통계청 인구주택 총 조사에 따르면 2019년 11월 1일 기준으로 총 주택은 18,127 천호로 조사되었으며, 총 주택 18,127천호 중 아파트는 11,287 천호로 아파트가 차지하는 비율이 62.3%로 나타났다. 이처럼 우리나라는 유독 아파트 선호도가 높음을 알 수 있다. 우리나라의 대표적 주거형태인 아파트는 주거공간 그 이상의 의미를 담고 있다. 미래 주택의 변화는 1~2인 소형가구 증가와 함께 고령화와 여성의 사회참여 확대, 소득수준의 향상과 소비자 욕구의 다양화 그리고 안전과 건강, 편리추구의 특징을 보이며 사회적인 여건변화에 따라 소비자는 가격 이외의 새로운 가치를 요구하고 있다. 이처럼 주택에 대한 인식변화는 우리나라 미래 주거환경의 흐름에 대한 방향 변화에 중요한 요인이 된다. 본 연구는 저성장, 저출산, 양극화라는 사회적 환경변화가 주택시장 변화와 만나면서 주거추세 변화에 다양한 영향을 줄 것으로 판단하고 미래 주거추세 변화에 따른 분양 마케팅전략에도 상당한 변화가 따라야 할 것이다. 따라서 아파트 분양시장의 흐름을 살펴보고 수요자들이 아파트청약이나 구매를 고려할 때 효과적인 ...
통계청 인구주택 총 조사에 따르면 2019년 11월 1일 기준으로 총 주택은 18,127 천호로 조사되었으며, 총 주택 18,127천호 중 아파트는 11,287 천호로 아파트가 차지하는 비율이 62.3%로 나타났다. 이처럼 우리나라는 유독 아파트 선호도가 높음을 알 수 있다. 우리나라의 대표적 주거형태인 아파트는 주거공간 그 이상의 의미를 담고 있다. 미래 주택의 변화는 1~2인 소형가구 증가와 함께 고령화와 여성의 사회참여 확대, 소득수준의 향상과 소비자 욕구의 다양화 그리고 안전과 건강, 편리추구의 특징을 보이며 사회적인 여건변화에 따라 소비자는 가격 이외의 새로운 가치를 요구하고 있다. 이처럼 주택에 대한 인식변화는 우리나라 미래 주거환경의 흐름에 대한 방향 변화에 중요한 요인이 된다. 본 연구는 저성장, 저출산, 양극화라는 사회적 환경변화가 주택시장 변화와 만나면서 주거추세 변화에 다양한 영향을 줄 것으로 판단하고 미래 주거추세 변화에 따른 분양 마케팅전략에도 상당한 변화가 따라야 할 것이다. 따라서 아파트 분양시장의 흐름을 살펴보고 수요자들이 아파트청약이나 구매를 고려할 때 효과적인 의사결정에 영향을 미치는 특성을 실증분석하기 위하여 문헌 고찰과 선행연구를 바탕으로 아파트 특성을 구조적 특성, 단지적 특성, 입지적 특성, 브랜드특성, 경제적 특성으로 분류하고 특성별 세부요인을 측정 항목으로 계층화하여 아파트 특성과 분양 마케팅 활동이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구를 목적으로 첫째. 아파트특성이 구매 의도에 영향을 미칠 것이다. 둘째. 분양 마케팅 활동이 아파트특성과 구매 의도 간의 관계를 강화할 것이다. 라는 두 가지 관점에서 가설을 설정하였고 가설검증을 통하여 어떠한 아파트특성과 분양 마케팅 활동이 수요자의 구매 의도에 반응하는지 본 연구결과에서 도출되는 서열화를 통하여 향후 바람직한 수요자 관점에서 아파트특성의 중요성과 차별화의 방향을 제시하고자 하였다. 분석기법은 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) WIN 27.0% 프로그램을 활용하여 타당성과 신뢰도를 검증하기 위해 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 하였다. 또한, 빈도분석, T 검증, 회귀분석의 통계기법을 사용하고 수집된 자료는 설득력 있는 검증과 객관성을 확보하기 위하여 특성별 다섯 가지 세부요인을 “매우 중요하지 않다”에서 “매우 중요하다.”까지 리커트 5점 척도로 측정하여 변수화시키고 조절변수인 분양 마케팅 활동을 단일 요인으로 하여 다섯 개 척도의 평균화로 조절 효과를 검정하고자 하였다. 이를 바탕으로 실증분석 한 결과 아파트를 청약하거나 구매를 고려하는 소비자들이 아파트를 고르는 선택 기준은 입지특성>, 경제특성>, 브랜드특성>, 구조특성>, 단지특성> 순으로 서열화를 나타내면서 소비자의 구매 의도에 영향을 미친다는 분석결과를 도출하였다. 분양 마케팅 활동 역시 실증분석을 통하여 특성마다 마케팅의 설명력이 구매의도를 강화하는 것으로 분양 마케팅 활동의 유의성을 확인하였다. 첫 번째는 입지특성이 가장 중요한 특성요인으로 나타났으며, 이는 입지가 최우선으로 핵심적인 차별화 요인으로 작용한다는 의미일 것이다. 두 번째는 경제적 특성으로 투자 가치적 측면으로 해석되며 이는 주거수단인 동시에 투자 수단으로써 선호도가 반영된 의미로 해석될 수 있겠다. 세 번째는 브랜드특성으로 브랜드는 상품이나 서비스의 품질을 보증한다는 인식과 함께 브랜드 아파트에 산다는 자부심과 특히 가격 프리미엄과도 결부되는 현실과 무관치 않다고 이해할 수 있겠다. 이어서 단지특성과 구조특성으로 서열화가 나타나는 결과를 도출함에 따라 본 연구의 목적을 달성하였다.
통계청 인구주택 총 조사에 따르면 2019년 11월 1일 기준으로 총 주택은 18,127 천호로 조사되었으며, 총 주택 18,127천호 중 아파트는 11,287 천호로 아파트가 차지하는 비율이 62.3%로 나타났다. 이처럼 우리나라는 유독 아파트 선호도가 높음을 알 수 있다. 우리나라의 대표적 주거형태인 아파트는 주거공간 그 이상의 의미를 담고 있다. 미래 주택의 변화는 1~2인 소형가구 증가와 함께 고령화와 여성의 사회참여 확대, 소득수준의 향상과 소비자 욕구의 다양화 그리고 안전과 건강, 편리추구의 특징을 보이며 사회적인 여건변화에 따라 소비자는 가격 이외의 새로운 가치를 요구하고 있다. 이처럼 주택에 대한 인식변화는 우리나라 미래 주거환경의 흐름에 대한 방향 변화에 중요한 요인이 된다. 본 연구는 저성장, 저출산, 양극화라는 사회적 환경변화가 주택시장 변화와 만나면서 주거추세 변화에 다양한 영향을 줄 것으로 판단하고 미래 주거추세 변화에 따른 분양 마케팅전략에도 상당한 변화가 따라야 할 것이다. 따라서 아파트 분양시장의 흐름을 살펴보고 수요자들이 아파트청약이나 구매를 고려할 때 효과적인 의사결정에 영향을 미치는 특성을 실증분석하기 위하여 문헌 고찰과 선행연구를 바탕으로 아파트 특성을 구조적 특성, 단지적 특성, 입지적 특성, 브랜드특성, 경제적 특성으로 분류하고 특성별 세부요인을 측정 항목으로 계층화하여 아파트 특성과 분양 마케팅 활동이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구를 목적으로 첫째. 아파트특성이 구매 의도에 영향을 미칠 것이다. 둘째. 분양 마케팅 활동이 아파트특성과 구매 의도 간의 관계를 강화할 것이다. 라는 두 가지 관점에서 가설을 설정하였고 가설검증을 통하여 어떠한 아파트특성과 분양 마케팅 활동이 수요자의 구매 의도에 반응하는지 본 연구결과에서 도출되는 서열화를 통하여 향후 바람직한 수요자 관점에서 아파트특성의 중요성과 차별화의 방향을 제시하고자 하였다. 분석기법은 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) WIN 27.0% 프로그램을 활용하여 타당성과 신뢰도를 검증하기 위해 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 하였다. 또한, 빈도분석, T 검증, 회귀분석의 통계기법을 사용하고 수집된 자료는 설득력 있는 검증과 객관성을 확보하기 위하여 특성별 다섯 가지 세부요인을 “매우 중요하지 않다”에서 “매우 중요하다.”까지 리커트 5점 척도로 측정하여 변수화시키고 조절변수인 분양 마케팅 활동을 단일 요인으로 하여 다섯 개 척도의 평균화로 조절 효과를 검정하고자 하였다. 이를 바탕으로 실증분석 한 결과 아파트를 청약하거나 구매를 고려하는 소비자들이 아파트를 고르는 선택 기준은 입지특성>, 경제특성>, 브랜드특성>, 구조특성>, 단지특성> 순으로 서열화를 나타내면서 소비자의 구매 의도에 영향을 미친다는 분석결과를 도출하였다. 분양 마케팅 활동 역시 실증분석을 통하여 특성마다 마케팅의 설명력이 구매의도를 강화하는 것으로 분양 마케팅 활동의 유의성을 확인하였다. 첫 번째는 입지특성이 가장 중요한 특성요인으로 나타났으며, 이는 입지가 최우선으로 핵심적인 차별화 요인으로 작용한다는 의미일 것이다. 두 번째는 경제적 특성으로 투자 가치적 측면으로 해석되며 이는 주거수단인 동시에 투자 수단으로써 선호도가 반영된 의미로 해석될 수 있겠다. 세 번째는 브랜드특성으로 브랜드는 상품이나 서비스의 품질을 보증한다는 인식과 함께 브랜드 아파트에 산다는 자부심과 특히 가격 프리미엄과도 결부되는 현실과 무관치 않다고 이해할 수 있겠다. 이어서 단지특성과 구조특성으로 서열화가 나타나는 결과를 도출함에 따라 본 연구의 목적을 달성하였다.
According to the National Statistical Office's Population and Housing Survey, as of November 1, 2019, the total number of houses was 18,127 thousand, and out of 18,127 thousand houses, apartments accounted for 11,287 thousand, accounting for 62.3%. As such, the preference for apartments is particula...
According to the National Statistical Office's Population and Housing Survey, as of November 1, 2019, the total number of houses was 18,127 thousand, and out of 18,127 thousand houses, apartments accounted for 11,287 thousand, accounting for 62.3%. As such, the preference for apartments is particularly high in Korea. Apartments, Korea's representative residential form, have more meaning than residential space. Changes in future housing, along with the increase in the number of small households with one to two people, are characterized by the aging population, the expansion of women's social participation, the improvement of income levels and the diversification of consumer needs and the pursuit of safety, health and convenience, and changes in social conditions, which demand new values other than prices. Such a change in the perception of housing is an important factor in changing the direction of future housing conditions in Korea. This study believes that social environment changes such as low growth, low birth rate, and polarization will have various effects on changes in housing trends as they meet changes in the housing market, and significant changes in sales marketing strategies due to changes in future housing trends will also have to be followed. Therefore, in order to examine the trend of apartment sales market and to demonstrate and analyze the characteristics that affect effective decision-making when considering apartment subscription or purchase, the purpose of the research is to classify apartment characteristics into structural, complex, location, brand, and economic characteristics based on literature review and prior research, and to stratify the detailed factors by characteristics into measured items, which is the first purpose of the research on the impact of apartment characteristics and marketing activities on purchasing. The characteristics of the apartment will affect the intent of the purchase. Second, sales marketing activities will strengthen the relationship between apartment characteristics and purchasing intentions. The two hypotheses were set from the two perspectives, and through the hypothesis test, the importance of apartment characteristics and the direction of differentiation from the perspective of future desirable consumers through the sequencing derived from this study on which apartment characteristics and marketing activities respond to consumers' purchasing intentions. The analysis method used the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) WIN 27.0% program to perform exploratory factor analysis and reliability analysis to verify feasibility and reliability. In addition, the statistical techniques of frequency analysis, T verification and regression analysis were used and the collected data were measured on a five-point scale of the Recurring from "very important" to "very important" to obtain persuasive verification and objectivity, and the adjustment effect was tested by averaging the five scales, which are the adjustment variables, using the marketing activities for sale as a single factor. Based on this, the empirical analysis found that the criteria for selecting an apartment by consumers considering purchasing or purchasing an apartment were ranked in order of location characteristics>, economic characteristics>, brand characteristics>, structural characteristics>, and complex characteristics, which affected consumers' purchasing intentions. Sales marketing activities also confirmed the significance of sales marketing activities by strengthening the intention of purchase by characteristics through empirical analysis. First, location characteristics have been shown to be the most important characteristic factor, which may mean that location is a key differentiator as a top priority. The second is the economic characteristics, which can be interpreted in terms of investment value, which can be interpreted as a housing measure and a reflection of preference as an investment vehicle. The third is the brand's characteristics, which can be understood to have nothing to do with the pride of living in brand apartments and especially the reality associated with price premiums. Subsequently, the theoretical background of this study and the purpose of the research were achieved by deriving the results of ranking by complex and structural characteristics.
According to the National Statistical Office's Population and Housing Survey, as of November 1, 2019, the total number of houses was 18,127 thousand, and out of 18,127 thousand houses, apartments accounted for 11,287 thousand, accounting for 62.3%. As such, the preference for apartments is particularly high in Korea. Apartments, Korea's representative residential form, have more meaning than residential space. Changes in future housing, along with the increase in the number of small households with one to two people, are characterized by the aging population, the expansion of women's social participation, the improvement of income levels and the diversification of consumer needs and the pursuit of safety, health and convenience, and changes in social conditions, which demand new values other than prices. Such a change in the perception of housing is an important factor in changing the direction of future housing conditions in Korea. This study believes that social environment changes such as low growth, low birth rate, and polarization will have various effects on changes in housing trends as they meet changes in the housing market, and significant changes in sales marketing strategies due to changes in future housing trends will also have to be followed. Therefore, in order to examine the trend of apartment sales market and to demonstrate and analyze the characteristics that affect effective decision-making when considering apartment subscription or purchase, the purpose of the research is to classify apartment characteristics into structural, complex, location, brand, and economic characteristics based on literature review and prior research, and to stratify the detailed factors by characteristics into measured items, which is the first purpose of the research on the impact of apartment characteristics and marketing activities on purchasing. The characteristics of the apartment will affect the intent of the purchase. Second, sales marketing activities will strengthen the relationship between apartment characteristics and purchasing intentions. The two hypotheses were set from the two perspectives, and through the hypothesis test, the importance of apartment characteristics and the direction of differentiation from the perspective of future desirable consumers through the sequencing derived from this study on which apartment characteristics and marketing activities respond to consumers' purchasing intentions. The analysis method used the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) WIN 27.0% program to perform exploratory factor analysis and reliability analysis to verify feasibility and reliability. In addition, the statistical techniques of frequency analysis, T verification and regression analysis were used and the collected data were measured on a five-point scale of the Recurring from "very important" to "very important" to obtain persuasive verification and objectivity, and the adjustment effect was tested by averaging the five scales, which are the adjustment variables, using the marketing activities for sale as a single factor. Based on this, the empirical analysis found that the criteria for selecting an apartment by consumers considering purchasing or purchasing an apartment were ranked in order of location characteristics>, economic characteristics>, brand characteristics>, structural characteristics>, and complex characteristics, which affected consumers' purchasing intentions. Sales marketing activities also confirmed the significance of sales marketing activities by strengthening the intention of purchase by characteristics through empirical analysis. First, location characteristics have been shown to be the most important characteristic factor, which may mean that location is a key differentiator as a top priority. The second is the economic characteristics, which can be interpreted in terms of investment value, which can be interpreted as a housing measure and a reflection of preference as an investment vehicle. The third is the brand's characteristics, which can be understood to have nothing to do with the pride of living in brand apartments and especially the reality associated with price premiums. Subsequently, the theoretical background of this study and the purpose of the research were achieved by deriving the results of ranking by complex and structural characteristics.
주제어
#분양 마케팅 활동 구매의도 아파트 특성 코로나바이러스(코로나 19) 유튜브 비대면마케팅 SPSS Sales marketing activities intent to buy apartment characteristics coronavirus (Corona 19) YouTube non-face-to-face marketing
학위논문 정보
저자
김정범
학위수여기관
중앙대학교 산업창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
지식경영전공
지도교수
최창범
발행연도
2021
총페이지
v, 99 p.
키워드
분양 마케팅 활동 구매의도 아파트 특성 코로나바이러스(코로나 19) 유튜브 비대면마케팅 SPSS Sales marketing activities intent to buy apartment characteristics coronavirus (Corona 19) YouTube non-face-to-face marketing
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.