아이와 동물 같은 사회적 약자, 아웃사이더, 환경과 자연, 죽음, 소외, 왕따, 떠돌이 등의 문제를 다룬다. 그의 판타지 공간은 기본적으로 꿈과 희망, 놀이, 즐거움, 위로의 공간이자 약자를 위한 공간이다. 아이들이 상상력을 맘껏 구현할 수 있는 공간이다. 현실과 판타지가 어우러진 공간은 다섯 살 어린아이의 정신세계를 꿈꾸었던 존 버닝햄의 예술관이 구현된 공간이다. 그가 만드는 공간은 현실과 판타지가 단절되고 분리된 공간이 아니다. 어우러져 같이 공존하는 공간, 아이, 동물, 자연이 같이 어우러진 공간이다. 약하고 힘없는 사회적 약자가 존중받고 대접받는 세계, 어른, 아이, 동물, 자연이 더불어 함께 하는 세상이다. 그것은 평생 어린이처럼 순수하고 평등한 세상을 꿈꾸었던, 진정한 어린이의 친구였던 그림책 작가 존 버닝햄이 마지막까지 추구하던 세계였다.
존 버닝햄은 20세기를 대표하는 그림책 작가이다. 1963년 첫 그림책 『깃털 없는 기러기 보르카』을 발표한 이후 60여 년 동안 70 여권의 작품을 작업한다. 그의 작품은 대부분 판타지 작품이며, 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분된다. 초기는 1960년대 작품이다. 이 시기 작품은 동물을 주인공으로 하는 작품이다. 의인법을 사용해서 표현한 판타지 작품이 대부분이다. 진한 검은색 테두리 선과 강렬한 색상이 쓰인다. 중기는 1970-1980년대 작품들이다. 중기 작품들은 초기의 동물 판타지와 달리, 아이와 동물이 같이 등장하는 작품이다. 현실과 판타지가 혼용되어 있는 작품과 분리되는 작품으로 구분된다. 초기 작품의 진한 테두리 선과 강렬한 색채에서 벗어난다. 후기는 1990년대-2019년까지의 작품이다. 초기와 중기처럼 현실과 판타지가 혼합, 융합되어 나타난다. 아이와 동물이 대부분 주인공으로 등장한다. 그림체는 점점 더 아이 그림체가 되고, 배경을 빈 여백으로 두는 경향도 빈번해진다. 후기의 작품은 중기와 달리 묘사와 색상에 있어 왼쪽 면과 오른쪽 면이 구분되는 경향이 사라진다. 왼쪽, 오른쪽 면의 구분 없이 색채 없이 선만 있거나, 전면을 색채로 꽉 채운 그림이 나타난다. 중기, 후기에 이르면 그는 색연필, 펜, 물감, 파스텔, 크레파스, 사진, 콜라주 등 다양한 매체를 활용한다. 존 버닝햄의 그림책의 특징은 판타지성, 간결한 글과 아이 같은 그림, 여백이 많은 그림이다. 얼핏 단순해 보이는 글과 그림으로 그는 심오한 주제를 다룬다. 아이와 동물 같은 사회적 약자, 아웃사이더, 환경과 자연, 죽음, 소외, 왕따, 떠돌이 등의 문제를 다룬다. 그의 판타지 공간은 기본적으로 꿈과 희망, 놀이, 즐거움, 위로의 공간이자 약자를 위한 공간이다. 아이들이 상상력을 맘껏 구현할 수 있는 공간이다. 현실과 판타지가 어우러진 공간은 다섯 살 어린아이의 정신세계를 꿈꾸었던 존 버닝햄의 예술관이 구현된 공간이다. 그가 만드는 공간은 현실과 판타지가 단절되고 분리된 공간이 아니다. 어우러져 같이 공존하는 공간, 아이, 동물, 자연이 같이 어우러진 공간이다. 약하고 힘없는 사회적 약자가 존중받고 대접받는 세계, 어른, 아이, 동물, 자연이 더불어 함께 하는 세상이다. 그것은 평생 어린이처럼 순수하고 평등한 세상을 꿈꾸었던, 진정한 어린이의 친구였던 그림책 작가 존 버닝햄이 마지막까지 추구하던 세계였다.
This thesis is to study the fantasy in John Burningham's work. John Burningham is a picture book writer representing the 20th century. After releasing his first book, Borka in 1963, he has worked over 70 books for over 60 years. Most of his works are fantasy books and are divided into three peri...
This thesis is to study the fantasy in John Burningham's work. John Burningham is a picture book writer representing the 20th century. After releasing his first book, Borka in 1963, he has worked over 70 books for over 60 years. Most of his works are fantasy books and are divided into three periods: early, mid, and late. The early years are books from the 1960s. Works of this period, animals appear as the main characters. Most of the fantasy works expressed using the impersonation. Dark black border lines and intense colors are used. The mid-term are works from the 1970s-1980s. Unlike the early animal fantasy, children and animals appear together. It is divided into works that mix reality and fantasy and works that are separate. It deviates from the dark border lines and intense colors of early works. The latter period is from the 1990s to 2019. Like the early and middle periods, reality and fantasy appear mixed. Children and animals appear as the main characters. Drawings are becoming more and more children's drawings, and the tendency to leave the background blank is frequent. In the middle and late stages, he uses various media such as colored pencils, pens, acrylic paint, pastels, crayons, photographs, and collages. John Burningham's picture books are characterized by fantasy, childlike drawings, and drawings with a lot of blank space. At first glance, he deals with profound subjects with simple texts and drawings. It deals with social underprivileged such as children and animals, outsiders, environment and nature, death, alienation. His fantasy world is basically a space of dreams, hopes, play, joy, and comfort, and a space for the weak. It is a space where children can fully realize their imagination. The space where reality and fantasy harmonize is the space in which the art view of John Burningham, who dreamed of the spirit world of a five-year-old child, is embodied. The world is not a world where reality and fantasy are separated. It is a world where children, animals, and nature coexist in harmony. It is a world where the weak are respected and treated. It is a pure and equal world. This is the world that John Burningham, a true child's friend, has been pursuing until the end of his life.
This thesis is to study the fantasy in John Burningham's work. John Burningham is a picture book writer representing the 20th century. After releasing his first book, Borka in 1963, he has worked over 70 books for over 60 years. Most of his works are fantasy books and are divided into three periods: early, mid, and late. The early years are books from the 1960s. Works of this period, animals appear as the main characters. Most of the fantasy works expressed using the impersonation. Dark black border lines and intense colors are used. The mid-term are works from the 1970s-1980s. Unlike the early animal fantasy, children and animals appear together. It is divided into works that mix reality and fantasy and works that are separate. It deviates from the dark border lines and intense colors of early works. The latter period is from the 1990s to 2019. Like the early and middle periods, reality and fantasy appear mixed. Children and animals appear as the main characters. Drawings are becoming more and more children's drawings, and the tendency to leave the background blank is frequent. In the middle and late stages, he uses various media such as colored pencils, pens, acrylic paint, pastels, crayons, photographs, and collages. John Burningham's picture books are characterized by fantasy, childlike drawings, and drawings with a lot of blank space. At first glance, he deals with profound subjects with simple texts and drawings. It deals with social underprivileged such as children and animals, outsiders, environment and nature, death, alienation. His fantasy world is basically a space of dreams, hopes, play, joy, and comfort, and a space for the weak. It is a space where children can fully realize their imagination. The space where reality and fantasy harmonize is the space in which the art view of John Burningham, who dreamed of the spirit world of a five-year-old child, is embodied. The world is not a world where reality and fantasy are separated. It is a world where children, animals, and nature coexist in harmony. It is a world where the weak are respected and treated. It is a pure and equal world. This is the world that John Burningham, a true child's friend, has been pursuing until the end of his life.
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