본 연구는 비고츠키의 사상의 정수가 담겼다 할 수 있는『생각과 말』(1934/2011)을 기본서로 그의 최후의 저술이 되기도 하는 7장 ‘사고와 낱말’을 중점으로 논하였다. 유아의 ‘생각과 말’에 대한 본질적 이해와 유아를 대면하고 유아를 교육하는데 있어 필요한 유아교육적 의미 그리고 현재 유아교육 과정에 있어 그 의의와 한계에 대한 고찰을 시도하였다. ‘생각과 말’의 발달적 출발점과 경로는 특정한 시점까지 다른 방향의 길을 보인다. 어느 특별한 지점에 두 경로가 교차하고 특별한 계기가 찾아오는 새로운 발달의 출현이다. 유아의 개별적인 새로운 출현의 발달을 관찰하고 교육하는 일은 유아교육자에게 그 무엇보다 필요한 시안이다. 언어는 유아 ...
비고츠키 이론에서 '생각과 말'에 대한 유아교육적 고찰에 관한 연구
본 연구는 비고츠키의 사상의 정수가 담겼다 할 수 있는『생각과 말』(1934/2011)을 기본서로 그의 최후의 저술이 되기도 하는 7장 ‘사고와 낱말’을 중점으로 논하였다. 유아의 ‘생각과 말’에 대한 본질적 이해와 유아를 대면하고 유아를 교육하는데 있어 필요한 유아교육적 의미 그리고 현재 유아교육 과정에 있어 그 의의와 한계에 대한 고찰을 시도하였다. ‘생각과 말’의 발달적 출발점과 경로는 특정한 시점까지 다른 방향의 길을 보인다. 어느 특별한 지점에 두 경로가 교차하고 특별한 계기가 찾아오는 새로운 발달의 출현이다. 유아의 개별적인 새로운 출현의 발달을 관찰하고 교육하는 일은 유아교육자에게 그 무엇보다 필요한 시안이다. 언어는 유아 인지 발달에 중심 역할을 한다. 언어적 사고는 유아에게 있어 자신의 존재성을 가지며 낱말은 유아로부터 달성된다. 특히 유아의 자기중심적 혼잣말은 사고의 중요한 도구이고 인지 발달의 도구이자 그 자체로의 중요한 역할을 한다. 교사는 역동적 상호 이주의 언어를 통해 유아가 세상의 존재하는 것을 자신의 삶 속의 존재적 의미로 내면화 되도록 도울 필요가 있다. 비고츠키는 교사의 진정한 전문성에 대해 놀이를 잘 이해하는 교사가 아닌 발달적 존재로서의 인간을 즉 유아를 이해하는 것에서 찾았다. 언어는 곧 사고이고 그 사고는 곧 그 사람의 존재성이고, 그 존재는 유아교사가 현장에서 만나는 바로 우리 유아들인 것이다. 비고츠키가 말하는 ‘생각과 말’의 본질은 그 역동적 관계 그리고 사고와 낱말이 이루어가는 ‘말로 하는 생각’으로의 실현에 있어 역사적 산물로써의 가치를 바탕으로 창조적 상상력을 지향한다. 교사의 외적 언어 이면에 있는 사고는 유아의 사고로 내면화 된 후 유아의 사고 변화를 거치는 과정인 ‘마음의 중추’로 내면화된다. 즉, ‘생각과 말’의 역동적 상호 이주는 유아교육자가 유아를 이해하고 교육하는데 있어 자기 주도 학습력을 가진 유아의 존재로 이끄는 지속적인 미래 교육 방향이 된다.
비고츠키 이론에서 '생각과 말'에 대한 유아교육적 고찰에 관한 연구
본 연구는 비고츠키의 사상의 정수가 담겼다 할 수 있는『생각과 말』(1934/2011)을 기본서로 그의 최후의 저술이 되기도 하는 7장 ‘사고와 낱말’을 중점으로 논하였다. 유아의 ‘생각과 말’에 대한 본질적 이해와 유아를 대면하고 유아를 교육하는데 있어 필요한 유아교육적 의미 그리고 현재 유아교육 과정에 있어 그 의의와 한계에 대한 고찰을 시도하였다. ‘생각과 말’의 발달적 출발점과 경로는 특정한 시점까지 다른 방향의 길을 보인다. 어느 특별한 지점에 두 경로가 교차하고 특별한 계기가 찾아오는 새로운 발달의 출현이다. 유아의 개별적인 새로운 출현의 발달을 관찰하고 교육하는 일은 유아교육자에게 그 무엇보다 필요한 시안이다. 언어는 유아 인지 발달에 중심 역할을 한다. 언어적 사고는 유아에게 있어 자신의 존재성을 가지며 낱말은 유아로부터 달성된다. 특히 유아의 자기중심적 혼잣말은 사고의 중요한 도구이고 인지 발달의 도구이자 그 자체로의 중요한 역할을 한다. 교사는 역동적 상호 이주의 언어를 통해 유아가 세상의 존재하는 것을 자신의 삶 속의 존재적 의미로 내면화 되도록 도울 필요가 있다. 비고츠키는 교사의 진정한 전문성에 대해 놀이를 잘 이해하는 교사가 아닌 발달적 존재로서의 인간을 즉 유아를 이해하는 것에서 찾았다. 언어는 곧 사고이고 그 사고는 곧 그 사람의 존재성이고, 그 존재는 유아교사가 현장에서 만나는 바로 우리 유아들인 것이다. 비고츠키가 말하는 ‘생각과 말’의 본질은 그 역동적 관계 그리고 사고와 낱말이 이루어가는 ‘말로 하는 생각’으로의 실현에 있어 역사적 산물로써의 가치를 바탕으로 창조적 상상력을 지향한다. 교사의 외적 언어 이면에 있는 사고는 유아의 사고로 내면화 된 후 유아의 사고 변화를 거치는 과정인 ‘마음의 중추’로 내면화된다. 즉, ‘생각과 말’의 역동적 상호 이주는 유아교육자가 유아를 이해하고 교육하는데 있어 자기 주도 학습력을 가진 유아의 존재로 이끄는 지속적인 미래 교육 방향이 된다.
Study of Vygotsky's Theory of "Thought and Language" as it Applies to Early Childhood Education
This study focuses on the seventh chapter, "Thought and Word", of Vygotsky's final writing, Thought and Language, which can be said to contain the essence of thought in Vygotsky's research. This ...
Study of Vygotsky's Theory of "Thought and Language" as it Applies to Early Childhood Education
This study focuses on the seventh chapter, "Thought and Word", of Vygotsky's final writing, Thought and Language, which can be said to contain the essence of thought in Vygotsky's research. This study attempts to examine the essential understanding of children's "thought and word"; the meaning of early childhood education where it is necessary to educate or interact with children; and the significance and limitations of the current process of early childhood education. Thought and language are seen to have different developmental starting points and paths and to go in different directions, differing even in their specific points in time. At the particular point where the two paths intersect is the emergence of a new development. It is vitally important to the work of education to observe the development of new emergence where the child's two individual pathways intersect. Language plays a central role in early childhood cognitive development. Verbal thinking lends a sense of existence and words are attained by the children themselves. Children's self-talk is an important tool for thought, while language is a tool for cognitive development and important in its own right. Teachers need to help children internalize the existence of the world into the existential meaning of their lives through the language of dynamic mutual transference. For Vygotsky, a teacher's true professionalism is found not in understanding play well, but in understanding humans as developmental beings, namely understanding children. Language is thought; thought is a person's existence; and that existence is of the very little ones the early childhood teacher meets in the field. Vygotsky's essential understanding of "Thought and Language" aims for creative imagination based on the value as a historical product in the realization of the dynamic relationship and "verbal thoughts" in which "Thought and Language" are formed. The thought behind the teacher's external language is internalized as the child's thought, the "backbone of the mind," in a process in which the thought undergoes changes in the child’s mind before being internalized as the child's thought. As early childhood educators understand children and approach them with all their heart through the language of dynamic mutual transference, this becomes a sustainable direction of future education that leads to the existence of children who are self-motivated to learn.
Study of Vygotsky's Theory of "Thought and Language" as it Applies to Early Childhood Education
This study focuses on the seventh chapter, "Thought and Word", of Vygotsky's final writing, Thought and Language, which can be said to contain the essence of thought in Vygotsky's research. This study attempts to examine the essential understanding of children's "thought and word"; the meaning of early childhood education where it is necessary to educate or interact with children; and the significance and limitations of the current process of early childhood education. Thought and language are seen to have different developmental starting points and paths and to go in different directions, differing even in their specific points in time. At the particular point where the two paths intersect is the emergence of a new development. It is vitally important to the work of education to observe the development of new emergence where the child's two individual pathways intersect. Language plays a central role in early childhood cognitive development. Verbal thinking lends a sense of existence and words are attained by the children themselves. Children's self-talk is an important tool for thought, while language is a tool for cognitive development and important in its own right. Teachers need to help children internalize the existence of the world into the existential meaning of their lives through the language of dynamic mutual transference. For Vygotsky, a teacher's true professionalism is found not in understanding play well, but in understanding humans as developmental beings, namely understanding children. Language is thought; thought is a person's existence; and that existence is of the very little ones the early childhood teacher meets in the field. Vygotsky's essential understanding of "Thought and Language" aims for creative imagination based on the value as a historical product in the realization of the dynamic relationship and "verbal thoughts" in which "Thought and Language" are formed. The thought behind the teacher's external language is internalized as the child's thought, the "backbone of the mind," in a process in which the thought undergoes changes in the child’s mind before being internalized as the child's thought. As early childhood educators understand children and approach them with all their heart through the language of dynamic mutual transference, this becomes a sustainable direction of future education that leads to the existence of children who are self-motivated to learn.
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