본 연구의 목적은 유아교육기관의 조직문화와 영유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지 그리고 이직의도의 구조적 관계를 파악하는 것이다. 연 구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 영유아교사의 개인 변인에 따른 유아교육기관의 조직문화유형과 영 유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지 그리고 이직의도에 대한 인 식은 어떠한가? 2. 유아교육기관의 조직문화유형과 영유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지 및 이직의도의 영향관계는 어떠한가? 3. 유아교육기관의 조직문화유형과 영유아교사의 이직의도 관계에서 사회적 지지와 회복탄력성의 ...
본 연구의 목적은 유아교육기관의 조직문화와 영유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지 그리고 이직의도의 구조적 관계를 파악하는 것이다. 연 구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 영유아교사의 개인 변인에 따른 유아교육기관의 조직문화유형과 영 유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지 그리고 이직의도에 대한 인 식은 어떠한가? 2. 유아교육기관의 조직문화유형과 영유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지 및 이직의도의 영향관계는 어떠한가? 3. 유아교육기관의 조직문화유형과 영유아교사의 이직의도 관계에서 사회적 지지와 회복탄력성의 매개효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울·인천·경기지역의 유아교육기관에 근무하는 영 유아교사 658명이며, 영유아교사가 인식한 조직문화와 회복탄력성, 사회 적 지지, 이직의도를 측정하기 위하여 설문조사를 실시하고, 그 결과를 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 개인적 배경변인인 연령, 학력, 교육경력, 결혼여부, 교육기관유형, 학급 수, 교직원 수에 따른 유아교육기관의 조직문화유형, 영유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지 그리고 이직의도에 대한 인식이 차이를 살펴본 결과, 조직문화유형 중 위계문화에 대한 인식은 대학원 졸업한 교사, 교육경력이 10년 이상인 영유아교사, 유아교육기관에서 함 께 근무하는 교직원 수가 많을수록 높게 나타났다. 합리문화에 대한 인식 수준은 40대 영유아교사, 유아교육기관에서 함께 근무하는 교직원의 수가 많을수록 높은 것을 알 수 있었다. 사회적 지지에 관한 인식은 20대 영유아교사가 높게 나타났고, 학력이 높을수록 평가적 지지를 높게 인식했다. 교육경력 1년 미만의 영유아교 사와 미혼의 영유아교사가 정보적 지지를 높게 인식했으며, 어린이집교 사보다 유치원교사가 사회적 지지에 관한 인식수준이 높게 나타났다. 회복탄력성에 대한 인식 차이를 보면, 20대 연령의 교사가 높게 인식했고, 유아교육기관의 교육경력이 10년 이상의 교사와 유치원교사가 높게 인식했다. 학력이 높을수록, 운영하는 학급 수가 많을수록 회복탄력성의 자기조절능력에 관한 수준이 가장 높게 나타났다. 이직의도는 20대의 영유아교사, 대학 졸업한 교사와 교육경력이 5년 이 상인 영유아교사가 높으며, 기혼교사보다는 미혼교사가, 어린이집교사보다는 유치원교사가, 11명- 15명 이하의 교직원이 함께 근무하는 유아교 육기관의 영유아교사들의 이직의도가 높게 나타났다. 둘째, 유아교육기관의 조직문화와 영유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지, 그리고 이직의도의 상관관계를 살펴본 결과, 유아교육기관의 조직 문화유형과 사회적 지지 간, 사회적 지지와 영유아교사 회복탄력성 간, 유아교육기관의 조직문화유형과 회복탄력성 간에 유의미한 정(+)적 상관 성이 있는 것으로 나타났다. 다음으로, 유아교육기관의 조직문화유형과 이직의도 간, 사회적 지지와 이직의도 간, 회복탄력성과 이직의도 간에 는 모두 유의미한 부(-)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 유아교육기관의 조직문화, 영유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지, 이직 의도 간의 구조적 관계를 살펴본 결과, 유아교육기관의 조직문화유형 중 관계문화, 개발문화, 위계문화는 사회적 지지에 긍정적인 영향을, 합리문 화는 회복탄력성에 긍정적인 영향요인으로, 사회적 지지와 회복탄력성 간에 영향을 미친다. 하지만 유아교육기관 조직문화의 네 가지 유형과 이직의도 간, 사회적 지지와 이직의도 간에는 영향을 미치지 않았다. 그러나 조직문화유형이 회복탄력성을 매개로 이직의도에 영향을 미치는 것 을 볼 때 영유아교사에게 사회적 지지와 회복탄력성이 중요함을 말해 주고 있다. 셋째, 유아교육기관의 조직문화유형과 이직의도 간의 관계에서 사회적 지지와 회복탄력성이 가지는 매개효과를 분석한 결과, 유아교육기관의 조직문화유형 중 관계문화와 위계문화가 사회적 지지를 매개로 회복탄력 성에 미치는 간접효과가 통계적으로 유의하게 나타났다. 또한 합리문화와 이직의도 간의 관계에서 회복탄력성을 매개로 이직의도에 미치는 간 접효과가 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 가지는 것으로 나타났다. 본 연구는 영유아교사의 이직의도를 낮추기 위한 요건으로 유아교육기 관 조직문화유형의 영향을 살펴보고, 이에 영향을 미치는 영유아교사의 회복탄력성과 사회적 지지 변인과의 관계를 실증적으로 규명했다는 점에서 학문적 의의를 찾을 수 있다. 특히 사회적 지지가 매개 변인으로써 효과가 큰 것으로 나타났고, 회복탄력성의 간접효과는 조직문화와 이직 의도 간의 관계에서 중요한 역할을 할 수 있으므로 영유아교사의 사회적 지지와 회복탄력성의 긍정성을 높이기 위한 방안이 모색되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 유아교육기관의 조직문화와 영유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지 그리고 이직의도의 구조적 관계를 파악하는 것이다. 연 구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 영유아교사의 개인 변인에 따른 유아교육기관의 조직문화유형과 영 유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지 그리고 이직의도에 대한 인 식은 어떠한가? 2. 유아교육기관의 조직문화유형과 영유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지 및 이직의도의 영향관계는 어떠한가? 3. 유아교육기관의 조직문화유형과 영유아교사의 이직의도 관계에서 사회적 지지와 회복탄력성의 매개효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울·인천·경기지역의 유아교육기관에 근무하는 영 유아교사 658명이며, 영유아교사가 인식한 조직문화와 회복탄력성, 사회 적 지지, 이직의도를 측정하기 위하여 설문조사를 실시하고, 그 결과를 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 개인적 배경변인인 연령, 학력, 교육경력, 결혼여부, 교육기관유형, 학급 수, 교직원 수에 따른 유아교육기관의 조직문화유형, 영유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지 그리고 이직의도에 대한 인식이 차이를 살펴본 결과, 조직문화유형 중 위계문화에 대한 인식은 대학원 졸업한 교사, 교육경력이 10년 이상인 영유아교사, 유아교육기관에서 함 께 근무하는 교직원 수가 많을수록 높게 나타났다. 합리문화에 대한 인식 수준은 40대 영유아교사, 유아교육기관에서 함께 근무하는 교직원의 수가 많을수록 높은 것을 알 수 있었다. 사회적 지지에 관한 인식은 20대 영유아교사가 높게 나타났고, 학력이 높을수록 평가적 지지를 높게 인식했다. 교육경력 1년 미만의 영유아교 사와 미혼의 영유아교사가 정보적 지지를 높게 인식했으며, 어린이집교 사보다 유치원교사가 사회적 지지에 관한 인식수준이 높게 나타났다. 회복탄력성에 대한 인식 차이를 보면, 20대 연령의 교사가 높게 인식했고, 유아교육기관의 교육경력이 10년 이상의 교사와 유치원교사가 높게 인식했다. 학력이 높을수록, 운영하는 학급 수가 많을수록 회복탄력성의 자기조절능력에 관한 수준이 가장 높게 나타났다. 이직의도는 20대의 영유아교사, 대학 졸업한 교사와 교육경력이 5년 이 상인 영유아교사가 높으며, 기혼교사보다는 미혼교사가, 어린이집교사보다는 유치원교사가, 11명- 15명 이하의 교직원이 함께 근무하는 유아교 육기관의 영유아교사들의 이직의도가 높게 나타났다. 둘째, 유아교육기관의 조직문화와 영유아교사의 회복탄력성 및 사회적 지지, 그리고 이직의도의 상관관계를 살펴본 결과, 유아교육기관의 조직 문화유형과 사회적 지지 간, 사회적 지지와 영유아교사 회복탄력성 간, 유아교육기관의 조직문화유형과 회복탄력성 간에 유의미한 정(+)적 상관 성이 있는 것으로 나타났다. 다음으로, 유아교육기관의 조직문화유형과 이직의도 간, 사회적 지지와 이직의도 간, 회복탄력성과 이직의도 간에 는 모두 유의미한 부(-)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 유아교육기관의 조직문화, 영유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지, 이직 의도 간의 구조적 관계를 살펴본 결과, 유아교육기관의 조직문화유형 중 관계문화, 개발문화, 위계문화는 사회적 지지에 긍정적인 영향을, 합리문 화는 회복탄력성에 긍정적인 영향요인으로, 사회적 지지와 회복탄력성 간에 영향을 미친다. 하지만 유아교육기관 조직문화의 네 가지 유형과 이직의도 간, 사회적 지지와 이직의도 간에는 영향을 미치지 않았다. 그러나 조직문화유형이 회복탄력성을 매개로 이직의도에 영향을 미치는 것 을 볼 때 영유아교사에게 사회적 지지와 회복탄력성이 중요함을 말해 주고 있다. 셋째, 유아교육기관의 조직문화유형과 이직의도 간의 관계에서 사회적 지지와 회복탄력성이 가지는 매개효과를 분석한 결과, 유아교육기관의 조직문화유형 중 관계문화와 위계문화가 사회적 지지를 매개로 회복탄력 성에 미치는 간접효과가 통계적으로 유의하게 나타났다. 또한 합리문화와 이직의도 간의 관계에서 회복탄력성을 매개로 이직의도에 미치는 간 접효과가 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 가지는 것으로 나타났다. 본 연구는 영유아교사의 이직의도를 낮추기 위한 요건으로 유아교육기 관 조직문화유형의 영향을 살펴보고, 이에 영향을 미치는 영유아교사의 회복탄력성과 사회적 지지 변인과의 관계를 실증적으로 규명했다는 점에서 학문적 의의를 찾을 수 있다. 특히 사회적 지지가 매개 변인으로써 효과가 큰 것으로 나타났고, 회복탄력성의 간접효과는 조직문화와 이직 의도 간의 관계에서 중요한 역할을 할 수 있으므로 영유아교사의 사회적 지지와 회복탄력성의 긍정성을 높이기 위한 방안이 모색되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to find out the structural relationship between the organizational culture of early childhood education centers, the resilience and social support of early childhood teachers, and the intention to turnover. In order to achieve the research objectives, the following resea...
The purpose of this study is to find out the structural relationship between the organizational culture of early childhood education centers, the resilience and social support of early childhood teachers, and the intention to turnover. In order to achieve the research objectives, the following research questions were set up. 1. What is the perception of the organizational culture type of early childhood education centers, the resilience of early childhood teachers, social support, and intention to turnover according to individual variables of early childhood teachers? 2. What is the relationship between the organizational culture type of early childhood education centers, the resilience of early childhood teachers, social support, and the intention to turn over? 3. What is the mediating effect of social support and resilience in the relationship between the organizational culture type of early childhood education centers and the turnover intention of early childhood teachers? The subject of this study is 658 infants and toddlers working at early childhood education centers in Seoul, Incheon, and Gyeonggi area, and a survey was conducted to measure the organizational culture recognized by infants and toddlers, teachers' resilience, social support, and intention to turnover. And the results were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The results of this study are as follows. First, the type of organizational culture of early childhood education centers according to age, educational background, educational background, marital status, type of educational center, number of classes, and number of faculty members, infant teachers' resilience, social support, and intention to turnover. As a result of examining the difference in perception of the organizational culture, the perception of hierarchical culture among the types of organizational culture was higher as the number of teachers who graduated from graduate school, infants and toddlers with educational experience of more than 10 years, and staff working together at early childhood education centers increased. The level of awareness of rational culture was found to be higher as the number of teachers working together at early childhood education centers and early childhood teachers in their 40s increases. Recognition of social support was higher among infants and toddlers in their twenties, and the higher the education level, the higher the evaluation support was recognized. Infant and toddler teachers with less than one year of educational experience and unmarried infants and toddlers teachers highly perceived informational support, and kindergarten teachers were more aware of social support than daycare home teachers. As for the difference in perception of resilience, teachers in their twenties perceived high, while teachers and kindergarten teachers with more than 10 years of educational experience in early childhood education centers perceived high. The higher the education level and the larger the number of classes in operation, the higher the level of self-regulation of resilience. Intention to turnover is high for infants and toddlers in their twenties, college graduates, and infants and toddlers with more than 5 years of educational experience, and unmarried teachers rather than married teachers, kindergarten teachers rather than daycare teachers, and 11 to 15 faculty members working together. Teachers of early childhood education centers showed high intention to turnover. Second, as a result of examining the correlation between the organizational culture of early childhood education centers and the resilience and social support of infants and toddlers, and turnover intention, between the organizational culture and social support of early childhood education centers, between social support and the resilience of infants and toddlers, and infants. It was found that there was a significant positive (+) correlation between the organizational culture and resilience of educational centers. Next, it was found that there was a significant negative (-) relationship between organizational culture and turnover intention, social support and turnover intention, and resilience and turnover intention of early childhood education centers. As a result of examining the structural relationship between organizational culture of early childhood education centers, resilience of early childhood teachers, social support, and intention to turnover, among the types of organizational cultures of early childhood education centers, relational culture, development culture, and hierarchical culture have a positive effect on social support. However, rational culture was a positive influence factor on resilience, and had an effect between social support and resilience, but it did not affect the four types of organizational culture of early childhood education centers and between turnover intentions, and between social support and turnover intentions. However, it is said that social support and resilience are important for early childhood teachers, as organizational culture types influence turnover intention through resilience. Third, as a result of analyzing the mediating effects of social support and resilience in the relationship between organizational culture and turnover intention of early childhood education centers, relational culture and hierarchical culture among the organizational culture types of early childhood education centers are resilience through social support. The indirect effect on was statistically significant. In addition, in the relationship between rational culture and turnover intention, the indirect effect on turnover intention through resilience as a medium was found to have a statistically significant negative (-) effect. This study is academic in that it examines the influence of the organizational culture type of early childhood education centers as a requirement for lowering turnover intentions of early childhood teachers, and empirically investigates the relationship between the resilience of early childhood teachers and social support variables. Significance can be found. In particular, social support has been shown to have a great effect as a mediating variable, and the indirect effect of resilience can play an important role in the relationship between organizational culture and turnover intention. Therefore, a plan to increase the positivity of social support and resilience of early childhood teachers This will have to be taken.
The purpose of this study is to find out the structural relationship between the organizational culture of early childhood education centers, the resilience and social support of early childhood teachers, and the intention to turnover. In order to achieve the research objectives, the following research questions were set up. 1. What is the perception of the organizational culture type of early childhood education centers, the resilience of early childhood teachers, social support, and intention to turnover according to individual variables of early childhood teachers? 2. What is the relationship between the organizational culture type of early childhood education centers, the resilience of early childhood teachers, social support, and the intention to turn over? 3. What is the mediating effect of social support and resilience in the relationship between the organizational culture type of early childhood education centers and the turnover intention of early childhood teachers? The subject of this study is 658 infants and toddlers working at early childhood education centers in Seoul, Incheon, and Gyeonggi area, and a survey was conducted to measure the organizational culture recognized by infants and toddlers, teachers' resilience, social support, and intention to turnover. And the results were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The results of this study are as follows. First, the type of organizational culture of early childhood education centers according to age, educational background, educational background, marital status, type of educational center, number of classes, and number of faculty members, infant teachers' resilience, social support, and intention to turnover. As a result of examining the difference in perception of the organizational culture, the perception of hierarchical culture among the types of organizational culture was higher as the number of teachers who graduated from graduate school, infants and toddlers with educational experience of more than 10 years, and staff working together at early childhood education centers increased. The level of awareness of rational culture was found to be higher as the number of teachers working together at early childhood education centers and early childhood teachers in their 40s increases. Recognition of social support was higher among infants and toddlers in their twenties, and the higher the education level, the higher the evaluation support was recognized. Infant and toddler teachers with less than one year of educational experience and unmarried infants and toddlers teachers highly perceived informational support, and kindergarten teachers were more aware of social support than daycare home teachers. As for the difference in perception of resilience, teachers in their twenties perceived high, while teachers and kindergarten teachers with more than 10 years of educational experience in early childhood education centers perceived high. The higher the education level and the larger the number of classes in operation, the higher the level of self-regulation of resilience. Intention to turnover is high for infants and toddlers in their twenties, college graduates, and infants and toddlers with more than 5 years of educational experience, and unmarried teachers rather than married teachers, kindergarten teachers rather than daycare teachers, and 11 to 15 faculty members working together. Teachers of early childhood education centers showed high intention to turnover. Second, as a result of examining the correlation between the organizational culture of early childhood education centers and the resilience and social support of infants and toddlers, and turnover intention, between the organizational culture and social support of early childhood education centers, between social support and the resilience of infants and toddlers, and infants. It was found that there was a significant positive (+) correlation between the organizational culture and resilience of educational centers. Next, it was found that there was a significant negative (-) relationship between organizational culture and turnover intention, social support and turnover intention, and resilience and turnover intention of early childhood education centers. As a result of examining the structural relationship between organizational culture of early childhood education centers, resilience of early childhood teachers, social support, and intention to turnover, among the types of organizational cultures of early childhood education centers, relational culture, development culture, and hierarchical culture have a positive effect on social support. However, rational culture was a positive influence factor on resilience, and had an effect between social support and resilience, but it did not affect the four types of organizational culture of early childhood education centers and between turnover intentions, and between social support and turnover intentions. However, it is said that social support and resilience are important for early childhood teachers, as organizational culture types influence turnover intention through resilience. Third, as a result of analyzing the mediating effects of social support and resilience in the relationship between organizational culture and turnover intention of early childhood education centers, relational culture and hierarchical culture among the organizational culture types of early childhood education centers are resilience through social support. The indirect effect on was statistically significant. In addition, in the relationship between rational culture and turnover intention, the indirect effect on turnover intention through resilience as a medium was found to have a statistically significant negative (-) effect. This study is academic in that it examines the influence of the organizational culture type of early childhood education centers as a requirement for lowering turnover intentions of early childhood teachers, and empirically investigates the relationship between the resilience of early childhood teachers and social support variables. Significance can be found. In particular, social support has been shown to have a great effect as a mediating variable, and the indirect effect of resilience can play an important role in the relationship between organizational culture and turnover intention. Therefore, a plan to increase the positivity of social support and resilience of early childhood teachers This will have to be taken.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.