이 논문은 김성국 작곡의 <25현 가야금 앙상블을 위한 ‘현의 운동’>을 음악적으로 분석한 논문이다. 이 작품은 2007년 중앙가야스트라 창단 연주회를 위해 위촉된 곡으로 여러 대의 25현 가야금을 위해 작곡되었다. 작곡가는 여러 대의 가야금이 동시에 연주되는 특수한 편성에서 가야금의 타악적 요소를 강조하고자 주제 선율을 없애고 사물악기의 음향을 가야금에 실험하였고 그 결과 화성적, 선율적, 리듬적, 악기론적으로 독특한 구성이 나타났다. 첫 번째, 화성적으로 2도와 4도 음정을 주로 전반적으로 사용하였으며 그 전위 형태인 5도와 7도 또한 사용되었다. 음정으로써 사용된 것뿐만 아니라 2도를 중첩하여 ...
이 논문은 김성국 작곡의 <25현 가야금 앙상블을 위한 ‘현의 운동’>을 음악적으로 분석한 논문이다. 이 작품은 2007년 중앙가야스트라 창단 연주회를 위해 위촉된 곡으로 여러 대의 25현 가야금을 위해 작곡되었다. 작곡가는 여러 대의 가야금이 동시에 연주되는 특수한 편성에서 가야금의 타악적 요소를 강조하고자 주제 선율을 없애고 사물악기의 음향을 가야금에 실험하였고 그 결과 화성적, 선율적, 리듬적, 악기론적으로 독특한 구성이 나타났다. 첫 번째, 화성적으로 2도와 4도 음정을 주로 전반적으로 사용하였으며 그 전위 형태인 5도와 7도 또한 사용되었다. 음정으로써 사용된 것뿐만 아니라 2도를 중첩하여 클러스터(cluster) 화음을 사용하거나 4도를 2번 이상 쌓은 4도구성화음을 사용하였다. 또한, 2도와 4도 음정을 수직적으로 배치하여 사용하기도 하였다. 두 번째, 선율적으로도 2도와 4도 음정의 사용이 두드러지면서 반음계적 진행을 보이거나, 온음음계(whole-tone scale)를 사용하고 도약진행에 있어서는 2도, 7도, 4도, 5도의 음정이 두드러졌다. 세 번째, 리듬적으로는 기준박을 4분음표, 8분음표, 16분음표까지 변경하거나 단위박을 2박, 3박, 4박, 5박, 6박, 7박, 9박, 10박, 11박, 12박 등의 박자표를 사용하여 잦은 변박으로 수평적 긴장감을 유지하였다. 네 번째, 사물악기를 표현하기 위해 꽹과리는 꾸밈음을 포함한 빠른 연튕김을 사용하고, 장구는 궁편과 채편의 음역대를 나누어 사용하는 한편, 북의 점고 리듬을 사용하고 클러스터 화음으로 두터운 소리를 낼 수 있도록 하였다. 또한, 징을 표현하기 위해 2도음정을 긴 음가에 배치하여 지속적으로 울리도록 하였다.
가야금을 위한 창작곡 중 <25현 가야금 앙상블을 위한 ‘현의 운동’>은 최소 8대 이상의 25현 가야금이 연주해야 하는 곡으로 매우 특이한 편성으로 구성되었다. 이는 연주단체의 연주 인원을 고려한 것이었지만 작품으로 바라보았을 때 구성 의도와 음향이 적절히 배합되어 독특한 가야금 창작곡으로써 그 가치가 남다르다. 그러므로 본 연구가 앞으로 연주자와 작곡가의 연주와 창작활동에 있어서 도움이 되기를 바란다.
이 논문은 김성국 작곡의 <25현 가야금 앙상블을 위한 ‘현의 운동’>을 음악적으로 분석한 논문이다. 이 작품은 2007년 중앙가야스트라 창단 연주회를 위해 위촉된 곡으로 여러 대의 25현 가야금을 위해 작곡되었다. 작곡가는 여러 대의 가야금이 동시에 연주되는 특수한 편성에서 가야금의 타악적 요소를 강조하고자 주제 선율을 없애고 사물악기의 음향을 가야금에 실험하였고 그 결과 화성적, 선율적, 리듬적, 악기론적으로 독특한 구성이 나타났다. 첫 번째, 화성적으로 2도와 4도 음정을 주로 전반적으로 사용하였으며 그 전위 형태인 5도와 7도 또한 사용되었다. 음정으로써 사용된 것뿐만 아니라 2도를 중첩하여 클러스터(cluster) 화음을 사용하거나 4도를 2번 이상 쌓은 4도구성화음을 사용하였다. 또한, 2도와 4도 음정을 수직적으로 배치하여 사용하기도 하였다. 두 번째, 선율적으로도 2도와 4도 음정의 사용이 두드러지면서 반음계적 진행을 보이거나, 온음음계(whole-tone scale)를 사용하고 도약진행에 있어서는 2도, 7도, 4도, 5도의 음정이 두드러졌다. 세 번째, 리듬적으로는 기준박을 4분음표, 8분음표, 16분음표까지 변경하거나 단위박을 2박, 3박, 4박, 5박, 6박, 7박, 9박, 10박, 11박, 12박 등의 박자표를 사용하여 잦은 변박으로 수평적 긴장감을 유지하였다. 네 번째, 사물악기를 표현하기 위해 꽹과리는 꾸밈음을 포함한 빠른 연튕김을 사용하고, 장구는 궁편과 채편의 음역대를 나누어 사용하는 한편, 북의 점고 리듬을 사용하고 클러스터 화음으로 두터운 소리를 낼 수 있도록 하였다. 또한, 징을 표현하기 위해 2도음정을 긴 음가에 배치하여 지속적으로 울리도록 하였다.
가야금을 위한 창작곡 중 <25현 가야금 앙상블을 위한 ‘현의 운동’>은 최소 8대 이상의 25현 가야금이 연주해야 하는 곡으로 매우 특이한 편성으로 구성되었다. 이는 연주단체의 연주 인원을 고려한 것이었지만 작품으로 바라보았을 때 구성 의도와 음향이 적절히 배합되어 독특한 가야금 창작곡으로써 그 가치가 남다르다. 그러므로 본 연구가 앞으로 연주자와 작곡가의 연주와 창작활동에 있어서 도움이 되기를 바란다.
This thesis is all about analysing 'Movement of string for 25-string gayageum-composed by kim sung-kook in musical approaches. This work was written for the concert which was celebrating the start of 'chungang gayastra' and was written for many 25-string gayageums. In this abnormal orchestra...
This thesis is all about analysing 'Movement of string for 25-string gayageum-composed by kim sung-kook in musical approaches. This work was written for the concert which was celebrating the start of 'chungang gayastra' and was written for many 25-string gayageums. In this abnormal orchestration, which has many gayageums in one orchestra, the composer experimented by inserting the percussion characteristics in this piece without using melodies. So, as a result, there are some exclusive details in melodic, rhythmic, and in orchestrative ways. First, harmonically, 2th and 4th intervals are widely used. Also 5th and 7th intervals are used, which are the dislocated harmonies of 2th and 4th. Not only used as intervals, but also used cluster hamonies which are doubled by 2th intervals, and harmony built up by 4th interval. which is literally stacked up by 4th intervals more than twice. And also, 2th and 4th intervals were located vertically. Second, melodically, 2th and 4th intervals are widely used, and shows some chromatic movements, or, whole-tone scales are used. and also, in disjunct motions, 2th, 7th, 4th, and 5th intervals are used often. Third, rhythmically, the standard tempo was adjusted to 4th, 8th, 16th notes. or even time signature was repeatedly changed into 2,3,4,5,6,7,10,11 or 12th. so the music holds the horizontal tentions itself. Fourth, in order to describe Samulnori(korean traditional percussion quartet) -instrument, these things were used in this piece : For imitating kkwaenggwari, (small gong), fast double plucking including ornaments are used. For jang-gu, the tone range was seperated by left-side and right-side. For drums, geomgo rhythm and cluster harmonies were used. For jing, 2th interval were located in long notes, so it gets the ringings constantly.
This Piece 'Movement of string for 25-string' requires at least eight 25-stringed gayageum to play. which is quite extraordinary. This was must be consideration of the amount of people in the orchestra, but in the perspective of musicians or composers, this is really quite something, and has outstanding values. Therefore, I hope that this research will help many composers and players creating something new in advance.
This thesis is all about analysing 'Movement of string for 25-string gayageum-composed by kim sung-kook in musical approaches. This work was written for the concert which was celebrating the start of 'chungang gayastra' and was written for many 25-string gayageums. In this abnormal orchestration, which has many gayageums in one orchestra, the composer experimented by inserting the percussion characteristics in this piece without using melodies. So, as a result, there are some exclusive details in melodic, rhythmic, and in orchestrative ways. First, harmonically, 2th and 4th intervals are widely used. Also 5th and 7th intervals are used, which are the dislocated harmonies of 2th and 4th. Not only used as intervals, but also used cluster hamonies which are doubled by 2th intervals, and harmony built up by 4th interval. which is literally stacked up by 4th intervals more than twice. And also, 2th and 4th intervals were located vertically. Second, melodically, 2th and 4th intervals are widely used, and shows some chromatic movements, or, whole-tone scales are used. and also, in disjunct motions, 2th, 7th, 4th, and 5th intervals are used often. Third, rhythmically, the standard tempo was adjusted to 4th, 8th, 16th notes. or even time signature was repeatedly changed into 2,3,4,5,6,7,10,11 or 12th. so the music holds the horizontal tentions itself. Fourth, in order to describe Samulnori(korean traditional percussion quartet) -instrument, these things were used in this piece : For imitating kkwaenggwari, (small gong), fast double plucking including ornaments are used. For jang-gu, the tone range was seperated by left-side and right-side. For drums, geomgo rhythm and cluster harmonies were used. For jing, 2th interval were located in long notes, so it gets the ringings constantly.
This Piece 'Movement of string for 25-string' requires at least eight 25-stringed gayageum to play. which is quite extraordinary. This was must be consideration of the amount of people in the orchestra, but in the perspective of musicians or composers, this is really quite something, and has outstanding values. Therefore, I hope that this research will help many composers and players creating something new in advance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.