인터넷망의 발달과 스마트폰의 보편화에 따라 모바일 중심의 미디어 콘텐츠 소비가 증가하고 있다. 그 중에 숏폼 동영상 앱은 중국에서 월평균 사용시간이 가장 많은 앱으로 2년 연속으로 1등을 차지하였다. 숏폼 동영상의 등장으로 동영상 소비 형식과 내용이 큰 변화를 겪게 되었다.이미지가 직관적이고 파편화된 동영상은 이용자들에게 더 효율적인 메시지 전파할 수 있다. 또한, 숏폼 동영상 앱은 영화 마케팅의 새로운 매체가 되었는데, 메시지 전파의 정확도와 ...
인터넷망의 발달과 스마트폰의 보편화에 따라 모바일 중심의 미디어 콘텐츠 소비가 증가하고 있다. 그 중에 숏폼 동영상 앱은 중국에서 월평균 사용시간이 가장 많은 앱으로 2년 연속으로 1등을 차지하였다. 숏폼 동영상의 등장으로 동영상 소비 형식과 내용이 큰 변화를 겪게 되었다.이미지가 직관적이고 파편화된 동영상은 이용자들에게 더 효율적인 메시지 전파할 수 있다. 또한, 숏폼 동영상 앱은 영화 마케팅의 새로운 매체가 되었는데, 메시지 전파의 정확도와 상호작용성이 다른 플랫폼들보다 훨씬 뛰어나다. 그러나, 숏폼 동영상 영화 마케팅에 대한 문헌연구는 아직 미비한 실정이기에 숏폼 동영상 영화 마케팅 시장 효과를 더 탐색할 필요가 있다. 본 연구는 중국 내 사용되는 틱톡(TIKTOK) 앱을 중심으로 숏폼 동영성 앱의 영화정보가 관람행동의도에 미치는 영향에 대한 연구이다. 숏폼 동영상 앱과 중국 틱톡 앱, 숏폼 동영상 앱 영화 마케팅 등 개념을 파악하여 틱톡 내 영화정보의 특성과 이용자의 영화 관람태도, 관람행동의도를 연구하였다. 연구목적을 달성하기 위해 기존의 문헌자료연구와 실증적 연구를 진행하였다. 연구결과에 따르면 숏폼 동영상 앱 영화정보의 신뢰성, 품질성, 오락성과 상호작용성은 관람행동의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 수신자가 영화에 대한 관여도는 숏폼 동영상 앱 영화정보의 특성과 수신자 영화 관람태도 사이에 조절효과를 있는 것을 확인해 보았다. 이러한 연구결과를 토대로 본연구의 시사점과 향후 연구방향을 제시하였다.
인터넷망의 발달과 스마트폰의 보편화에 따라 모바일 중심의 미디어 콘텐츠 소비가 증가하고 있다. 그 중에 숏폼 동영상 앱은 중국에서 월평균 사용시간이 가장 많은 앱으로 2년 연속으로 1등을 차지하였다. 숏폼 동영상의 등장으로 동영상 소비 형식과 내용이 큰 변화를 겪게 되었다.이미지가 직관적이고 파편화된 동영상은 이용자들에게 더 효율적인 메시지 전파할 수 있다. 또한, 숏폼 동영상 앱은 영화 마케팅의 새로운 매체가 되었는데, 메시지 전파의 정확도와 상호작용성이 다른 플랫폼들보다 훨씬 뛰어나다. 그러나, 숏폼 동영상 영화 마케팅에 대한 문헌연구는 아직 미비한 실정이기에 숏폼 동영상 영화 마케팅 시장 효과를 더 탐색할 필요가 있다. 본 연구는 중국 내 사용되는 틱톡(TIKTOK) 앱을 중심으로 숏폼 동영성 앱의 영화정보가 관람행동의도에 미치는 영향에 대한 연구이다. 숏폼 동영상 앱과 중국 틱톡 앱, 숏폼 동영상 앱 영화 마케팅 등 개념을 파악하여 틱톡 내 영화정보의 특성과 이용자의 영화 관람태도, 관람행동의도를 연구하였다. 연구목적을 달성하기 위해 기존의 문헌자료연구와 실증적 연구를 진행하였다. 연구결과에 따르면 숏폼 동영상 앱 영화정보의 신뢰성, 품질성, 오락성과 상호작용성은 관람행동의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 수신자가 영화에 대한 관여도는 숏폼 동영상 앱 영화정보의 특성과 수신자 영화 관람태도 사이에 조절효과를 있는 것을 확인해 보았다. 이러한 연구결과를 토대로 본연구의 시사점과 향후 연구방향을 제시하였다.
Nowadays, with the development of Internet and the popularization of mobile phones, the mobile-based media contents are growing rapidly. Among the mobile-based media contents, Short-Video App has become the top of the Apps that Chinese netizens spend the most time on per month for two consecutive ye...
Nowadays, with the development of Internet and the popularization of mobile phones, the mobile-based media contents are growing rapidly. Among the mobile-based media contents, Short-Video App has become the top of the Apps that Chinese netizens spend the most time on per month for two consecutive years. With the advent of Short-Video App, great changes have been brought to the situation and content of image consumption. Visual and fragmented image information can bring consumers more efficient information dissemination. What’s more, as a new medium of film marketing, Short-Video App’s accuracy of information transmission and excellent interactivity are far beyond the reach of other platforms. However, at present, the literature research on the film marketing of Short-Video App is insufficient, therefore its market effect needs to be further explored. In the study, TikTok from China is used as the example to analyze the effect of film information from Short-Video App on the intention of film-watching behavior. The study sorts out the concepts of Short-Video App, TikTok from China, Short-Video App’s movie marketing, and so forth. Furthermore, the characteristics of film information, the attitude and the intention of film-watching are also analyzed in the study. In order to achieve the purpose of the research, this paper is a documentary and empirical study basing on the existing literature and reports. The consequence of the study shows that the Credibility, Quality, Entertainment and the Interactivity of Short-Video App’s have a positive effect on the intension of film-watching behavior. And people's involvement in films plays a moderating role between the Short-Video film’s information and the film-watching attitude. Based on such results of the research, the study proposes some inspirations and gives some research directions in the future.
Nowadays, with the development of Internet and the popularization of mobile phones, the mobile-based media contents are growing rapidly. Among the mobile-based media contents, Short-Video App has become the top of the Apps that Chinese netizens spend the most time on per month for two consecutive years. With the advent of Short-Video App, great changes have been brought to the situation and content of image consumption. Visual and fragmented image information can bring consumers more efficient information dissemination. What’s more, as a new medium of film marketing, Short-Video App’s accuracy of information transmission and excellent interactivity are far beyond the reach of other platforms. However, at present, the literature research on the film marketing of Short-Video App is insufficient, therefore its market effect needs to be further explored. In the study, TikTok from China is used as the example to analyze the effect of film information from Short-Video App on the intention of film-watching behavior. The study sorts out the concepts of Short-Video App, TikTok from China, Short-Video App’s movie marketing, and so forth. Furthermore, the characteristics of film information, the attitude and the intention of film-watching are also analyzed in the study. In order to achieve the purpose of the research, this paper is a documentary and empirical study basing on the existing literature and reports. The consequence of the study shows that the Credibility, Quality, Entertainment and the Interactivity of Short-Video App’s have a positive effect on the intension of film-watching behavior. And people's involvement in films plays a moderating role between the Short-Video film’s information and the film-watching attitude. Based on such results of the research, the study proposes some inspirations and gives some research directions in the future.
주제어
#숏폼 동영상 앱 틱톡 영화 마케팅 관람태도 관람행동의도 Short-Video App TikTok Film Marketing Watching behavior Watching attitude
학위논문 정보
저자
곽을동
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
김탁훈
발행연도
2021
총페이지
v, 94 p.
키워드
숏폼 동영상 앱 틱톡 영화 마케팅 관람태도 관람행동의도 Short-Video App TikTok Film Marketing Watching behavior Watching attitude
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