아동기와 성인기를 연결하는 과도기적 단계인 청소년기에 대부분의 청소년들이 신체적, 사회적, 인지적, 정서적으로 많은 변화가 이루어지는 혼란기적 시기를 경험하면서 자아의 혼란감에 대해 고민하고 수많은 변화들의 적응에 어려움을 호소하는 청소년들이 많아지고 있다. 특히 신체적, 사회적, 정서적 변화로 인해 열등감이라는 감정을 느낄 수 있는데 이는 학교부적응, 비행, 충동 억압, 자살 등의 사회적인 문제로도 이어질 수 있다. 따라서 청소년의 부정적 감정에 따른 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 대해서 알아볼 필요가 있다. 본 연구의 목적은 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 대해 살펴보는 것이다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향의 요인에 따른 성별의 영향력은 어떠한가? 둘째, 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 미치는 변수의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구에서는 이를 위해 전국(경기도, 경남, 서울, 전라)에 거주하고 있으며, 중학교 또는 고등학교에 재학 중인 청소년에게 열등감, 사회적 관심, 자기격려, 자기효능감,에 관한 설문지를 모바일(카카오톡, 문자)로 링크를 전송하여 설문에 자발적으로 응한 청소년 390명 중 누락 및 무작위 설문응시자 없이 설문 390부 모두를 본 연구의 최종 분석 자료로 사용하였다. 이 분석 자료는 ...
아동기와 성인기를 연결하는 과도기적 단계인 청소년기에 대부분의 청소년들이 신체적, 사회적, 인지적, 정서적으로 많은 변화가 이루어지는 혼란기적 시기를 경험하면서 자아의 혼란감에 대해 고민하고 수많은 변화들의 적응에 어려움을 호소하는 청소년들이 많아지고 있다. 특히 신체적, 사회적, 정서적 변화로 인해 열등감이라는 감정을 느낄 수 있는데 이는 학교부적응, 비행, 충동 억압, 자살 등의 사회적인 문제로도 이어질 수 있다. 따라서 청소년의 부정적 감정에 따른 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 대해서 알아볼 필요가 있다. 본 연구의 목적은 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 대해 살펴보는 것이다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향의 요인에 따른 성별의 영향력은 어떠한가? 둘째, 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 미치는 변수의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구에서는 이를 위해 전국(경기도, 경남, 서울, 전라)에 거주하고 있으며, 중학교 또는 고등학교에 재학 중인 청소년에게 열등감, 사회적 관심, 자기격려, 자기효능감,에 관한 설문지를 모바일(카카오톡, 문자)로 링크를 전송하여 설문에 자발적으로 응한 청소년 390명 중 누락 및 무작위 설문응시자 없이 설문 390부 모두를 본 연구의 최종 분석 자료로 사용하였다. 이 분석 자료는 SPSS 21.0을 통하여 요인분석, Pearson의 상관관계, T-test, 위계적 회귀분석으로 통계처리 하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 자기효능감, 자기격려와 열등감과 자기효능감, 사회적 관심, 자기격려에서 모두 부적 상관관계가 나타났다. 그러나 자기효능감과 사회적 관심, 자기격려간에는 모두 유의미한 정적 상관관계가 나타났으며, 사회적 관심과 자기격려 간에도 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 그러므로 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향의 요인에 따른 성별의 영향력은 자기효능감이 통계상 가장 높았으며, 그 다음이 자기격려, 사회적 관심, 열등감 순으로 나타났다. 둘째, 사회적 관심과 자기효능감은유의수준에서 정(+)의 관계가 나타난 반면, 열등감과 자기효능감에서는 유의수준에서 부(-)의 관계를 나타내었고, 자기격려와 자기효능감에서도 유의수준을 충족하는 결과가 도출되었다. 따라서 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 미치는 변수의 상대적인 영향력을 보았을 때 자기효능감과 가장 상대적인 영향력이 높은 것은 사회적 관심이 통계상 가장 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 그 다음은 자기격려, 열등감 순으로 자기효능감에 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 본 연구는 청소년을 대상으로 하여 청소년의 열등감과 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 대한 영향력에 대해 연구하였고, 특히 연구가 부족했던 열등감과 사회적 관심과 자기격려, 자기효능감의 상대적인 영향력에 대해 규명하려고 하였다. 또한 청소년의 열등감과 사회적 관심, 자기격려, 자기효능감이 영향력을 미치는 이유에 대한 이해의 폭을 확장시켰다. 이 결과는 상담자가 상담 현장에서 청소년들이 느끼는 다양한 어려움에 대한 통합적인 이해를 도우며, 또래관계, 학업, 가정, 등에서 발생할 수 있는 다양한 갈등 및 불만족으로 인한 심리적 어려움을 호소하는 청소년들의 갈등의 요인들을 이해하고, 삶의 만족도를 높이는데 도움을 주는 경험적 기초를 제공할 것으로 기대된다.
아동기와 성인기를 연결하는 과도기적 단계인 청소년기에 대부분의 청소년들이 신체적, 사회적, 인지적, 정서적으로 많은 변화가 이루어지는 혼란기적 시기를 경험하면서 자아의 혼란감에 대해 고민하고 수많은 변화들의 적응에 어려움을 호소하는 청소년들이 많아지고 있다. 특히 신체적, 사회적, 정서적 변화로 인해 열등감이라는 감정을 느낄 수 있는데 이는 학교부적응, 비행, 충동 억압, 자살 등의 사회적인 문제로도 이어질 수 있다. 따라서 청소년의 부정적 감정에 따른 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 대해서 알아볼 필요가 있다. 본 연구의 목적은 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 대해 살펴보는 것이다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향의 요인에 따른 성별의 영향력은 어떠한가? 둘째, 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 미치는 변수의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구에서는 이를 위해 전국(경기도, 경남, 서울, 전라)에 거주하고 있으며, 중학교 또는 고등학교에 재학 중인 청소년에게 열등감, 사회적 관심, 자기격려, 자기효능감,에 관한 설문지를 모바일(카카오톡, 문자)로 링크를 전송하여 설문에 자발적으로 응한 청소년 390명 중 누락 및 무작위 설문응시자 없이 설문 390부 모두를 본 연구의 최종 분석 자료로 사용하였다. 이 분석 자료는 SPSS 21.0을 통하여 요인분석, Pearson의 상관관계, T-test, 위계적 회귀분석으로 통계처리 하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 자기효능감, 자기격려와 열등감과 자기효능감, 사회적 관심, 자기격려에서 모두 부적 상관관계가 나타났다. 그러나 자기효능감과 사회적 관심, 자기격려간에는 모두 유의미한 정적 상관관계가 나타났으며, 사회적 관심과 자기격려 간에도 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 그러므로 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향의 요인에 따른 성별의 영향력은 자기효능감이 통계상 가장 높았으며, 그 다음이 자기격려, 사회적 관심, 열등감 순으로 나타났다. 둘째, 사회적 관심과 자기효능감은 유의수준에서 정(+)의 관계가 나타난 반면, 열등감과 자기효능감에서는 유의수준에서 부(-)의 관계를 나타내었고, 자기격려와 자기효능감에서도 유의수준을 충족하는 결과가 도출되었다. 따라서 청소년의 열등감, 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 미치는 영향에 미치는 변수의 상대적인 영향력을 보았을 때 자기효능감과 가장 상대적인 영향력이 높은 것은 사회적 관심이 통계상 가장 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 그 다음은 자기격려, 열등감 순으로 자기효능감에 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 본 연구는 청소년을 대상으로 하여 청소년의 열등감과 사회적 관심, 자기격려가 자기효능감에 대한 영향력에 대해 연구하였고, 특히 연구가 부족했던 열등감과 사회적 관심과 자기격려, 자기효능감의 상대적인 영향력에 대해 규명하려고 하였다. 또한 청소년의 열등감과 사회적 관심, 자기격려, 자기효능감이 영향력을 미치는 이유에 대한 이해의 폭을 확장시켰다. 이 결과는 상담자가 상담 현장에서 청소년들이 느끼는 다양한 어려움에 대한 통합적인 이해를 도우며, 또래관계, 학업, 가정, 등에서 발생할 수 있는 다양한 갈등 및 불만족으로 인한 심리적 어려움을 호소하는 청소년들의 갈등의 요인들을 이해하고, 삶의 만족도를 높이는데 도움을 주는 경험적 기초를 제공할 것으로 기대된다.
A growing number of teenagers complain that they have difficulty adapting to a large number of changes due to their confusion, including physical, social, cognitive, and emotional changes, during the transition period between childhood and adulthood. In particular, physical, social, and emotional ch...
A growing number of teenagers complain that they have difficulty adapting to a large number of changes due to their confusion, including physical, social, cognitive, and emotional changes, during the transition period between childhood and adulthood. In particular, physical, social, and emotional changes can lead to feelings of inferiority, which can lead to social problems such as adaptation to school, delinquency, impulse suppression, and suicide. Therefore, it is necessary to investigate the effects of negative emotions of adolescents on self-effectiveness, social interest and self-encouragement have on self- The purpose of this research is to investigate the effects of adolescents' sense of inferiority, social interest, and self-encouragement on self-effectiveness. The research issues associated with this are as follows. First of all, what is the influence of gender on self-effectiveness due to the influence of adolescents' sense of inferiority, social interest, and self-encouragement? Second, what are the relative effects of variables on feelings of inferiority, social interest, and self-confidence in youth efficiency? For this reason, the survey sent a link to mobile (KakaoTalk, mobile mail) to students living in middle and high schools nationwide, and analyzed 390 of the 390 teenagers who voluntarily responded to the survey without dropping out or random examinees. This analytical material was statistically processed by factor analysis, Pearson correlation, T-test, and hierarchical regression analysis by SPSS 21.0. The main results of this study are as follows. First, self-effectiveness by gender, self-encouragement, inferiority and self-effectiveness, social interest, and self-encouragement all showed a correlation between amulets. However, there was a meaningful static correlation between self-effectiveness, social interest, and self-encouragement, and a meaningful static correlation between social interest and self-encouragement. Accordingly, the influence of gender on self-effectiveness was statistically the highest due to the influence of adolescents' feelings of inferiority, social interest, and self-effectiveness, followed by self-effectiveness, social interest, and inferiority complex. Second, social interest and self-effectiveness showed positive (+) relationships at significant levels, while inferiority and self-effectiveness showed significant levels of wealth, and results showed that self-effectiveness and self-effectiveness also met significant levels. Therefore, when we look at the relative influence of the variables that influence youth's sense of inferiority, social interest, and self-encouragement, we can see that social interest has the most influence in statistics, followed by self-encouragement and inferiority. The study studied the influence of adolescents' sense of inferiority, social interest, and self-encouragement on self-effectiveness, and tried to find out the relative influence of the sense of inferiority, social interest, self-encouragement, and self-effectiveness. It also expanded the understanding of why adolescents' sense of inferiority, social interest, self-encouragement, and self-effectiveness influence. The result is expected to provide an empirical foundation to help young people understand the various difficulties that can arise in their age relationships, academic studies, and families, and to improve their satisfaction in life.
A growing number of teenagers complain that they have difficulty adapting to a large number of changes due to their confusion, including physical, social, cognitive, and emotional changes, during the transition period between childhood and adulthood. In particular, physical, social, and emotional changes can lead to feelings of inferiority, which can lead to social problems such as adaptation to school, delinquency, impulse suppression, and suicide. Therefore, it is necessary to investigate the effects of negative emotions of adolescents on self-effectiveness, social interest and self-encouragement have on self- The purpose of this research is to investigate the effects of adolescents' sense of inferiority, social interest, and self-encouragement on self-effectiveness. The research issues associated with this are as follows. First of all, what is the influence of gender on self-effectiveness due to the influence of adolescents' sense of inferiority, social interest, and self-encouragement? Second, what are the relative effects of variables on feelings of inferiority, social interest, and self-confidence in youth efficiency? For this reason, the survey sent a link to mobile (KakaoTalk, mobile mail) to students living in middle and high schools nationwide, and analyzed 390 of the 390 teenagers who voluntarily responded to the survey without dropping out or random examinees. This analytical material was statistically processed by factor analysis, Pearson correlation, T-test, and hierarchical regression analysis by SPSS 21.0. The main results of this study are as follows. First, self-effectiveness by gender, self-encouragement, inferiority and self-effectiveness, social interest, and self-encouragement all showed a correlation between amulets. However, there was a meaningful static correlation between self-effectiveness, social interest, and self-encouragement, and a meaningful static correlation between social interest and self-encouragement. Accordingly, the influence of gender on self-effectiveness was statistically the highest due to the influence of adolescents' feelings of inferiority, social interest, and self-effectiveness, followed by self-effectiveness, social interest, and inferiority complex. Second, social interest and self-effectiveness showed positive (+) relationships at significant levels, while inferiority and self-effectiveness showed significant levels of wealth, and results showed that self-effectiveness and self-effectiveness also met significant levels. Therefore, when we look at the relative influence of the variables that influence youth's sense of inferiority, social interest, and self-encouragement, we can see that social interest has the most influence in statistics, followed by self-encouragement and inferiority. The study studied the influence of adolescents' sense of inferiority, social interest, and self-encouragement on self-effectiveness, and tried to find out the relative influence of the sense of inferiority, social interest, self-encouragement, and self-effectiveness. It also expanded the understanding of why adolescents' sense of inferiority, social interest, self-encouragement, and self-effectiveness influence. The result is expected to provide an empirical foundation to help young people understand the various difficulties that can arise in their age relationships, academic studies, and families, and to improve their satisfaction in life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.