본 연구는 최근 한국사회에 매우 큰 이슈가 되고 있는 82년생 김지영을 선정하고, 한국어 교수-지도방안 연구를 진행하였다. 한국어를 학습하려는 고급 학습자를 위해 언어와 한국 성차별 문화 동시 학습의 가장 유용한 방법을 제시하는 데 목적을 두었다. 제2장에서 소설의 특성과 함께 교육적 가치를 살펴보았다. 고급 언어 구사의 목표를 둔 한국어 학습자를 대상으로 교육을 진행하는 만큼, 스토리를 기반으로 언어적...
본 연구는 최근 한국사회에 매우 큰 이슈가 되고 있는 82년생 김지영을 선정하고, 한국어 교수-지도방안 연구를 진행하였다. 한국어를 학습하려는 고급 학습자를 위해 언어와 한국 성차별 문화 동시 학습의 가장 유용한 방법을 제시하는 데 목적을 두었다. 제2장에서 소설의 특성과 함께 교육적 가치를 살펴보았다. 고급 언어 구사의 목표를 둔 한국어 학습자를 대상으로 교육을 진행하는 만큼, 스토리를 기반으로 언어적, 문화적 확장성을 지닌 학습 자료가 소설로 분석하였다. 학습자의 흥미를 불러일으킬 수 있고, 뛰어난 문화 학습의 자료 가치를 지니고 있으며, 어휘 및 문법 교육과 영화와 드라마 등 다양한 매체로의 확장성을 지닌 소설의 교육적 가치가 있다는 점을 볼 수 있다. 제3장에서는 소설 82년생 김지영의 선정 이유와 함께, 소설을 통한 문화 교육과 언어 교육의 방식을 제시하였다. 본 연구는 소설 중에 나타난 성차별 문화를 주로 가정, 직장, 사회 3가지 측면에서 살펴보았다. 소설을 활용한 한국 문화 학습을 통해 지난날 한국의 사회상과 현재 변화가 진행 중인 한국사회의 배경을 함께 살펴보고, 동시에 언어적ㆍ문화적 학습을 동시에 구성할 수 있도록 하였다. 제4장에서 본 연구는 최종적 목표로서, 외국인 학습자를 대상으로 한 현대소설 교수-학습법을 제시하였다. 소설 82년생 김지영을 활용한 한국어 교육은 크게 4단계 총 4차시의 수업을 개발하였다. 본 연구는 고급 학습자를 대상으로 선정하고 소설 활용한 한국어 교육은 문화 교육과 언어 교육이 종합적인 교육을 이루어져야 한다는 필요성을 제기하며, 이에 따른 통합적인 언어, 문화 교육 방안을 개발하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 최근 한국사회에 매우 큰 이슈가 되고 있는 82년생 김지영을 선정하고, 한국어 교수-지도방안 연구를 진행하였다. 한국어를 학습하려는 고급 학습자를 위해 언어와 한국 성차별 문화 동시 학습의 가장 유용한 방법을 제시하는 데 목적을 두었다. 제2장에서 소설의 특성과 함께 교육적 가치를 살펴보았다. 고급 언어 구사의 목표를 둔 한국어 학습자를 대상으로 교육을 진행하는 만큼, 스토리를 기반으로 언어적, 문화적 확장성을 지닌 학습 자료가 소설로 분석하였다. 학습자의 흥미를 불러일으킬 수 있고, 뛰어난 문화 학습의 자료 가치를 지니고 있으며, 어휘 및 문법 교육과 영화와 드라마 등 다양한 매체로의 확장성을 지닌 소설의 교육적 가치가 있다는 점을 볼 수 있다. 제3장에서는 소설 82년생 김지영의 선정 이유와 함께, 소설을 통한 문화 교육과 언어 교육의 방식을 제시하였다. 본 연구는 소설 중에 나타난 성차별 문화를 주로 가정, 직장, 사회 3가지 측면에서 살펴보았다. 소설을 활용한 한국 문화 학습을 통해 지난날 한국의 사회상과 현재 변화가 진행 중인 한국사회의 배경을 함께 살펴보고, 동시에 언어적ㆍ문화적 학습을 동시에 구성할 수 있도록 하였다. 제4장에서 본 연구는 최종적 목표로서, 외국인 학습자를 대상으로 한 현대소설 교수-학습법을 제시하였다. 소설 82년생 김지영을 활용한 한국어 교육은 크게 4단계 총 4차시의 수업을 개발하였다. 본 연구는 고급 학습자를 대상으로 선정하고 소설 활용한 한국어 교육은 문화 교육과 언어 교육이 종합적인 교육을 이루어져야 한다는 필요성을 제기하며, 이에 따른 통합적인 언어, 문화 교육 방안을 개발하였다는 점에서 의의가 있다.
This study selected KIM JI-YOUNG, BORN 1982, which has recently become a hot topic in Korean society, and conducted a study on the Korean language professor-instruction program. The purpose is to provide advanced learners who want to learn Korean the most effective way to learn bot...
This study selected KIM JI-YOUNG, BORN 1982, which has recently become a hot topic in Korean society, and conducted a study on the Korean language professor-instruction program. The purpose is to provide advanced learners who want to learn Korean the most effective way to learn both the language and Korean sexist culture. In Chapter 2, the characteristics and educational value of the novel are analyzed. The education is aimed at Korean language learners with high-level language as the target, through novels, stories-based, language and culture and other expansive learning materials are analyzed. It can arouse the interest of learners, as a material value with excellent cultural learning, and the educational value of a novel with vocabulary, grammar education, movies and TV dramas and other media extensions. In Chapter 3, the reasons for choosing the novel KIM JI-YOUNG, BORN 1982 are proposed, and the method of cultural education and language education through the novel is also proposed. This research mainly examines the sexist culture in the novel from three aspects: family, work and society. By learning Korean culture through the use of novels, you can understand both the past Korean society and the changing Korean social background at the same time, which can constitute language and cultural learning at the same time. In the fourth chapter, this research is the ultimate goal, and proposes a modern novel teaching method for foreign learners. The Korean language education based on the novel KIM JI-YOUNG, BORN 1982 has roughly developed a four-stage curriculum with four sessions. This research is aimed at advanced learners, and proposes the necessity of comprehensive education for cultural education and language education in Korean language education using novels, and develops a comprehensive language and cultural education program based on this, which is of great significance.
This study selected KIM JI-YOUNG, BORN 1982, which has recently become a hot topic in Korean society, and conducted a study on the Korean language professor-instruction program. The purpose is to provide advanced learners who want to learn Korean the most effective way to learn both the language and Korean sexist culture. In Chapter 2, the characteristics and educational value of the novel are analyzed. The education is aimed at Korean language learners with high-level language as the target, through novels, stories-based, language and culture and other expansive learning materials are analyzed. It can arouse the interest of learners, as a material value with excellent cultural learning, and the educational value of a novel with vocabulary, grammar education, movies and TV dramas and other media extensions. In Chapter 3, the reasons for choosing the novel KIM JI-YOUNG, BORN 1982 are proposed, and the method of cultural education and language education through the novel is also proposed. This research mainly examines the sexist culture in the novel from three aspects: family, work and society. By learning Korean culture through the use of novels, you can understand both the past Korean society and the changing Korean social background at the same time, which can constitute language and cultural learning at the same time. In the fourth chapter, this research is the ultimate goal, and proposes a modern novel teaching method for foreign learners. The Korean language education based on the novel KIM JI-YOUNG, BORN 1982 has roughly developed a four-stage curriculum with four sessions. This research is aimed at advanced learners, and proposes the necessity of comprehensive education for cultural education and language education in Korean language education using novels, and develops a comprehensive language and cultural education program based on this, which is of great significance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.