고궁을 세계적인 매력물로 만들기 위한 다양한 노력을 기울이고 있는 이러한 시점에 고궁이 가지는 특성에 맞추어 외래 관광객 선호에 맞는 역사성과 유익성을 반영한 차별화된 관광 활용프로그램 개발이 시급한 시점이라 할 수 있다. 과거 문화유산관광에 관한 연구동향은 초기에는 혜택평가, 관리, 자원의 가치 등에서 교육성, 해설, 진정성을 거쳐 관광객들의 평가속성, 행동과 특징, 매력속성 그리고 문화유산관광지를 대상으로 한 서비스 평가로 이어졌으며, 이러한 선행연구들은 평가 속성의 변경·확장에 주안점을 두었기 때문에 고궁에 대한 경험품질의 전반적인 평가와 그에 따른 관리 방안에 대한 방향을 제시하는 데는 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 문화유산특성이 행동의도에 미치는 영향에서 만족도가 미치는 것에 대한 연구 질문이 발생하여 실증적 분석을 통해 확인을 하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 문화유산관광 특성이 프로그램 만족도를 매개로 행동의도간의 ...
고궁을 세계적인 매력물로 만들기 위한 다양한 노력을 기울이고 있는 이러한 시점에 고궁이 가지는 특성에 맞추어 외래 관광객 선호에 맞는 역사성과 유익성을 반영한 차별화된 관광 활용프로그램 개발이 시급한 시점이라 할 수 있다. 과거 문화유산관광에 관한 연구동향은 초기에는 혜택평가, 관리, 자원의 가치 등에서 교육성, 해설, 진정성을 거쳐 관광객들의 평가속성, 행동과 특징, 매력속성 그리고 문화유산관광지를 대상으로 한 서비스 평가로 이어졌으며, 이러한 선행연구들은 평가 속성의 변경·확장에 주안점을 두었기 때문에 고궁에 대한 경험품질의 전반적인 평가와 그에 따른 관리 방안에 대한 방향을 제시하는 데는 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 문화유산특성이 행동의도에 미치는 영향에서 만족도가 미치는 것에 대한 연구 질문이 발생하여 실증적 분석을 통해 확인을 하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 문화유산관광 특성이 프로그램 만족도를 매개로 행동의도간의 인과관계를 분석하고자 한다.
본 연구는 5개의 장으로 구성되는데, 1장에서는 연구의 배경과 목적, 범위와 방법을 검토하고, 2장에서는 문화재활용, 문화유산관광 특성, 프로그램 만족도, 행동의도관련 이론적 배경 관련 문헌연구를 검토하였다. 3장에서는 2장의 이론적 배경, 문헌연구를 바탕으로 연구모형 및 가설의 설정, 변수에 대한 조작적 정의, 측정도구 구성, 분석방법 등에 대하여 기술하였다. 4장에서는 기술 통계, 변수 신뢰성 및 타당성 분석, 상관관계 등을 제시하고 회귀분석을 통해 연구가설 검증을 한 후 분석결과를 제시하였다. 5장은 요약과 시사점을 제시하고 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 제시하여 연구의 결론을 정리하였다. 본 연구의 결과 문화유산관광 특성이 프로그램 만족도를 매개로 행동의도에 미치는 영향은 유의미하다고 나타났다. 본 연구를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 문화유산관광 특성에 대한 연구는 되어 있지만, 방문객의 프로그램 만족도를 매개로 해서 행동의도에 영향을 미치는지에 대한 최초 실증연구다. 둘째, 문화유산관광 특성에 관한 부분을 6개의 세부항목인 유익성, 차별성, 역사성, 다양성, 해설성, 예술성으로 구분하였으며, 각 특성의 세부적인 특징들을 파악해 보았다. 또한 단순히 만족도의 여부가 아니라 문화유산관광 특성이 프로그램 만족도를 매개로 실제 행동에 영향을 미치는지에 대해 인과관계를 분석했다. 셋째, 문화유산관광 특성을 6개로 세분화 화여 실제 실무에서 다양한 형태의 관점에서 연구를 활용할 수 있다. 넷째, 실제 문화유산관광 특성과 행동의도라고 하는 부분에 관계들을 파악함으로써 실제 우리가 향후 문화유산과 관련된 프로그램을 만들 때 본 연구를 토대로 인과관계를 예측해서 프로그램을 다양화 시킬 수 있다. 본 연구는 이론, 실무적인 시사점을 제시하였음에도 몇 가지 한계점을 보였다. 첫째, 본 연구에서 관광은 횡단면적인 연구를 통해 특정 시점에만 연구를 했다. 하지만 문화유산광관의 만족도는 지속적으로 발생하기 때문에, 종단면적인 연구를 통해 연구를 해보면 여러 부분의 차이를 알 수 있을 것이다. 둘째, 본 연구는 문화유산관광의 특성인 유익성, 차별성, 역사성, 다양성, 해설성, 예술성에 대해 연구 했지만, 향후 연구에서는 실질적인 6가지 특성을 포함하여 더욱 더 많은 요소를 넣으면 내실 있는 연구가 될 수 있을 것이라고 생각한다. 셋째, 본 연구에서는 프로그램만족과 행동의도에 대한 관계만을 살펴보았는데, 향후 연구에서는 본 연구에 추천의도, 재방문의도의 관계를 더한다면 깊이가 좋아질 것이라 생각한다.
고궁을 세계적인 매력물로 만들기 위한 다양한 노력을 기울이고 있는 이러한 시점에 고궁이 가지는 특성에 맞추어 외래 관광객 선호에 맞는 역사성과 유익성을 반영한 차별화된 관광 활용프로그램 개발이 시급한 시점이라 할 수 있다. 과거 문화유산관광에 관한 연구동향은 초기에는 혜택평가, 관리, 자원의 가치 등에서 교육성, 해설, 진정성을 거쳐 관광객들의 평가속성, 행동과 특징, 매력속성 그리고 문화유산관광지를 대상으로 한 서비스 평가로 이어졌으며, 이러한 선행연구들은 평가 속성의 변경·확장에 주안점을 두었기 때문에 고궁에 대한 경험품질의 전반적인 평가와 그에 따른 관리 방안에 대한 방향을 제시하는 데는 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 문화유산특성이 행동의도에 미치는 영향에서 만족도가 미치는 것에 대한 연구 질문이 발생하여 실증적 분석을 통해 확인을 하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 문화유산관광 특성이 프로그램 만족도를 매개로 행동의도간의 인과관계를 분석하고자 한다.
본 연구는 5개의 장으로 구성되는데, 1장에서는 연구의 배경과 목적, 범위와 방법을 검토하고, 2장에서는 문화재활용, 문화유산관광 특성, 프로그램 만족도, 행동의도관련 이론적 배경 관련 문헌연구를 검토하였다. 3장에서는 2장의 이론적 배경, 문헌연구를 바탕으로 연구모형 및 가설의 설정, 변수에 대한 조작적 정의, 측정도구 구성, 분석방법 등에 대하여 기술하였다. 4장에서는 기술 통계, 변수 신뢰성 및 타당성 분석, 상관관계 등을 제시하고 회귀분석을 통해 연구가설 검증을 한 후 분석결과를 제시하였다. 5장은 요약과 시사점을 제시하고 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 제시하여 연구의 결론을 정리하였다. 본 연구의 결과 문화유산관광 특성이 프로그램 만족도를 매개로 행동의도에 미치는 영향은 유의미하다고 나타났다. 본 연구를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 문화유산관광 특성에 대한 연구는 되어 있지만, 방문객의 프로그램 만족도를 매개로 해서 행동의도에 영향을 미치는지에 대한 최초 실증연구다. 둘째, 문화유산관광 특성에 관한 부분을 6개의 세부항목인 유익성, 차별성, 역사성, 다양성, 해설성, 예술성으로 구분하였으며, 각 특성의 세부적인 특징들을 파악해 보았다. 또한 단순히 만족도의 여부가 아니라 문화유산관광 특성이 프로그램 만족도를 매개로 실제 행동에 영향을 미치는지에 대해 인과관계를 분석했다. 셋째, 문화유산관광 특성을 6개로 세분화 화여 실제 실무에서 다양한 형태의 관점에서 연구를 활용할 수 있다. 넷째, 실제 문화유산관광 특성과 행동의도라고 하는 부분에 관계들을 파악함으로써 실제 우리가 향후 문화유산과 관련된 프로그램을 만들 때 본 연구를 토대로 인과관계를 예측해서 프로그램을 다양화 시킬 수 있다. 본 연구는 이론, 실무적인 시사점을 제시하였음에도 몇 가지 한계점을 보였다. 첫째, 본 연구에서 관광은 횡단면적인 연구를 통해 특정 시점에만 연구를 했다. 하지만 문화유산광관의 만족도는 지속적으로 발생하기 때문에, 종단면적인 연구를 통해 연구를 해보면 여러 부분의 차이를 알 수 있을 것이다. 둘째, 본 연구는 문화유산관광의 특성인 유익성, 차별성, 역사성, 다양성, 해설성, 예술성에 대해 연구 했지만, 향후 연구에서는 실질적인 6가지 특성을 포함하여 더욱 더 많은 요소를 넣으면 내실 있는 연구가 될 수 있을 것이라고 생각한다. 셋째, 본 연구에서는 프로그램만족과 행동의도에 대한 관계만을 살펴보았는데, 향후 연구에서는 본 연구에 추천의도, 재방문의도의 관계를 더한다면 깊이가 좋아질 것이라 생각한다.
At this point in time when various efforts have been made to make the ancient palace a global attraction, it is urgent to develop differentiated tourism utilization programs to reflect the history and benefits of the palace's preference for foreign tourists. In the past, the research trends on cultu...
At this point in time when various efforts have been made to make the ancient palace a global attraction, it is urgent to develop differentiated tourism utilization programs to reflect the history and benefits of the palace's preference for foreign tourists. In the past, the research trends on cultural heritage tourism led to the evaluation of the characteristics, behaviour, characteristics, attractiveness, and service assessment of cultural heritage sites through education, management, and resource value. Previous studies focused on the change and expansion of evaluation properties, so they are insufficient to provide directions for the overall evaluation of the quality of experience and management of ancient palaces. The purpose of this study was to confirm the effect of satisfaction of cultural heritage characteristics on behaviour intention through empirical analysis. Therefore, in this study, cultural heritage tourism characteristics are intended to analyse the causal relationship between behaviour intentions by mediating program satisfaction level. This study consists of five chapters. In Chapter 1, the background, purpose, scope and method of the study were reviewed. In Chapter 2, a literature study related to the use of cultural assets, cultural heritage tourism characteristics, program satisfaction, and behaviour was reviewed. Chapter 3 describes the theoretical background of Chapter 2, the setting of research models and hypotheses, the operating definition of variables, the composition of measurement tools, and analysis methods based on the literature research. Chapter 4 presents descriptive statistics, variable reliability and feasibility analysis, correlation, etc., and provides analysis results after verifying the research hypothesis through regression analysis. Chapter 5 summarizes the conclusions of the study by presenting summaries and implications and presenting limitations and future research directions. The results of this study show that the impact of cultural heritage tourism characteristics on the behaviour intention by mediating program satisfaction level is significant. The implications of this study are as follows. First, although studies on the characteristics of cultural heritage tourism have been conducted, this is the first empirical study on whether it influences the behaviour intention by mediating the visitors' satisfaction of the program. Second, the sections on cultural heritage tourism characteristics were divided into six detailed items: benefit, differentiation, historicality, diversity, commentary, and artistry, and the detailed characteristics of each characteristic were identified. In addition, it analysed the causal relationship not just whether or not the cultural heritage tourism characteristics affect actual behaviour by mediating program satisfaction level. Third, the cultural heritage tourism characteristics can be subdivided into six, and research can be used from various types of perspectives in practical practice. Fourth, by identifying relationships in areas called the characteristics of cultural heritage tourism and the behaviour intention level, we can predict causality based on this study and diversify the programs when we create programs related to cultural heritage in the future. Although this study presented theoretical and practical implications, it showed several limitations. First, in this study, tourism was studied only at a certain point in time through cross-sectional studies. However, the satisfaction level of the cultural heritage tourism continues to occur, so a longitudinal study will show the differences in various parts. Second, this study has studied the characteristics of cultural heritage tourism: benefit, differentiation, historicality, diversity, commentary, and artistry, but further studies are needed by adding further factors, including six practical characteristics. Third, in this study, only the relationship between program satisfaction and behaviour intention was examined, and it is believed that in future studies, adding the relationship between recommendation and revisit would improve the depth of this study.
At this point in time when various efforts have been made to make the ancient palace a global attraction, it is urgent to develop differentiated tourism utilization programs to reflect the history and benefits of the palace's preference for foreign tourists. In the past, the research trends on cultural heritage tourism led to the evaluation of the characteristics, behaviour, characteristics, attractiveness, and service assessment of cultural heritage sites through education, management, and resource value. Previous studies focused on the change and expansion of evaluation properties, so they are insufficient to provide directions for the overall evaluation of the quality of experience and management of ancient palaces. The purpose of this study was to confirm the effect of satisfaction of cultural heritage characteristics on behaviour intention through empirical analysis. Therefore, in this study, cultural heritage tourism characteristics are intended to analyse the causal relationship between behaviour intentions by mediating program satisfaction level. This study consists of five chapters. In Chapter 1, the background, purpose, scope and method of the study were reviewed. In Chapter 2, a literature study related to the use of cultural assets, cultural heritage tourism characteristics, program satisfaction, and behaviour was reviewed. Chapter 3 describes the theoretical background of Chapter 2, the setting of research models and hypotheses, the operating definition of variables, the composition of measurement tools, and analysis methods based on the literature research. Chapter 4 presents descriptive statistics, variable reliability and feasibility analysis, correlation, etc., and provides analysis results after verifying the research hypothesis through regression analysis. Chapter 5 summarizes the conclusions of the study by presenting summaries and implications and presenting limitations and future research directions. The results of this study show that the impact of cultural heritage tourism characteristics on the behaviour intention by mediating program satisfaction level is significant. The implications of this study are as follows. First, although studies on the characteristics of cultural heritage tourism have been conducted, this is the first empirical study on whether it influences the behaviour intention by mediating the visitors' satisfaction of the program. Second, the sections on cultural heritage tourism characteristics were divided into six detailed items: benefit, differentiation, historicality, diversity, commentary, and artistry, and the detailed characteristics of each characteristic were identified. In addition, it analysed the causal relationship not just whether or not the cultural heritage tourism characteristics affect actual behaviour by mediating program satisfaction level. Third, the cultural heritage tourism characteristics can be subdivided into six, and research can be used from various types of perspectives in practical practice. Fourth, by identifying relationships in areas called the characteristics of cultural heritage tourism and the behaviour intention level, we can predict causality based on this study and diversify the programs when we create programs related to cultural heritage in the future. Although this study presented theoretical and practical implications, it showed several limitations. First, in this study, tourism was studied only at a certain point in time through cross-sectional studies. However, the satisfaction level of the cultural heritage tourism continues to occur, so a longitudinal study will show the differences in various parts. Second, this study has studied the characteristics of cultural heritage tourism: benefit, differentiation, historicality, diversity, commentary, and artistry, but further studies are needed by adding further factors, including six practical characteristics. Third, in this study, only the relationship between program satisfaction and behaviour intention was examined, and it is believed that in future studies, adding the relationship between recommendation and revisit would improve the depth of this study.
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