최근에 환경 문제와 관련하여 미세먼지로 인한 대기오염이 큰 이슈가 되고 있다. 이러한 대기오염은 한국 뿐만 아니라 전 세계적인 문제다. 이러한 대기오염을 줄이기 위하여 국제해사기구(IMO, International Maritime Organization)가 선박에서 배출되는 연소가스를 줄이고자 하는 움짐임을 보이고 있다. 요즘 조선업에서 액화천연가스(...
최근에 환경 문제와 관련하여 미세먼지로 인한 대기오염이 큰 이슈가 되고 있다. 이러한 대기오염은 한국 뿐만 아니라 전 세계적인 문제다. 이러한 대기오염을 줄이기 위하여 국제해사기구(IMO, International Maritime Organization)가 선박에서 배출되는 연소가스를 줄이고자 하는 움짐임을 보이고 있다. 요즘 조선업에서 액화천연가스(LNG) 선박 수주를 연이어 보도하고 있다. 이유는 2020년 1월 1일부터 국제 항행 선박 연료유의 황함유량을 현행 3.5%에서 0.5% 대폭 낮춰 강화하는 IMO 2020 규제가 시행되기 때문이다. 해상의 이산화황(SO2) 규제는 육상배출 규제에 비해 늦은 편이지만 이번 규제는 해운 역사상 가장 강력한 규제로 손꼽힌다고 한다. 선박에서는 미세먼지 외에 질소산화물(NOx), 이황 산화물(SOx)과 이산화탄소가 배출될 수밖에 없다. <표1-1> 게다가 선박은 많은 화물을 싣고 국가와 국가를 이동하며 차량과 비교하면 수십에서 수백 배 이상 규모가 커, 선박으로부터 나오는 공해 물질을 줄이는 것은 환경 문제에 있어서 중요한 일이다. 전기추진 선박은 기존의 디젤엔진(Diesel Engine) 대신 전기에너지 (Electric Energy)를 활용하는 선박이다. 그래서 전기추진 선박은 엔진이 아닌 전기 모터로 움직이는 선박을 말한다. 발전방식에 따라 발전기만을 이용하거나 발전기와 연료전지를 함께 이용한 발전, 또는 엔진과 전지 모터를 함께 사용하는 하이브리드 발전 등으로 분류할 수 있다. 여기서 연료전지란 각종 연료의 화학에너지를 전기에너지로 직접 변환시키는 고효율의 무공해 발전장치를 말한다. 본 논문에서는 이러한 전기추진 선박의 운용 개념과 시스템에 대하여 알아보고 선박의 활용에 따른 효율적인 전기추진 시스템의 설계 방안을 고찰하도록 한다. 본 논문에서는 전기추진 선박의 기술 동향과 특성 및 시스템에 알아보고 이를 바탕으로 전기추진 선박의 구성 시스템과 종류에 따른 시뮬레이션 및 전력계통을 알아보았다. 육지에서 대기오염 등 환경 문제에 따라 전기차로 전환하는 현재에, 선박 또한 전기추진 방식으로 바꾸는 것은 당연한 현상일 것이다. 또한, 선박 운항의 효율 향상뿐만 아니라 탄소 배출량을 줄일 수 있는 대체 시스템에 대한 수요가 증가하고 있다. 비록 현 기술은 기존 연료 기반의 선박보다 장거리 운항이 불가하다. 그러나 현재 많은 나라가 이 문제에 대한 심각성을 인지하고 있으며 기술개발에 높은 투자를 하고 있다. 이러한 노력이 모인다면 더 나은, 지속 가능한 미래를 그릴 수 있을 것이다.
최근에 환경 문제와 관련하여 미세먼지로 인한 대기오염이 큰 이슈가 되고 있다. 이러한 대기오염은 한국 뿐만 아니라 전 세계적인 문제다. 이러한 대기오염을 줄이기 위하여 국제해사기구(IMO, International Maritime Organization)가 선박에서 배출되는 연소가스를 줄이고자 하는 움짐임을 보이고 있다. 요즘 조선업에서 액화천연가스(LNG) 선박 수주를 연이어 보도하고 있다. 이유는 2020년 1월 1일부터 국제 항행 선박 연료유의 황함유량을 현행 3.5%에서 0.5% 대폭 낮춰 강화하는 IMO 2020 규제가 시행되기 때문이다. 해상의 이산화황(SO2) 규제는 육상배출 규제에 비해 늦은 편이지만 이번 규제는 해운 역사상 가장 강력한 규제로 손꼽힌다고 한다. 선박에서는 미세먼지 외에 질소산화물(NOx), 이황 산화물(SOx)과 이산화탄소가 배출될 수밖에 없다. <표1-1> 게다가 선박은 많은 화물을 싣고 국가와 국가를 이동하며 차량과 비교하면 수십에서 수백 배 이상 규모가 커, 선박으로부터 나오는 공해 물질을 줄이는 것은 환경 문제에 있어서 중요한 일이다. 전기추진 선박은 기존의 디젤엔진(Diesel Engine) 대신 전기에너지 (Electric Energy)를 활용하는 선박이다. 그래서 전기추진 선박은 엔진이 아닌 전기 모터로 움직이는 선박을 말한다. 발전방식에 따라 발전기만을 이용하거나 발전기와 연료전지를 함께 이용한 발전, 또는 엔진과 전지 모터를 함께 사용하는 하이브리드 발전 등으로 분류할 수 있다. 여기서 연료전지란 각종 연료의 화학에너지를 전기에너지로 직접 변환시키는 고효율의 무공해 발전장치를 말한다. 본 논문에서는 이러한 전기추진 선박의 운용 개념과 시스템에 대하여 알아보고 선박의 활용에 따른 효율적인 전기추진 시스템의 설계 방안을 고찰하도록 한다. 본 논문에서는 전기추진 선박의 기술 동향과 특성 및 시스템에 알아보고 이를 바탕으로 전기추진 선박의 구성 시스템과 종류에 따른 시뮬레이션 및 전력계통을 알아보았다. 육지에서 대기오염 등 환경 문제에 따라 전기차로 전환하는 현재에, 선박 또한 전기추진 방식으로 바꾸는 것은 당연한 현상일 것이다. 또한, 선박 운항의 효율 향상뿐만 아니라 탄소 배출량을 줄일 수 있는 대체 시스템에 대한 수요가 증가하고 있다. 비록 현 기술은 기존 연료 기반의 선박보다 장거리 운항이 불가하다. 그러나 현재 많은 나라가 이 문제에 대한 심각성을 인지하고 있으며 기술개발에 높은 투자를 하고 있다. 이러한 노력이 모인다면 더 나은, 지속 가능한 미래를 그릴 수 있을 것이다.
In recent years, the biggest issue related to the environment will be fine dust. Concerns that hazy dust is visible to the eye and can be fatal to health have increased, and various alternatives to reduce fine dust have been proposed. There is also ongoing debate on how to reduce fine dust from vehi...
In recent years, the biggest issue related to the environment will be fine dust. Concerns that hazy dust is visible to the eye and can be fatal to health have increased, and various alternatives to reduce fine dust have been proposed. There is also ongoing debate on how to reduce fine dust from vehicles such as automobiles. The result is the development of hybrid or electric vehicle technology. In major developed countries, in line with IMO's environmental regulations, regulations on environmental pollution by ships are being strengthened. Since July 2015, the European Union has implemented a system that mandates the submission of annual carbon dioxide emission reports for all ships operating in ports in Europe, and the United States discharges pollutants from ports through'Clean Port USA' Various policies for reduction are in progress. Korea also established the'Special Act on the Improvement of Air Quality in Port Areas, etc.' in April 2019 and the'Act on the Promotion of Development and Distribution of Environmentally Friendly Ships' in December 2018. Is putting. Electric propulsion ships are ships that use electric energy instead of the existing diesel engine. So, an electric propulsion ship refers to a ship that is driven by an electric motor rather than an engine. Depending on the power generation method, it can be classified into power generation using only a generator, power generation using a generator and a fuel cell, or hybrid power generation using an engine and a battery motor together. Here, the fuel cell refers to a high-efficiency, pollution-free power generation device that directly converts chemical energy of various fuels into electrical energy. In this paper, the concept and system of electric propulsion ships are investigated, and efficient electric propulsion systems are designed according to the use of ships. In this paper, we investigated the technology trends, characteristics, and systems of electric propulsion vessels, and based on them, the simulation and power systems according to the configuration systems and types of electric propulsion vessels. In the current transition from land to electric vehicles due to environmental problems such as air pollution, it would be natural for ships to change to electric propulsion. In addition, there is a trend of increasing demand for alternative systems capable of reducing carbon emissions as well as improving the efficiency of ship operation. Although the current technology is not able to operate longer distances than conventional fuel-based vessels. However, many countries are aware of the seriousness of this problem and are investing heavily in technology development. Together, these efforts will lead to a better, more sustainable future.
In recent years, the biggest issue related to the environment will be fine dust. Concerns that hazy dust is visible to the eye and can be fatal to health have increased, and various alternatives to reduce fine dust have been proposed. There is also ongoing debate on how to reduce fine dust from vehicles such as automobiles. The result is the development of hybrid or electric vehicle technology. In major developed countries, in line with IMO's environmental regulations, regulations on environmental pollution by ships are being strengthened. Since July 2015, the European Union has implemented a system that mandates the submission of annual carbon dioxide emission reports for all ships operating in ports in Europe, and the United States discharges pollutants from ports through'Clean Port USA' Various policies for reduction are in progress. Korea also established the'Special Act on the Improvement of Air Quality in Port Areas, etc.' in April 2019 and the'Act on the Promotion of Development and Distribution of Environmentally Friendly Ships' in December 2018. Is putting. Electric propulsion ships are ships that use electric energy instead of the existing diesel engine. So, an electric propulsion ship refers to a ship that is driven by an electric motor rather than an engine. Depending on the power generation method, it can be classified into power generation using only a generator, power generation using a generator and a fuel cell, or hybrid power generation using an engine and a battery motor together. Here, the fuel cell refers to a high-efficiency, pollution-free power generation device that directly converts chemical energy of various fuels into electrical energy. In this paper, the concept and system of electric propulsion ships are investigated, and efficient electric propulsion systems are designed according to the use of ships. In this paper, we investigated the technology trends, characteristics, and systems of electric propulsion vessels, and based on them, the simulation and power systems according to the configuration systems and types of electric propulsion vessels. In the current transition from land to electric vehicles due to environmental problems such as air pollution, it would be natural for ships to change to electric propulsion. In addition, there is a trend of increasing demand for alternative systems capable of reducing carbon emissions as well as improving the efficiency of ship operation. Although the current technology is not able to operate longer distances than conventional fuel-based vessels. However, many countries are aware of the seriousness of this problem and are investing heavily in technology development. Together, these efforts will lead to a better, more sustainable future.
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