본 연구의 목적은 지각-운동이 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합, 일상생활활동 수행에 미치는 효과를 규명하는 것이다. 연구 대상자는 만 4~8세의 자폐 스펙트럼 장애 아동 10명으로 하였다. 회당 50분씩, 총 12회의 지각-운동을 연구 대상자에게 시행하였으며, 지각-운동 전과 후에 시지각과 시각-운동 통합 및 일상생활활동 ...
본 연구의 목적은 지각-운동이 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합, 일상생활활동 수행에 미치는 효과를 규명하는 것이다. 연구 대상자는 만 4~8세의 자폐 스펙트럼 장애 아동 10명으로 하였다. 회당 50분씩, 총 12회의 지각-운동을 연구 대상자에게 시행하였으며, 지각-운동 전과 후에 시지각과 시각-운동 통합 및 일상생활활동 수행 능력을 평가하기 위해 한국판 시지각 발달 검사(K-DTVP-2)와 아동용 일상생활활동 기능적 독립성 평가(WeeFIM)를 시행하였다. 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 처리하였으며, Spearman 상관분석과 Wilcoxon 부호순위 검정을 사용하였다. 분석 결과 지각-운동에 참여한 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각 종합점수와 시각-운동 통합 종합점수 간 유의한 상관관계가 나타났으며, 시지각 하위요소인 도형-배경, 시각통합, 형태 항상성과 시각-운동 통합 종합점수 간 유의한 상관관계가 나타났다. 또한, 지각-운동 후 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합의 총점과 하위요소의 원점수가 유의하게 증가하였으며, 시지각 종합점수 및 하위요소의 표준점수도 유의하게 증가하였다. 시각-운동 통합 종합점수 및 하위요소 중 눈-손 협응, 공간관계도 유의하게 증가하였으며, 자기관리 총합 및 하위항목 중 식사하기도 유의한 증가가 나타났다. 이상을 종합해 볼 때 지각-운동은 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합에 긍정적인 영향을 미치며 이는 자폐 스펙트럼 장애 아동의 자기관리 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 따라서, 지각-운동은 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합 및 일상생활활동 수행 증진에 효과적인 방법이다.
본 연구의 목적은 지각-운동이 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합, 일상생활활동 수행에 미치는 효과를 규명하는 것이다. 연구 대상자는 만 4~8세의 자폐 스펙트럼 장애 아동 10명으로 하였다. 회당 50분씩, 총 12회의 지각-운동을 연구 대상자에게 시행하였으며, 지각-운동 전과 후에 시지각과 시각-운동 통합 및 일상생활활동 수행 능력을 평가하기 위해 한국판 시지각 발달 검사(K-DTVP-2)와 아동용 일상생활활동 기능적 독립성 평가(WeeFIM)를 시행하였다. 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 처리하였으며, Spearman 상관분석과 Wilcoxon 부호순위 검정을 사용하였다. 분석 결과 지각-운동에 참여한 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각 종합점수와 시각-운동 통합 종합점수 간 유의한 상관관계가 나타났으며, 시지각 하위요소인 도형-배경, 시각통합, 형태 항상성과 시각-운동 통합 종합점수 간 유의한 상관관계가 나타났다. 또한, 지각-운동 후 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합의 총점과 하위요소의 원점수가 유의하게 증가하였으며, 시지각 종합점수 및 하위요소의 표준점수도 유의하게 증가하였다. 시각-운동 통합 종합점수 및 하위요소 중 눈-손 협응, 공간관계도 유의하게 증가하였으며, 자기관리 총합 및 하위항목 중 식사하기도 유의한 증가가 나타났다. 이상을 종합해 볼 때 지각-운동은 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합에 긍정적인 영향을 미치며 이는 자폐 스펙트럼 장애 아동의 자기관리 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 따라서, 지각-운동은 자폐 스펙트럼 장애 아동의 시지각과 시각-운동 통합 및 일상생활활동 수행 증진에 효과적인 방법이다.
The purpose of this study is to determine the effect of perceptual-motor on visual perception and visual-motor integration and the performance of Activities of Daily Living in children with autism spectrum disabilities. The study included 10 children with autism spectrum disorder aged 4 to 8. Total ...
The purpose of this study is to determine the effect of perceptual-motor on visual perception and visual-motor integration and the performance of Activities of Daily Living in children with autism spectrum disabilities. The study included 10 children with autism spectrum disorder aged 4 to 8. Total of 12 times of perceptual-motor program were conducted for 50 minutes per episode, and Korean Development Test of Visual Perception(K-DTVP-2) and Wee-Functional Independence Measure (WeeFIM) were conducted before and after perceptual-motor program. The data were processed using the SPSS 18.0 statistical program, using Spearman correlation analysis and Wilcoxon signed rank test. The analysis showed a significant correlation between visual-perception composite score and visual-motor integration composite scores of children with participating in perceptual-motor program, and significant correlation between Figure-Ground, Visual Closure, Form Constancy and visual-motor integration composite score. In addition, the total score of visual-perception and visual-motor integration and the scores of sub-factors in children with autism spectrum after perceptual-motor program have increased significantly. The standard score of sub-factors increased significantly. In addition, the Eye-hand coordination, Spatial Relations among the sub-factors and the visual-motor integration composite scores increased significantly, and significant increases in the total score of self-care and eating among the sub-items were shown. In sum, perceptual-motion has a positive effect on visual-perception and visual-motor integration in children with autism spectrum disabilities, which has a positive effect on improving self-care in children with autism spectrum disabilities. Therefore, perceptual-motor is an effective way to enhance visual-perception and visual-motor integration and the performance of Activities of Daily Living in children with autism spectrum disabilities.
The purpose of this study is to determine the effect of perceptual-motor on visual perception and visual-motor integration and the performance of Activities of Daily Living in children with autism spectrum disabilities. The study included 10 children with autism spectrum disorder aged 4 to 8. Total of 12 times of perceptual-motor program were conducted for 50 minutes per episode, and Korean Development Test of Visual Perception(K-DTVP-2) and Wee-Functional Independence Measure (WeeFIM) were conducted before and after perceptual-motor program. The data were processed using the SPSS 18.0 statistical program, using Spearman correlation analysis and Wilcoxon signed rank test. The analysis showed a significant correlation between visual-perception composite score and visual-motor integration composite scores of children with participating in perceptual-motor program, and significant correlation between Figure-Ground, Visual Closure, Form Constancy and visual-motor integration composite score. In addition, the total score of visual-perception and visual-motor integration and the scores of sub-factors in children with autism spectrum after perceptual-motor program have increased significantly. The standard score of sub-factors increased significantly. In addition, the Eye-hand coordination, Spatial Relations among the sub-factors and the visual-motor integration composite scores increased significantly, and significant increases in the total score of self-care and eating among the sub-items were shown. In sum, perceptual-motion has a positive effect on visual-perception and visual-motor integration in children with autism spectrum disabilities, which has a positive effect on improving self-care in children with autism spectrum disabilities. Therefore, perceptual-motor is an effective way to enhance visual-perception and visual-motor integration and the performance of Activities of Daily Living in children with autism spectrum disabilities.
주제어
#지각-운동 자폐 스펙트럼 장애 시지각 시각-운동 통합 일상생활활동 Perception-motor Autism Spectrum Disorder Visual Perception Visual-motor Integration Activities of Daily Living
학위논문 정보
저자
김유신
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 영유아놀이테라피전공
지도교수
전선혜
발행연도
2021
총페이지
v, 95 p.
키워드
지각-운동 자폐 스펙트럼 장애 시지각 시각-운동 통합 일상생활활동 Perception-motor Autism Spectrum Disorder Visual Perception Visual-motor Integration Activities of Daily Living
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.