본 연구는 동세 표현 방법의 지도에 대한 효과적인 교육방안을 모색하고자 하는 고민에서 출발하였다. 이 과정에서 동세라는 것의 근본적인 속성이 움직임이라는 것에 있음을 주목하여, 움직임을 포착할 수 있는 도구로써 스포츠를 미술 수업과 연결하는 방안을 생각했다. 따라서 본 연구의 목적은 스포츠를 활용한 동세 표현 수업의 방안을 모색하고, 실제 수업 현장에 적용해봄으로써 교육적인 효과와 가치를 확인해보는 것으로 정하였다. 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 방법으로 실행 연구를 진행하였다. 동세 표현의 여러 가지 방법과 현행 교육과정의 동세 관련 ...
본 연구는 동세 표현 방법의 지도에 대한 효과적인 교육방안을 모색하고자 하는 고민에서 출발하였다. 이 과정에서 동세라는 것의 근본적인 속성이 움직임이라는 것에 있음을 주목하여, 움직임을 포착할 수 있는 도구로써 스포츠를 미술 수업과 연결하는 방안을 생각했다. 따라서 본 연구의 목적은 스포츠를 활용한 동세 표현 수업의 방안을 모색하고, 실제 수업 현장에 적용해봄으로써 교육적인 효과와 가치를 확인해보는 것으로 정하였다. 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 방법으로 실행 연구를 진행하였다. 동세 표현의 여러 가지 방법과 현행 교육과정의 동세 관련 내용 분석 및 초등학교 고학년 학생의 평면 표현 발달 수준을 고려하여 스포츠를 활용한 동세 표현 수업 방안을 구체적으로 설계하였다. 이를 전라북도 남원시 소재 S 초등학교 6학년 학생 15명을 대상으로 총 3회기 8차시에 해당하는 수업을 진행하며, 직접 실행에 옮기고 실행 결과를 성찰하고 반성하여 순환적인 방식의 연구가 이뤄질 수 있도록 하였다. 이상의 수업 활동에서 수집한 학습 활동 결과물, 심층 면담, 교사 일지, 학습지 및 설문지를 분석하여 도출한 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠를 활용한 수업을 통해 학습자들의 동세 표현에 대한 정확한 이해와 동세 표현 능력 신장의 효과를 찾아볼 수 있었다. 본 연구 수업을 통해 학생들이 동세의 개념에 대해 정확히 이해하였으며, 다양한 동세 표현 방법을 응용하여 작품을 제작하였다. 덧붙여 이러한 과정에서 얻어지는 부수적인 효과로 관찰을 통한 인체 비례의 개선 및 자연스러운 인물 동작의 묘사와 다양하고 창의적인 발상을 통한 작품제작의 효과도 찾을 수 있었다. 둘째, 스포츠 활동을 통한 자료 수집은 학생들이 신체 움직임의 욕구를 해소하는 동시에 미술 표현에 대한 실제적인 자료를 수집할 수 있는 활동으로서 큰 역할을 하였다. 본 연구 수업은 학습자가 직접 스포츠 활동에 참여하는 것을 통하여 자료를 수집하였고, 이를 표현 활동에 적용하였다. 이러한 자료 수집의 방법에서 학생들은 흥미와 관심을 보였으며, 보다 자연스러운 상황에서 효율적으로 표현 활동 자료를 수집할 수 있었다. 이처럼 미술 수업의 흥미 및 자료의 측면에서 자연스럽게 학생들의 흥미를 유발하고 학습 동기를 높이며 표현 활동 자료 수집이 이뤄지는 효과를 찾을 수 있었다. 셋째, 미술과 체육 교과의 연결을 통해 스포츠의 움직임과 미적인 요소에 대한 관심이 증가하는 효과가 있었다. 수업의 실행 과정 중에서 학생들은 점차 스포츠 활동에 내재되어 있는 움직임과 그 안에 있는 미적 요소에 대해 관심을 보이기 시작했으며, 스포츠 동작 속에 있는 미적인 요소를 찾으려고 노력하였다. 이렇게 생성된 미적 안목이 향후 우리 주변 생활 곳곳에 숨어있는 아름다움을 발견하는 것으로 안목을 확장 시킬 수 있는 가능성도 엿볼 수 있었다.
본 연구는 동세 표현 방법의 지도에 대한 효과적인 교육방안을 모색하고자 하는 고민에서 출발하였다. 이 과정에서 동세라는 것의 근본적인 속성이 움직임이라는 것에 있음을 주목하여, 움직임을 포착할 수 있는 도구로써 스포츠를 미술 수업과 연결하는 방안을 생각했다. 따라서 본 연구의 목적은 스포츠를 활용한 동세 표현 수업의 방안을 모색하고, 실제 수업 현장에 적용해봄으로써 교육적인 효과와 가치를 확인해보는 것으로 정하였다. 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 방법으로 실행 연구를 진행하였다. 동세 표현의 여러 가지 방법과 현행 교육과정의 동세 관련 내용 분석 및 초등학교 고학년 학생의 평면 표현 발달 수준을 고려하여 스포츠를 활용한 동세 표현 수업 방안을 구체적으로 설계하였다. 이를 전라북도 남원시 소재 S 초등학교 6학년 학생 15명을 대상으로 총 3회기 8차시에 해당하는 수업을 진행하며, 직접 실행에 옮기고 실행 결과를 성찰하고 반성하여 순환적인 방식의 연구가 이뤄질 수 있도록 하였다. 이상의 수업 활동에서 수집한 학습 활동 결과물, 심층 면담, 교사 일지, 학습지 및 설문지를 분석하여 도출한 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠를 활용한 수업을 통해 학습자들의 동세 표현에 대한 정확한 이해와 동세 표현 능력 신장의 효과를 찾아볼 수 있었다. 본 연구 수업을 통해 학생들이 동세의 개념에 대해 정확히 이해하였으며, 다양한 동세 표현 방법을 응용하여 작품을 제작하였다. 덧붙여 이러한 과정에서 얻어지는 부수적인 효과로 관찰을 통한 인체 비례의 개선 및 자연스러운 인물 동작의 묘사와 다양하고 창의적인 발상을 통한 작품제작의 효과도 찾을 수 있었다. 둘째, 스포츠 활동을 통한 자료 수집은 학생들이 신체 움직임의 욕구를 해소하는 동시에 미술 표현에 대한 실제적인 자료를 수집할 수 있는 활동으로서 큰 역할을 하였다. 본 연구 수업은 학습자가 직접 스포츠 활동에 참여하는 것을 통하여 자료를 수집하였고, 이를 표현 활동에 적용하였다. 이러한 자료 수집의 방법에서 학생들은 흥미와 관심을 보였으며, 보다 자연스러운 상황에서 효율적으로 표현 활동 자료를 수집할 수 있었다. 이처럼 미술 수업의 흥미 및 자료의 측면에서 자연스럽게 학생들의 흥미를 유발하고 학습 동기를 높이며 표현 활동 자료 수집이 이뤄지는 효과를 찾을 수 있었다. 셋째, 미술과 체육 교과의 연결을 통해 스포츠의 움직임과 미적인 요소에 대한 관심이 증가하는 효과가 있었다. 수업의 실행 과정 중에서 학생들은 점차 스포츠 활동에 내재되어 있는 움직임과 그 안에 있는 미적 요소에 대해 관심을 보이기 시작했으며, 스포츠 동작 속에 있는 미적인 요소를 찾으려고 노력하였다. 이렇게 생성된 미적 안목이 향후 우리 주변 생활 곳곳에 숨어있는 아름다움을 발견하는 것으로 안목을 확장 시킬 수 있는 가능성도 엿볼 수 있었다.
The study aims to find an effective way to teach the movement expression method by focusing on the movement's fundamental property. Utilizing the movements from sports with art classes seemed to be a solution. Therefore, this study aimed to find a method for a movement expression class using sports ...
The study aims to find an effective way to teach the movement expression method by focusing on the movement's fundamental property. Utilizing the movements from sports with art classes seemed to be a solution. Therefore, this study aimed to find a method for a movement expression class using sports and confirm its educational effect and value by applying it to the actual classroom. The study was conducted in the following way. In consideration of various movement expression methods, analysis of the contents related to movement in the current curriculum, and the level of drawing development of upper-class elementary school students, a movement expression lesson plan using sports was designed. The lesson was conducted on 15 students in the 6th grade of S elementary school in Namwon-si, Jeollabuk-do, for three classes, corresponding to the eighth session, and carried out directly reflecting on the results the implementation so that cyclical research could be conducted. The educational effects derived by analyzing learning activity outcomes collected from the above class activities, in-depth interviews, teacher journals, workbooks, and questionnaires are as follows. First, it was possible to find the effect of improving the ability of learners to understand movement and express movement accurately. Students accurately understood the movement concept through this experimental class and produced works by applying various movement expression methods. As a side effect obtained from this process, the improvement of human body proportion through observation and the description of people's natural movements and the effect of creating works through various creative ideas were also found. Second, in terms of interest and data in art class, it was possible to naturally induce students' interest, increase motivation to learn, and collect expression activity data. This study class collected data through the learner's direct participation in sports activities and applied participation in expression activities. In this data collection method, the students showed interest and attention, and they were able to collect expression activity data in more realistic situations efficiently. Through sports activities, data collection played a significant role in collecting useful data on art expression while solving their desire to express physical movement. Third, there was an increasing interest in sports movement and aesthetic elements through the connection between art and physical education subjects. In the course of execution of the class, students gradually began to show interest in movements inherent in sports activities and aesthetic elements in them. They tried to find aesthetic elements in sports movements. It was also possible to see the possibility that the aesthetic perspective created could expand the perspective by discovering the beauty hidden in various places around us in the future.
The study aims to find an effective way to teach the movement expression method by focusing on the movement's fundamental property. Utilizing the movements from sports with art classes seemed to be a solution. Therefore, this study aimed to find a method for a movement expression class using sports and confirm its educational effect and value by applying it to the actual classroom. The study was conducted in the following way. In consideration of various movement expression methods, analysis of the contents related to movement in the current curriculum, and the level of drawing development of upper-class elementary school students, a movement expression lesson plan using sports was designed. The lesson was conducted on 15 students in the 6th grade of S elementary school in Namwon-si, Jeollabuk-do, for three classes, corresponding to the eighth session, and carried out directly reflecting on the results the implementation so that cyclical research could be conducted. The educational effects derived by analyzing learning activity outcomes collected from the above class activities, in-depth interviews, teacher journals, workbooks, and questionnaires are as follows. First, it was possible to find the effect of improving the ability of learners to understand movement and express movement accurately. Students accurately understood the movement concept through this experimental class and produced works by applying various movement expression methods. As a side effect obtained from this process, the improvement of human body proportion through observation and the description of people's natural movements and the effect of creating works through various creative ideas were also found. Second, in terms of interest and data in art class, it was possible to naturally induce students' interest, increase motivation to learn, and collect expression activity data. This study class collected data through the learner's direct participation in sports activities and applied participation in expression activities. In this data collection method, the students showed interest and attention, and they were able to collect expression activity data in more realistic situations efficiently. Through sports activities, data collection played a significant role in collecting useful data on art expression while solving their desire to express physical movement. Third, there was an increasing interest in sports movement and aesthetic elements through the connection between art and physical education subjects. In the course of execution of the class, students gradually began to show interest in movements inherent in sports activities and aesthetic elements in them. They tried to find aesthetic elements in sports movements. It was also possible to see the possibility that the aesthetic perspective created could expand the perspective by discovering the beauty hidden in various places around us in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.