최근 자율주행차 개발은 한국을 포함한 전세계 자동차 생산국을 중심으로 막대한 자금을 투자하여 개발을 진행하고 있다. 완전자율주행차의 상용화가 2025년을 기준으로 가까운 미래에 전개될 것으로 예상되는 상황으로 각 국가에서는 관련법과 제도에 대한 부분도 활발하게 추진하고 있으며 급변하는 4차 산업혁명 시대에 5G 통신기술과 센서 및 IOT 기술 개발이 고도화됨에 따라 완전자율차량 개발이 가능해지고 있다. 2018년 ...
최근 자율주행차 개발은 한국을 포함한 전세계 자동차 생산국을 중심으로 막대한 자금을 투자하여 개발을 진행하고 있다. 완전자율주행차의 상용화가 2025년을 기준으로 가까운 미래에 전개될 것으로 예상되는 상황으로 각 국가에서는 관련법과 제도에 대한 부분도 활발하게 추진하고 있으며 급변하는 4차 산업혁명 시대에 5G 통신기술과 센서 및 IOT 기술 개발이 고도화됨에 따라 완전자율차량 개발이 가능해지고 있다. 2018년 ABI Research 보고서에 따르면, 2022년/2023년 20만 대를 시작으로 전세계 자율주행차량의 수요는 2025년에는 110만대, 2035년에는 4,200만대 규모로 그 시장이 확대될 것으로 전망하고 있다. 또한 PWC의 경우는 신차 중 자율주행차 비중이 2025년 7%에서 2030년에는 49%로 급성장할 것으로 전망하고 있다. 현재 자동차 화물은 전적으로 인력에 의존하여 Ro-Ro 터미널을 통해 해상운송으로 수출되고 있으며 디지털화가 매우 부족한 상황으로 완전자율주행차 생산에 따라 수출물류 체계를 점검할 필요가 있다. 본 연구에서는 기존 자동차 수출물류 체계를 기반으로 하여 완전자율주행차의 수출물류체계가 어떻게 변화할 것이며 기존 자동차 수출물류 체계와의 차이점을 업계 전문가 인터뷰를 통해 세부적으로 구분하고 설명하였다. 아울러, 자율주행차 수출물류 체계구축을 위한 고려사항으로 법과 제도 측면, 기술과 물류측면의 준비상황 및 필요사항을 점검하고, Ro-Ro 선박과 자동차 전용터미널에서 차량 혼잡과 비용을 절감하고 업무효율과 선적 작업의 안정성을 확보할 수 있는 완성차 수출물류 프로세스를 구축하는 방안을 제시하고자 한다.
최근 자율주행차 개발은 한국을 포함한 전세계 자동차 생산국을 중심으로 막대한 자금을 투자하여 개발을 진행하고 있다. 완전자율주행차의 상용화가 2025년을 기준으로 가까운 미래에 전개될 것으로 예상되는 상황으로 각 국가에서는 관련법과 제도에 대한 부분도 활발하게 추진하고 있으며 급변하는 4차 산업혁명 시대에 5G 통신기술과 센서 및 IOT 기술 개발이 고도화됨에 따라 완전자율차량 개발이 가능해지고 있다. 2018년 ABI Research 보고서에 따르면, 2022년/2023년 20만 대를 시작으로 전세계 자율주행차량의 수요는 2025년에는 110만대, 2035년에는 4,200만대 규모로 그 시장이 확대될 것으로 전망하고 있다. 또한 PWC의 경우는 신차 중 자율주행차 비중이 2025년 7%에서 2030년에는 49%로 급성장할 것으로 전망하고 있다. 현재 자동차 화물은 전적으로 인력에 의존하여 Ro-Ro 터미널을 통해 해상운송으로 수출되고 있으며 디지털화가 매우 부족한 상황으로 완전자율주행차 생산에 따라 수출물류 체계를 점검할 필요가 있다. 본 연구에서는 기존 자동차 수출물류 체계를 기반으로 하여 완전자율주행차의 수출물류체계가 어떻게 변화할 것이며 기존 자동차 수출물류 체계와의 차이점을 업계 전문가 인터뷰를 통해 세부적으로 구분하고 설명하였다. 아울러, 자율주행차 수출물류 체계구축을 위한 고려사항으로 법과 제도 측면, 기술과 물류측면의 준비상황 및 필요사항을 점검하고, Ro-Ro 선박과 자동차 전용터미널에서 차량 혼잡과 비용을 절감하고 업무효율과 선적 작업의 안정성을 확보할 수 있는 완성차 수출물류 프로세스를 구축하는 방안을 제시하고자 한다.
Recently, Fully autonomous vehicle(FAV) development has been carried out with huge investment from automobile manufacturers around the world, including Korea. With the commercialization of FAV expected to take place in the near future as of 2025, countries are actively promoting related laws and sys...
Recently, Fully autonomous vehicle(FAV) development has been carried out with huge investment from automobile manufacturers around the world, including Korea. With the commercialization of FAV expected to take place in the near future as of 2025, countries are actively promoting related laws and systems, and the development of 5G communication technologies, sensors and IOT technologies is increasing in the rapidly changing Fourth Industrial Revolution. According to the 2018 ABI Research report, the market is expected to expand to 1.1 million units in 2025 and 42 million units in 2035, starting with 0.2 million units in 2022. In the case of PWC, the proportion of FAV among new cars is expected to grow rapidly from 7% in 2025 to 49% in 2030. Currently, automobile cargoes are exported by sea through Ro-Ro terminals entirely dependent on manpower, and due to a very lack of digitalization, the export logistics system needs to be checked according to the production of FAV. In this study, based on the existing automobile export logistics system, how the export logistics system of FAV will change and the differences from the existing automobile export logistics system were distinguished and explained in detail through interviews with auto industry related experts. In addition, as a consideration for the establishment of an export logistics system for FAV, preparations and needs in terms of law and system, technology and logistics will be checked. Finally I would like to propose a vehicle export logistics system plan to reduce congestion and cost of vehicles at Ro-Ro vessels and automotive terminals, and to secure work efficiency and stability of shipping operations.
Recently, Fully autonomous vehicle(FAV) development has been carried out with huge investment from automobile manufacturers around the world, including Korea. With the commercialization of FAV expected to take place in the near future as of 2025, countries are actively promoting related laws and systems, and the development of 5G communication technologies, sensors and IOT technologies is increasing in the rapidly changing Fourth Industrial Revolution. According to the 2018 ABI Research report, the market is expected to expand to 1.1 million units in 2025 and 42 million units in 2035, starting with 0.2 million units in 2022. In the case of PWC, the proportion of FAV among new cars is expected to grow rapidly from 7% in 2025 to 49% in 2030. Currently, automobile cargoes are exported by sea through Ro-Ro terminals entirely dependent on manpower, and due to a very lack of digitalization, the export logistics system needs to be checked according to the production of FAV. In this study, based on the existing automobile export logistics system, how the export logistics system of FAV will change and the differences from the existing automobile export logistics system were distinguished and explained in detail through interviews with auto industry related experts. In addition, as a consideration for the establishment of an export logistics system for FAV, preparations and needs in terms of law and system, technology and logistics will be checked. Finally I would like to propose a vehicle export logistics system plan to reduce congestion and cost of vehicles at Ro-Ro vessels and automotive terminals, and to secure work efficiency and stability of shipping operations.
주제어
#완성차 수출물류 체계 Ro-Ro Automotive Value Chain(AVC) 4차 산업혁명 Fully autonomous vehicle(FAV) Finished vehicle export logistics system 4th Industrial Revolution 자율주행자동차
학위논문 정보
저자
김용섭
학위수여기관
중앙대학교 글로벌인적자원개발대학원
학위구분
국내석사
학과
해운물류학과
지도교수
우수한
발행연도
2021
총페이지
v, 81 p.
키워드
완성차 수출물류 체계 Ro-Ro Automotive Value Chain(AVC) 4차 산업혁명 Fully autonomous vehicle(FAV) Finished vehicle export logistics system 4th Industrial Revolution 자율주행자동차
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