정보기술의 발전과 소비 관념의 변화에 따라, 국경 간 전자상거래 온라인 쇼핑은 이미 중국 주민들의 일상적인 소비가 되었으며, 물류 서비스 역시 중요한 역할을 하였다. 즉, 물류 서비스의 질적 향상은 고객 서비스의 수요를 만족시킬 뿐만 아니라, 고객의 만족도에 중요한 영향을 끼쳤다. 본 연구는 중국 지역 소비자를 대상으로 SERVQUAL 모델과 LSQ 모델 등의 이론을 바탕으로, 국경 간 전자상거래의 물류 서비스 만족도 영향 요인에 대한 실증 모델을 구축하고, 중국 지역 사용자를 대상으로 국경 간 전자상거래의 물류 서비스를 분석하였다. 물류 서비스 만족도와에 미치는 영향. 수집한 310건의 설문 데이터를 ...
정보기술의 발전과 소비 관념의 변화에 따라, 국경 간 전자상거래 온라인 쇼핑은 이미 중국 주민들의 일상적인 소비가 되었으며, 물류 서비스 역시 중요한 역할을 하였다. 즉, 물류 서비스의 질적 향상은 고객 서비스의 수요를 만족시킬 뿐만 아니라, 고객의 만족도에 중요한 영향을 끼쳤다. 본 연구는 중국 지역 소비자를 대상으로 SERVQUAL 모델과 LSQ 모델 등의 이론을 바탕으로, 국경 간 전자상거래의 물류 서비스 만족도 영향 요인에 대한 실증 모델을 구축하고, 중국 지역 사용자를 대상으로 국경 간 전자상거래의 물류 서비스를 분석하였다. 물류 서비스 만족도와에 미치는 영향. 수집한 310건의 설문 데이터를 SPSS 22.0 통해 분석, 국경 간 전자상거래 물류 서비스의 품질과 그 6가지 유도가 고객 만족도에 미치는 영향을 가정한 가설을 검증하다. 연구 결과는 국경 간 전자상거래 물류 서비스 품질의 6가지 유도로 전문성, 신속성, 경제성, 안전성, 편리성, 친절도를 발견했다. 비교적 높은 상관성을 가지고 있으며, 실증적인 분석 결과를 통해 국경 간 전자상거래 물류 서비스의 품질이 고객 만족도에 뚜렷한 긍정적인 영향을 끼친다는 것을 알 수 있다. 연구 결과는 국경 간 전자상거래 물류서비스 고객만족도 향상 연구에 참고가 되었다.
정보기술의 발전과 소비 관념의 변화에 따라, 국경 간 전자상거래 온라인 쇼핑은 이미 중국 주민들의 일상적인 소비가 되었으며, 물류 서비스 역시 중요한 역할을 하였다. 즉, 물류 서비스의 질적 향상은 고객 서비스의 수요를 만족시킬 뿐만 아니라, 고객의 만족도에 중요한 영향을 끼쳤다. 본 연구는 중국 지역 소비자를 대상으로 SERVQUAL 모델과 LSQ 모델 등의 이론을 바탕으로, 국경 간 전자상거래의 물류 서비스 만족도 영향 요인에 대한 실증 모델을 구축하고, 중국 지역 사용자를 대상으로 국경 간 전자상거래의 물류 서비스를 분석하였다. 물류 서비스 만족도와에 미치는 영향. 수집한 310건의 설문 데이터를 SPSS 22.0 통해 분석, 국경 간 전자상거래 물류 서비스의 품질과 그 6가지 유도가 고객 만족도에 미치는 영향을 가정한 가설을 검증하다. 연구 결과는 국경 간 전자상거래 물류 서비스 품질의 6가지 유도로 전문성, 신속성, 경제성, 안전성, 편리성, 친절도를 발견했다. 비교적 높은 상관성을 가지고 있으며, 실증적인 분석 결과를 통해 국경 간 전자상거래 물류 서비스의 품질이 고객 만족도에 뚜렷한 긍정적인 영향을 끼친다는 것을 알 수 있다. 연구 결과는 국경 간 전자상거래 물류서비스 고객만족도 향상 연구에 참고가 되었다.
With the development of information technology and the change of consumption concept, cross-border e-commerce online shopping has become daily consumption of Chinese residents. Also logistics service has played an important role, which means that improvement of logistics service quality can meet the...
With the development of information technology and the change of consumption concept, cross-border e-commerce online shopping has become daily consumption of Chinese residents. Also logistics service has played an important role, which means that improvement of logistics service quality can meet the requirement of customer service. By taking consumers in China as the object and based on SERVQUAL and LSQ models, an empirical model for the factors influencing the satisfaction of cross-border e-commerce logistics service has been constructed to analyze it on satisfaction. Based on 310 sets of questionnaire data collected and analyzed by SPSS22.0, quality of the assumed cross-border e-commerce logistics service and the influence of 6 factors on customer satisfaction have been verified. Our research result proves profession, promptness, economical efficiency, safety, convenience and friendliness in these 6 factors for the quality of cross-border e-commerce logistics service with a high degree of correlation. The empirical analysis result shows that the quality of cross-border e-commerce logistics service significantly has a positive influence on customer satisfaction. Our research result has provided a reference for improving the study in customer satisfaction of cross-border e-commerce logistics service.
With the development of information technology and the change of consumption concept, cross-border e-commerce online shopping has become daily consumption of Chinese residents. Also logistics service has played an important role, which means that improvement of logistics service quality can meet the requirement of customer service. By taking consumers in China as the object and based on SERVQUAL and LSQ models, an empirical model for the factors influencing the satisfaction of cross-border e-commerce logistics service has been constructed to analyze it on satisfaction. Based on 310 sets of questionnaire data collected and analyzed by SPSS22.0, quality of the assumed cross-border e-commerce logistics service and the influence of 6 factors on customer satisfaction have been verified. Our research result proves profession, promptness, economical efficiency, safety, convenience and friendliness in these 6 factors for the quality of cross-border e-commerce logistics service with a high degree of correlation. The empirical analysis result shows that the quality of cross-border e-commerce logistics service significantly has a positive influence on customer satisfaction. Our research result has provided a reference for improving the study in customer satisfaction of cross-border e-commerce logistics service.
주제어
#국경 간 전자상거래 물류서비스 품질 고객만족도 cross-border e-commerce logistics service quality customer satisfaction
학위논문 정보
저자
소란하
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
무역물류학과 무역전공
지도교수
박근식
발행연도
2021
총페이지
v, 58장
키워드
국경 간 전자상거래 물류서비스 품질 고객만족도 cross-border e-commerce logistics service quality customer satisfaction
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