학교 미술교육의 질은 미술교사의 전문성과 밀접한 관련이 있으며, 미술교사를 선발하는 임용시험은 예비 교사에게 요구되는 전문성의 유형과 수준을 정하는 기준이 된다. 따라서 임용시험 출제 문항을 분석하고 변화의 경향을 알아보는 것은 학교 현장에서 이루어지는 미술교육의 혁신에 다가가기 위한 첫걸음이다. 본 연구의 목적은 임용시험 응시 대상자인 예비 교사의 교육관 형성과 시험 유형 대비에 있다. 임용시험을 처음 접하는 예비 교사들이 시험 경향의 변화를 한 눈에 알아보고 추후의 시험에 대비할 수 있도록 상세히 안내하였다. 이를 위해 한 문제를 이루는 세부 문항들을 평가영역별로, 유형과 조건별로 각각 분석하였다. 이는 이전의 임용시험 평가영역이 비교적 한 두 영역으로 제한되었던 것과 달리, 최근에는 한 문제 내에 여러 영역의 세부 문항이 복합적으로 출제되고 있기 때문이다. 심지어 한 문항에 접근하기 위해 여러 영역을 연계, 융합해야 하는 통합적 사고를 활용해야 했다. 출제 유형도 변화가 있었다. 초기에는 한 문제 내에 관련 있는 세부 문항들을 단순히 병치하여 출제하였다. 그러나 점차 문항 간의 ...
학교 미술교육의 질은 미술교사의 전문성과 밀접한 관련이 있으며, 미술교사를 선발하는 임용시험은 예비 교사에게 요구되는 전문성의 유형과 수준을 정하는 기준이 된다. 따라서 임용시험 출제 문항을 분석하고 변화의 경향을 알아보는 것은 학교 현장에서 이루어지는 미술교육의 혁신에 다가가기 위한 첫걸음이다. 본 연구의 목적은 임용시험 응시 대상자인 예비 교사의 교육관 형성과 시험 유형 대비에 있다. 임용시험을 처음 접하는 예비 교사들이 시험 경향의 변화를 한 눈에 알아보고 추후의 시험에 대비할 수 있도록 상세히 안내하였다. 이를 위해 한 문제를 이루는 세부 문항들을 평가영역별로, 유형과 조건별로 각각 분석하였다. 이는 이전의 임용시험 평가영역이 비교적 한 두 영역으로 제한되었던 것과 달리, 최근에는 한 문제 내에 여러 영역의 세부 문항이 복합적으로 출제되고 있기 때문이다. 심지어 한 문항에 접근하기 위해 여러 영역을 연계, 융합해야 하는 통합적 사고를 활용해야 했다. 출제 유형도 변화가 있었다. 초기에는 한 문제 내에 관련 있는 세부 문항들을 단순히 병치하여 출제하였다. 그러나 점차 문항 간의 관계성을 파악하고, 제시된 자료를 활용하여 문제를 해결하도록 하는 방향으로 변화하였다. 이런 현상들은 2017학년도부터 나타나지만 특히 2020학년도의 임용시험에서 확연히 드러난다. 2015년도 개정 미술과 교육과정에서 중등학교 학생이 갖추도록 하는 ‘창의·융합 역량’을 예비 교사에게도 그대로 요구하고 있으며, 임용시험 문항에 반영함으로써 간접적으로 그 필요성을 드러내고 있는 것으로 볼 수 있다. 이는 문제의 유형 면에서 미술 교사 임용시험 문제의 질적인 수준이 높아진 것을 의미한다. 임용시험의 변화는 예비 교사가 수험생이 아닌 전문가적인 식견을 갖춘다는 자세로 학습해야 함을 시사한다. 하지만 지나치게 지엽적인 평가영역에서 출제된 문항이 늘었다는 점에서는 시험의 타당도가 의심된다. 중등교사 선발 시험에 전공 분야의 전문가만이 풀 수 있는 문항을 포함하는 것은 타당도가 떨어질 뿐만 아니라 임용시험계의 사교육 의존 현상을 심화시키는 문제를 일으킬 수 있다. 이런 점은 임용시험 연구가 이루어진 초기부터 꾸준히 제기되어온 문제이지만 유의미한 개선을 보이지 못하고 오히려 악화된 것으로 보인다. 미술교사를 선발하는 기준인 임용시험은 미술교육계 구성원들의 참여와 논의를 거쳐 발전해왔다. 하지만 실제 교육 현장에서 미술 교과의 특수성을 바탕으로 학생들의 역량을 길러낼 수 있는 교사를 선발하기 위해서는 더 공정하고 타당도 높은 시험이 필요하다. 이런 발전을 위해서는 교육계의 관심과 행동을 통한 근본적인 변화가 필요하다. 더불어 변화하는 임용시험을 연구하여 바른 교직관과 전문성을 기른 예비 교사들이 교단에 서게 된다면, 그 또한 변화의 동력이 될 것이다.
학교 미술교육의 질은 미술교사의 전문성과 밀접한 관련이 있으며, 미술교사를 선발하는 임용시험은 예비 교사에게 요구되는 전문성의 유형과 수준을 정하는 기준이 된다. 따라서 임용시험 출제 문항을 분석하고 변화의 경향을 알아보는 것은 학교 현장에서 이루어지는 미술교육의 혁신에 다가가기 위한 첫걸음이다. 본 연구의 목적은 임용시험 응시 대상자인 예비 교사의 교육관 형성과 시험 유형 대비에 있다. 임용시험을 처음 접하는 예비 교사들이 시험 경향의 변화를 한 눈에 알아보고 추후의 시험에 대비할 수 있도록 상세히 안내하였다. 이를 위해 한 문제를 이루는 세부 문항들을 평가영역별로, 유형과 조건별로 각각 분석하였다. 이는 이전의 임용시험 평가영역이 비교적 한 두 영역으로 제한되었던 것과 달리, 최근에는 한 문제 내에 여러 영역의 세부 문항이 복합적으로 출제되고 있기 때문이다. 심지어 한 문항에 접근하기 위해 여러 영역을 연계, 융합해야 하는 통합적 사고를 활용해야 했다. 출제 유형도 변화가 있었다. 초기에는 한 문제 내에 관련 있는 세부 문항들을 단순히 병치하여 출제하였다. 그러나 점차 문항 간의 관계성을 파악하고, 제시된 자료를 활용하여 문제를 해결하도록 하는 방향으로 변화하였다. 이런 현상들은 2017학년도부터 나타나지만 특히 2020학년도의 임용시험에서 확연히 드러난다. 2015년도 개정 미술과 교육과정에서 중등학교 학생이 갖추도록 하는 ‘창의·융합 역량’을 예비 교사에게도 그대로 요구하고 있으며, 임용시험 문항에 반영함으로써 간접적으로 그 필요성을 드러내고 있는 것으로 볼 수 있다. 이는 문제의 유형 면에서 미술 교사 임용시험 문제의 질적인 수준이 높아진 것을 의미한다. 임용시험의 변화는 예비 교사가 수험생이 아닌 전문가적인 식견을 갖춘다는 자세로 학습해야 함을 시사한다. 하지만 지나치게 지엽적인 평가영역에서 출제된 문항이 늘었다는 점에서는 시험의 타당도가 의심된다. 중등교사 선발 시험에 전공 분야의 전문가만이 풀 수 있는 문항을 포함하는 것은 타당도가 떨어질 뿐만 아니라 임용시험계의 사교육 의존 현상을 심화시키는 문제를 일으킬 수 있다. 이런 점은 임용시험 연구가 이루어진 초기부터 꾸준히 제기되어온 문제이지만 유의미한 개선을 보이지 못하고 오히려 악화된 것으로 보인다. 미술교사를 선발하는 기준인 임용시험은 미술교육계 구성원들의 참여와 논의를 거쳐 발전해왔다. 하지만 실제 교육 현장에서 미술 교과의 특수성을 바탕으로 학생들의 역량을 길러낼 수 있는 교사를 선발하기 위해서는 더 공정하고 타당도 높은 시험이 필요하다. 이런 발전을 위해서는 교육계의 관심과 행동을 통한 근본적인 변화가 필요하다. 더불어 변화하는 임용시험을 연구하여 바른 교직관과 전문성을 기른 예비 교사들이 교단에 서게 된다면, 그 또한 변화의 동력이 될 것이다.
The quality of art education in schools is closely related to the expertise of art teachers, and the Selection examination to select art teachers is the standard for determining the type and level of expertise required by prospective teachers. Therefore, analyzing the questions of the Selection exam...
The quality of art education in schools is closely related to the expertise of art teachers, and the Selection examination to select art teachers is the standard for determining the type and level of expertise required by prospective teachers. Therefore, analyzing the questions of the Selection exam and finding out the trend of change is the first step toward the innovation of art education at the school site. The purpose of this study is to form an educational officer and prepare for the type of exam for prospective teachers who are eligible for the Selection exam. Prospective teachers who are new to the Selection exam were guided in detail to recognize changes in exam trends at a glance and prepare for future exams. To this end, detailed questions that form a problem were analyzed by assessment area and by type and condition, respectively. This is because unlike the previous evaluation area of the Selection exam, which was relatively limited to one or two areas, several detailed questions have recently been compounded within a question. It was even necessary to utilize integrated thinking that required linking and converging multiple domains to approach a single question. There was also a change in the type of exam. In the beginning, the detailed questions related to one question were simply combined. However, it gradually changed to identify the relationship between the questions and to use the presented data to solve the problem. This phenomenon appears from 2017 but is especially evident in the 2020 Selection exam. It can be seen as indirectly revealing the need by reflecting the requirements in the Selection exam questions, as well as the "creative and convergent capabilities" that secondary school students have in the 2015 revised art and education process. This means that in terms of the type of problem, the quality level of the art teacher Selection exam has increased. Changes in the Selection exam suggest that prospective teachers should learn in a manner as professionals, not as test takers. However, the validity of the exam is questionable in that the number of questions based on the peripheral assessment area has increased. Including questions that can only be solved by experts in the field of expertise in secondary school teachers' selection exams is not only unreasonable but can also cause problems that deepen the reliance on private education in the Selection exam community. This has been steadily raised since the early days of the employment exam research, but it seems to have worsened without significant improvement. The Selection exam, the standard for selecting art teachers, has been developed after participation and discussion by members of the art education community. However, a fairer and more reasonable exam is needed to select teachers who can develop students' abilities based on the specificity of art classes at the actual education site. For this development, fundamental changes through the interests and actions of the education community are needed. In addition, if prospective teachers who study changing employment exams and develop correct teaching and professionalism stand on the teaching platform, it will also be a driving force for change.
The quality of art education in schools is closely related to the expertise of art teachers, and the Selection examination to select art teachers is the standard for determining the type and level of expertise required by prospective teachers. Therefore, analyzing the questions of the Selection exam and finding out the trend of change is the first step toward the innovation of art education at the school site. The purpose of this study is to form an educational officer and prepare for the type of exam for prospective teachers who are eligible for the Selection exam. Prospective teachers who are new to the Selection exam were guided in detail to recognize changes in exam trends at a glance and prepare for future exams. To this end, detailed questions that form a problem were analyzed by assessment area and by type and condition, respectively. This is because unlike the previous evaluation area of the Selection exam, which was relatively limited to one or two areas, several detailed questions have recently been compounded within a question. It was even necessary to utilize integrated thinking that required linking and converging multiple domains to approach a single question. There was also a change in the type of exam. In the beginning, the detailed questions related to one question were simply combined. However, it gradually changed to identify the relationship between the questions and to use the presented data to solve the problem. This phenomenon appears from 2017 but is especially evident in the 2020 Selection exam. It can be seen as indirectly revealing the need by reflecting the requirements in the Selection exam questions, as well as the "creative and convergent capabilities" that secondary school students have in the 2015 revised art and education process. This means that in terms of the type of problem, the quality level of the art teacher Selection exam has increased. Changes in the Selection exam suggest that prospective teachers should learn in a manner as professionals, not as test takers. However, the validity of the exam is questionable in that the number of questions based on the peripheral assessment area has increased. Including questions that can only be solved by experts in the field of expertise in secondary school teachers' selection exams is not only unreasonable but can also cause problems that deepen the reliance on private education in the Selection exam community. This has been steadily raised since the early days of the employment exam research, but it seems to have worsened without significant improvement. The Selection exam, the standard for selecting art teachers, has been developed after participation and discussion by members of the art education community. However, a fairer and more reasonable exam is needed to select teachers who can develop students' abilities based on the specificity of art classes at the actual education site. For this development, fundamental changes through the interests and actions of the education community are needed. In addition, if prospective teachers who study changing employment exams and develop correct teaching and professionalism stand on the teaching platform, it will also be a driving force for change.
주제어
#미술과 중등 임용시험 2015개정 교육과정 예비 교사 Selection Examination for Secondary School Teachers in Arts 2015 Revised Curriculum, prospective teachers
학위논문 정보
저자
이종은
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 미술교육전공
지도교수
김영호
발행연도
2021
총페이지
iii, 72장
키워드
미술과 중등 임용시험 2015개정 교육과정 예비 교사 Selection Examination for Secondary School Teachers in Arts 2015 Revised Curriculum, prospective teachers
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.