본 연구는 유아교사의 교사효능감과 공감능력이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아교사의 교사효능감, 공감능력, 교사-유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 교사효능감과 공감능력이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라남도에 소재하고 있는 어린이집 영․유아반(만 2세 ~ 만 5세)을 담당하는 유아교사 300명이다. 본 연구에서는 유아교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 Enochs와 Riggs(1990)가 개발한 ...
본 연구는 유아교사의 교사효능감과 공감능력이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아교사의 교사효능감, 공감능력, 교사-유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 교사효능감과 공감능력이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라남도에 소재하고 있는 어린이집 영․유아반(만 2세 ~ 만 5세)을 담당하는 유아교사 300명이다. 본 연구에서는 유아교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 Enochs와 Riggs(1990)가 개발한 과학 교수효능감 검사도구를 유아교사효능감 검사도구로 수정한 이분려(1998)의 도구를 이배(2018)가 수정․보완한 교사효능감 척도를 사용하였으며 유아교사의 공감능력을 측정하기 위하여 Davis(1994)의 대인관계 반응지수를 박성희(1997)가 번안하고 수정∙보완한 공감능력 척도를 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 측정하기 위해 이정숙(2003)이 여러 평가척도 파일에서 상호작용 유형의 측정 문항을 추출하여 수정․보완한 교사-유아 상호작용 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 Jamovi 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 교사효능감과 공감능력 및 교사-유아 상호작용 간의 상관관계를 살펴본 결과, 유아교사의 교사효능감 전체와 모든 하위요인이 교사-유아 상호작용과 유의한 정적 상관관계를 보였으며, 유아교사의 공감능력 전체와 모든 하위요인이 교사-유아 상호작용과 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이는 교사의 교사효능감과 공감능력이 높을수록 교사-유아 상호작용의 질적 수준이 더 높게 나타난다는 것을 의미한다.
둘째, 교사-유아 상호작용에 미치는 교사효능감과 공감능력의 영향력을 살펴본 결과, 유아교사의 교사효능감과 공감능력은 교사-유아 상호작용을 설명하는 주요 변인이었다. 이는 교사의 교사효능감과 공감능력은 교사와 유아 간의 긍정적인 상호작용에 영향력을 미친다는 것을 의미한다.
이상의 결과를 종합해 보면, 유아교사의 교사효능감과 공감능력은 교사-유아 상호작용에 유의한 영향을 미쳤음을 확인하였다. 따라서 본 연구의 결과는 교사와 유아 간의 질적인 상호작용을 위해 유아교사의 교사효능감과 공감능력을 증진시키는 교사교육이 필요함을 시사한다.
본 연구는 유아교사의 교사효능감과 공감능력이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아교사의 교사효능감, 공감능력, 교사-유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 교사효능감과 공감능력이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라남도에 소재하고 있는 어린이집 영․유아반(만 2세 ~ 만 5세)을 담당하는 유아교사 300명이다. 본 연구에서는 유아교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 Enochs와 Riggs(1990)가 개발한 과학 교수효능감 검사도구를 유아교사효능감 검사도구로 수정한 이분려(1998)의 도구를 이배(2018)가 수정․보완한 교사효능감 척도를 사용하였으며 유아교사의 공감능력을 측정하기 위하여 Davis(1994)의 대인관계 반응지수를 박성희(1997)가 번안하고 수정∙보완한 공감능력 척도를 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 측정하기 위해 이정숙(2003)이 여러 평가척도 파일에서 상호작용 유형의 측정 문항을 추출하여 수정․보완한 교사-유아 상호작용 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 Jamovi 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 교사효능감과 공감능력 및 교사-유아 상호작용 간의 상관관계를 살펴본 결과, 유아교사의 교사효능감 전체와 모든 하위요인이 교사-유아 상호작용과 유의한 정적 상관관계를 보였으며, 유아교사의 공감능력 전체와 모든 하위요인이 교사-유아 상호작용과 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이는 교사의 교사효능감과 공감능력이 높을수록 교사-유아 상호작용의 질적 수준이 더 높게 나타난다는 것을 의미한다.
둘째, 교사-유아 상호작용에 미치는 교사효능감과 공감능력의 영향력을 살펴본 결과, 유아교사의 교사효능감과 공감능력은 교사-유아 상호작용을 설명하는 주요 변인이었다. 이는 교사의 교사효능감과 공감능력은 교사와 유아 간의 긍정적인 상호작용에 영향력을 미친다는 것을 의미한다.
이상의 결과를 종합해 보면, 유아교사의 교사효능감과 공감능력은 교사-유아 상호작용에 유의한 영향을 미쳤음을 확인하였다. 따라서 본 연구의 결과는 교사와 유아 간의 질적인 상호작용을 위해 유아교사의 교사효능감과 공감능력을 증진시키는 교사교육이 필요함을 시사한다.
This study investigated the effects of early childhood teachers’ efficacy and empathy on teacher-child interactions. For this purpose, this study set up the following research questions.
1. What are the relationships of early childhood teachers’ efficacy and empathy with teacher-child inter...
This study investigated the effects of early childhood teachers’ efficacy and empathy on teacher-child interactions. For this purpose, this study set up the following research questions.
1. What are the relationships of early childhood teachers’ efficacy and empathy with teacher-child interactions? 2. What are the effects of the teachers’ efficacy and empathy on teacher-child interactions?
This study was conducted with 300 early childhood teachers in charge of the classes of infants and children (2-5 years old) at daycare centers located in Jeollanam-do. To measure the teachers’ efficacy, this study used the teacher efficacy scale modified and supplemented by Lee (2018), which is the instrument in which Lee (1998) modified the Science Teaching Efficacy Belief Tool developed by Enochs & Riggs (1990) into an Early Childhood Teacher Assessment Tool, and to measure the teachers’ empathy, this study used the empathy scale in which Park (1997) adapted, modified and supplemented Davis (1994)’s interpersonal relationship response index. To measure the interaction between the teacher and children, this study used the teacher-child interaction scale in which Lee (2003) extracted, modified and supplemented the measurement items of the types of interaction from several assessment scale files. The collected data were analyzed, using Jamovi Software.
The results of this study are summarized as follows. First, as a result of an examination of the correlations of the early childhood teachers’ efficacy and empathy with teacher-child interactions, their efficacy as a whole and all its sub-factors had significant positive correlations with the teacher-child interactions, and their empathy as a whole and all its sub-factors had significant positive correlations with the teacher-child interactions. This means that the higher the teachers’ efficacy and empathy, the higher the qualitative level of the teacher-child interactions becomes.
Second, as a result of an examination of the influences of the teachers’ efficacy and empathy on child-teacher interactions, their efficacy and empathy were the major variables explaining the teacher-child interactions. This means that the teachers’ efficacy and empathy have influences on the positive interactions between the teacher and children.
To sum up the above results, it was found that early childhood teachers’ efficacy and empathy had significant effects on teacher-child interactions. Thus, the results of this study suggest that teacher education should be provided, which promotes the early childhood teachers’ efficacy and empathy to enhance the qualitative level of the interactions between the teacher and children.
This study investigated the effects of early childhood teachers’ efficacy and empathy on teacher-child interactions. For this purpose, this study set up the following research questions.
1. What are the relationships of early childhood teachers’ efficacy and empathy with teacher-child interactions? 2. What are the effects of the teachers’ efficacy and empathy on teacher-child interactions?
This study was conducted with 300 early childhood teachers in charge of the classes of infants and children (2-5 years old) at daycare centers located in Jeollanam-do. To measure the teachers’ efficacy, this study used the teacher efficacy scale modified and supplemented by Lee (2018), which is the instrument in which Lee (1998) modified the Science Teaching Efficacy Belief Tool developed by Enochs & Riggs (1990) into an Early Childhood Teacher Assessment Tool, and to measure the teachers’ empathy, this study used the empathy scale in which Park (1997) adapted, modified and supplemented Davis (1994)’s interpersonal relationship response index. To measure the interaction between the teacher and children, this study used the teacher-child interaction scale in which Lee (2003) extracted, modified and supplemented the measurement items of the types of interaction from several assessment scale files. The collected data were analyzed, using Jamovi Software.
The results of this study are summarized as follows. First, as a result of an examination of the correlations of the early childhood teachers’ efficacy and empathy with teacher-child interactions, their efficacy as a whole and all its sub-factors had significant positive correlations with the teacher-child interactions, and their empathy as a whole and all its sub-factors had significant positive correlations with the teacher-child interactions. This means that the higher the teachers’ efficacy and empathy, the higher the qualitative level of the teacher-child interactions becomes.
Second, as a result of an examination of the influences of the teachers’ efficacy and empathy on child-teacher interactions, their efficacy and empathy were the major variables explaining the teacher-child interactions. This means that the teachers’ efficacy and empathy have influences on the positive interactions between the teacher and children.
To sum up the above results, it was found that early childhood teachers’ efficacy and empathy had significant effects on teacher-child interactions. Thus, the results of this study suggest that teacher education should be provided, which promotes the early childhood teachers’ efficacy and empathy to enhance the qualitative level of the interactions between the teacher and children.
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