무속음악은 오래 전부터 행해진 우리 전통의 뿌리이며 학술적, 예술적으로 중요한 가치를 가지고 있다. 그 가치가 재생산되기 위해서는 전통의 요소를 활용한 창작활동이 활발히 이루어져야 한다.
무속음악을 대표하는 경기도 도당굿은 다양하고 독창적인 장단을 가지고 있다. 이는 작곡가들에 의해 다양한 창작 작품의 재료로 쓰이고 있지만, 전통요소를 창작음악에 활용하는 방법에 대한 심층적인 연구는 아직 미흡한 단계이다.
이에 연구자는 김성국 작곡의 <사물놀이협주곡 ‘四氣’>를 분석함으로 경기도 도당굿의 장단을 활용한 ...
무속음악은 오래 전부터 행해진 우리 전통의 뿌리이며 학술적, 예술적으로 중요한 가치를 가지고 있다. 그 가치가 재생산되기 위해서는 전통의 요소를 활용한 창작활동이 활발히 이루어져야 한다.
무속음악을 대표하는 경기도 도당굿은 다양하고 독창적인 장단을 가지고 있다. 이는 작곡가들에 의해 다양한 창작 작품의 재료로 쓰이고 있지만, 전통요소를 창작음악에 활용하는 방법에 대한 심층적인 연구는 아직 미흡한 단계이다.
이에 연구자는 김성국 작곡의 <사물놀이협주곡 ‘四氣’>를 분석함으로 경기도 도당굿의 장단을 활용한 새로운 전통창작의 방법을 연구하고자 한다.
<사물놀이협주곡 ‘四氣’>는 경기도 도당굿의 장단을 중심으로 한 변주곡이다. 경기도 도당굿의 대표적인 장단 중 천둥채, 이동안류 올림채, 터벌림, 올림채모리, 넘김채, 부정 8박, 경기 굿거리, 터벌림 섭채 등 총 8개의 장단을 작품의 재료로 사용하였으며, 악곡의 형식을 장단을 중심으로 구분하여 <서주-A-B-C-Cadenza1-D-E-Cadeanza2-F-종결구>의 총 10개의 악곡으로 분류된다. 주선율은 C 라음계(C,Eb,F,G,Bb)의 5음음계로 구성되어 있으며 하나의 설정된 주제가 곡 전체를 관통하는 주선율로 쓰인다. 이는 다른 부분의 동기가 되며 장단, 리듬, 템포, 형식 등을 변주하며 발전한다. 관현악의 음악적 짜임새는 호모포니(homophony), 폴리포니(polyphony), 헤테르포니(heterophony)의 짜임새를 가지고 있으며, 특정부분은 단2도, 증4도, 감5도 등의 불협화음과 음밀집군 효과를 사용하여 타악기적 효과를 만드는 작곡기법을 사용했다.
이와 같이 <사물놀이협주곡 ‘四氣’>은 우리나라 전통음악의 뿌리인 무속음악 중 경기도 도당굿 장단을 장단구성, 음계, 짜임새의 운용, 선율의 변용 방법 등을 통해 창작음악에 활용하는 작곡기법을 보여주었다. 이는 새로운 전통창작의 방법의 가능성을 확장시키는데 기여하는 작품인 것을 알 수 있다.
본 논문을 통하여 전통요소를 창작음악에 활용하는 방법에 대한 심층적인 연구가 더욱 진행되길 기대한다.
무속음악은 오래 전부터 행해진 우리 전통의 뿌리이며 학술적, 예술적으로 중요한 가치를 가지고 있다. 그 가치가 재생산되기 위해서는 전통의 요소를 활용한 창작활동이 활발히 이루어져야 한다.
무속음악을 대표하는 경기도 도당굿은 다양하고 독창적인 장단을 가지고 있다. 이는 작곡가들에 의해 다양한 창작 작품의 재료로 쓰이고 있지만, 전통요소를 창작음악에 활용하는 방법에 대한 심층적인 연구는 아직 미흡한 단계이다.
이에 연구자는 김성국 작곡의 <사물놀이협주곡 ‘四氣’>를 분석함으로 경기도 도당굿의 장단을 활용한 새로운 전통창작의 방법을 연구하고자 한다.
<사물놀이협주곡 ‘四氣’>는 경기도 도당굿의 장단을 중심으로 한 변주곡이다. 경기도 도당굿의 대표적인 장단 중 천둥채, 이동안류 올림채, 터벌림, 올림채모리, 넘김채, 부정 8박, 경기 굿거리, 터벌림 섭채 등 총 8개의 장단을 작품의 재료로 사용하였으며, 악곡의 형식을 장단을 중심으로 구분하여 <서주-A-B-C-Cadenza1-D-E-Cadeanza2-F-종결구>의 총 10개의 악곡으로 분류된다. 주선율은 C 라음계(C,Eb,F,G,Bb)의 5음음계로 구성되어 있으며 하나의 설정된 주제가 곡 전체를 관통하는 주선율로 쓰인다. 이는 다른 부분의 동기가 되며 장단, 리듬, 템포, 형식 등을 변주하며 발전한다. 관현악의 음악적 짜임새는 호모포니(homophony), 폴리포니(polyphony), 헤테르포니(heterophony)의 짜임새를 가지고 있으며, 특정부분은 단2도, 증4도, 감5도 등의 불협화음과 음밀집군 효과를 사용하여 타악기적 효과를 만드는 작곡기법을 사용했다.
이와 같이 <사물놀이협주곡 ‘四氣’>은 우리나라 전통음악의 뿌리인 무속음악 중 경기도 도당굿 장단을 장단구성, 음계, 짜임새의 운용, 선율의 변용 방법 등을 통해 창작음악에 활용하는 작곡기법을 보여주었다. 이는 새로운 전통창작의 방법의 가능성을 확장시키는데 기여하는 작품인 것을 알 수 있다.
본 논문을 통하여 전통요소를 창작음악에 활용하는 방법에 대한 심층적인 연구가 더욱 진행되길 기대한다.
Shaman music has been performed for a long time and become the root of domestic tradition, thus having important values academically and artistically. In order for the values to be reproduced, traditional elements-utilized creative activities must be actively carried out.
Dodanggut in Gyeonggi-...
Shaman music has been performed for a long time and become the root of domestic tradition, thus having important values academically and artistically. In order for the values to be reproduced, traditional elements-utilized creative activities must be actively carried out.
Dodanggut in Gyeonggi-do is a representative shaman music and has diverse and creative jangdans. Although Dodanggut has been diversely utilized as the material of various creative works by composers, in-depth studies on the method of utilizing traditional elements in creative music have not been sufficiently conducted yet.
In this regard, this study examined , composed by Kim Seong-Guk, and then tried to find out the method of utilizing traditional elements in creative music, focusing on the use of jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut.
is a variation of which center is the jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut. Among the representative jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut such 8 jangdans as cheondungchae, Lee Dong-an style ollimchae, teobeolim, ollimchaemori, neomgimchae, irregular 8-baks, Gyeonggi gutgeori and teobeolim seopchae are used as its materials, and its form of music is classified by jangdans, thus resulting in 10 pieces of music which consisting of . Its main melody consists of pentatonic scale (C, Eb, F, G, Bb) of C la-sale, and an established theme is used as a main melody throughout the music. This melody becomes the motive of other parts, and plays variations in jangdans, rhythms, tempos and forms. The orchestra has a musical structure of homophony, polyphony and heterophony, and uses the composition technique of applying the effect of such discords as minor second, augmented fourth and diminished fifth, together with the effect of concentrated sound groups, thus creating the effect of percussion instrument.
As above, the composition of utilizes the jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut, a shaman music which is the root of domestic traditional music, based on the formation of jangdans, the application of structures, and the change of melodies. In this vein, seems to contribute to the extension of potential of creative technique of traditional music.
The author hopes many follow-up studies will be carried out in the future based on study findings, thus finding out many new methods of utilization of traditional elements in the composition of creative music.
Shaman music has been performed for a long time and become the root of domestic tradition, thus having important values academically and artistically. In order for the values to be reproduced, traditional elements-utilized creative activities must be actively carried out.
Dodanggut in Gyeonggi-do is a representative shaman music and has diverse and creative jangdans. Although Dodanggut has been diversely utilized as the material of various creative works by composers, in-depth studies on the method of utilizing traditional elements in creative music have not been sufficiently conducted yet.
In this regard, this study examined , composed by Kim Seong-Guk, and then tried to find out the method of utilizing traditional elements in creative music, focusing on the use of jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut.
is a variation of which center is the jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut. Among the representative jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut such 8 jangdans as cheondungchae, Lee Dong-an style ollimchae, teobeolim, ollimchaemori, neomgimchae, irregular 8-baks, Gyeonggi gutgeori and teobeolim seopchae are used as its materials, and its form of music is classified by jangdans, thus resulting in 10 pieces of music which consisting of . Its main melody consists of pentatonic scale (C, Eb, F, G, Bb) of C la-sale, and an established theme is used as a main melody throughout the music. This melody becomes the motive of other parts, and plays variations in jangdans, rhythms, tempos and forms. The orchestra has a musical structure of homophony, polyphony and heterophony, and uses the composition technique of applying the effect of such discords as minor second, augmented fourth and diminished fifth, together with the effect of concentrated sound groups, thus creating the effect of percussion instrument.
As above, the composition of utilizes the jangdans of Gyeonggi-do Dodanggut, a shaman music which is the root of domestic traditional music, based on the formation of jangdans, the application of structures, and the change of melodies. In this vein, seems to contribute to the extension of potential of creative technique of traditional music.
The author hopes many follow-up studies will be carried out in the future based on study findings, thus finding out many new methods of utilization of traditional elements in the composition of creative music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.