1992년 한·중 수교 이래 양국 간의 경제뿐만 아니라 교육, 과학, 기술, 문화 등 분야에서의 교류와 협력도 활발해지고 있다. 특히 한국의 대중문화를 담은 드라마와 영화 등의 방영으로 중국인들의 한국에 대한 이해와 인식이 높아지면서 중국 내 한류 열풍이 불게 되었다. 1993년 한국 드라마 ‘질투’가 중국국가중앙(CC)TV에서 방영되었는데 이것은 한국 드라마가 중국에서 처음으로 정식 방영된 것으로 엄청난 인기를 받았다. 1997년 한국 드라마...
1992년 한·중 수교 이래 양국 간의 경제뿐만 아니라 교육, 과학, 기술, 문화 등 분야에서의 교류와 협력도 활발해지고 있다. 특히 한국의 대중문화를 담은 드라마와 영화 등의 방영으로 중국인들의 한국에 대한 이해와 인식이 높아지면서 중국 내 한류 열풍이 불게 되었다. 1993년 한국 드라마 ‘질투’가 중국국가중앙(CC)TV에서 방영되었는데 이것은 한국 드라마가 중국에서 처음으로 정식 방영된 것으로 엄청난 인기를 받았다. 1997년 한국 드라마 ‘사랑이 뭐길래’가 방영되면서 한국 대중문화의 중국 진출을 이끌었고, 이를 계기로 한류 열풍이 일기 시작하였다. 이후 ‘겨울연가’, ‘대장금’등 드라마들의 방영이 한류 열풍을 최고조로 끌어올렸다. 한국 드라마가 중국에서 유행되면서 중국인들의 한국에 대한 친숙도와 이미지가 변해졌고 한국을 관광목적지로 방문하고 싶은 잠재 관광객들도 많아졌다. 따라서 한국을 관광목적지로 방문하고 싶은 잠재 중국 관광객들을 위주로 조사하고 연구하는 것은 관광업에 관한 선행 연구들의 연구 방향 중의 하나가 되었다. 본 연구는 역시 중국 관광객들을 대상으로 연구하는 필요성 및 중요성을 감안하여 선행 연구 중의 한계점을 보완하고 관련 연구 내용을 넓히는 등의 목적으로 중국 대학생들을 연구 대상으로 삼아 설문 조사를 실시하여 분석·검토하였다. 대부분의 선행 연구는 주로 관광목적지의 이미지가 방문 의도에 미치는 영향을 연구해 왔지만 관광목적지의 이미지 형성 및 선행 변수에 대한 연구가 많지 않아 본 연구는 방문 의도에 영향을 미치는 영화 및 텔레비전 작품과 한국에 대한 친숙도와 한국 관광목적지 이미지에 영향을 미치는 선행변량을 설정하여 연구를 진해하였다. 이를 위하여 중국 단동(丹東)시에 위치하는 랴오동대학교(遼東大學校) 재학생 351 명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시한 다음 얻은 데이터를 통해 신뢰성 및 타당성을 검증한 뒤 구조방정식 분석을 실시하였다. 구조방정식에서 나타난 경로 결과가 모든 가설이 성립된다는 것이 입증되었다. 결과적으로 영화와 텔레비전 작품, 한국 친숙도, 한국 관광목적지 이미지의 세 가지의 독립변수가 한국 방문 의도에 미치는 영향이 서로 다르다는 것으로 확인되었다. 이 중 영향력이 가장 높은 독립변수는 영화와 텔레비전 작품으로 한국 영화와 텔레비전 작품이 중국 관광객에게 미치는 영향의 정도를 설명할 수 있다. 한국 관광목적지 이미지와 한국 친숙도는 각각 그 뒤를 이었다. 이는 심리학의 측면에서 보면 사람의 호기심과 행동이 밀접한 관계가 있기 때문인 것으로 보인다. 즉, 호기심이 높으면 높을수록 행동의 의향이 높아지는 반면 호기심이 낮으면 낮을수록 행동의 의향이 작아진다. 따라서 잠재 관광객의 경우 관광목적지에 대해 친숙하지 않을수록 관광목적지를 방문하는 의향이 높아진다고 할 수 있다. 본 연구의 연구 결과 및 관광사업 등에 대한 제안은 관광사업의 향후 발전 및 추후 연구에 기초적 자료를 제공할 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
1992년 한·중 수교 이래 양국 간의 경제뿐만 아니라 교육, 과학, 기술, 문화 등 분야에서의 교류와 협력도 활발해지고 있다. 특히 한국의 대중문화를 담은 드라마와 영화 등의 방영으로 중국인들의 한국에 대한 이해와 인식이 높아지면서 중국 내 한류 열풍이 불게 되었다. 1993년 한국 드라마 ‘질투’가 중국국가중앙(CC)TV에서 방영되었는데 이것은 한국 드라마가 중국에서 처음으로 정식 방영된 것으로 엄청난 인기를 받았다. 1997년 한국 드라마 ‘사랑이 뭐길래’가 방영되면서 한국 대중문화의 중국 진출을 이끌었고, 이를 계기로 한류 열풍이 일기 시작하였다. 이후 ‘겨울연가’, ‘대장금’등 드라마들의 방영이 한류 열풍을 최고조로 끌어올렸다. 한국 드라마가 중국에서 유행되면서 중국인들의 한국에 대한 친숙도와 이미지가 변해졌고 한국을 관광목적지로 방문하고 싶은 잠재 관광객들도 많아졌다. 따라서 한국을 관광목적지로 방문하고 싶은 잠재 중국 관광객들을 위주로 조사하고 연구하는 것은 관광업에 관한 선행 연구들의 연구 방향 중의 하나가 되었다. 본 연구는 역시 중국 관광객들을 대상으로 연구하는 필요성 및 중요성을 감안하여 선행 연구 중의 한계점을 보완하고 관련 연구 내용을 넓히는 등의 목적으로 중국 대학생들을 연구 대상으로 삼아 설문 조사를 실시하여 분석·검토하였다. 대부분의 선행 연구는 주로 관광목적지의 이미지가 방문 의도에 미치는 영향을 연구해 왔지만 관광목적지의 이미지 형성 및 선행 변수에 대한 연구가 많지 않아 본 연구는 방문 의도에 영향을 미치는 영화 및 텔레비전 작품과 한국에 대한 친숙도와 한국 관광목적지 이미지에 영향을 미치는 선행변량을 설정하여 연구를 진해하였다. 이를 위하여 중국 단동(丹東)시에 위치하는 랴오동대학교(遼東大學校) 재학생 351 명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시한 다음 얻은 데이터를 통해 신뢰성 및 타당성을 검증한 뒤 구조방정식 분석을 실시하였다. 구조방정식에서 나타난 경로 결과가 모든 가설이 성립된다는 것이 입증되었다. 결과적으로 영화와 텔레비전 작품, 한국 친숙도, 한국 관광목적지 이미지의 세 가지의 독립변수가 한국 방문 의도에 미치는 영향이 서로 다르다는 것으로 확인되었다. 이 중 영향력이 가장 높은 독립변수는 영화와 텔레비전 작품으로 한국 영화와 텔레비전 작품이 중국 관광객에게 미치는 영향의 정도를 설명할 수 있다. 한국 관광목적지 이미지와 한국 친숙도는 각각 그 뒤를 이었다. 이는 심리학의 측면에서 보면 사람의 호기심과 행동이 밀접한 관계가 있기 때문인 것으로 보인다. 즉, 호기심이 높으면 높을수록 행동의 의향이 높아지는 반면 호기심이 낮으면 낮을수록 행동의 의향이 작아진다. 따라서 잠재 관광객의 경우 관광목적지에 대해 친숙하지 않을수록 관광목적지를 방문하는 의향이 높아진다고 할 수 있다. 본 연구의 연구 결과 및 관광사업 등에 대한 제안은 관광사업의 향후 발전 및 추후 연구에 기초적 자료를 제공할 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
In the 1990s, korean waves entered China. In 1993, the Korean TV series "Jealousy" was broadcast on CCTV. This was the first time that Korean dramas landed on the mainland screen; in 1997, the TV series "What is Love" on CCTV drove the influx of Korean entertainment culture into China and gradually ...
In the 1990s, korean waves entered China. In 1993, the Korean TV series "Jealousy" was broadcast on CCTV. This was the first time that Korean dramas landed on the mainland screen; in 1997, the TV series "What is Love" on CCTV drove the influx of Korean entertainment culture into China and gradually lead to korean waves. In the following years, classic dramas such as "Blue Life and Death" and "Dae Jang Geum" have pushed korean weaves to its peak. Korean film and television works have greatly influenced Chinese tourists' familiarity and image of Korea. This paper studies pervious research and models of the tourism industry, and investigates potential tourists with university students as the main respondents. In addition, most of the previous studies mainly study the influence of the image of a tourist destination on the visit intention, but there are few studies on the formation of the image of a tourist destination. Therefore, this study takes the film and television works that mainly affect the visit intention of South Korea and the familiarity with South Korea as independent variables of the image of Korean tourist attractions. Based on the data obtained from the online questionnaire survey of 351 students at Liaodong University in Dandong City, China, reliability, validity and structural equation analysis of the model were carried out. The data results verified the design of the questionnaire and the correctness of the elements. Then, five hypotheses were verified based on the path results shown in the structural equation. The last independent variable-Korean film and television works, Korean familiarity, and the image of Korean tourist destinations have different effects on Korean visit intentions. The most influential is Korean film and television works, which illustrate the degree of influence of Korean film and television works on Chinese tourists, following is the image of Korean tourist destinations and the familiarity of Korea. In the conclusion part, from the perspective of psychological curiosity, it is explained that the higher the familiarity, the lower the intention of behavior. On the contrary, the less familiar with the tourist place from the perspective of potential tourists, the more attracted for the strange place. Finally, the suggestions and research deficiencies in the conclusion part have positive reference significance for the future development of tourism and related industries and thesis research.
In the 1990s, korean waves entered China. In 1993, the Korean TV series "Jealousy" was broadcast on CCTV. This was the first time that Korean dramas landed on the mainland screen; in 1997, the TV series "What is Love" on CCTV drove the influx of Korean entertainment culture into China and gradually lead to korean waves. In the following years, classic dramas such as "Blue Life and Death" and "Dae Jang Geum" have pushed korean weaves to its peak. Korean film and television works have greatly influenced Chinese tourists' familiarity and image of Korea. This paper studies pervious research and models of the tourism industry, and investigates potential tourists with university students as the main respondents. In addition, most of the previous studies mainly study the influence of the image of a tourist destination on the visit intention, but there are few studies on the formation of the image of a tourist destination. Therefore, this study takes the film and television works that mainly affect the visit intention of South Korea and the familiarity with South Korea as independent variables of the image of Korean tourist attractions. Based on the data obtained from the online questionnaire survey of 351 students at Liaodong University in Dandong City, China, reliability, validity and structural equation analysis of the model were carried out. The data results verified the design of the questionnaire and the correctness of the elements. Then, five hypotheses were verified based on the path results shown in the structural equation. The last independent variable-Korean film and television works, Korean familiarity, and the image of Korean tourist destinations have different effects on Korean visit intentions. The most influential is Korean film and television works, which illustrate the degree of influence of Korean film and television works on Chinese tourists, following is the image of Korean tourist destinations and the familiarity of Korea. In the conclusion part, from the perspective of psychological curiosity, it is explained that the higher the familiarity, the lower the intention of behavior. On the contrary, the less familiar with the tourist place from the perspective of potential tourists, the more attracted for the strange place. Finally, the suggestions and research deficiencies in the conclusion part have positive reference significance for the future development of tourism and related industries and thesis research.
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