올해 전 세계를 덮친 코로나19 사태의 장기화로 인해 멈춰있던 공연 산업에서는 다양한 방식으로 공연을 시도하고 있다. 사회적 거리두기로 활성화되고 있는 언택트 공연은 많은 장점이 있음에도 불구하고, 현장감이 부족하고 사람들과 함께 교감하지 못한다는 한계에 부딪히고 있다. 언택트 공연의 대안으로 가상현실 기술을 활용한 공연이 떠오르고 있다. 높은 몰입감으로 현장에 있는 듯한 느낌을 주고, 장소에 구애를 받지 않아 어느 곳에서도 경험할 수 있어 해외에서는 이미 공연에 가상현실 기술을 적용한 가상현실 콘서트를 개최하여 본격적인 노력들을 시도하고 있다. 반면, 뛰어난 기술력을 가지고 있으며 ...
올해 전 세계를 덮친 코로나19 사태의 장기화로 인해 멈춰있던 공연 산업에서는 다양한 방식으로 공연을 시도하고 있다. 사회적 거리두기로 활성화되고 있는 언택트 공연은 많은 장점이 있음에도 불구하고, 현장감이 부족하고 사람들과 함께 교감하지 못한다는 한계에 부딪히고 있다. 언택트 공연의 대안으로 가상현실 기술을 활용한 공연이 떠오르고 있다. 높은 몰입감으로 현장에 있는 듯한 느낌을 주고, 장소에 구애를 받지 않아 어느 곳에서도 경험할 수 있어 해외에서는 이미 공연에 가상현실 기술을 적용한 가상현실 콘서트를 개최하여 본격적인 노력들을 시도하고 있다. 반면, 뛰어난 기술력을 가지고 있으며 케이팝의 열풍을 불러일으키고 있음에도 불구하고 국내에서는 가상현실을 활용한 콘텐츠가 부족하며, 이에 대한 연구도 미흡한 실정이다. 또한 5G 상용화로 인해 가상현실 산업은 더욱 높은 성장률을 지속할 것이라 전망하고 있지만, 소비자를 확보할만한 파급력 있는 콘텐츠는 국내 음악 시장에서 찾아보기 힘들다. 따라서, 본 연구는 국내 가상현실 콘서트의 발전을 위하여 생태계 구축에 필요한 콘텐츠 활성화 방안을 제언하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 먼저, 가상현실 콘서트의 개념 정리와 사례 조사를 실시하였고, 선행연구와 관련 자료 등의 문헌연구를 통하여 국내 가상현실 콘서트의 현황 파악과 문제점을 도출하였다. 국내 가상현실 콘서트 산업에서 콘텐츠가 부족한 것을 문제점으로 파악하였고, 균형적인 CPND 생태계 구축을 위한 콘텐츠 활성화 방안을 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 음악과 기술의 융합으로 인해 더욱 구체적인 역량을 필요로 하며 우수한 콘텐츠의 개발을 위해서는 전문 인력의 양성이 필요하다. 둘째, 가상환경에서 아이돌의 지적재산권을 활용한 아바타를 구현해야 한다. 셋째, 보다 실감나는 체험을 위해 가상현실과 증강현실이 융합된 혼합현실을 활용해야 한다. 넷째, 다른 분야의 플랫폼에서 콘텐츠와의 융합을 시도하여 새로운 부가가치를 창출해야 한다. 다섯째, 콘서트 중간에 인터미션을 편성하여 중간광고를 삽입하고 발생하는 수익을 제작비에 사용하여 소비자들의 부담을 덜어주어야 한다. 여섯째, 스트리밍 형식의 콘서트를 동시에 관람할 수 있게 하고 음성 대화 서비스를 제공해야 한다. 일곱째, 다양한 콘텐츠의 개발을 위해 중소기업과 스타트업에 장기적인 투자를 해야 한다. 이러한 방안으로 개발되는 가상현실 콘텐츠를 통해 코로나19로 멈춰있던 국내 콘서트 산업이 다시 활발한 움직임을 보이며, 경쟁력 있는 생태계를 조성할 수 있을 것으로 기대한다. 본 연구는 가상현실 콘서트에 대한 선행연구 자료가 부족하여 문헌을 통한 고찰만으로 현실성 있는 방안을 모색하기에는 한계가 있었지만, 이 연구를 계기로 국내 공연 산업의 활성화를 위한 연구들이 활발하게 이루어지기를 바란다.
올해 전 세계를 덮친 코로나19 사태의 장기화로 인해 멈춰있던 공연 산업에서는 다양한 방식으로 공연을 시도하고 있다. 사회적 거리두기로 활성화되고 있는 언택트 공연은 많은 장점이 있음에도 불구하고, 현장감이 부족하고 사람들과 함께 교감하지 못한다는 한계에 부딪히고 있다. 언택트 공연의 대안으로 가상현실 기술을 활용한 공연이 떠오르고 있다. 높은 몰입감으로 현장에 있는 듯한 느낌을 주고, 장소에 구애를 받지 않아 어느 곳에서도 경험할 수 있어 해외에서는 이미 공연에 가상현실 기술을 적용한 가상현실 콘서트를 개최하여 본격적인 노력들을 시도하고 있다. 반면, 뛰어난 기술력을 가지고 있으며 케이팝의 열풍을 불러일으키고 있음에도 불구하고 국내에서는 가상현실을 활용한 콘텐츠가 부족하며, 이에 대한 연구도 미흡한 실정이다. 또한 5G 상용화로 인해 가상현실 산업은 더욱 높은 성장률을 지속할 것이라 전망하고 있지만, 소비자를 확보할만한 파급력 있는 콘텐츠는 국내 음악 시장에서 찾아보기 힘들다. 따라서, 본 연구는 국내 가상현실 콘서트의 발전을 위하여 생태계 구축에 필요한 콘텐츠 활성화 방안을 제언하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 먼저, 가상현실 콘서트의 개념 정리와 사례 조사를 실시하였고, 선행연구와 관련 자료 등의 문헌연구를 통하여 국내 가상현실 콘서트의 현황 파악과 문제점을 도출하였다. 국내 가상현실 콘서트 산업에서 콘텐츠가 부족한 것을 문제점으로 파악하였고, 균형적인 CPND 생태계 구축을 위한 콘텐츠 활성화 방안을 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 음악과 기술의 융합으로 인해 더욱 구체적인 역량을 필요로 하며 우수한 콘텐츠의 개발을 위해서는 전문 인력의 양성이 필요하다. 둘째, 가상환경에서 아이돌의 지적재산권을 활용한 아바타를 구현해야 한다. 셋째, 보다 실감나는 체험을 위해 가상현실과 증강현실이 융합된 혼합현실을 활용해야 한다. 넷째, 다른 분야의 플랫폼에서 콘텐츠와의 융합을 시도하여 새로운 부가가치를 창출해야 한다. 다섯째, 콘서트 중간에 인터미션을 편성하여 중간광고를 삽입하고 발생하는 수익을 제작비에 사용하여 소비자들의 부담을 덜어주어야 한다. 여섯째, 스트리밍 형식의 콘서트를 동시에 관람할 수 있게 하고 음성 대화 서비스를 제공해야 한다. 일곱째, 다양한 콘텐츠의 개발을 위해 중소기업과 스타트업에 장기적인 투자를 해야 한다. 이러한 방안으로 개발되는 가상현실 콘텐츠를 통해 코로나19로 멈춰있던 국내 콘서트 산업이 다시 활발한 움직임을 보이며, 경쟁력 있는 생태계를 조성할 수 있을 것으로 기대한다. 본 연구는 가상현실 콘서트에 대한 선행연구 자료가 부족하여 문헌을 통한 고찰만으로 현실성 있는 방안을 모색하기에는 한계가 있었지만, 이 연구를 계기로 국내 공연 산업의 활성화를 위한 연구들이 활발하게 이루어지기를 바란다.
Due to the prolonged COVID-19 pandemic, the performing art scene had to take a pause this year. The industry, however, has made attempts to continue live performance in various ways. Even though live-streaming has many upsides, the limitation is that it lacks the sense of ambiance and capacity to fr...
Due to the prolonged COVID-19 pandemic, the performing art scene had to take a pause this year. The industry, however, has made attempts to continue live performance in various ways. Even though live-streaming has many upsides, the limitation is that it lacks the sense of ambiance and capacity to freely interact with the audience. Virtual reality concerts are rising as the alternative to live-streaming concerts. With a high sense of immersion, it makes the audience feel like they are at the venue. As it is free from geographical limits, the world's music industries are making remarkable efforts to hold more virtual reality concerts. On the other hand, despite having equipped with advanced technology and led global K-pop sensation, Korea lacks in contents utilizing virtual reality and corresponding studies. Furthermore, it is expected for the virtual reality industries to sustain an even higher growth rate through 5G commercialization, but a content influential enough to secure a consumer base is scarce in the domestic music scene. Thus, the purpose of this paper is in proposing content invigorating avenues necessary in constructing an ecosystem, ultimately for the advancements of virtual reality concerts in Korea. In order to achieve the research objective, investigations preceded on the virtual reality concert’s concept and case studies. Then its status quo and issues at hand were deduced through analyses on previous studies and relevant reference materials. The lack of content in the domestic virtual reality concert industry was identified as a problem, and the following solutions for activation of content are proposed in order to build up a balanced eco-system. First, given that the fusion of music and technology demands concrete technical capacity, it is crucial to train professional manpower to create competent materials. Second, while exercising K-pop stars' intellectual property rights, they shall be realized in virtual reality as avatars. Third, virtual reality and augmented reality must be combined as a mixed reality to make a better engaging experience. Fourth, the attempts to collaborate with platforms in other fields can generate newly added value. Fifth, putting intermissions within a concert and reinvesting the advertisement earning into production cost can decrease customer expenses. Sixth, live-streaming concerts must be available simultaneously as well as voice chat services. Seventh, the long-term investment must be offered to small and medium-sized enterprises to encourage various content creations. Through virtual reality contents developed in this way, it is expected that the domestic concert industry, which had been stopped by COVID-19 By producing virtual reality materials, the Korean performing art scene that has been paused due to COVID-19, will be able to move actively again and create a competitive eco-system. Although this study lacked prior research will lead to active research to revitalize the domestic performance industry.
Due to the prolonged COVID-19 pandemic, the performing art scene had to take a pause this year. The industry, however, has made attempts to continue live performance in various ways. Even though live-streaming has many upsides, the limitation is that it lacks the sense of ambiance and capacity to freely interact with the audience. Virtual reality concerts are rising as the alternative to live-streaming concerts. With a high sense of immersion, it makes the audience feel like they are at the venue. As it is free from geographical limits, the world's music industries are making remarkable efforts to hold more virtual reality concerts. On the other hand, despite having equipped with advanced technology and led global K-pop sensation, Korea lacks in contents utilizing virtual reality and corresponding studies. Furthermore, it is expected for the virtual reality industries to sustain an even higher growth rate through 5G commercialization, but a content influential enough to secure a consumer base is scarce in the domestic music scene. Thus, the purpose of this paper is in proposing content invigorating avenues necessary in constructing an ecosystem, ultimately for the advancements of virtual reality concerts in Korea. In order to achieve the research objective, investigations preceded on the virtual reality concert’s concept and case studies. Then its status quo and issues at hand were deduced through analyses on previous studies and relevant reference materials. The lack of content in the domestic virtual reality concert industry was identified as a problem, and the following solutions for activation of content are proposed in order to build up a balanced eco-system. First, given that the fusion of music and technology demands concrete technical capacity, it is crucial to train professional manpower to create competent materials. Second, while exercising K-pop stars' intellectual property rights, they shall be realized in virtual reality as avatars. Third, virtual reality and augmented reality must be combined as a mixed reality to make a better engaging experience. Fourth, the attempts to collaborate with platforms in other fields can generate newly added value. Fifth, putting intermissions within a concert and reinvesting the advertisement earning into production cost can decrease customer expenses. Sixth, live-streaming concerts must be available simultaneously as well as voice chat services. Seventh, the long-term investment must be offered to small and medium-sized enterprises to encourage various content creations. Through virtual reality contents developed in this way, it is expected that the domestic concert industry, which had been stopped by COVID-19 By producing virtual reality materials, the Korean performing art scene that has been paused due to COVID-19, will be able to move actively again and create a competitive eco-system. Although this study lacked prior research will lead to active research to revitalize the domestic performance industry.
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