화재사고 데이터 및 소방관의 경험적 인식 분석을 통한 소방활동 개선방안 연구 A Study on the Improvement of Firefighting Activities through the Analysis of Fire Accident Data and Firefighters’ Heuristic Perception원문보기
우리나라는 1990년대 이후부터 추진된 경제개발 계획으로 인하여 산업화와 도시화가 빠르게 진행되면서 건축물의 고층화와 대형화로 화재발생 시 많은 인명과 재산피해가 발생되고 있으며, 소방여건은 더욱 악화되어가고 있다. 더구나 과학기술이 발전하고 인간의 대처능력이 향상한다고 하여도 화재발생을 완전히 억제하기는 한계가 있으며, 화재대응 업무는 본질적으로 매우 복잡하고 어려움이 많다. 이러한 변화에 맞추어 소방에서는 복잡한 재난 상황에 신속하고 효율적으로 대응할 수 있도록 소방조직과 구성원의 능력을 향상시키기 위하여 많은 노력을 하고 있으며, 현장활동 시 체계적이고 과학적으로 대응하기 위하여 절차와 기준을 표준화하여 현재는 현장 활동을 하는 ...
우리나라는 1990년대 이후부터 추진된 경제개발 계획으로 인하여 산업화와 도시화가 빠르게 진행되면서 건축물의 고층화와 대형화로 화재발생 시 많은 인명과 재산피해가 발생되고 있으며, 소방여건은 더욱 악화되어가고 있다. 더구나 과학기술이 발전하고 인간의 대처능력이 향상한다고 하여도 화재발생을 완전히 억제하기는 한계가 있으며, 화재대응 업무는 본질적으로 매우 복잡하고 어려움이 많다. 이러한 변화에 맞추어 소방에서는 복잡한 재난 상황에 신속하고 효율적으로 대응할 수 있도록 소방조직과 구성원의 능력을 향상시키기 위하여 많은 노력을 하고 있으며, 현장활동 시 체계적이고 과학적으로 대응하기 위하여 절차와 기준을 표준화하여 현재는 현장 활동을 하는 소방공무원의 기본서인 재난현장 표준작전절차와 소방현장에서 필요한 이론을 정립한 소방전술을 직원교육 및 현장 활동의 표준교범으로 활용하고 있다. 그러나 이러한 표준작전절차와 표준교범으로는 복잡·다양한 화재현장 상황을 모두 반영하기에는 한계가 있다. 특히, 우리나라 소방인력은 화재·구조·구급 등의 현장활동 위주로 수행하는 현장직 소방공무원과 현장직 소방공무원을 지원하고 예방활동을 수행하는 행정직 소방공무원을 포함하여 2019년도 12월 31일 기준으로 56,639명이 근무하고 있으며 이중 현장활동을 수행하는 소방공무원은 44,599명으로 78.7%를 차지하고 있다. 이와 같이 대다수를 차지하는 현장활동 소방공무원은 화재사고 현장에 출동하여 대응하는 과정에서 재난현장표준작전절차와 소방전술을 제시하지 못한 상황에 처하였을 경우에는 60% 이상이 경험에 의하여 대응을 하고 있는 실정이다. 현장활동하는 현장활동 소방관의 경험은 관찰→비교→공통점 발견→언어/기호적 표현→경험적 정당화의 과정을 거쳐 경험적 일반화로 변환하고 실제 현장에서 적용 가능한 의사결정에 영향을 준다. 따라서 본 연구에서는 현장활동을 수행하는 소방관의 오래된 경험적 인식과 실제 화재사고 데이터와의 정확도와 신뢰도의 비교·검증을 통하여 소방관의 경험적 인식의 오류를 최소화하여 화재사고 데이터를 기반으로 한 소방활동 개선방안을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 먼저 소방공무원의 의사결정에 중요한 요소를 확인하고자 선행연구 및 문헌조사 등을 실시하여 이론적 배경과 연구의 근거를 제시하였고, 화재대응 및 인명구조를 수행하는 경기도 내 10년 이상 현장활동을 수행하고 있는 203명의 현장대응 소방대원과의 인터뷰를 통하여 경험적으로 인식하고 있는 개인별 룰(rule)을 확인하였다. 소방관의 경험적 인식 룰 6가지에 대하여 국가화재정보시스템에 등록되어 있는 2010년부터 2019년까지의 10년간의 화재사고 데이터를 활용하여 통계적 기법을 활용하여 검증하였으며, 정확도를 높이기 위하여 전국, 광역자치단체 2개소, 기초자치단체 2개소를 비교·검증하였다. 그 결과, 대부분의 소방관이 인식하고 있는 경험적인 룰 6개 중 3개는 부합하는 것으로 나타났으나 3개는 부합하지 않는 것으로 나타났다. 따라서 소방관이 경험에서 오는 인식이 100% 정확하지는 않음을 알 수 있었으며, 인식의 오류가 있을 경우에는 소방정책과 현장대비 및 대응 과정에서 잘못될 확률이 높아질 우려가 있으므로 소방관의 경험적 오류를 바로잡고 소방활동의 정확도를 높이기 위한 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 먼저, 정책적 측면에서 전국단위보다는 시·군 등의 지역단위 맞춤형 소방정책 추진이 필요하다, 지금까지의 소방정책은 소방조직이 구성된 이후 크게 2가지 범위내에서 매년 반복적으로 추진되고 있는 실정이다. 그러나 건물 규모나 생활환경 등 변화된 특성이 반영되지 못하고 과거 소방공무원들의 경험과 화재통계를 기준으로 추진되어온 정책 중심의 봄철 논·밭두렁 태우기 등으로 인한 산불 중심의 화재예방대책과 날씨가 추워짐에 따라 난방을 위하여 땔감을 주로 사용하다 부주의로 인한 화재가 많이 발생한 겨울철 화재예방대책이 대표적인 정책으로 추진되고 있는 것이 사실이다. 이는 과거 소방통계와 소방관들의 무의식중에 반복적으로 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 제도적 측면에서 살펴보면 소방관의 경험적 인식과 훈련상태 등 개인의 능력에 따라 현장대응이 이루어지는 소방현장은 언제든지 다양한 양상으로 결과가 나타날 수 있으므로, 최초 화재사고 현장에서 대응을 하는 119안전센터 현장지휘관의 보직기준을 마련하고 119안전센터 및 소방서에 훈련탑 설치로 평소 상황에 따른 훈련이 이루어져야 할 것이다. 교육·훈련적 측면에서 현장활동은 대부분 119안전센터, 119구조대, 119구급대 대원들이 현장활동을 수행한다. 따라서 현장 대원들의 역량을 강화하기 위해서는 소방위 이하 현장대원에 대한 지휘역량 교육과정을 신설하고 119안전센터 일과표상 상황판단훈련을 추가하여 현장에서 경험적 인식오류를 줄일 수 있는 노력이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 마지막으로 소방관의 경험적 인식의 오류를 방지하기 위해서는 화재사고 현장 표준작전절차 표준매뉴얼을 정비하고 정확한 상황판단에 따른 인명구조를 위해서는 건물의 특성을 반영한 인명검색 기준을 세분화할 필요가 있다고 본다. 이상의 연구결과를 통하여 현장에서 다양한 경험을 수행한 소방관들의 인식을 바로 잡아주는 역할과 동시에 신규직원이나 경험이 적은 소방관들이 빠른 시간 내에 적응할 수 있도록 하는 노력과 더불어 화재사고 데이터를 통하여 맞춤형 소방정책을 추진함으로써 대국민 공감대를 높여 실효성을 확보해 나간다면 국민의 재산과 인명피해 발생을 최소화할 수 있으며, 현장에 강한 소방관을 양성할 수 있을 것이라 기대한다.
우리나라는 1990년대 이후부터 추진된 경제개발 계획으로 인하여 산업화와 도시화가 빠르게 진행되면서 건축물의 고층화와 대형화로 화재발생 시 많은 인명과 재산피해가 발생되고 있으며, 소방여건은 더욱 악화되어가고 있다. 더구나 과학기술이 발전하고 인간의 대처능력이 향상한다고 하여도 화재발생을 완전히 억제하기는 한계가 있으며, 화재대응 업무는 본질적으로 매우 복잡하고 어려움이 많다. 이러한 변화에 맞추어 소방에서는 복잡한 재난 상황에 신속하고 효율적으로 대응할 수 있도록 소방조직과 구성원의 능력을 향상시키기 위하여 많은 노력을 하고 있으며, 현장활동 시 체계적이고 과학적으로 대응하기 위하여 절차와 기준을 표준화하여 현재는 현장 활동을 하는 소방공무원의 기본서인 재난현장 표준작전절차와 소방현장에서 필요한 이론을 정립한 소방전술을 직원교육 및 현장 활동의 표준교범으로 활용하고 있다. 그러나 이러한 표준작전절차와 표준교범으로는 복잡·다양한 화재현장 상황을 모두 반영하기에는 한계가 있다. 특히, 우리나라 소방인력은 화재·구조·구급 등의 현장활동 위주로 수행하는 현장직 소방공무원과 현장직 소방공무원을 지원하고 예방활동을 수행하는 행정직 소방공무원을 포함하여 2019년도 12월 31일 기준으로 56,639명이 근무하고 있으며 이중 현장활동을 수행하는 소방공무원은 44,599명으로 78.7%를 차지하고 있다. 이와 같이 대다수를 차지하는 현장활동 소방공무원은 화재사고 현장에 출동하여 대응하는 과정에서 재난현장표준작전절차와 소방전술을 제시하지 못한 상황에 처하였을 경우에는 60% 이상이 경험에 의하여 대응을 하고 있는 실정이다. 현장활동하는 현장활동 소방관의 경험은 관찰→비교→공통점 발견→언어/기호적 표현→경험적 정당화의 과정을 거쳐 경험적 일반화로 변환하고 실제 현장에서 적용 가능한 의사결정에 영향을 준다. 따라서 본 연구에서는 현장활동을 수행하는 소방관의 오래된 경험적 인식과 실제 화재사고 데이터와의 정확도와 신뢰도의 비교·검증을 통하여 소방관의 경험적 인식의 오류를 최소화하여 화재사고 데이터를 기반으로 한 소방활동 개선방안을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 먼저 소방공무원의 의사결정에 중요한 요소를 확인하고자 선행연구 및 문헌조사 등을 실시하여 이론적 배경과 연구의 근거를 제시하였고, 화재대응 및 인명구조를 수행하는 경기도 내 10년 이상 현장활동을 수행하고 있는 203명의 현장대응 소방대원과의 인터뷰를 통하여 경험적으로 인식하고 있는 개인별 룰(rule)을 확인하였다. 소방관의 경험적 인식 룰 6가지에 대하여 국가화재정보시스템에 등록되어 있는 2010년부터 2019년까지의 10년간의 화재사고 데이터를 활용하여 통계적 기법을 활용하여 검증하였으며, 정확도를 높이기 위하여 전국, 광역자치단체 2개소, 기초자치단체 2개소를 비교·검증하였다. 그 결과, 대부분의 소방관이 인식하고 있는 경험적인 룰 6개 중 3개는 부합하는 것으로 나타났으나 3개는 부합하지 않는 것으로 나타났다. 따라서 소방관이 경험에서 오는 인식이 100% 정확하지는 않음을 알 수 있었으며, 인식의 오류가 있을 경우에는 소방정책과 현장대비 및 대응 과정에서 잘못될 확률이 높아질 우려가 있으므로 소방관의 경험적 오류를 바로잡고 소방활동의 정확도를 높이기 위한 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 먼저, 정책적 측면에서 전국단위보다는 시·군 등의 지역단위 맞춤형 소방정책 추진이 필요하다, 지금까지의 소방정책은 소방조직이 구성된 이후 크게 2가지 범위내에서 매년 반복적으로 추진되고 있는 실정이다. 그러나 건물 규모나 생활환경 등 변화된 특성이 반영되지 못하고 과거 소방공무원들의 경험과 화재통계를 기준으로 추진되어온 정책 중심의 봄철 논·밭두렁 태우기 등으로 인한 산불 중심의 화재예방대책과 날씨가 추워짐에 따라 난방을 위하여 땔감을 주로 사용하다 부주의로 인한 화재가 많이 발생한 겨울철 화재예방대책이 대표적인 정책으로 추진되고 있는 것이 사실이다. 이는 과거 소방통계와 소방관들의 무의식중에 반복적으로 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 제도적 측면에서 살펴보면 소방관의 경험적 인식과 훈련상태 등 개인의 능력에 따라 현장대응이 이루어지는 소방현장은 언제든지 다양한 양상으로 결과가 나타날 수 있으므로, 최초 화재사고 현장에서 대응을 하는 119안전센터 현장지휘관의 보직기준을 마련하고 119안전센터 및 소방서에 훈련탑 설치로 평소 상황에 따른 훈련이 이루어져야 할 것이다. 교육·훈련적 측면에서 현장활동은 대부분 119안전센터, 119구조대, 119구급대 대원들이 현장활동을 수행한다. 따라서 현장 대원들의 역량을 강화하기 위해서는 소방위 이하 현장대원에 대한 지휘역량 교육과정을 신설하고 119안전센터 일과표상 상황판단훈련을 추가하여 현장에서 경험적 인식오류를 줄일 수 있는 노력이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 마지막으로 소방관의 경험적 인식의 오류를 방지하기 위해서는 화재사고 현장 표준작전절차 표준매뉴얼을 정비하고 정확한 상황판단에 따른 인명구조를 위해서는 건물의 특성을 반영한 인명검색 기준을 세분화할 필요가 있다고 본다. 이상의 연구결과를 통하여 현장에서 다양한 경험을 수행한 소방관들의 인식을 바로 잡아주는 역할과 동시에 신규직원이나 경험이 적은 소방관들이 빠른 시간 내에 적응할 수 있도록 하는 노력과 더불어 화재사고 데이터를 통하여 맞춤형 소방정책을 추진함으로써 대국민 공감대를 높여 실효성을 확보해 나간다면 국민의 재산과 인명피해 발생을 최소화할 수 있으며, 현장에 강한 소방관을 양성할 수 있을 것이라 기대한다.
As industrialization and urbanization have progressed rapidly, with economic development plans implemented since the 1990s, risk of many casualties and property damages is on rise in the event of a fire due to the increased number of high-rise and large-scale buildings, while fire-fighting condition...
As industrialization and urbanization have progressed rapidly, with economic development plans implemented since the 1990s, risk of many casualties and property damages is on rise in the event of a fire due to the increased number of high-rise and large-scale buildings, while fire-fighting conditions are getting worse. Even if science and technology develop and the human ability to respond to fire increases, it is difficult to completely control fire. In addition, the work of fire response is extremely complex and inherently difficult. In line with these changes, the fire department has made great efforts to improve the ability of the fire-fighting organization and its members, to respond quickly and efficiently to complex disaster situations. Procedures and standards have been established to systematically and scientifically respond to disasters during field activities. Currently, standard operating procedures (SOPs) for disaster response of fire officials engaged in field activities and firefighting tactics established at fire sites are used as standard manuals for employee education and field activities. However, these standard operating procedures and standard manuals are not sufficient to reflect all the complex and diverse fire scene conditions. As of December 31, 2019, 56,639 firefighters are working, including on-site firefighters who mainly perform on-site activities such as fire, rescue, and emergency services, and administrative fire officials who support on-site firefighters and conduct preventive activities. Among them, there are 44,599 firefighting officials who perform field activities, accounting for 78.7% of the total number of firefighters. In the course of responding to fire accidents, more than 60% of firefighters act based on their previous experience in situations, not assumed by standard operating procedures and firefighting tactics. The experience of firefighters in the field is converted to empirical generalization through the process of “observation → comparison → common point discovery → language/symbolic expression → empirical justification,” and this affects decision -making process that can be applied in the actual field. It is known that veterans with extensive experience in backdraft situations make more accurate judgments than beginners. Therefore, the purpose of this study is to correct the errors of the firemen's empirical perception, and to suggest a plan for continuous improvement of firefighting activities, by comparing and verifying the accuracy and reliability between the long-term empirical recognition of firefighters performing in field activities and fire accident big data. To this end, the theoretical background and the basis for this study are presented by conducting a review of prior research and literature to identify important factors in decision-making process of firefighters. In addition, through interviews with 203 firefighters who have been engaged in fire response and lifesaving in Gyeonggi-do for over 10 years, this study presents individual rules recognized empirically. The six empirically recognized rules of firefighters were verified by a statistical analysis, using fire accident data for 10 years, from 2010 to 2019 registered in the National Fire Data System. In addition, this study compared and analyzed in different geographical scales: national, two provincial and two city fire data to obtain accurate results considering space scale. As a result, three of the six empirical rules recognized by most firefighters were found to be valid, while three were not. This means that not all perceptions from firefighters’ experiences are perfect. If there is an error in recognition, there is a concern that the probability of wrongdoing in the firefighting policy and disaster preparedness and response process can increase. Therefore, this study proposes the following improvement measures to correct the firefighters' empirical errors and increase the efficiency of firefighting activities. First of all, in terms of policy, it is also necessary to develop customized firefighting policies at regional units such as cities and provinces rather than national scale. Until now, firefighting policies have been repeatedly implemented every year within two main areas, since the firefighting organization was founded. However, these policies have not reflected the updated characteristics, such as the size of modern buildings and the modern living environment, and have not deviated from the traditional policies that was developed based on the experience of firefighters and fire statistics of the past (e.g., in spring, measures to prevent forest fires caused by burning rice paddies and fields are still being implemented, and in winter, measures to prevent fires caused by carelessness while using firewood for heating). This is likely mean that it has been done unconsciously and repeatedly by relyong on the past fire statistics and experience of firefighters. Second, in terms of an institutional aspect, firefighters' disaster response based on individual abilities, such as empirical awareness and expertise, is not always consistent and can lead to varying outcomes. Therefore, the criteria for assignment of field commanders of the 119 Safety Center, who respond to the first fire accident site, should be established; training towers should be installed at the 119 Safety Center and the fire department; and training should be conducted in the same way as the actual situations. Third, improvement of education and training is needed. Most of the field activities are carried out by members of 119 Safety Centers, 119 rescue squads, and 119 emergency medical services teams. Therefore, in order to strengthen the capabilities of field crews, efforts to reduce empirical recognition errors in the field should be continuously made by newly establishing a command competency training course for field crews below the level of the fire lieutenant and adding situational awareness training to the daily schedule of the 119 Safety Center. Finally, in order to prevent errors in the firefighters’ empirical perceptions, it is necessary to reorganize the standard operating procedure manual for the fire accident site and to subdivide the life search criteria that reflect the characteristics of various buildings for enhanced lifesaving by accurate situational awareness. The results of this study would serve to improve the perception of firefighters who have performed and will be performing various tasks in the field, while helping new employees or firefighters with less experience to adapt quickly. In addition, with the government developing customized firefighting policies updated through continual analysis of fire accident data and raising public consensus to secure effectiveness, it is expected that the civil property damage and human casualties will be minimized and many firefighters who are strong in disaster response be fostered.
As industrialization and urbanization have progressed rapidly, with economic development plans implemented since the 1990s, risk of many casualties and property damages is on rise in the event of a fire due to the increased number of high-rise and large-scale buildings, while fire-fighting conditions are getting worse. Even if science and technology develop and the human ability to respond to fire increases, it is difficult to completely control fire. In addition, the work of fire response is extremely complex and inherently difficult. In line with these changes, the fire department has made great efforts to improve the ability of the fire-fighting organization and its members, to respond quickly and efficiently to complex disaster situations. Procedures and standards have been established to systematically and scientifically respond to disasters during field activities. Currently, standard operating procedures (SOPs) for disaster response of fire officials engaged in field activities and firefighting tactics established at fire sites are used as standard manuals for employee education and field activities. However, these standard operating procedures and standard manuals are not sufficient to reflect all the complex and diverse fire scene conditions. As of December 31, 2019, 56,639 firefighters are working, including on-site firefighters who mainly perform on-site activities such as fire, rescue, and emergency services, and administrative fire officials who support on-site firefighters and conduct preventive activities. Among them, there are 44,599 firefighting officials who perform field activities, accounting for 78.7% of the total number of firefighters. In the course of responding to fire accidents, more than 60% of firefighters act based on their previous experience in situations, not assumed by standard operating procedures and firefighting tactics. The experience of firefighters in the field is converted to empirical generalization through the process of “observation → comparison → common point discovery → language/symbolic expression → empirical justification,” and this affects decision -making process that can be applied in the actual field. It is known that veterans with extensive experience in backdraft situations make more accurate judgments than beginners. Therefore, the purpose of this study is to correct the errors of the firemen's empirical perception, and to suggest a plan for continuous improvement of firefighting activities, by comparing and verifying the accuracy and reliability between the long-term empirical recognition of firefighters performing in field activities and fire accident big data. To this end, the theoretical background and the basis for this study are presented by conducting a review of prior research and literature to identify important factors in decision-making process of firefighters. In addition, through interviews with 203 firefighters who have been engaged in fire response and lifesaving in Gyeonggi-do for over 10 years, this study presents individual rules recognized empirically. The six empirically recognized rules of firefighters were verified by a statistical analysis, using fire accident data for 10 years, from 2010 to 2019 registered in the National Fire Data System. In addition, this study compared and analyzed in different geographical scales: national, two provincial and two city fire data to obtain accurate results considering space scale. As a result, three of the six empirical rules recognized by most firefighters were found to be valid, while three were not. This means that not all perceptions from firefighters’ experiences are perfect. If there is an error in recognition, there is a concern that the probability of wrongdoing in the firefighting policy and disaster preparedness and response process can increase. Therefore, this study proposes the following improvement measures to correct the firefighters' empirical errors and increase the efficiency of firefighting activities. First of all, in terms of policy, it is also necessary to develop customized firefighting policies at regional units such as cities and provinces rather than national scale. Until now, firefighting policies have been repeatedly implemented every year within two main areas, since the firefighting organization was founded. However, these policies have not reflected the updated characteristics, such as the size of modern buildings and the modern living environment, and have not deviated from the traditional policies that was developed based on the experience of firefighters and fire statistics of the past (e.g., in spring, measures to prevent forest fires caused by burning rice paddies and fields are still being implemented, and in winter, measures to prevent fires caused by carelessness while using firewood for heating). This is likely mean that it has been done unconsciously and repeatedly by relyong on the past fire statistics and experience of firefighters. Second, in terms of an institutional aspect, firefighters' disaster response based on individual abilities, such as empirical awareness and expertise, is not always consistent and can lead to varying outcomes. Therefore, the criteria for assignment of field commanders of the 119 Safety Center, who respond to the first fire accident site, should be established; training towers should be installed at the 119 Safety Center and the fire department; and training should be conducted in the same way as the actual situations. Third, improvement of education and training is needed. Most of the field activities are carried out by members of 119 Safety Centers, 119 rescue squads, and 119 emergency medical services teams. Therefore, in order to strengthen the capabilities of field crews, efforts to reduce empirical recognition errors in the field should be continuously made by newly establishing a command competency training course for field crews below the level of the fire lieutenant and adding situational awareness training to the daily schedule of the 119 Safety Center. Finally, in order to prevent errors in the firefighters’ empirical perceptions, it is necessary to reorganize the standard operating procedure manual for the fire accident site and to subdivide the life search criteria that reflect the characteristics of various buildings for enhanced lifesaving by accurate situational awareness. The results of this study would serve to improve the perception of firefighters who have performed and will be performing various tasks in the field, while helping new employees or firefighters with less experience to adapt quickly. In addition, with the government developing customized firefighting policies updated through continual analysis of fire accident data and raising public consensus to secure effectiveness, it is expected that the civil property damage and human casualties will be minimized and many firefighters who are strong in disaster response be fostered.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.