2016년 세계경제포럼에서 주창된 4차 산업혁명 발표 이후 국제무역과 더불어 국제물류 부문에서도 광범위한 디지털화가 진행 중이다. 한국은 국제물류 부문에 있어 2009년부터 시작된 해운경기 침체 및 한진해운 사태를 겪으면서 Global 선도국가 및 기업대비 쇠퇴 하였다. 하지만 물류부문 침체와 달리 한국은 여전히 국제교역량(세계 9위, 2019년 ...
2016년 세계경제포럼에서 주창된 4차 산업혁명 발표 이후 국제무역과 더불어 국제물류 부문에서도 광범위한 디지털화가 진행 중이다. 한국은 국제물류 부문에 있어 2009년부터 시작된 해운경기 침체 및 한진해운 사태를 겪으면서 Global 선도국가 및 기업대비 쇠퇴 하였다. 하지만 물류부문 침체와 달리 한국은 여전히 국제교역량(세계 9위, 2019년 IMF 세계 통계기준)과 IT산업 강국의 지위를 가지고 있다. 이는 국제물류 활성화에 있어 반드시 필요한 핵심 항목을 이미 보유하고 있다는 의미이며, 이러한 강점을 바탕으로 국제물류 부문 디지털화의 표준화와 산업화를 선도한다면 한국 국제물류산업의 잃어버린 10년을 극복하고 Global leader로 자리 잡을 수 있다. 국제물류부문 디지털화 및 산업화의 방법으로 다자간 동시 참여 및 업무처리가 가능한 물류플랫폼 구축이 가장 효율적인 방식으로 선정 및 개발되고 있다. 실제 사례로 세계1위 해운선사인 Maersk와 IBM의 협업으로 만들어낸 TradeLens를 들 수 있다. 물류플랫폼을 통하여 화주기업은 각 무역조건에 따른 전체 운송구간 및 방식을 설정 후 선적의뢰를 하여 플랫폼에 참여한 각 물류기업의 가격과 서비스 제안 중 하나를 선택하여 실제 물류를 진행 할 수 있다. 이로써 화주기업은 물류비용의 신뢰도를 높일 수 있으며, 또한 수출입 업무 시 필요한 다수의 유관기업과의 협업을 한 개의 물류플랫폼을 통하여 수행이 가능하기에 업무의 효율성 또한 높일 수 있을 것으로 보인다. 이번 연구에서는 먼저 물류플랫폼의 명확한 이해를 위해 문헌 및 사례조사를 통해 개념과 물류적 정의를 수립하였다. 선행연구를 통해 물류를 포함한 유통 등 각 산업 군 별 플랫폼의 운영사례를 연구하였고 관련 논문 및 학술지를 통해 물류플랫폼의 향후방향성과 한계점을 연구하였다. 또한 실증사례분석을 위해 실제 국내수출입제조기업을 선정하여 물류플랫폼 사용 시 기업물류비와 업무 수행에 있어 효율성에 어떠한 영향을 끼치는지를 확인하고 그 영향 도를 정량화 하였다. 또한 실제 사례기업과 인터뷰를 통하여 플랫폼의 현업 적용 가능 여부와 개선방향에 대하여 파악 하였다. 실증사례분석을 통해 수출입 화주기업의 단순 외주물류비가 7~10%의 비용이 절감되는 것으로 나타났다. 또한 플랫폼 활용을 통한 업무절차 간소화 및 빠른 응답성, 화물의 실시간 추적확인에 따른 선제적 Risk 관리로 물류관리비 부분에서 30% 이상 절감 되는 것으로 파악되었다. 물론 실증사례분석 시 화주기업 및 플랫폼의 개체수가 적어 수출입 관련 모든 산업군의 보편적 적용 및 그 결과를 예측하는데 그 한계가 있다. 하지만 선행연구 및 실증사례분석을 통해 물류플랫폼의 장점을 기반으로 각 국가 및 기업 별 물류플랫폼 도입이 확성화 되고, 각국 정부기관 및 유관기업 간의 데이터 공유까지 원활하게 이루어진다면 국가 간 수출입 물류에 있어 효율은 극대화 될 것이며, 물류산업의 형태와 운영방식이 바뀔 수 있을 것으로 판단된다. 또한 물류플랫폼 내 수출입관련 빅 데이터의 활용을 통해 관련 사업의 확장 및 새로운 형태의 산업 군 파생도 가능할 것으로 판단된다.
2016년 세계경제포럼에서 주창된 4차 산업혁명 발표 이후 국제무역과 더불어 국제물류 부문에서도 광범위한 디지털화가 진행 중이다. 한국은 국제물류 부문에 있어 2009년부터 시작된 해운경기 침체 및 한진해운 사태를 겪으면서 Global 선도국가 및 기업대비 쇠퇴 하였다. 하지만 물류부문 침체와 달리 한국은 여전히 국제교역량(세계 9위, 2019년 IMF 세계 통계기준)과 IT산업 강국의 지위를 가지고 있다. 이는 국제물류 활성화에 있어 반드시 필요한 핵심 항목을 이미 보유하고 있다는 의미이며, 이러한 강점을 바탕으로 국제물류 부문 디지털화의 표준화와 산업화를 선도한다면 한국 국제물류산업의 잃어버린 10년을 극복하고 Global leader로 자리 잡을 수 있다. 국제물류부문 디지털화 및 산업화의 방법으로 다자간 동시 참여 및 업무처리가 가능한 물류플랫폼 구축이 가장 효율적인 방식으로 선정 및 개발되고 있다. 실제 사례로 세계1위 해운선사인 Maersk와 IBM의 협업으로 만들어낸 TradeLens를 들 수 있다. 물류플랫폼을 통하여 화주기업은 각 무역조건에 따른 전체 운송구간 및 방식을 설정 후 선적의뢰를 하여 플랫폼에 참여한 각 물류기업의 가격과 서비스 제안 중 하나를 선택하여 실제 물류를 진행 할 수 있다. 이로써 화주기업은 물류비용의 신뢰도를 높일 수 있으며, 또한 수출입 업무 시 필요한 다수의 유관기업과의 협업을 한 개의 물류플랫폼을 통하여 수행이 가능하기에 업무의 효율성 또한 높일 수 있을 것으로 보인다. 이번 연구에서는 먼저 물류플랫폼의 명확한 이해를 위해 문헌 및 사례조사를 통해 개념과 물류적 정의를 수립하였다. 선행연구를 통해 물류를 포함한 유통 등 각 산업 군 별 플랫폼의 운영사례를 연구하였고 관련 논문 및 학술지를 통해 물류플랫폼의 향후방향성과 한계점을 연구하였다. 또한 실증사례분석을 위해 실제 국내수출입제조기업을 선정하여 물류플랫폼 사용 시 기업물류비와 업무 수행에 있어 효율성에 어떠한 영향을 끼치는지를 확인하고 그 영향 도를 정량화 하였다. 또한 실제 사례기업과 인터뷰를 통하여 플랫폼의 현업 적용 가능 여부와 개선방향에 대하여 파악 하였다. 실증사례분석을 통해 수출입 화주기업의 단순 외주물류비가 7~10%의 비용이 절감되는 것으로 나타났다. 또한 플랫폼 활용을 통한 업무절차 간소화 및 빠른 응답성, 화물의 실시간 추적확인에 따른 선제적 Risk 관리로 물류관리비 부분에서 30% 이상 절감 되는 것으로 파악되었다. 물론 실증사례분석 시 화주기업 및 플랫폼의 개체수가 적어 수출입 관련 모든 산업군의 보편적 적용 및 그 결과를 예측하는데 그 한계가 있다. 하지만 선행연구 및 실증사례분석을 통해 물류플랫폼의 장점을 기반으로 각 국가 및 기업 별 물류플랫폼 도입이 확성화 되고, 각국 정부기관 및 유관기업 간의 데이터 공유까지 원활하게 이루어진다면 국가 간 수출입 물류에 있어 효율은 극대화 될 것이며, 물류산업의 형태와 운영방식이 바뀔 수 있을 것으로 판단된다. 또한 물류플랫폼 내 수출입관련 빅 데이터의 활용을 통해 관련 사업의 확장 및 새로운 형태의 산업 군 파생도 가능할 것으로 판단된다.
Since the announcement of the fourth Industrial Revolution advocated at the 2016 World Economic Forum, digitization widespread is underway in the international logistics industry as well as international trade industry. Korea suffered in international logistics industry by the downturn in the shippi...
Since the announcement of the fourth Industrial Revolution advocated at the 2016 World Economic Forum, digitization widespread is underway in the international logistics industry as well as international trade industry. Korea suffered in international logistics industry by the downturn in the shipping industry since 2009 and Hanjin Shipping bankruptcy in 2016, and it resulted recession period. However, unlike the downturn in the logistics industry, Korea maintained international trade volume (9th in the world, based on the IMF world statistics in 2019) and a position as an advanced nation in the IT industry. Advanced IT and mass volume are two key factors for international logistics revitalization, and if we lead the standardization and industrialization of digitalization in the international logistics industry based on two key factors, conquest of international logistics recession would be possible and we could overcome formidable obstacles. Maersk group and IBM collaborated and created international logistics platform so called “TradeLens” which is capable of simultaneous multilateral participation and logistics processing and it enhanced efficiency of logistics process. All exporter and importer may possible to perform actual logistics through the logistics platform by selecting one of the price and service proposals of all participated logistics companies on platform. Logistics platform basically provides cost transparency, cost reduction, and enhance process efficiency to users by automated system. In this study, I have defined the concept of logistics through literature and various case studies for clear understanding of the logistics platform. I have studied the operating cases of platforms for each industry group such as distribution including logistics through prior research, and researched the future direction and limitations of the logistics platform through related papers and academic journals. In addition, for empirical case analysis, actual domestic import/export manufacturing companies’ cases are mentioned as a reference, which are the impact of using the logistics platform on corporate logistics costs and efficiency in business performance was identified, and the degree of impact as well. Lastly, I identified whether the platform can be applied to the field and how to improve it through interviews with actual platform companies. Logistics cost reduction down by 7~10% has been approved through the empirical case analysis. Also, it was found that more than 30% of the logistics management cost can be saved by simplifying work procedures by using logistics platform. Logistics platform also can be easily perceive for quick response, pre-risk management based on real-time tracking of cargo. However due to low number of users and diverseness of logistics platform, there are limitations in predicting the universal application and results of all industries related to import and export. However, if the strength and advantages of logistics platform could be shared to each country and company for better sharing of logistics information, the efficiency of export/import activity would be enhanced by new structure which differ from previous process. Lastly we could possibly can derive new type of industry by mass data mobilization through logistics platform.
Since the announcement of the fourth Industrial Revolution advocated at the 2016 World Economic Forum, digitization widespread is underway in the international logistics industry as well as international trade industry. Korea suffered in international logistics industry by the downturn in the shipping industry since 2009 and Hanjin Shipping bankruptcy in 2016, and it resulted recession period. However, unlike the downturn in the logistics industry, Korea maintained international trade volume (9th in the world, based on the IMF world statistics in 2019) and a position as an advanced nation in the IT industry. Advanced IT and mass volume are two key factors for international logistics revitalization, and if we lead the standardization and industrialization of digitalization in the international logistics industry based on two key factors, conquest of international logistics recession would be possible and we could overcome formidable obstacles. Maersk group and IBM collaborated and created international logistics platform so called “TradeLens” which is capable of simultaneous multilateral participation and logistics processing and it enhanced efficiency of logistics process. All exporter and importer may possible to perform actual logistics through the logistics platform by selecting one of the price and service proposals of all participated logistics companies on platform. Logistics platform basically provides cost transparency, cost reduction, and enhance process efficiency to users by automated system. In this study, I have defined the concept of logistics through literature and various case studies for clear understanding of the logistics platform. I have studied the operating cases of platforms for each industry group such as distribution including logistics through prior research, and researched the future direction and limitations of the logistics platform through related papers and academic journals. In addition, for empirical case analysis, actual domestic import/export manufacturing companies’ cases are mentioned as a reference, which are the impact of using the logistics platform on corporate logistics costs and efficiency in business performance was identified, and the degree of impact as well. Lastly, I identified whether the platform can be applied to the field and how to improve it through interviews with actual platform companies. Logistics cost reduction down by 7~10% has been approved through the empirical case analysis. Also, it was found that more than 30% of the logistics management cost can be saved by simplifying work procedures by using logistics platform. Logistics platform also can be easily perceive for quick response, pre-risk management based on real-time tracking of cargo. However due to low number of users and diverseness of logistics platform, there are limitations in predicting the universal application and results of all industries related to import and export. However, if the strength and advantages of logistics platform could be shared to each country and company for better sharing of logistics information, the efficiency of export/import activity would be enhanced by new structure which differ from previous process. Lastly we could possibly can derive new type of industry by mass data mobilization through logistics platform.
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