이 연구는 중국 여행 플랫폼의 품질과 이용자의 지각된 위험이 감정반응 및 재사용의도에 미치는 영향을 실증하는 데에 목적을 지닌다. 이를 검증하기 위해 중국 대표적인 여행 플랫폼인 씨트립을 이용한 경험이 있는 중국인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 자기기입식(self-administered) 방법으로 온라인을 통해 2020년 10월 10일부터 10월 25일까지 실시하였다. 그리고 SPSS 25.0을 통해 총 372부의 유효 표본은 이 연구에 이용하였다. 분석결과, ...
이 연구는 중국 여행 플랫폼의 품질과 이용자의 지각된 위험이 감정반응 및 재사용의도에 미치는 영향을 실증하는 데에 목적을 지닌다. 이를 검증하기 위해 중국 대표적인 여행 플랫폼인 씨트립을 이용한 경험이 있는 중국인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 자기기입식(self-administered) 방법으로 온라인을 통해 2020년 10월 10일부터 10월 25일까지 실시하였다. 그리고 SPSS 25.0을 통해 총 372부의 유효 표본은 이 연구에 이용하였다. 분석결과, 요인분석을 통하여 여행 플랫폼 씨트립의 특성에 맞는 셋 가지 품질 요인을 도출하였고, 각각 여행상품정보의 충실성, 플랫폼의 상호작용성, 플랫폼의 편의성으로 명명하였다. 플랫폼의 품질과 이용자의 감정반응 간의 영향 관계에 관한 분석에서, 여행상품정보의 충실성 및 플랫폼의 상호작용성은 긍정적 감정에 정(+)의 영향을 미치고, 이용자의 긍정적 감정은 플랫폼에 대한 재사용의도까지 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 여행상품정보의 충실성과 플랫폼의 상호작용성은 부정적 감정에 부(-)의 영향을 끼치며, 결국 부정적 감정은 이용자의 재사용의도에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나, 플랫폼의 편의성은 이용자의 감정반응에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 중국의 기술발전을 하면서 대부분의 여행 플랫폼이 모두 편의성을 확보되었기 때문에 이러한 결과가 나타났을 것으로 판단된다. 또한, 지각된 위험과 감정반응의 연구에서 이용자들의 지각된 위험이 이용자의 긍정적 감정에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났지만, 이용자의 부정적 감정에 강한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 현재 중국 여행 플랫폼이 여러 가지 문제가 존재한다는 상황에서 이용자들이 중국 여행 플랫폼에 대한 지각된 위험이 점점 크게 나타날 경향이 있다. 이로 인해 이용자들의 지각된 위험이 증가하면서 여행 플랫폼에 대한 불만과 같은 부정적 감정이 높아지게 되었으나, 지각된 위험이 줄었더라도 긍정적 감정을 생기지 않는 것으로 사료된다. 본 연구는 중국 여행 플랫폼의 품질에 관한 연구가 많이 부족한 상황에서 중국의 대표적 여행 플랫폼인 씨트립을 대상으로 연구를 진행함을 통해, 씨트립에 적합한 품질 요인을 추출했으며, 이러한 품질 요인과 이용자의 지각된 위험이 긍정적 감정 및 부정적 감정 그리고 재사용의도 간의 관계를 규명했다는 점에서 의의가 있다. 더불어 여행 플랫폼 회사 또는 관련된 주체들에게 실무적 시사점을 제시했다는 점에서 의의가 있다.
이 연구는 중국 여행 플랫폼의 품질과 이용자의 지각된 위험이 감정반응 및 재사용의도에 미치는 영향을 실증하는 데에 목적을 지닌다. 이를 검증하기 위해 중국 대표적인 여행 플랫폼인 씨트립을 이용한 경험이 있는 중국인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 자기기입식(self-administered) 방법으로 온라인을 통해 2020년 10월 10일부터 10월 25일까지 실시하였다. 그리고 SPSS 25.0을 통해 총 372부의 유효 표본은 이 연구에 이용하였다. 분석결과, 요인분석을 통하여 여행 플랫폼 씨트립의 특성에 맞는 셋 가지 품질 요인을 도출하였고, 각각 여행상품정보의 충실성, 플랫폼의 상호작용성, 플랫폼의 편의성으로 명명하였다. 플랫폼의 품질과 이용자의 감정반응 간의 영향 관계에 관한 분석에서, 여행상품정보의 충실성 및 플랫폼의 상호작용성은 긍정적 감정에 정(+)의 영향을 미치고, 이용자의 긍정적 감정은 플랫폼에 대한 재사용의도까지 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 여행상품정보의 충실성과 플랫폼의 상호작용성은 부정적 감정에 부(-)의 영향을 끼치며, 결국 부정적 감정은 이용자의 재사용의도에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나, 플랫폼의 편의성은 이용자의 감정반응에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 중국의 기술발전을 하면서 대부분의 여행 플랫폼이 모두 편의성을 확보되었기 때문에 이러한 결과가 나타났을 것으로 판단된다. 또한, 지각된 위험과 감정반응의 연구에서 이용자들의 지각된 위험이 이용자의 긍정적 감정에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났지만, 이용자의 부정적 감정에 강한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 현재 중국 여행 플랫폼이 여러 가지 문제가 존재한다는 상황에서 이용자들이 중국 여행 플랫폼에 대한 지각된 위험이 점점 크게 나타날 경향이 있다. 이로 인해 이용자들의 지각된 위험이 증가하면서 여행 플랫폼에 대한 불만과 같은 부정적 감정이 높아지게 되었으나, 지각된 위험이 줄었더라도 긍정적 감정을 생기지 않는 것으로 사료된다. 본 연구는 중국 여행 플랫폼의 품질에 관한 연구가 많이 부족한 상황에서 중국의 대표적 여행 플랫폼인 씨트립을 대상으로 연구를 진행함을 통해, 씨트립에 적합한 품질 요인을 추출했으며, 이러한 품질 요인과 이용자의 지각된 위험이 긍정적 감정 및 부정적 감정 그리고 재사용의도 간의 관계를 규명했다는 점에서 의의가 있다. 더불어 여행 플랫폼 회사 또는 관련된 주체들에게 실무적 시사점을 제시했다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to demonstrate the effect of travel platform (Ctrip) quality and perceived risk of Chinese users on their emotional responses and intention to reuse. To achieve this goal, a survey was conducted on Chinese people who have the experience of using Ctrip, which is a represe...
The purpose of this study is to demonstrate the effect of travel platform (Ctrip) quality and perceived risk of Chinese users on their emotional responses and intention to reuse. To achieve this goal, a survey was conducted on Chinese people who have the experience of using Ctrip, which is a representative travel platform in China. The survey was conducted online in a self-administered method from October 10th to 25th, 2020. A total of 372 effective samples were used for this study. And the SPSS 25.0 software was used to analyze the collected data. According to the result of this study, the 14 items of travel platform quality were analyzed by exploratory factor analyses (EFA), and three quality factors of Ctrip were extracted, which were named as completeness of travel product and information, interactivity of the platform, and convenience of the platform. Among the three quality factors, completeness of the travel product and information, and interactivity of platform had positive effects on users’ positive emotion, which in turn, had a positive influence on their intention to reuse. On the contract, it was found that completeness of travel product and information, and interactivity of the platform had negative effects on negative emotion, which in turn negatively affect the user's reuse intention. However, it was found that the convenience of the platform did not significantly affect the user's emotional responses. In fact, it is obvious that almost all the travel platforms in China had ensured the convenience in extremely, thus the convenience of the platform cannot be regard as a factor which can influence the users’ emotional responses. In addition, it was found that the perceived risk had a strong positive effect on the users' negative emotion, while it had no significant impact on the positive emotion. Because people will show more negative emotion (e.g., complaint and concern) with the increase of their perceived risk, while they maybe not show more positive emotion when their perceived risk decrease. Little study has focused on the quality of Chinese travel platform. Thus, this research filled this study gap by finding out three quality factors of Chinese travel platform (Ctrip). In addition, this study investigated the relationships among travel platform quality, perceived risk of users, emotional responses, and their reuse intention. Besides, some practical recommendations for travel platform company and other practitioners were provided in this study.
The purpose of this study is to demonstrate the effect of travel platform (Ctrip) quality and perceived risk of Chinese users on their emotional responses and intention to reuse. To achieve this goal, a survey was conducted on Chinese people who have the experience of using Ctrip, which is a representative travel platform in China. The survey was conducted online in a self-administered method from October 10th to 25th, 2020. A total of 372 effective samples were used for this study. And the SPSS 25.0 software was used to analyze the collected data. According to the result of this study, the 14 items of travel platform quality were analyzed by exploratory factor analyses (EFA), and three quality factors of Ctrip were extracted, which were named as completeness of travel product and information, interactivity of the platform, and convenience of the platform. Among the three quality factors, completeness of the travel product and information, and interactivity of platform had positive effects on users’ positive emotion, which in turn, had a positive influence on their intention to reuse. On the contract, it was found that completeness of travel product and information, and interactivity of the platform had negative effects on negative emotion, which in turn negatively affect the user's reuse intention. However, it was found that the convenience of the platform did not significantly affect the user's emotional responses. In fact, it is obvious that almost all the travel platforms in China had ensured the convenience in extremely, thus the convenience of the platform cannot be regard as a factor which can influence the users’ emotional responses. In addition, it was found that the perceived risk had a strong positive effect on the users' negative emotion, while it had no significant impact on the positive emotion. Because people will show more negative emotion (e.g., complaint and concern) with the increase of their perceived risk, while they maybe not show more positive emotion when their perceived risk decrease. Little study has focused on the quality of Chinese travel platform. Thus, this research filled this study gap by finding out three quality factors of Chinese travel platform (Ctrip). In addition, this study investigated the relationships among travel platform quality, perceived risk of users, emotional responses, and their reuse intention. Besides, some practical recommendations for travel platform company and other practitioners were provided in this study.
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