본문은 중국 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인 물류 서비스 품질 평가를 검토 대상으로 한다. 신선 농산물 생산량과 유통량이 계속 증가하고 있고 중국 전자상거래 상업이 급성장하면서 농산물 콜드체인 물류에 대한 수요도 급증하고 있다. 방대한 온라인 거래량은 오프라인 물류 서비스의 뒷받침을 필요로 하는 동시에, 물류 산업에 존재하는 폭력의 선별과 같은 일련의 문제들은 해결해야 한다. 따라서 어떻게 물류 서비스의 품질을 향상시키고 소비자를 만족시킬 것인가는 사업자가 시급히 해결해야 할 문제이다. 본문은 인터넷에서 신선농산물을 구매하는 소비자의 평가를 연구 대상으로 하고 물류 서비스 품질 평가 지표를 설정하여, 콜드체인 물류 서비스의 품질 향상을 위한 근거를 제공하기 위하여 소비자 만족도와의 관계를 명확히 제시하였다. 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인 물류 서비스의 품질에 관한 개념 이론과 관련 이론 모형을 소개하고 전자상거래 신선농산물 골드체인 물류서비스 품질평가에 관한 국내외 선행연구를 수술하였다. 우선 본문에서 착용된 연구방법에 대해 간단하게 서술하고 기술, 경제, 정책, 사회 환경 4가지 측면에서 중국의 신선 농산물 전자상거래를 발전시킨 배경을 분석하였다. 중국 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인의 발전 현황과 존재하는 문제점 등을 분석하였다. SERVQUAL 서비스 품질 평가 모델, LSQ 물류 서비스 ...
본문은 중국 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인 물류 서비스 품질 평가를 검토 대상으로 한다. 신선 농산물 생산량과 유통량이 계속 증가하고 있고 중국 전자상거래 상업이 급성장하면서 농산물 콜드체인 물류에 대한 수요도 급증하고 있다. 방대한 온라인 거래량은 오프라인 물류 서비스의 뒷받침을 필요로 하는 동시에, 물류 산업에 존재하는 폭력의 선별과 같은 일련의 문제들은 해결해야 한다. 따라서 어떻게 물류 서비스의 품질을 향상시키고 소비자를 만족시킬 것인가는 사업자가 시급히 해결해야 할 문제이다. 본문은 인터넷에서 신선농산물을 구매하는 소비자의 평가를 연구 대상으로 하고 물류 서비스 품질 평가 지표를 설정하여, 콜드체인 물류 서비스의 품질 향상을 위한 근거를 제공하기 위하여 소비자 만족도와의 관계를 명확히 제시하였다. 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인 물류 서비스의 품질에 관한 개념 이론과 관련 이론 모형을 소개하고 전자상거래 신선농산물 골드체인 물류서비스 품질평가에 관한 국내외 선행연구를 수술하였다. 우선 본문에서 착용된 연구방법에 대해 간단하게 서술하고 기술, 경제, 정책, 사회 환경 4가지 측면에서 중국의 신선 농산물 전자상거래를 발전시킨 배경을 분석하였다. 중국 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인의 발전 현황과 존재하는 문제점 등을 분석하였다. SERVQUAL 서비스 품질 평가 모델, LSQ 물류 서비스 품질 모델 등의 관련 이론 연구 및 전자상거래 하에서 신선 농산물 콜드체인 물류 서비스의 특징과 품질에 대한 이해를 결합하여 연구 가설을 설정한 후 신뢰성, 적시성, 정보성과 서비스 유연성이라는 4가지 차원에서 전자상거래에서 소비자 만족도에 영향을 미치는 신선 농산물 콜드체인 물류 서비스 평가 모형을 구축하였다. 여기에는 19개 구체적인 지표가 포함되고 연구 모형에 의해 설문지를 설계하고 조사했으며, 총 유효한 설문지 146부를 회수하였다. SPSS 통계 분석을 사용하여 수집한 데이터에 대해 기본 특징 분석과 행동 특징 분석 양면에서 일반적 특성을 분석했으며 중요도 분석, 요인 분석, 신뢰성 분석, 상관관계분석 및 다중회귀분석의 통계학적인 연구 방법을 실시함으로써 연구 모형을 점토하고 설정된 연구 가설을 검증하였다. 연구 결과는 대체로 물류 서비스 품질이 고객 만족도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 소비자의 특성에 따라 콜드체인 서비스 품질이 고객만족도에 미치는 영향은 차이점을 있을 수 있는 것이다.
본문은 중국 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인 물류 서비스 품질 평가를 검토 대상으로 한다. 신선 농산물 생산량과 유통량이 계속 증가하고 있고 중국 전자상거래 상업이 급성장하면서 농산물 콜드체인 물류에 대한 수요도 급증하고 있다. 방대한 온라인 거래량은 오프라인 물류 서비스의 뒷받침을 필요로 하는 동시에, 물류 산업에 존재하는 폭력의 선별과 같은 일련의 문제들은 해결해야 한다. 따라서 어떻게 물류 서비스의 품질을 향상시키고 소비자를 만족시킬 것인가는 사업자가 시급히 해결해야 할 문제이다. 본문은 인터넷에서 신선농산물을 구매하는 소비자의 평가를 연구 대상으로 하고 물류 서비스 품질 평가 지표를 설정하여, 콜드체인 물류 서비스의 품질 향상을 위한 근거를 제공하기 위하여 소비자 만족도와의 관계를 명확히 제시하였다. 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인 물류 서비스의 품질에 관한 개념 이론과 관련 이론 모형을 소개하고 전자상거래 신선농산물 골드체인 물류서비스 품질평가에 관한 국내외 선행연구를 수술하였다. 우선 본문에서 착용된 연구방법에 대해 간단하게 서술하고 기술, 경제, 정책, 사회 환경 4가지 측면에서 중국의 신선 농산물 전자상거래를 발전시킨 배경을 분석하였다. 중국 전자상거래에서 신선 농산물 골드체인의 발전 현황과 존재하는 문제점 등을 분석하였다. SERVQUAL 서비스 품질 평가 모델, LSQ 물류 서비스 품질 모델 등의 관련 이론 연구 및 전자상거래 하에서 신선 농산물 콜드체인 물류 서비스의 특징과 품질에 대한 이해를 결합하여 연구 가설을 설정한 후 신뢰성, 적시성, 정보성과 서비스 유연성이라는 4가지 차원에서 전자상거래에서 소비자 만족도에 영향을 미치는 신선 농산물 콜드체인 물류 서비스 평가 모형을 구축하였다. 여기에는 19개 구체적인 지표가 포함되고 연구 모형에 의해 설문지를 설계하고 조사했으며, 총 유효한 설문지 146부를 회수하였다. SPSS 통계 분석을 사용하여 수집한 데이터에 대해 기본 특징 분석과 행동 특징 분석 양면에서 일반적 특성을 분석했으며 중요도 분석, 요인 분석, 신뢰성 분석, 상관관계분석 및 다중회귀분석의 통계학적인 연구 방법을 실시함으로써 연구 모형을 점토하고 설정된 연구 가설을 검증하였다. 연구 결과는 대체로 물류 서비스 품질이 고객 만족도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 소비자의 특성에 따라 콜드체인 서비스 품질이 고객만족도에 미치는 영향은 차이점을 있을 수 있는 것이다.
The text is subject to review the quality evaluation of logistics services, fresh agricultural gold chain, under the background of Chinese e-commerce. Demand for cold chain logistics for agricultural products is also surging as fresh agricultural production and distribution volume increase year ...
The text is subject to review the quality evaluation of logistics services, fresh agricultural gold chain, under the background of Chinese e-commerce. Demand for cold chain logistics for agricultural products is also surging as fresh agricultural production and distribution volume increase year by year and the Chinese e-commerce commercial community is rapidly growing. While the vast amount of online transactions requires the support of offline logistics services, a series of problems such as the screening of violence existing in the logistics industry still need to be solved. Therefore, how to improve the quality of logistics services and satisfy consumers is an urgent matter for the licensee. This document clarifies the relationship between consumer satisfaction to provide a basis for improving the quality of cold chain logistics services, including research on the assessment of consumers purchasing fresh products on the Internet, establishing a quality index for logistics services. Under the background of e-commerce, the concept theory and related theory model of the quality of the logistics service of the gold chain of raw agricultural products are introduced and the prior study of the quality evaluation of the logistics service of the gold chain of fresh agricultural products is stated in total settlement. It included fresh agricultural gold chain logistics, e-commerce logistics service quality evaluation and literature gunning. First, it was briefly described as a research method worn in the body and analyzed the background of china's development of fresh agricultural e-commerce in four aspects: technology, economy, policy, and social environment. Analyzed the developments of China's fresh agricultural gold chain logistics against the backdrop of e-commerce and the problems it faces at this stage. SERVQUAL service quality evaluation model, LSQ logistics service quality model, such as related theoretical research, current analysis against the background of the e-commerce background by combining the characteristics of fresh agricultural products cold chain logistics service and an understanding of the quality of fresh agricultural products cold chain logistics service to the background of reliability, visibility, information and service flexibility in four dimensions of the e-commerce background to build a fresh agricultural products cold chain logistics service evaluation model that affects customer satisfaction. This includes 19 specific indicators. After setting up a research theory for the study model, the questionnaire was designed and examined, and a total of 146 effective questionnaires were recovered. Analysis of the general characteristics of the sample in both basic feature analysis and behavioral feature analysis for the data collected using SPSS statistical analysis software, feasibility study, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, the study model created by conducting statistical research methods of multi-rare analysis clay and verified the established research theory. In the case of this study, the analysis results generally have a significant effect on the quality of logistics service (+) to customer satisfaction. According to the characteristics of consumers, the influence of cold chain service quality on customer satisfaction may have differences.
The text is subject to review the quality evaluation of logistics services, fresh agricultural gold chain, under the background of Chinese e-commerce. Demand for cold chain logistics for agricultural products is also surging as fresh agricultural production and distribution volume increase year by year and the Chinese e-commerce commercial community is rapidly growing. While the vast amount of online transactions requires the support of offline logistics services, a series of problems such as the screening of violence existing in the logistics industry still need to be solved. Therefore, how to improve the quality of logistics services and satisfy consumers is an urgent matter for the licensee. This document clarifies the relationship between consumer satisfaction to provide a basis for improving the quality of cold chain logistics services, including research on the assessment of consumers purchasing fresh products on the Internet, establishing a quality index for logistics services. Under the background of e-commerce, the concept theory and related theory model of the quality of the logistics service of the gold chain of raw agricultural products are introduced and the prior study of the quality evaluation of the logistics service of the gold chain of fresh agricultural products is stated in total settlement. It included fresh agricultural gold chain logistics, e-commerce logistics service quality evaluation and literature gunning. First, it was briefly described as a research method worn in the body and analyzed the background of china's development of fresh agricultural e-commerce in four aspects: technology, economy, policy, and social environment. Analyzed the developments of China's fresh agricultural gold chain logistics against the backdrop of e-commerce and the problems it faces at this stage. SERVQUAL service quality evaluation model, LSQ logistics service quality model, such as related theoretical research, current analysis against the background of the e-commerce background by combining the characteristics of fresh agricultural products cold chain logistics service and an understanding of the quality of fresh agricultural products cold chain logistics service to the background of reliability, visibility, information and service flexibility in four dimensions of the e-commerce background to build a fresh agricultural products cold chain logistics service evaluation model that affects customer satisfaction. This includes 19 specific indicators. After setting up a research theory for the study model, the questionnaire was designed and examined, and a total of 146 effective questionnaires were recovered. Analysis of the general characteristics of the sample in both basic feature analysis and behavioral feature analysis for the data collected using SPSS statistical analysis software, feasibility study, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, the study model created by conducting statistical research methods of multi-rare analysis clay and verified the established research theory. In the case of this study, the analysis results generally have a significant effect on the quality of logistics service (+) to customer satisfaction. According to the characteristics of consumers, the influence of cold chain service quality on customer satisfaction may have differences.
주제어
#전자상거래 신선 농산물 콜드체인 서비스 품질 E-commerce Fresh Agricultural Products Cold Chain Service Quality
학위논문 정보
저자
곽우함
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
무역물류학과 국제물류전공
지도교수
박근식
발행연도
2021
총페이지
iv, 81 p.
키워드
전자상거래 신선 농산물 콜드체인 서비스 품질 E-commerce Fresh Agricultural Products Cold Chain Service Quality
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