본 연구는 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지매개효과에 관한 연구이다. 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지 매개효과를 분석함으로써 건전하고 바람직한 학교생활적응에 필요한 지원을 하기 위한 프로그램 설계의 기초자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적을 둔다. 첫째, 청소년 긍정심리는 회복탄력성에 영향을 미치는가? 둘째, 청소년 긍정심리는 사회적지지에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 청소년에게 사회적 지지는 회복탄력성에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있을 것인가? 를 연구문제로 삼았다. 연구의 목적과 설문문항에 대하여 본 연구자와 관련이 있는 천안, 용인, 서산, 인천시 중·고등학생을 대상으로 설문지 500부를 배포 하였으며, 이중 예비조사 60부와 본 조사 440부를 회수 하였으며 그 중에서 결측값이 많아서 불성실하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 20부를 제외한 총 480부의 설문지를 분석하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 IBM SPSS 20.0 분석프로그램과 ...
본 연구는 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지매개효과에 관한 연구이다. 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지 매개효과를 분석함으로써 건전하고 바람직한 학교생활적응에 필요한 지원을 하기 위한 프로그램 설계의 기초자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적을 둔다. 첫째, 청소년 긍정심리는 회복탄력성에 영향을 미치는가? 둘째, 청소년 긍정심리는 사회적지지에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 청소년에게 사회적 지지는 회복탄력성에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있을 것인가? 를 연구문제로 삼았다. 연구의 목적과 설문문항에 대하여 본 연구자와 관련이 있는 천안, 용인, 서산, 인천시 중·고등학생을 대상으로 설문지 500부를 배포 하였으며, 이중 예비조사 60부와 본 조사 440부를 회수 하였으며 그 중에서 결측값이 많아서 불성실하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 20부를 제외한 총 480부의 설문지를 분석하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 IBM SPSS 20.0 분석프로그램과 AMOS 22.0 프로그램을 이용하여 연구대상자의 일반적인 특성과 경향을 알아보기 위하여 빈도와 백분율 분석을 하였다. 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지의 매개효과를 검증하기 위해 부트스트랩 분석(Bootstrap analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 긍정심리의 하위요인 중 낙관성과 희망은 회복탄력성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 청소년의 낙관성과 희망이 높을수록 회복탄력성이 높아지는 것으로 나타났다. 반면, 자기효능감이 회복탄력성에 미치는 영향은 통계적으로 유의미하지 않았다. 둘째, 청소년 긍정심리의 하위요인 중 낙관성과 자기효능감이 사회적지지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 청소년의 자기효능감과 낙관성이 높을수록 사회적지지가 높아지는 것으로 나타났다. 청소년이 긍정심리수준을 높게 지각할수록 사회적지지 수준 또한 높다는 것을 알 수 있다. 셋째, 청소년에게 사회적 지지는 회복탄력성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 사회적지지가 높을수록 회복탄력성도 높아지는 것으로 나타났다. 청소년에게 사회적 지지는 청소년의 회복탄력성을 유발하기 위해서 청소년의 개인의 성격과 기질, 사회성, 인지적 능력도 중요하지만 친구지지, 교사지지, 가족지지가 필요하다는 것을 알 수 있다. 넷째, 자기효능감과 낙관성이 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 반면, 희망과 회복탄력성 관계에서 사회적 지지는 매개효과는 없었다. 본 연구의 제언은 첫째, 모집단은 한정된 지역에서 임의 선정한 중. 고등학교를 통해 대상자 모집과 데이터를 생성하였고 따라서 연구결과를 일반화하기에는 한계가 있다. 향후 전국단위에 지역별 특성 및 인구사회학적 변수에 따른 특이성을 반영할 연구를 진행할 필요가 있다. 둘째, 청소년을 대상으로 연구를 진행하였다. 향후연구에는 아동과 청소년, 대학생을 관여하는 모든 대상을 고려하여 연구가 진행될 필요를 느낀다. 셋째, 청소년의 회복탄력성을 높이는데 청소년의 자기개발훈련이 필요하다. 자신의 능력개발노력이 우선시 되어야하며 수시로 자신의 능력향상을 위한 훈련이 요구된다. 넷째, 청소년의 회복탄력성을 유지하고 관리할 수 있는 상담프로그램 시스템구축이 필요함을 제언한다. 본 연구는 청소년 긍정심리가 회복탄력성을 높이는 것뿐만 아니라 사회적지지로 청소년의 회복탄력성이 강화된다고 볼 수 있다. 그러므로 청소년의 회복탄력성을 강화시키는 사회적지지 영향력을 제공하였다는 점에서 중요한 의미를 가진다.
본 연구는 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지 매개효과에 관한 연구이다. 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지 매개효과를 분석함으로써 건전하고 바람직한 학교생활적응에 필요한 지원을 하기 위한 프로그램 설계의 기초자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적을 둔다. 첫째, 청소년 긍정심리는 회복탄력성에 영향을 미치는가? 둘째, 청소년 긍정심리는 사회적지지에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 청소년에게 사회적 지지는 회복탄력성에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있을 것인가? 를 연구문제로 삼았다. 연구의 목적과 설문문항에 대하여 본 연구자와 관련이 있는 천안, 용인, 서산, 인천시 중·고등학생을 대상으로 설문지 500부를 배포 하였으며, 이중 예비조사 60부와 본 조사 440부를 회수 하였으며 그 중에서 결측값이 많아서 불성실하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 20부를 제외한 총 480부의 설문지를 분석하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 IBM SPSS 20.0 분석프로그램과 AMOS 22.0 프로그램을 이용하여 연구대상자의 일반적인 특성과 경향을 알아보기 위하여 빈도와 백분율 분석을 하였다. 청소년 긍정심리가 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적지지의 매개효과를 검증하기 위해 부트스트랩 분석(Bootstrap analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 긍정심리의 하위요인 중 낙관성과 희망은 회복탄력성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 청소년의 낙관성과 희망이 높을수록 회복탄력성이 높아지는 것으로 나타났다. 반면, 자기효능감이 회복탄력성에 미치는 영향은 통계적으로 유의미하지 않았다. 둘째, 청소년 긍정심리의 하위요인 중 낙관성과 자기효능감이 사회적지지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 청소년의 자기효능감과 낙관성이 높을수록 사회적지지가 높아지는 것으로 나타났다. 청소년이 긍정심리수준을 높게 지각할수록 사회적지지 수준 또한 높다는 것을 알 수 있다. 셋째, 청소년에게 사회적 지지는 회복탄력성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 사회적지지가 높을수록 회복탄력성도 높아지는 것으로 나타났다. 청소년에게 사회적 지지는 청소년의 회복탄력성을 유발하기 위해서 청소년의 개인의 성격과 기질, 사회성, 인지적 능력도 중요하지만 친구지지, 교사지지, 가족지지가 필요하다는 것을 알 수 있다. 넷째, 자기효능감과 낙관성이 회복탄력성에 미치는 영향관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 반면, 희망과 회복탄력성 관계에서 사회적 지지는 매개효과는 없었다. 본 연구의 제언은 첫째, 모집단은 한정된 지역에서 임의 선정한 중. 고등학교를 통해 대상자 모집과 데이터를 생성하였고 따라서 연구결과를 일반화하기에는 한계가 있다. 향후 전국단위에 지역별 특성 및 인구사회학적 변수에 따른 특이성을 반영할 연구를 진행할 필요가 있다. 둘째, 청소년을 대상으로 연구를 진행하였다. 향후연구에는 아동과 청소년, 대학생을 관여하는 모든 대상을 고려하여 연구가 진행될 필요를 느낀다. 셋째, 청소년의 회복탄력성을 높이는데 청소년의 자기개발훈련이 필요하다. 자신의 능력개발노력이 우선시 되어야하며 수시로 자신의 능력향상을 위한 훈련이 요구된다. 넷째, 청소년의 회복탄력성을 유지하고 관리할 수 있는 상담프로그램 시스템구축이 필요함을 제언한다. 본 연구는 청소년 긍정심리가 회복탄력성을 높이는 것뿐만 아니라 사회적지지로 청소년의 회복탄력성이 강화된다고 볼 수 있다. 그러므로 청소년의 회복탄력성을 강화시키는 사회적지지 영향력을 제공하였다는 점에서 중요한 의미를 가진다.
This study is about the mediating effect of social support on the improvement of resilience of adolescents' positive psychology. The purpose of this study is to analyze the social support of adolescents' positive psychology on resilience and to be used as basic data for program design to support hea...
This study is about the mediating effect of social support on the improvement of resilience of adolescents' positive psychology. The purpose of this study is to analyze the social support of adolescents' positive psychology on resilience and to be used as basic data for program design to support healthy and desirable school life adaptation. First, does positive psychology of adolescents affect resilience? Second, what effects does positive psychology of adolescents have on social support? Third, what effect does social support have on resilience for adolescents? Fourth, the study questions were whether social support has a mediating effect on the relationship between positive psychology of adolescents and resilience. For the purpose of this study and the questionnaire questions, 500 questionnaires were distributed to the students related to the researcher who are enrolled in the middle schools and high schools in the cities of Cheonan, Yongin, Seosan, and Incheon. Of these, 60 preliminary surveys and 440 questionnaires were collected, and a total of 480 questionnaires were analyzed except for 20 questionnaires that were judged to be insincere or unreliable due to the large number of missing values. To analyze the collected data, the frequency and percentage analysis were conducted to find out the general characteristics and trends of the subjects using IBM SPSS20.0 analysis program and AMOS 22.0 program. Bootstrap analysis was conducted to verify the mediating effect of social support in the relationship between positive psychology of adolescents and resilience. The results of this study are as follows. First, optimism and hope among the sub-factors of positive psychology of adolescents had a significant effect on resilience. In other words, the higher the optimism and hope of adolescents, the higher the resilience. On the other hand, the effect of self-efficacy on resilience was not statistically significant. Second, optimism and self-efficacy among the sub-factors of positive psychology of adolescents had a significant effect on social support. In other words, the higher self-efficacy and optimis m of adolescents, the higher social support, and the higher the level of positive psychology, the higher the level of social support. Third, social support had a significant effect on resilience, that is, the higher social support, the higher resilience. In order to induce resilience of adolescents, social support is important f or adolescents, but it is necessary to support friends, teachers, and parents. Fourth, social support had a mediating effect on the relationship between self-efficacy and optimism, and resilience, while social support had no mediating effect on the relationship between hope and resilience. The suggestions of this study are as follows: First, the population was created through the recruitment and data of the subjects through the middle and high schools randomly selected in the limited area, and thus there is a limit to generalizing the results of the study. In the future, it is necessary to conduct research to reflect the specificity of regional characteristics and demographic variables in the nationwide unit. Second, the study was conducted on adolescents, and it is necessary to conduct the study in consideration of all subjects involved in children, adolescents, and college students. Third, it is necessary to train the youth to improve the resilience of the youth, and it is necessary to prioritize the efforts to develop their own abilities and to train them to improve their abilities from time to time. Fourth, it is suggested that it is necessary to establish a counseling program system that can maintain and manage the resilience of adolescents. This study can be seen that the positive psychology of adolescents not only increases resilience but also strengthens resilience by having social support. Therefore, it is important in that it provided the social support influence to strengthen the resilience of adolescents.
This study is about the mediating effect of social support on the improvement of resilience of adolescents' positive psychology. The purpose of this study is to analyze the social support of adolescents' positive psychology on resilience and to be used as basic data for program design to support healthy and desirable school life adaptation. First, does positive psychology of adolescents affect resilience? Second, what effects does positive psychology of adolescents have on social support? Third, what effect does social support have on resilience for adolescents? Fourth, the study questions were whether social support has a mediating effect on the relationship between positive psychology of adolescents and resilience. For the purpose of this study and the questionnaire questions, 500 questionnaires were distributed to the students related to the researcher who are enrolled in the middle schools and high schools in the cities of Cheonan, Yongin, Seosan, and Incheon. Of these, 60 preliminary surveys and 440 questionnaires were collected, and a total of 480 questionnaires were analyzed except for 20 questionnaires that were judged to be insincere or unreliable due to the large number of missing values. To analyze the collected data, the frequency and percentage analysis were conducted to find out the general characteristics and trends of the subjects using IBM SPSS20.0 analysis program and AMOS 22.0 program. Bootstrap analysis was conducted to verify the mediating effect of social support in the relationship between positive psychology of adolescents and resilience. The results of this study are as follows. First, optimism and hope among the sub-factors of positive psychology of adolescents had a significant effect on resilience. In other words, the higher the optimism and hope of adolescents, the higher the resilience. On the other hand, the effect of self-efficacy on resilience was not statistically significant. Second, optimism and self-efficacy among the sub-factors of positive psychology of adolescents had a significant effect on social support. In other words, the higher self-efficacy and optimis m of adolescents, the higher social support, and the higher the level of positive psychology, the higher the level of social support. Third, social support had a significant effect on resilience, that is, the higher social support, the higher resilience. In order to induce resilience of adolescents, social support is important f or adolescents, but it is necessary to support friends, teachers, and parents. Fourth, social support had a mediating effect on the relationship between self-efficacy and optimism, and resilience, while social support had no mediating effect on the relationship between hope and resilience. The suggestions of this study are as follows: First, the population was created through the recruitment and data of the subjects through the middle and high schools randomly selected in the limited area, and thus there is a limit to generalizing the results of the study. In the future, it is necessary to conduct research to reflect the specificity of regional characteristics and demographic variables in the nationwide unit. Second, the study was conducted on adolescents, and it is necessary to conduct the study in consideration of all subjects involved in children, adolescents, and college students. Third, it is necessary to train the youth to improve the resilience of the youth, and it is necessary to prioritize the efforts to develop their own abilities and to train them to improve their abilities from time to time. Fourth, it is suggested that it is necessary to establish a counseling program system that can maintain and manage the resilience of adolescents. This study can be seen that the positive psychology of adolescents not only increases resilience but also strengthens resilience by having social support. Therefore, it is important in that it provided the social support influence to strengthen the resilience of adolescents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.