한류로 인한 한국 연예인에 대한 관심도의 증가로, 한국 연예인과 사회적 현상의 상관관계에 대한 연구가 최근 몇 년간 집중되었다. 한류는 그 동안 중국 대중문화를 확산 시키고 많은 영향을 줬다. 그러므로 한국 연예인의 행동은 한국 팬뿐만 아니라 해외 팬들에게도 큰 영향을 주고 있다.
본 연구는 한국 연예인에 대한 부정적 사건의 보도가, 한팬의 태도 및 소비행동에 어떤 영향을 미치는지에 대해 실증적으로 검증하고자 하였다. 연구 목적 달성을 위하여 한국 연예인에 대한 부정적 사건의 보도, 한팬의 태도, 팬의 소비행동과 관련된 ...
한류로 인한 한국 연예인에 대한 관심도의 증가로, 한국 연예인과 사회적 현상의 상관관계에 대한 연구가 최근 몇 년간 집중되었다. 한류는 그 동안 중국 대중문화를 확산 시키고 많은 영향을 줬다. 그러므로 한국 연예인의 행동은 한국 팬뿐만 아니라 해외 팬들에게도 큰 영향을 주고 있다.
본 연구는 한국 연예인에 대한 부정적 사건의 보도가, 한팬의 태도 및 소비행동에 어떤 영향을 미치는지에 대해 실증적으로 검증하고자 하였다. 연구 목적 달성을 위하여 한국 연예인에 대한 부정적 사건의 보도, 한팬의 태도, 팬의 소비행동과 관련된 선행연구를 살펴보았으며, 한국 연예인 부정적 사건 보도, 중국 팬의 태도, 소비행동을 3개 변수로 선정하였다. 또한 중국 팬의 태도 중 충성도와 신뢰도, 소비행동 중 소비 의도와 소비 패턴을 하위 변수로 선택하였다. 이렇게 도출된 연구모형을 통해 총 3개의 연구가설을 수립하였다.
연구가설을 검증하기 위해 중국 한류 팬 321명을 대상으로 온라인 사이트를 이용해서 설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 한국 연예인에 대한 부정적 사건 보도는 중국 한류 팬의 태도에 부정적인 영향을 미치고, 한팬의 소비행동에도 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기본적으로 중국 한팬의 태도는 소비행동과 정의 영향을 미친다는 것도 알 수 있었다.
이 연구는 중국 팬의 태도 및 소비행동에 대해 파악할 수 있는 기초 자료로 활용되어 후속 연구에 도움이 될 것으로 기대한다. 이 연구를 통해 중국 팬들이 받는 심리적인 영향에 대해 더 심도있게 파악할 수 있었으며 따라서 연예인의 행동을 더욱 엄격하게 관리해야 할 필요성도 발견하였다.
한류로 인한 한국 연예인에 대한 관심도의 증가로, 한국 연예인과 사회적 현상의 상관관계에 대한 연구가 최근 몇 년간 집중되었다. 한류는 그 동안 중국 대중문화를 확산 시키고 많은 영향을 줬다. 그러므로 한국 연예인의 행동은 한국 팬뿐만 아니라 해외 팬들에게도 큰 영향을 주고 있다.
본 연구는 한국 연예인에 대한 부정적 사건의 보도가, 한팬의 태도 및 소비행동에 어떤 영향을 미치는지에 대해 실증적으로 검증하고자 하였다. 연구 목적 달성을 위하여 한국 연예인에 대한 부정적 사건의 보도, 한팬의 태도, 팬의 소비행동과 관련된 선행연구를 살펴보았으며, 한국 연예인 부정적 사건 보도, 중국 팬의 태도, 소비행동을 3개 변수로 선정하였다. 또한 중국 팬의 태도 중 충성도와 신뢰도, 소비행동 중 소비 의도와 소비 패턴을 하위 변수로 선택하였다. 이렇게 도출된 연구모형을 통해 총 3개의 연구가설을 수립하였다.
연구가설을 검증하기 위해 중국 한류 팬 321명을 대상으로 온라인 사이트를 이용해서 설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 한국 연예인에 대한 부정적 사건 보도는 중국 한류 팬의 태도에 부정적인 영향을 미치고, 한팬의 소비행동에도 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기본적으로 중국 한팬의 태도는 소비행동과 정의 영향을 미친다는 것도 알 수 있었다.
이 연구는 중국 팬의 태도 및 소비행동에 대해 파악할 수 있는 기초 자료로 활용되어 후속 연구에 도움이 될 것으로 기대한다. 이 연구를 통해 중국 팬들이 받는 심리적인 영향에 대해 더 심도있게 파악할 수 있었으며 따라서 연예인의 행동을 더욱 엄격하게 관리해야 할 필요성도 발견하였다.
因为韩流人们对韩国艺人的关心度逐渐增加,最近几年对韩国艺人和社会现象的相关关系研究集中于此。韩流在这期间对中国大众文化的扩散产生了很大的影响。因此,韩国艺人的行为不仅对韩国粉丝,也对海外粉丝产生了很大的影响。 本研究对韩国艺人负面事件的报道进行了研究。本研究将对韩国艺人的负面事件报道、中国韩流粉丝的态度及消费行为产生何种影响进行实证验证。为了达到研究目的,我们对韩国艺人的负面事件报道、中国韩流粉丝的态度、粉丝的消费行为等进行了先行研究。把韩国艺人负面事件报道、中国粉丝的态度、消费行为等选定为三大变数。将中国粉丝的态度中的忠诚度、信赖度、消费行动中的消费意图和消费模式选定为下位要素。通过这样得出...
因为韩流人们对韩国艺人的关心度逐渐增加,最近几年对韩国艺人和社会现象的相关关系研究集中于此。韩流在这期间对中国大众文化的扩散产生了很大的影响。因此,韩国艺人的行为不仅对韩国粉丝,也对海外粉丝产生了很大的影响。 本研究对韩国艺人负面事件的报道进行了研究。本研究将对韩国艺人的负面事件报道、中国韩流粉丝的态度及消费行为产生何种影响进行实证验证。为了达到研究目的,我们对韩国艺人的负面事件报道、中国韩流粉丝的态度、粉丝的消费行为等进行了先行研究。把韩国艺人负面事件报道、中国粉丝的态度、消费行为等选定为三大变数。将中国粉丝的态度中的忠诚度、信赖度、消费行动中的消费意图和消费模式选定为下位要素。通过这样得出的研究模型,共树立了3个研究理论。
为了验证研究理论,以321名中国韩流粉丝为对象,利用网站进行了问卷调查。对问卷调查进行分析后得出的研究结果如下:韩国艺人的负面事件报道对中国韩流粉丝的态度及消费行为产生了影响。韩国艺人负面事件报道对中国韩流粉丝的态度产生负面影响,韩国艺人负面事件报道对中国韩流粉丝的消费行为产生负面影响。另外,可以看出中国韩流粉丝的态度对中国粉丝的消费行为产生了积极的影响。 希望该研究能够成为掌握中国粉丝的态度及消费行动等要素的基础资料,对后续研究有所帮助。通过这项研究,我们发现应该更深入地了解中国粉丝的心理影响,对艺人的行为进行更严格的管理。With the increasing interest in Korean celebrities due to the Korean Wave, research has focused on the correlation between Korean celebrities and social phenomena in recent years. The Korean Wave has spread and influenced Chinese pop culture. Therefore, the behavior of Korean celebrities has a great influence not only on Korean fans but also on overseas fans.This study wanted to positively verify how reports of negative events against Korean celebrities affect a fan's attitude and consumption behavior. To achieve the purpose of the research, we looked at the reports of negative events against Korean celebrities, the attitude of a fan, and the prior research related to the consumption behavior of fans. There are three variables: reporting on negative incidents of Korean celebrities, attitude of Chinese fans, and consumer behavior. We also selected loyalty, reliability, consumption intentions and consumption patterns as sub-variables among the attitudes of Chinese fans. A total of three research theories were established through this derived research model.In order to verify the research theory, a survey was conducted on 321 Korean Wave fans in China using an online site, and the results were as follows. Reports of negative incidents involving Korean celebrities have a negative impact on the attitude of Chinese Hallyu fans and on the consumption behavior of Han. But basically, we could see that the attitude of a Chinese fan influences consumer behavior and justice.This study is expected to be used as the basis for understanding Chinese fans' attitudes and consumption behaviors, which will help further research. The study provided a deeper understanding of the psychological impact of Chinese fans and thus found the need to manage celebrity behavior more strictly.
因为韩流人们对韩国艺人的关心度逐渐增加,最近几年对韩国艺人和社会现象的相关关系研究集中于此。韩流在这期间对中国大众文化的扩散产生了很大的影响。因此,韩国艺人的行为不仅对韩国粉丝,也对海外粉丝产生了很大的影响。 本研究对韩国艺人负面事件的报道进行了研究。本研究将对韩国艺人的负面事件报道、中国韩流粉丝的态度及消费行为产生何种影响进行实证验证。为了达到研究目的,我们对韩国艺人的负面事件报道、中国韩流粉丝的态度、粉丝的消费行为等进行了先行研究。把韩国艺人负面事件报道、中国粉丝的态度、消费行为等选定为三大变数。将中国粉丝的态度中的忠诚度、信赖度、消费行动中的消费意图和消费模式选定为下位要素。通过这样得出的研究模型,共树立了3个研究理论。
为了验证研究理论,以321名中国韩流粉丝为对象,利用网站进行了问卷调查。对问卷调查进行分析后得出的研究结果如下:韩国艺人的负面事件报道对中国韩流粉丝的态度及消费行为产生了影响。韩国艺人负面事件报道对中国韩流粉丝的态度产生负面影响,韩国艺人负面事件报道对中国韩流粉丝的消费行为产生负面影响。另外,可以看出中国韩流粉丝的态度对中国粉丝的消费行为产生了积极的影响。 希望该研究能够成为掌握中国粉丝的态度及消费行动等要素的基础资料,对后续研究有所帮助。通过这项研究,我们发现应该更深入地了解中国粉丝的心理影响,对艺人的行为进行更严格的管理。With the increasing interest in Korean celebrities due to the Korean Wave, research has focused on the correlation between Korean celebrities and social phenomena in recent years. The Korean Wave has spread and influenced Chinese pop culture. Therefore, the behavior of Korean celebrities has a great influence not only on Korean fans but also on overseas fans.This study wanted to positively verify how reports of negative events against Korean celebrities affect a fan's attitude and consumption behavior. To achieve the purpose of the research, we looked at the reports of negative events against Korean celebrities, the attitude of a fan, and the prior research related to the consumption behavior of fans. There are three variables: reporting on negative incidents of Korean celebrities, attitude of Chinese fans, and consumer behavior. We also selected loyalty, reliability, consumption intentions and consumption patterns as sub-variables among the attitudes of Chinese fans. A total of three research theories were established through this derived research model.In order to verify the research theory, a survey was conducted on 321 Korean Wave fans in China using an online site, and the results were as follows. Reports of negative incidents involving Korean celebrities have a negative impact on the attitude of Chinese Hallyu fans and on the consumption behavior of Han. But basically, we could see that the attitude of a Chinese fan influences consumer behavior and justice.This study is expected to be used as the basis for understanding Chinese fans' attitudes and consumption behaviors, which will help further research. The study provided a deeper understanding of the psychological impact of Chinese fans and thus found the need to manage celebrity behavior more strictly.
주제어
#한팬(韩粉) 한국 연예인의 부정적 사건 팬의 태도 Han Fan(韩粉 Korean Celebrity's Negative Events Consumption Behavior Fan's Attitude 韩粉 韩国艺人负面事件 消费行动 粉丝的态度
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.