본 논문은 전통문화에 대한 주체적인 문화의식 속에 한국적인 미감으로 표현된 민화의 내재된 가치와 치유적인 심미에 대해 탐색한다. 민화는 민간회화로서 조선시기 이전부터 조선시기를 지나 근·현대에 이르기까지 대중 속에 살아있는 그림으로 우리의 정서와 미감을 가지고 있다. 민화는 일상생활 속에서 행복을 바라고 삶의 평안과 인간 본연의 마음을 표현한 벽사와 주술성이 강하게 내포되어 있는 회화이다. 이런 현상들은 집단의 문화적인 산물로 공동으로 인식할 수 있는 이미지들은 상징으로 나타난다. 즉 집단무의식의 원형으로 표현된 이미지들은 민간에서 통용될 수 있는 미를 표현하고, 또한 인간의 욕망과 소망을 담고 있다는 점에서 일반회화와 다른 특징으로 볼 수 있다. 이와 같이 민화의 특성적인 요인들을 근거로 집단무의식의 요소인 원형이 가지고 있는 상징적인 요소를 분석하여 분석심리학을 중심으로 이론적인 틀을 제시한다. 민화는 서민의 생활 속에서 공유해 온 공동체적 정서와 이상을 표출하고 각 계층이 지니고 있는 세계관과 사고를 잘 반영하여 나타난 표현예술이다. 민화와 융의 경험에서 얻어지는 ...
본 논문은 전통문화에 대한 주체적인 문화의식 속에 한국적인 미감으로 표현된 민화의 내재된 가치와 치유적인 심미에 대해 탐색한다. 민화는 민간회화로서 조선시기 이전부터 조선시기를 지나 근·현대에 이르기까지 대중 속에 살아있는 그림으로 우리의 정서와 미감을 가지고 있다. 민화는 일상생활 속에서 행복을 바라고 삶의 평안과 인간 본연의 마음을 표현한 벽사와 주술성이 강하게 내포되어 있는 회화이다. 이런 현상들은 집단의 문화적인 산물로 공동으로 인식할 수 있는 이미지들은 상징으로 나타난다. 즉 집단무의식의 원형으로 표현된 이미지들은 민간에서 통용될 수 있는 미를 표현하고, 또한 인간의 욕망과 소망을 담고 있다는 점에서 일반회화와 다른 특징으로 볼 수 있다. 이와 같이 민화의 특성적인 요인들을 근거로 집단무의식의 요소인 원형이 가지고 있는 상징적인 요소를 분석하여 분석심리학을 중심으로 이론적인 틀을 제시한다. 민화는 서민의 생활 속에서 공유해 온 공동체적 정서와 이상을 표출하고 각 계층이 지니고 있는 세계관과 사고를 잘 반영하여 나타난 표현예술이다. 민화와 융의 경험에서 얻어지는 만다라의 치유적인 측면에 접목시켜 민화의 예술치유 효과를 기대하고자 분석심리학을 차용·융합한다. 본 연구의 연구대상인 중년들은 이전에 경험하지 못한 새로운 스트레스에 직면하게 되면 자아존중감이 낮아질 수 있음을 인지하고, 심리적인 갈등으로 고통 받게 되며 스트레스에 대처할 수 있는 능력이 필요하게 된다. 현재의 사회적인 위기감도 영향을 미칠 수 있다. 이러한 개인의 내적 상황과 사회적인 활동의 제약성을 스스로 해소해야하고 상황에 대처해야 하기 때문이다. 이에 민화를 적용해 일반중년을 대상으로 민화치유프로그램을 실시함으로써 심리적 안정감을 가지게 하고 삶의 여유와 활력을 되찾을 수 있도록 활동을 한다. 또한 중년의 이미지를 긍정적으로 보게 하고 자신이 살아온 인생에 대하여 자긍심을 갖게 하는 긍정적인 자아존중감과 스트레스 해소에 기여할 수 있는 프로그램을 실시하였다. 예술의 창의적 활동은 예술이라는 매개체를 통해 심리적인 갈등을 파악하고, 억압되어 있는 심상의 요소를 외현화시켜 표현함으로써 심리적 갈등완화 및 불안정한 감정을 해소함으로써 자기실현으로 갈수 있는 것이다. 본 연구의 결과를 요약하면 개인의 자아존중감은 스트레스대처 방식에 영향을 주게 되고, 왜곡되거나 부정적인 정서는 신체·심리·사고 등의 심리적 장애로 나타날 수 있으며 의욕상실, 집중력 장애 등을 경험하게 된다. 또한 가족을 비롯하여 친구와 사회 전반적으로 사람들과의 관계에 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 이와 같이 민화를 활용한 민화치유프로그램이 중년의 자아존중감 향상과 스트레스대처 방식에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음이 도출되었다. 민화치유프로그램이 다른 미술치료에 활용되어 활성화되고, 치유프로그램을 제공·지지받을 수 있는 사회적 시스템의 활성화 및 확장되기를 바란다.
본 논문은 전통문화에 대한 주체적인 문화의식 속에 한국적인 미감으로 표현된 민화의 내재된 가치와 치유적인 심미에 대해 탐색한다. 민화는 민간회화로서 조선시기 이전부터 조선시기를 지나 근·현대에 이르기까지 대중 속에 살아있는 그림으로 우리의 정서와 미감을 가지고 있다. 민화는 일상생활 속에서 행복을 바라고 삶의 평안과 인간 본연의 마음을 표현한 벽사와 주술성이 강하게 내포되어 있는 회화이다. 이런 현상들은 집단의 문화적인 산물로 공동으로 인식할 수 있는 이미지들은 상징으로 나타난다. 즉 집단무의식의 원형으로 표현된 이미지들은 민간에서 통용될 수 있는 미를 표현하고, 또한 인간의 욕망과 소망을 담고 있다는 점에서 일반회화와 다른 특징으로 볼 수 있다. 이와 같이 민화의 특성적인 요인들을 근거로 집단무의식의 요소인 원형이 가지고 있는 상징적인 요소를 분석하여 분석심리학을 중심으로 이론적인 틀을 제시한다. 민화는 서민의 생활 속에서 공유해 온 공동체적 정서와 이상을 표출하고 각 계층이 지니고 있는 세계관과 사고를 잘 반영하여 나타난 표현예술이다. 민화와 융의 경험에서 얻어지는 만다라의 치유적인 측면에 접목시켜 민화의 예술치유 효과를 기대하고자 분석심리학을 차용·융합한다. 본 연구의 연구대상인 중년들은 이전에 경험하지 못한 새로운 스트레스에 직면하게 되면 자아존중감이 낮아질 수 있음을 인지하고, 심리적인 갈등으로 고통 받게 되며 스트레스에 대처할 수 있는 능력이 필요하게 된다. 현재의 사회적인 위기감도 영향을 미칠 수 있다. 이러한 개인의 내적 상황과 사회적인 활동의 제약성을 스스로 해소해야하고 상황에 대처해야 하기 때문이다. 이에 민화를 적용해 일반중년을 대상으로 민화치유프로그램을 실시함으로써 심리적 안정감을 가지게 하고 삶의 여유와 활력을 되찾을 수 있도록 활동을 한다. 또한 중년의 이미지를 긍정적으로 보게 하고 자신이 살아온 인생에 대하여 자긍심을 갖게 하는 긍정적인 자아존중감과 스트레스 해소에 기여할 수 있는 프로그램을 실시하였다. 예술의 창의적 활동은 예술이라는 매개체를 통해 심리적인 갈등을 파악하고, 억압되어 있는 심상의 요소를 외현화시켜 표현함으로써 심리적 갈등완화 및 불안정한 감정을 해소함으로써 자기실현으로 갈수 있는 것이다. 본 연구의 결과를 요약하면 개인의 자아존중감은 스트레스대처 방식에 영향을 주게 되고, 왜곡되거나 부정적인 정서는 신체·심리·사고 등의 심리적 장애로 나타날 수 있으며 의욕상실, 집중력 장애 등을 경험하게 된다. 또한 가족을 비롯하여 친구와 사회 전반적으로 사람들과의 관계에 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 이와 같이 민화를 활용한 민화치유프로그램이 중년의 자아존중감 향상과 스트레스대처 방식에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음이 도출되었다. 민화치유프로그램이 다른 미술치료에 활용되어 활성화되고, 치유프로그램을 제공·지지받을 수 있는 사회적 시스템의 활성화 및 확장되기를 바란다.
This paper explores the intrinsic value and healing aesthetic of Minhwa expressed with Korean aesthetics in the subjective cultural consciousness of traditional culture. Minhwa are folk paintings that are alive in the public from the pre-Joseon period to the modern and contemporary period, and h...
This paper explores the intrinsic value and healing aesthetic of Minhwa expressed with Korean aesthetics in the subjective cultural consciousness of traditional culture. Minhwa are folk paintings that are alive in the public from the pre-Joseon period to the modern and contemporary period, and have Korean sentiments and aesthetics. Minhwa is a painting that strongly contains a mural and sorcery that expresses the peace of life and human nature in hopes of happiness in everyday life. These phenomena are the cultural products of a group, and images that can be recognized jointly appear as symbols. In other words, images expressed in the archetype of collective unconsciousness express beauty that can be used in the private sector, and can also be seen as a different feature from general painting in that they contain human desires and desires. Based on these characteristic factors of folklore, the symbolic elements of the archetype, which is an element of collective unconsciousness, are analyzed and theoretical frameworks are presented centered on analytical psychology. Minhwa is an expressive art that expresses the community sentiment and ideals shared in the lives of ordinary people and reflects the worldview and thoughts of each class. Analytical psychology is borrowed and fused to expect the art healing effects of Minhwa by incorporating them into the healing aspects of Mandara, which are obtained from the experience of Minhwa and fusion. Middle-aged people in this study recognize that facing new stress that they have never experienced before can lower self-esteem, suffer from psychological conflicts, and need the ability to cope with stress. The current sense of social crisis can also affect. This is because the constraints of individuals' internal situations and social activities must be resolved on their own and dealt with. By applying Minhwa to the general middle-aged people, they will be able to have a psychological sense of stability and regain the composure and vitality of their lives by implementing Minhwa It also implemented a program that can contribute to a positive self-esteem and stress relief, which allows people to see the image of middle-aged people positively and to be proud of their lives. Summarizing the results of this study, individuals' self-esteem affects the way they deal with stress, and distorted or negative emotions can appear as psychological disorders such as physical, psychological, and accident, and experience loss of motivation and concentration. It can also negatively affect relationships with people, including family, friends, and society as a whole. As such, it was derived that Minhwa healing programs using Minhwa could have a positive impact on improving self-esteem and coping with stress in middle-aged people. It is hoped that Minhwa healing programs will be used and activated in other art therapy, and that the social system that can provide and support healing programs will be activated and expanded.
This paper explores the intrinsic value and healing aesthetic of Minhwa expressed with Korean aesthetics in the subjective cultural consciousness of traditional culture. Minhwa are folk paintings that are alive in the public from the pre-Joseon period to the modern and contemporary period, and have Korean sentiments and aesthetics. Minhwa is a painting that strongly contains a mural and sorcery that expresses the peace of life and human nature in hopes of happiness in everyday life. These phenomena are the cultural products of a group, and images that can be recognized jointly appear as symbols. In other words, images expressed in the archetype of collective unconsciousness express beauty that can be used in the private sector, and can also be seen as a different feature from general painting in that they contain human desires and desires. Based on these characteristic factors of folklore, the symbolic elements of the archetype, which is an element of collective unconsciousness, are analyzed and theoretical frameworks are presented centered on analytical psychology. Minhwa is an expressive art that expresses the community sentiment and ideals shared in the lives of ordinary people and reflects the worldview and thoughts of each class. Analytical psychology is borrowed and fused to expect the art healing effects of Minhwa by incorporating them into the healing aspects of Mandara, which are obtained from the experience of Minhwa and fusion. Middle-aged people in this study recognize that facing new stress that they have never experienced before can lower self-esteem, suffer from psychological conflicts, and need the ability to cope with stress. The current sense of social crisis can also affect. This is because the constraints of individuals' internal situations and social activities must be resolved on their own and dealt with. By applying Minhwa to the general middle-aged people, they will be able to have a psychological sense of stability and regain the composure and vitality of their lives by implementing Minhwa It also implemented a program that can contribute to a positive self-esteem and stress relief, which allows people to see the image of middle-aged people positively and to be proud of their lives. Summarizing the results of this study, individuals' self-esteem affects the way they deal with stress, and distorted or negative emotions can appear as psychological disorders such as physical, psychological, and accident, and experience loss of motivation and concentration. It can also negatively affect relationships with people, including family, friends, and society as a whole. As such, it was derived that Minhwa healing programs using Minhwa could have a positive impact on improving self-esteem and coping with stress in middle-aged people. It is hoped that Minhwa healing programs will be used and activated in other art therapy, and that the social system that can provide and support healing programs will be activated and expanded.
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