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전자상거래 B2C 플랫폼 농산물 시장효율성 분석에 관한 연구 -소비자의 가격공정성 관점 기준으로-
A Study on the Analysis of Market Efficiency of Agricultural Products in E-Commerce B2C Platform -Based on the Consumers' Price Fairness Perceptions- 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.11 no.6, 2020년, pp.237 - 248  

백수나 (길림공정기술사범학원 공상관리학원) ,  정기영 (세한대학교 경영학과) ,  김형호 (세한대학교 항공교통물류학과)

초록
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본 연구의 목적은 중국 3대 전자상거래 플랫폼의 농산물 시장 효율성을 소비자 가격 공정성 인식의 관점에서 측정하고, 비효율적 브랜드의 품질과 가격 차이를 분석하여 농산물 판매 기업이 합리적인 가격 전략을 수립할 수 있도록 하기 위함이다. 본 연구에서는 전자상거래 플랫폼에서 판매되는 농산물의 특성(품질, 원산지, 맛, 안전성 수준)을 산출 지표로 하고, 제품 가격을 투입 지표로 선정하여 DEA 분석을 통해 시장의 효율성을 평가하였다. 분석 결과 효율적 브랜드의 비중은 JD몰이 가장 높고, YHD.com은 평균 시장 효율이 가장 높았으며, 동북 쌀은 3개 플랫폼에서 평균 효율성 차이가 가장 큰 것으로 나타났다. 이러한 결과는 가격 비효율성이 여전히 전자 시장에 존재한다는 것을 보여준다. 농산물 온라인 시장의 발전을 위해서는 소비자 가격공정성에 주의하고 가격과 품질의 조화를 중시해야 한다. 이 논문의 한계점은 인터넷 시장에서 소비자 경험에 의한 입소문 마케팅의 영향력에 초점을 맞추지 않았다는 점이며, 이는 향후 연구 과제이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to measure the agricultural product market efficiency of the three e-commerce platforms from the perspective of consumer price fairness perception, analyze the quality and price gap of invalid brands, and help agricultural products enterprises to formulate reasonable pri...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • The continuous expansion of online retail transaction volume of food products shows that consumers' living expenses have begun to shift to the electronic market. The research on the traditional market shows that the market plays an important role in the development of human economy. An effective market can match the resources and services according to the needs of consumers, so that consumers can get more benefits with less investment and provide the maximum utility for consumers on the premise of satisfying the needs.
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