본 연구는 유아교사의 교직에 대한 열정과 재직하는 유아교육기관의 조직문화가 유아교사의 자기지도성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 교직에 대한 열정, 조직문화, 자기지도성 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 교직에 대한 열정과 조직문화가 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 유아교사의 교직에 대한 열정이 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아교육기관의 조직문화가 유아교사의 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 유아교육기관에 재직 중인 교사 288명이었다. 유아교사의 교직에 대한 열정을 측정하기 위해 Vallerand 등 (2003)의 Passion Scale를 김현진(2012)이 번안하고 김시연(2014)이 현직유아교사들의 상황에 맞게 수정한 도구를 사용하였고, 유아교육기관의 조직문화를 측정하기 위하여 Cameron과 Quinn(1999)의 Organizational Culture Assessment Instrument를 김한분(2006)이 학교 실정에 맞게 번안하고 이가영(2019)이 유치원에 적합한 용어로 수정한 도구를 사용하였으며, 유아교사의 자기지도성을 측정하기 위하여 Manz(1998)의 자기지도성 측정도구를 김민정(2007)이 우리나라의 실정에 맞게 번안한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 Jamovi 통계프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 자기지도성과 교직에 대한 열정 및 조직문화 간에 상관관계를 살펴본 결과, 유아교사의 자기지도성과 교직에 대한 열정 및 조직문화 간에 ...
본 연구는 유아교사의 교직에 대한 열정과 재직하는 유아교육기관의 조직문화가 유아교사의 자기지도성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 교직에 대한 열정, 조직문화, 자기지도성 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 교직에 대한 열정과 조직문화가 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 유아교사의 교직에 대한 열정이 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아교육기관의 조직문화가 유아교사의 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 유아교육기관에 재직 중인 교사 288명이었다. 유아교사의 교직에 대한 열정을 측정하기 위해 Vallerand 등 (2003)의 Passion Scale를 김현진(2012)이 번안하고 김시연(2014)이 현직유아교사들의 상황에 맞게 수정한 도구를 사용하였고, 유아교육기관의 조직문화를 측정하기 위하여 Cameron과 Quinn(1999)의 Organizational Culture Assessment Instrument를 김한분(2006)이 학교 실정에 맞게 번안하고 이가영(2019)이 유치원에 적합한 용어로 수정한 도구를 사용하였으며, 유아교사의 자기지도성을 측정하기 위하여 Manz(1998)의 자기지도성 측정도구를 김민정(2007)이 우리나라의 실정에 맞게 번안한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 Jamovi 통계프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 자기지도성과 교직에 대한 열정 및 조직문화 간에 상관관계를 살펴본 결과, 유아교사의 자기지도성과 교직에 대한 열정 및 조직문화 간에 정적 상관관계를 보였다. 이는 교직에 대한 열정이 높을수록, 조직문화에 대한 인식이 높을수록 유아교사의 자지지도성이 높은 것을 의미한다. 둘째, 유아교사의 교직에 대한 열정과 조직문화가 자기지도성에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 교직에 대한 열정 중 열정, 집착적인 열정과 조직문화 중 집단문화와 혁신문화가 자기지도성에 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났다. 이는 유아교사의 열정과 집착적인 열정 그리고 유아교육기관의 집단문화와 혁신문화가 유아교사의 자기지도성 증진에 영향을 미침을 의미한다.
본 연구를 통해 유아교사의 교직에 대한 열정과 조직문화가 자기지도성과 밀접한 관련성이 있으며 유아교사의 교육행위에 대한 열정과 집착적인 열정 그리고 유아교육기관의 집단문화와 혁신문화는 유아교사의 자기지도성에 영향력이 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구 결과는 유아교사의 자기지도성 계발과 향상에 도움이 되는 교사의 개인 변인과 환경적인 요인에 대한 기초 자료를 제공할 수 있을 것이다.
본 연구는 유아교사의 교직에 대한 열정과 재직하는 유아교육기관의 조직문화가 유아교사의 자기지도성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 교직에 대한 열정, 조직문화, 자기지도성 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 교직에 대한 열정과 조직문화가 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 유아교사의 교직에 대한 열정이 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아교육기관의 조직문화가 유아교사의 자기지도성에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 유아교육기관에 재직 중인 교사 288명이었다. 유아교사의 교직에 대한 열정을 측정하기 위해 Vallerand 등 (2003)의 Passion Scale를 김현진(2012)이 번안하고 김시연(2014)이 현직유아교사들의 상황에 맞게 수정한 도구를 사용하였고, 유아교육기관의 조직문화를 측정하기 위하여 Cameron과 Quinn(1999)의 Organizational Culture Assessment Instrument를 김한분(2006)이 학교 실정에 맞게 번안하고 이가영(2019)이 유치원에 적합한 용어로 수정한 도구를 사용하였으며, 유아교사의 자기지도성을 측정하기 위하여 Manz(1998)의 자기지도성 측정도구를 김민정(2007)이 우리나라의 실정에 맞게 번안한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 Jamovi 통계프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 자기지도성과 교직에 대한 열정 및 조직문화 간에 상관관계를 살펴본 결과, 유아교사의 자기지도성과 교직에 대한 열정 및 조직문화 간에 정적 상관관계를 보였다. 이는 교직에 대한 열정이 높을수록, 조직문화에 대한 인식이 높을수록 유아교사의 자지지도성이 높은 것을 의미한다. 둘째, 유아교사의 교직에 대한 열정과 조직문화가 자기지도성에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 교직에 대한 열정 중 열정, 집착적인 열정과 조직문화 중 집단문화와 혁신문화가 자기지도성에 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났다. 이는 유아교사의 열정과 집착적인 열정 그리고 유아교육기관의 집단문화와 혁신문화가 유아교사의 자기지도성 증진에 영향을 미침을 의미한다.
본 연구를 통해 유아교사의 교직에 대한 열정과 조직문화가 자기지도성과 밀접한 관련성이 있으며 유아교사의 교육행위에 대한 열정과 집착적인 열정 그리고 유아교육기관의 집단문화와 혁신문화는 유아교사의 자기지도성에 영향력이 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구 결과는 유아교사의 자기지도성 계발과 향상에 도움이 되는 교사의 개인 변인과 환경적인 요인에 대한 기초 자료를 제공할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effects of the passion for teaching and organizational culture on the self-leadership for the early childhood teachers.
From the research questions for this study, it may be summed up as follows. Research Question 1. What are the relation...
The purpose of this study is to investigate the effects of the passion for teaching and organizational culture on the self-leadership for the early childhood teachers.
From the research questions for this study, it may be summed up as follows. Research Question 1. What are the relationships among the passion for teaching, organizational culture, and self-leadership for the early childhood teachers? Research Question 2. What are the effects of the passion for teaching and organizational culture on the early childhood teachers' the self-leadership? 2-1. What is the effect of the passion for teaching on the early childhood teachers' the self-leadership? 2-2. What is the effect of the organizational culture in the early childhood educational institutes on the early childhood teachers' the self-leadership?
Research subjects of this study were 288 teachers who worked in an early childhood educational institute located in Gwangju Metropolitan City. To measure the passion of teaching for the early childhood teachers, this study used a scale modified to suit the situation for the in-service early childhood teachers by Si Yeon Kim(2014) after Hyun Jin Kim(2012) translated Passion Scale into Korean from Vallerand et al. (2003). And in order to measure the organizational culture in the early childhood educational institute, this study used a scale modified to fit the kindergarten by Ka Young Lee(2019) after Han Bun Kim(2006) adapted Organizational Culture Assessment Instrument by Cameron & Quinn(1999) in accordance with school conditions. In addition, for measuring the self-leadership for the early childhood teachers, this study used a scale that Min Jeong Kim(2007) adapted the measurement scale of self-leadership by Manz(1998) to fit the situation in Korea. The collected data were analyzed by using the JAMOVI statistical program.
From the result of this research above, it may be summed up as follows. First, as a result of analyzing the correlation among the self-leadership, passion for teaching and organizational culture for the early childhood teachers, this study has shown that the self-leadership for the early childhood teachers had statistically significant positive correlations with the passion for teaching and organizational culture. This means that the higher the passion for teaching and the higher the awareness of organizational culture, the higher the self-leadership for the early childhood teachers. Second, as a result of analyzing each effects that the passion for teaching and organizational culture on the early childhood teachers' the self-leadership, this study has found out that the passion for teaching and obsessive passion, group culture and innovative culture among organizational cultures had significant effects on the early childhood teachers' the self-leadership. This means that the passion for teaching and obsessive passion for the early childhood teachers, and group culture and innovative culture in the early childhood educational institute had affects on the early childhood teachers' the self-leadership.
Based on these research findings, this study has shown that the passion for teaching and organizational culture for the early childhood teachers were closely related to the self-leadership, and that the inner passion and obsessive passion toward curriculum for the early childhood teachers, and group culture and innovative culture in the early childhood educational institute had effects on the self-leadership for the early childhood teachers. There for the research findings in this study can provide personal, inner and environmental basic data to help develop and improve the self-leadership for the early childhood teachers.
The purpose of this study is to investigate the effects of the passion for teaching and organizational culture on the self-leadership for the early childhood teachers.
From the research questions for this study, it may be summed up as follows. Research Question 1. What are the relationships among the passion for teaching, organizational culture, and self-leadership for the early childhood teachers? Research Question 2. What are the effects of the passion for teaching and organizational culture on the early childhood teachers' the self-leadership? 2-1. What is the effect of the passion for teaching on the early childhood teachers' the self-leadership? 2-2. What is the effect of the organizational culture in the early childhood educational institutes on the early childhood teachers' the self-leadership?
Research subjects of this study were 288 teachers who worked in an early childhood educational institute located in Gwangju Metropolitan City. To measure the passion of teaching for the early childhood teachers, this study used a scale modified to suit the situation for the in-service early childhood teachers by Si Yeon Kim(2014) after Hyun Jin Kim(2012) translated Passion Scale into Korean from Vallerand et al. (2003). And in order to measure the organizational culture in the early childhood educational institute, this study used a scale modified to fit the kindergarten by Ka Young Lee(2019) after Han Bun Kim(2006) adapted Organizational Culture Assessment Instrument by Cameron & Quinn(1999) in accordance with school conditions. In addition, for measuring the self-leadership for the early childhood teachers, this study used a scale that Min Jeong Kim(2007) adapted the measurement scale of self-leadership by Manz(1998) to fit the situation in Korea. The collected data were analyzed by using the JAMOVI statistical program.
From the result of this research above, it may be summed up as follows. First, as a result of analyzing the correlation among the self-leadership, passion for teaching and organizational culture for the early childhood teachers, this study has shown that the self-leadership for the early childhood teachers had statistically significant positive correlations with the passion for teaching and organizational culture. This means that the higher the passion for teaching and the higher the awareness of organizational culture, the higher the self-leadership for the early childhood teachers. Second, as a result of analyzing each effects that the passion for teaching and organizational culture on the early childhood teachers' the self-leadership, this study has found out that the passion for teaching and obsessive passion, group culture and innovative culture among organizational cultures had significant effects on the early childhood teachers' the self-leadership. This means that the passion for teaching and obsessive passion for the early childhood teachers, and group culture and innovative culture in the early childhood educational institute had affects on the early childhood teachers' the self-leadership.
Based on these research findings, this study has shown that the passion for teaching and organizational culture for the early childhood teachers were closely related to the self-leadership, and that the inner passion and obsessive passion toward curriculum for the early childhood teachers, and group culture and innovative culture in the early childhood educational institute had effects on the self-leadership for the early childhood teachers. There for the research findings in this study can provide personal, inner and environmental basic data to help develop and improve the self-leadership for the early childhood teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.