본 연구는 수많은 어려움과 다양한 환경에 놓여있는 보육교사들이 어떻게 그들의 어려움을 극복하고 회복탄력적인 교사로 성장하고 있는지를 파악하고자 한다. 보육교사들에게 심리적 소진을 경험하게 하는 근무환경과 교사의 정체성, 부모의 요구 및 관계요인들이 어떻게 작용하였는지, 또 회복탄력성을 높이기 위한 구체적인 대책과 사회 제도적 지원에는 어떠한 것들이 있는지 고찰해 보고 영유아들에게 양질의 보육서비스를 제공하는 데 목적을 두었다. 따라서 본 연구의 연구문제는 보육교사가 경험한 회복탄력성은 무엇인가이다. 이 연구의 참여자는 서울 지역 국공립 어린이집에 재직 중인 교육경력 7년 이상의 보육교사 6명을 대상으로 하였다. 연구 참여자는 목적표집방법을 이용하여 선정하였고, 반 구조화된 설문지를 개발하여 예비 연구를 통해 수정한 후, 수정된 인터뷰지를 이용하여 개별 심층 면담을 실시하였다. ...
본 연구는 수많은 어려움과 다양한 환경에 놓여있는 보육교사들이 어떻게 그들의 어려움을 극복하고 회복탄력적인 교사로 성장하고 있는지를 파악하고자 한다. 보육교사들에게 심리적 소진을 경험하게 하는 근무환경과 교사의 정체성, 부모의 요구 및 관계요인들이 어떻게 작용하였는지, 또 회복탄력성을 높이기 위한 구체적인 대책과 사회 제도적 지원에는 어떠한 것들이 있는지 고찰해 보고 영유아들에게 양질의 보육서비스를 제공하는 데 목적을 두었다. 따라서 본 연구의 연구문제는 보육교사가 경험한 회복탄력성은 무엇인가이다. 이 연구의 참여자는 서울 지역 국공립 어린이집에 재직 중인 교육경력 7년 이상의 보육교사 6명을 대상으로 하였다. 연구 참여자는 목적표집방법을 이용하여 선정하였고, 반 구조화된 설문지를 개발하여 예비 연구를 통해 수정한 후, 수정된 인터뷰지를 이용하여 개별 심층 면담을 실시하였다. 자료 분석은 이남인(2014)의 현상학적 자료 분석방법에 기초하여 실시하였다. 연구자는 전사본을 반복적으로 읽고 연구 내용에 관련된 내용들을 기록하고 유사한 주제내용을 범주화하는 과정을 반복하였다. 연구의 신뢰도와 타당도를 높이기 위해 삼각측정법, 연구자의 자기반성, 풍부하고 심층적인 기술 적용과 타당도와 신뢰도를 높이기 위해 유아교육 전문가에게 분석과 해석에 대한 검토과정, 지도교수의 조언과 지적 등의 방법을 적용하였다. 위의 연구 과정을 거쳐 최종적으로 3개의 대주제와 12개의 하위주제가 도출되었는데 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 회복탄력의 어려움으로는 사회적 인식과 과중한 업무, 보육교사 개인의 성격 특성이었다. 이는 소수의 보육교사들만이 원래 가지고 있는 개인 내적 특성으로서의 회복탄력성이 아닌 긍정적 적응과 노력을 통해 발달을 이루어가는 과정으로 정의함으로써 더 많은 보육교사들이 이러한 과정을 통해 많은 어려움에도 불구하고 회복탄력적인 보육교사로 성장할 수 있다는 의미를 내포한 것이다. 둘째, 본 연구에서 회복탄력을 위한 노력으로는 아동학대로 인해 낮아지는 보육교사에 대한 사회적 인식이 긍정적으로 변할 수 있다는 기대감과 일과 삶의 분리, 동료교사의 공감과 원장님의 지지, 학부모와 영유아로 인한 감사와 신뢰, 가족과 친구가 주는 심리적 안정감이었다. 본 연구에 참여한 보육교사들이 가장 큰 영향을 미쳤다고 이야기한 요인은 동료교사와 가족의 지지였는데 동료교사의 지지는 단순한 공감을 넘어 실질적인 도움이나 멘토로의 관계 형성을 포함한다. 셋째, 본 연구에서는 회복탄력성에 외부 환경적인 요인으로 사회 제도적 지원에 대한 다양한 경험과 의견을 제시하였는데 교사 대 아동비율을 낮추는 노력과 보육교사의 안정적인 교사생활을 위해 비담임 제도나 유급, 또는 무급휴가제도의 도입, 의료비 감면이나 건강검진 제도의 도입과 같은 사회지원체계의 활성화와 전문성을 갖추기 위한 제도적 뒷받침이 반드시 필요하다.
본 연구는 수많은 어려움과 다양한 환경에 놓여있는 보육교사들이 어떻게 그들의 어려움을 극복하고 회복탄력적인 교사로 성장하고 있는지를 파악하고자 한다. 보육교사들에게 심리적 소진을 경험하게 하는 근무환경과 교사의 정체성, 부모의 요구 및 관계요인들이 어떻게 작용하였는지, 또 회복탄력성을 높이기 위한 구체적인 대책과 사회 제도적 지원에는 어떠한 것들이 있는지 고찰해 보고 영유아들에게 양질의 보육서비스를 제공하는 데 목적을 두었다. 따라서 본 연구의 연구문제는 보육교사가 경험한 회복탄력성은 무엇인가이다. 이 연구의 참여자는 서울 지역 국공립 어린이집에 재직 중인 교육경력 7년 이상의 보육교사 6명을 대상으로 하였다. 연구 참여자는 목적표집방법을 이용하여 선정하였고, 반 구조화된 설문지를 개발하여 예비 연구를 통해 수정한 후, 수정된 인터뷰지를 이용하여 개별 심층 면담을 실시하였다. 자료 분석은 이남인(2014)의 현상학적 자료 분석방법에 기초하여 실시하였다. 연구자는 전사본을 반복적으로 읽고 연구 내용에 관련된 내용들을 기록하고 유사한 주제내용을 범주화하는 과정을 반복하였다. 연구의 신뢰도와 타당도를 높이기 위해 삼각측정법, 연구자의 자기반성, 풍부하고 심층적인 기술 적용과 타당도와 신뢰도를 높이기 위해 유아교육 전문가에게 분석과 해석에 대한 검토과정, 지도교수의 조언과 지적 등의 방법을 적용하였다. 위의 연구 과정을 거쳐 최종적으로 3개의 대주제와 12개의 하위주제가 도출되었는데 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 회복탄력의 어려움으로는 사회적 인식과 과중한 업무, 보육교사 개인의 성격 특성이었다. 이는 소수의 보육교사들만이 원래 가지고 있는 개인 내적 특성으로서의 회복탄력성이 아닌 긍정적 적응과 노력을 통해 발달을 이루어가는 과정으로 정의함으로써 더 많은 보육교사들이 이러한 과정을 통해 많은 어려움에도 불구하고 회복탄력적인 보육교사로 성장할 수 있다는 의미를 내포한 것이다. 둘째, 본 연구에서 회복탄력을 위한 노력으로는 아동학대로 인해 낮아지는 보육교사에 대한 사회적 인식이 긍정적으로 변할 수 있다는 기대감과 일과 삶의 분리, 동료교사의 공감과 원장님의 지지, 학부모와 영유아로 인한 감사와 신뢰, 가족과 친구가 주는 심리적 안정감이었다. 본 연구에 참여한 보육교사들이 가장 큰 영향을 미쳤다고 이야기한 요인은 동료교사와 가족의 지지였는데 동료교사의 지지는 단순한 공감을 넘어 실질적인 도움이나 멘토로의 관계 형성을 포함한다. 셋째, 본 연구에서는 회복탄력성에 외부 환경적인 요인으로 사회 제도적 지원에 대한 다양한 경험과 의견을 제시하였는데 교사 대 아동비율을 낮추는 노력과 보육교사의 안정적인 교사생활을 위해 비담임 제도나 유급, 또는 무급휴가제도의 도입, 의료비 감면이나 건강검진 제도의 도입과 같은 사회지원체계의 활성화와 전문성을 갖추기 위한 제도적 뒷받침이 반드시 필요하다.
This study aims to understand how day care teachers in various circumstances overcome their difficulties and grow into resilient teachers. The purpose was to provide high-quality day care services to infants and toddlers by examining the working environment, teachers' identity, parents' demands and ...
This study aims to understand how day care teachers in various circumstances overcome their difficulties and grow into resilient teachers. The purpose was to provide high-quality day care services to infants and toddlers by examining the working environment, teachers' identity, parents' demands and related factors, and specific measures and social and institutional support to enhance resilience. Therefore, the research question in this study is what resilience has been experienced by day care teachers. Participants in the study included six day care teachers with more than seven years of educational experience working at state-run daycare centers in Seoul. The participants in the study were selected using the purpose-collecting method, and semi-structured questionnaires were developed and modified through preliminary research, and individual in-depth interviews were conducted using the revised interview paper. The data analysis was based on the phenomenological data analysis method of the south (2014). The researchers repeated the process of repeatedly reading the transcription, recording the contents of the study, and categorizing similar topics. Triangulation methods, self-reflection of researchers, rich and in-depth application of technology and review process on analysis and interpretation, advice and criticism of guidance professors were applied to infant education experts to enhance their reliability and validity. Through the above research process, three major issues and 12 sub-topics were finally derived, and the results of this study were summarized as follows. First, the difficulty of resilience in this study was social awareness, heavy work, and personality characteristics of day care teachers. This implies that more day care teachers can grow into resilient day care teachers despite many difficulties, by defining them as a process of development through positive adaptation and effort, rather than the resilience that only a few day care teachers originally have. Second, the efforts for resilience in this study included expectations that social awareness of day care teachers lowered by child abuse could change positively, separation of work and life, sympathy of fellow teachers and support of the director, gratitude and trust from parents and infants, and psychological stability given by family and friends. The most influential factor in the study was the support of fellow teachers and their families, which included the formation of practical help or mentoring relationships beyond mere empathy. Third, this study presented various experiences and opinions on social and institutional support as external environmental factors in resilience. For efforts to reduce teacher-to-child ratio and for stable teacher life, institutional support is essential to vitalize the social support system and to have expertise such as the introduction of a non-executive or paid leave-free system, medical fee reduction or health examination system.
This study aims to understand how day care teachers in various circumstances overcome their difficulties and grow into resilient teachers. The purpose was to provide high-quality day care services to infants and toddlers by examining the working environment, teachers' identity, parents' demands and related factors, and specific measures and social and institutional support to enhance resilience. Therefore, the research question in this study is what resilience has been experienced by day care teachers. Participants in the study included six day care teachers with more than seven years of educational experience working at state-run daycare centers in Seoul. The participants in the study were selected using the purpose-collecting method, and semi-structured questionnaires were developed and modified through preliminary research, and individual in-depth interviews were conducted using the revised interview paper. The data analysis was based on the phenomenological data analysis method of the south (2014). The researchers repeated the process of repeatedly reading the transcription, recording the contents of the study, and categorizing similar topics. Triangulation methods, self-reflection of researchers, rich and in-depth application of technology and review process on analysis and interpretation, advice and criticism of guidance professors were applied to infant education experts to enhance their reliability and validity. Through the above research process, three major issues and 12 sub-topics were finally derived, and the results of this study were summarized as follows. First, the difficulty of resilience in this study was social awareness, heavy work, and personality characteristics of day care teachers. This implies that more day care teachers can grow into resilient day care teachers despite many difficulties, by defining them as a process of development through positive adaptation and effort, rather than the resilience that only a few day care teachers originally have. Second, the efforts for resilience in this study included expectations that social awareness of day care teachers lowered by child abuse could change positively, separation of work and life, sympathy of fellow teachers and support of the director, gratitude and trust from parents and infants, and psychological stability given by family and friends. The most influential factor in the study was the support of fellow teachers and their families, which included the formation of practical help or mentoring relationships beyond mere empathy. Third, this study presented various experiences and opinions on social and institutional support as external environmental factors in resilience. For efforts to reduce teacher-to-child ratio and for stable teacher life, institutional support is essential to vitalize the social support system and to have expertise such as the introduction of a non-executive or paid leave-free system, medical fee reduction or health examination system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.