드뷔시는 19세기 말 프랑스의 독특한 음악양식인 인상주의 음악을 대표하는 작곡가이다. 그는 후기 낭만주의와 각국의 민족주의 음악 사이에서 프랑스적인 자유로움과 절제된 아름다움을 추구하며 독자적인 스타일을 추구하였다. 드뷔시는 당시 상징주의 문학에도 깊이 공감하여 그의 가곡과 오페라에 상징주의 작가들의 작품을 채택하였다. 드뷔시의 새로운 시도는 당시 미술 분야의 인상주의와 함께 인상주의 음악으로 불리며 19세기와 20세기를 잇는 교량적 역할을 한 것으로 평가되고 있다.
본 연구자는 상징주의 시인 폴 베를레느의 시를 가사로 ...
드뷔시는 19세기 말 프랑스의 독특한 음악양식인 인상주의 음악을 대표하는 작곡가이다. 그는 후기 낭만주의와 각국의 민족주의 음악 사이에서 프랑스적인 자유로움과 절제된 아름다움을 추구하며 독자적인 스타일을 추구하였다. 드뷔시는 당시 상징주의 문학에도 깊이 공감하여 그의 가곡과 오페라에 상징주의 작가들의 작품을 채택하였다. 드뷔시의 새로운 시도는 당시 미술 분야의 인상주의와 함께 인상주의 음악으로 불리며 19세기와 20세기를 잇는 교량적 역할을 한 것으로 평가되고 있다.
본 연구자는 상징주의 시인 폴 베를레느의 시를 가사로 한 드뷔시의 가곡집 <Ariettes oubliées> 6곡 중, 대학원 졸업 리사이틀 곡으로 연주한 4곡을 대상으로 시와 음악의 상호작용을 연구하였다. 드뷔시 가곡의 독특한 특징이 상징주의 시와 어떤 면에서 일치를 이루는지, 또한 드뷔시의 음악을 인상주의로 분류하게 하는 특징이 무엇인지를 파악하는 것을 연구의 목적으로 삼고, 이에 대한 연구 방법으로 첫째는 19세기 말의 정치사회적 상황과 이에 영향을 받은 예술계의 동향을 관찰하였다. 둘째로 상징주의를 대표하는 시인 폴 베를레느의 작품을 통해 상징주의 문학을 조명하고 드뷔시 음악의 인상주의적 특징과의 연결고리를 찾고자 하였다. 셋째로 이러한 연구 결과에 기초하여 시의 운율과 음악의 구조를 분석하고 그 상호작용을 파악하여 연주에 적용할 방안을 모색하였다.
드뷔시는 전통적 음악의 조성체계, 동기와 선율, 과장된 표현에서 벗어나 절제된 새로움을 추구하였고, 언어의 뉘앙스와 음악성을 중시하여 암시적이고 모호한 표현을 추구한 상징주의 문학에 깊이 공감하였음을 확인하였다. 이를 표현하기 위한 방법으로 드뷔시는 낭송조의 선율과 불협화음, 5음음계, 온음음계, 중세 선법 등을 사용하여 프랑스다운 독자성을 지닌 음악어법을 확립하였다. 베를레느의 시는 그 음악성으로, 드뷔시의 음악은 절제된 모호함으로 서로 긴밀하게 결합되어 있음을 확인할 수 있었다. 아울러 이와 같은 연구결과와 연구자의 연주 경험에 기초하여 연주에 적용할 수 있는 효과적인 발성과 딕션 방법을 제안하였다.
드뷔시는 19세기 말 프랑스의 독특한 음악양식인 인상주의 음악을 대표하는 작곡가이다. 그는 후기 낭만주의와 각국의 민족주의 음악 사이에서 프랑스적인 자유로움과 절제된 아름다움을 추구하며 독자적인 스타일을 추구하였다. 드뷔시는 당시 상징주의 문학에도 깊이 공감하여 그의 가곡과 오페라에 상징주의 작가들의 작품을 채택하였다. 드뷔시의 새로운 시도는 당시 미술 분야의 인상주의와 함께 인상주의 음악으로 불리며 19세기와 20세기를 잇는 교량적 역할을 한 것으로 평가되고 있다.
본 연구자는 상징주의 시인 폴 베를레느의 시를 가사로 한 드뷔시의 가곡집 <Ariettes oubliées> 6곡 중, 대학원 졸업 리사이틀 곡으로 연주한 4곡을 대상으로 시와 음악의 상호작용을 연구하였다. 드뷔시 가곡의 독특한 특징이 상징주의 시와 어떤 면에서 일치를 이루는지, 또한 드뷔시의 음악을 인상주의로 분류하게 하는 특징이 무엇인지를 파악하는 것을 연구의 목적으로 삼고, 이에 대한 연구 방법으로 첫째는 19세기 말의 정치사회적 상황과 이에 영향을 받은 예술계의 동향을 관찰하였다. 둘째로 상징주의를 대표하는 시인 폴 베를레느의 작품을 통해 상징주의 문학을 조명하고 드뷔시 음악의 인상주의적 특징과의 연결고리를 찾고자 하였다. 셋째로 이러한 연구 결과에 기초하여 시의 운율과 음악의 구조를 분석하고 그 상호작용을 파악하여 연주에 적용할 방안을 모색하였다.
드뷔시는 전통적 음악의 조성체계, 동기와 선율, 과장된 표현에서 벗어나 절제된 새로움을 추구하였고, 언어의 뉘앙스와 음악성을 중시하여 암시적이고 모호한 표현을 추구한 상징주의 문학에 깊이 공감하였음을 확인하였다. 이를 표현하기 위한 방법으로 드뷔시는 낭송조의 선율과 불협화음, 5음음계, 온음음계, 중세 선법 등을 사용하여 프랑스다운 독자성을 지닌 음악어법을 확립하였다. 베를레느의 시는 그 음악성으로, 드뷔시의 음악은 절제된 모호함으로 서로 긴밀하게 결합되어 있음을 확인할 수 있었다. 아울러 이와 같은 연구결과와 연구자의 연주 경험에 기초하여 연주에 적용할 수 있는 효과적인 발성과 딕션 방법을 제안하였다.
Debussy is the representative composer of the impressionism music, which was a unique musical style of late 19th century in France. He pursued his own style of French freedom and restrained beauty, standing between the late romanticism and nationalism of each nation. He also introduced many literary...
Debussy is the representative composer of the impressionism music, which was a unique musical style of late 19th century in France. He pursued his own style of French freedom and restrained beauty, standing between the late romanticism and nationalism of each nation. He also introduced many literary works of symbolism writers to his mélodies and operas, deeply agreeing to symbolism literatures in those times. His new trial was defined as the impressionism music, together with the impressionism of contemporary drawing arts, and regarded as the role of bridging 19th and 20th centuries together.
The researcher of this paper studied on the interaction of poems and musics targeting to 4 songs of out of total 6 songs, played as graduate recital by the researcher, which their lyrics were made by the poems from Paul Verlaine, the symbolism poet. The purpose of the study is to understand in which aspect the specific characteristics of Debussy's songs and symbolism poems are matched together, and which characteristics make Debussy's work be categorized as impressionism music. As methodologies for the study, the researcher firstly observed political and social situation of late 19th century in France, and investigated the trend of art world which was affected by politics and society in those times. Secondly, the symbolism literature was examined by using Paul Verlaine's works, who represents the symbolism, and tried to find its connection link with the impressionism characteristics of Debussy's musics. Thirdly, based on the results of the previous approaches, the researcher analyzed the rhythm of poems and musical architecture, and studied how to apply those interactions to the actual music playing.
The researcher found out that Debussy pursued the restrained newness by getting out from the musical tonality, motivations and melodies, and the exaggerated expression of the traditional musics, and deeply concurred to the symbolism literature which was chasing the implied and ambiguous expression, because he considered the nuance of language and the musicality important. To express those characteristics, he founded a new musical diction having French uniqueness by using recitation-tone melodies and dissonance, pentatonic scale, whole tone scale, the middle ages' mode, etc. It is found that Verlaine's poems with their musicality and Debussy's musics with their restrained ambiguity are mutually combined together closely. In addition, the researcher also suggested vocalization and effective diction method, applicable to the actual music recital based on results of the research.
Debussy is the representative composer of the impressionism music, which was a unique musical style of late 19th century in France. He pursued his own style of French freedom and restrained beauty, standing between the late romanticism and nationalism of each nation. He also introduced many literary works of symbolism writers to his mélodies and operas, deeply agreeing to symbolism literatures in those times. His new trial was defined as the impressionism music, together with the impressionism of contemporary drawing arts, and regarded as the role of bridging 19th and 20th centuries together.
The researcher of this paper studied on the interaction of poems and musics targeting to 4 songs of out of total 6 songs, played as graduate recital by the researcher, which their lyrics were made by the poems from Paul Verlaine, the symbolism poet. The purpose of the study is to understand in which aspect the specific characteristics of Debussy's songs and symbolism poems are matched together, and which characteristics make Debussy's work be categorized as impressionism music. As methodologies for the study, the researcher firstly observed political and social situation of late 19th century in France, and investigated the trend of art world which was affected by politics and society in those times. Secondly, the symbolism literature was examined by using Paul Verlaine's works, who represents the symbolism, and tried to find its connection link with the impressionism characteristics of Debussy's musics. Thirdly, based on the results of the previous approaches, the researcher analyzed the rhythm of poems and musical architecture, and studied how to apply those interactions to the actual music playing.
The researcher found out that Debussy pursued the restrained newness by getting out from the musical tonality, motivations and melodies, and the exaggerated expression of the traditional musics, and deeply concurred to the symbolism literature which was chasing the implied and ambiguous expression, because he considered the nuance of language and the musicality important. To express those characteristics, he founded a new musical diction having French uniqueness by using recitation-tone melodies and dissonance, pentatonic scale, whole tone scale, the middle ages' mode, etc. It is found that Verlaine's poems with their musicality and Debussy's musics with their restrained ambiguity are mutually combined together closely. In addition, the researcher also suggested vocalization and effective diction method, applicable to the actual music recital based on results of the research.
Keyword
#인상주의 상징주의 클로드 드뷔시 폴 베를레느 19세기 말 프랑스 음악 Impressionism Symbolism Claude Debussy Paul Verlaine French Music in late 19th century
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.