본 연구는 사회적으로 심각한 성 문제들이 발생하고 있는 현시점에서 우리 사회가 학교 청소년 성교육에 관해 어떠한 담론을 형성하고 있는지 페어클러프의 비판적 담론분석 방법을 적용해 살펴보고자 하였다. 푸코의 섹슈얼리티와 지식권력 이론을 바탕으로 학교 청소년 성교육 기사에서 나타나는 보수 및 진보 언론사 간 차이를 분석하였다. 주요 기사의 제목을 분석했을 때, ...
본 연구는 사회적으로 심각한 성 문제들이 발생하고 있는 현시점에서 우리 사회가 학교 청소년 성교육에 관해 어떠한 담론을 형성하고 있는지 페어클러프의 비판적 담론분석 방법을 적용해 살펴보고자 하였다. 푸코의 섹슈얼리티와 지식권력 이론을 바탕으로 학교 청소년 성교육 기사에서 나타나는 보수 및 진보 언론사 간 차이를 분석하였다. 주요 기사의 제목을 분석했을 때, 담론의 규칙은 형식적 속성과 의미적 속성을 바탕으로 각각 ‘사건 중심’과 ‘해석 중심’으로 구분되어 나타났다. 기사의 제목은 성과 관련한 특정 사건을 전면에 내세우거나 기자의 개인적인 해석을 담아 학교 청소년 성교육의 필요성을 강조하였다. 기사 텍스트를 기반으로 했을 때 담론유형은 크게 ‘학교 성교육 필요성 및 근거 담론’,‘학교 성교육 현황 및 추이 담론’,‘학교 성교육 방향성 담론’ 세 가지로 분류되었다. 이때, 성소수자를 다루는 담론에서 보수와 진보언론 간 차이가 극명하게 나타났다. 보수언론은 성소수자를 언급하지 않으면서 배제했던 반면 진보언론은 모든 담론유형에서 성소수자를 적극적으로 호명하고 있었다. 마지막으로 청소년을 특정 주체로 구성하는 과정에서 <조선일보>는 보호주의적 관점에서 청소년을 무성적 존재로 취급했다. 그러나 진보언론은 청소년의 성적 자기결정권을 가진 성적 주체로 인정하면서 새롭게 주체구성하고 있었다. 본 연구는 미디어가 형성하고 있는 학교 청소년 성교육 담론을 살펴봄으로써 섹슈얼리티 영역에서 이루어지고 있는 청소년 주체구성 방식과 학교 청소년 성교육 담론이 지니는 사회문화적 함의를 분석했다는 데에 의의가 있다.
본 연구는 사회적으로 심각한 성 문제들이 발생하고 있는 현시점에서 우리 사회가 학교 청소년 성교육에 관해 어떠한 담론을 형성하고 있는지 페어클러프의 비판적 담론분석 방법을 적용해 살펴보고자 하였다. 푸코의 섹슈얼리티와 지식권력 이론을 바탕으로 학교 청소년 성교육 기사에서 나타나는 보수 및 진보 언론사 간 차이를 분석하였다. 주요 기사의 제목을 분석했을 때, 담론의 규칙은 형식적 속성과 의미적 속성을 바탕으로 각각 ‘사건 중심’과 ‘해석 중심’으로 구분되어 나타났다. 기사의 제목은 성과 관련한 특정 사건을 전면에 내세우거나 기자의 개인적인 해석을 담아 학교 청소년 성교육의 필요성을 강조하였다. 기사 텍스트를 기반으로 했을 때 담론유형은 크게 ‘학교 성교육 필요성 및 근거 담론’,‘학교 성교육 현황 및 추이 담론’,‘학교 성교육 방향성 담론’ 세 가지로 분류되었다. 이때, 성소수자를 다루는 담론에서 보수와 진보언론 간 차이가 극명하게 나타났다. 보수언론은 성소수자를 언급하지 않으면서 배제했던 반면 진보언론은 모든 담론유형에서 성소수자를 적극적으로 호명하고 있었다. 마지막으로 청소년을 특정 주체로 구성하는 과정에서 <조선일보>는 보호주의적 관점에서 청소년을 무성적 존재로 취급했다. 그러나 진보언론은 청소년의 성적 자기결정권을 가진 성적 주체로 인정하면서 새롭게 주체구성하고 있었다. 본 연구는 미디어가 형성하고 있는 학교 청소년 성교육 담론을 살펴봄으로써 섹슈얼리티 영역에서 이루어지고 있는 청소년 주체구성 방식과 학교 청소년 성교육 담론이 지니는 사회문화적 함의를 분석했다는 데에 의의가 있다.
This study sought to analyze the formation process of discourse of school-based sexuality education for youth by examining articles. By using Fairclough’s Critical Discourse Analysis method we found that a certain regularity of discourse appeared in the titles of articles of conservative and progres...
This study sought to analyze the formation process of discourse of school-based sexuality education for youth by examining articles. By using Fairclough’s Critical Discourse Analysis method we found that a certain regularity of discourse appeared in the titles of articles of conservative and progressive press media. Article titles were usually divided in two ways. One featured a specific sex-related case, and the other contained the reporter's interpretation. Also, based on the article text, both conservative and progressive press media formed these three discourses, which are ‘discourse on the Necessity of school-based sexuality education’,‘Discourse on current Status and Trends of school-based sexuality education’,‘Discourse of the Direction of school-based sexuality education’. Regarding sexual minorities, a difference between two press media appeared. While conservative press media did not mention about sexual minorities, progressive press media consistently referred to sexual minorities in all types of discourse. Lastly, while conservative press media viewed adolescents as asexual subjects, progressive press media recognized adolescents as sexual subjects with the right to sexual self-determination. The purpose of this study is to analyze the social and cultural implications of the discourse of school-based sexuality education and the perspective of viewing adolescents based on Foucault's theory.
This study sought to analyze the formation process of discourse of school-based sexuality education for youth by examining articles. By using Fairclough’s Critical Discourse Analysis method we found that a certain regularity of discourse appeared in the titles of articles of conservative and progressive press media. Article titles were usually divided in two ways. One featured a specific sex-related case, and the other contained the reporter's interpretation. Also, based on the article text, both conservative and progressive press media formed these three discourses, which are ‘discourse on the Necessity of school-based sexuality education’,‘Discourse on current Status and Trends of school-based sexuality education’,‘Discourse of the Direction of school-based sexuality education’. Regarding sexual minorities, a difference between two press media appeared. While conservative press media did not mention about sexual minorities, progressive press media consistently referred to sexual minorities in all types of discourse. Lastly, while conservative press media viewed adolescents as asexual subjects, progressive press media recognized adolescents as sexual subjects with the right to sexual self-determination. The purpose of this study is to analyze the social and cultural implications of the discourse of school-based sexuality education and the perspective of viewing adolescents based on Foucault's theory.
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