본 연구자는 한국 왁킹댄스의 발전이 교육 분야로 이어지고 있음을 파악하였 고 국내 세미나 활동에 직접 참여하여 스트릿 댄스 하위 장르인 왁킹댄스의 국 내 유입과정에서 발생한 실질적인 문제로 인해 왁킹 댄서 집단 안에서 나타나는 정보의 혼선을 인식하였다. 따라서 이 연구는 ‘가치관의 차이’, ‘교육 방식과 평 가 기준의 혼선 및 다양화’ 등 한국 왁킹댄스에 나타난 근원적인 문제를 국내 유 입과정을 중심으로 수용양상을 고찰하여 그 원인을 규명하고, 한국 왁킹댄스가 어떻게 재해석 되었는지 심층 연구하여 그 가능성을 논의하는데 연구의 목적이 있다. 스트릿 댄스 하위 장르인 왁킹댄스의 심층 연구를 이끌어 내기 위하여 국내에 서 파악되는 원인만으로는 정보가 부족하고 객관성이 결여된다고 판단되어 한 국, 미국, 일본 각 국가의 인지도 있는 왁킹 댄서 6명의 심층 인터뷰를 실시하였 고, 코로나 상황으로 대면하지 못하는 해외 연구 참여자들의 심층면담을 이끌어 내기 위하여 화상 회의 프로그램(ZOOM)을 통해 구조화된 질문 그리고 비구조 화된 추가 질문을 실시하였다. 심층면담을 통해 원자료를 수집하여 부호화하였고 항시 비교를 통하여 하위 주제어 9개, 핵심 주제어 3개를 도출하였다. 이에 대한 구체적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 왁킹댄스의 국내 수용과정은 간접유입과 직접유입으로 도출할 수 있었 다. 간접유입의 과정으로는 왁킹댄스를 경험한 해외 프로 댄서들을 통해 유입되 었고, 직접유입의 과정은 해외 OG 왁킹 댄서들을 통한 국내 유입으로 확인할 수 있었다. 직접유입의 단계는 국내에서만 이루어지지 않고 한국 왁킹 댄서들의 활발한 해외방문과 교류도 함께 진행되며 활성화된 것으로 확인되었다. 둘째, 한국 왁킹댄스의 재해석 과정과 변화의 요인은 왁킹댄스의 창시자에 의 해 정확한 정보전달이 이루어질 수 없었던 과거의 상황 속에서 아시아에서 빠르 게 왁킹댄스를 받아들인 일본에서 재해석 된 왁킹스타일이 국내에 유입되었고, 해외 프로 댄서의 영향력, 서로 다른 관점의 용어해석, 그리고 국내 스트릿 댄서 들의 장르혼용 등이 중요한 영향을 미친것으로 나타났다. 셋째, 한국 왁킹댄스에 나타난 하위문화적 특징은 마인드, 문화, 움직임, 의상, 행사 등이 나타났다. 본 연구자는 왁킹댄스의 하위문화적 특징을 ‘아비투스 (...
본 연구자는 한국 왁킹댄스의 발전이 교육 분야로 이어지고 있음을 파악하였 고 국내 세미나 활동에 직접 참여하여 스트릿 댄스 하위 장르인 왁킹댄스의 국 내 유입과정에서 발생한 실질적인 문제로 인해 왁킹 댄서 집단 안에서 나타나는 정보의 혼선을 인식하였다. 따라서 이 연구는 ‘가치관의 차이’, ‘교육 방식과 평 가 기준의 혼선 및 다양화’ 등 한국 왁킹댄스에 나타난 근원적인 문제를 국내 유 입과정을 중심으로 수용양상을 고찰하여 그 원인을 규명하고, 한국 왁킹댄스가 어떻게 재해석 되었는지 심층 연구하여 그 가능성을 논의하는데 연구의 목적이 있다. 스트릿 댄스 하위 장르인 왁킹댄스의 심층 연구를 이끌어 내기 위하여 국내에 서 파악되는 원인만으로는 정보가 부족하고 객관성이 결여된다고 판단되어 한 국, 미국, 일본 각 국가의 인지도 있는 왁킹 댄서 6명의 심층 인터뷰를 실시하였 고, 코로나 상황으로 대면하지 못하는 해외 연구 참여자들의 심층면담을 이끌어 내기 위하여 화상 회의 프로그램(ZOOM)을 통해 구조화된 질문 그리고 비구조 화된 추가 질문을 실시하였다. 심층면담을 통해 원자료를 수집하여 부호화하였고 항시 비교를 통하여 하위 주제어 9개, 핵심 주제어 3개를 도출하였다. 이에 대한 구체적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 왁킹댄스의 국내 수용과정은 간접유입과 직접유입으로 도출할 수 있었 다. 간접유입의 과정으로는 왁킹댄스를 경험한 해외 프로 댄서들을 통해 유입되 었고, 직접유입의 과정은 해외 OG 왁킹 댄서들을 통한 국내 유입으로 확인할 수 있었다. 직접유입의 단계는 국내에서만 이루어지지 않고 한국 왁킹 댄서들의 활발한 해외방문과 교류도 함께 진행되며 활성화된 것으로 확인되었다. 둘째, 한국 왁킹댄스의 재해석 과정과 변화의 요인은 왁킹댄스의 창시자에 의 해 정확한 정보전달이 이루어질 수 없었던 과거의 상황 속에서 아시아에서 빠르 게 왁킹댄스를 받아들인 일본에서 재해석 된 왁킹스타일이 국내에 유입되었고, 해외 프로 댄서의 영향력, 서로 다른 관점의 용어해석, 그리고 국내 스트릿 댄서 들의 장르혼용 등이 중요한 영향을 미친것으로 나타났다. 셋째, 한국 왁킹댄스에 나타난 하위문화적 특징은 마인드, 문화, 움직임, 의상, 행사 등이 나타났다. 본 연구자는 왁킹댄스의 하위문화적 특징을 ‘아비투스 (Habitus)’를 통해 분석하여 문화 자본으로써의 가능성을 제시하였다. 아비투스 는 후천적으로 가지는 인간의 기질과 성향이며 그로 인해 설명 할 수 있는 문화 자본으로써의 가능성을 뜻한다. 이에 본 연구자는 도리스 메르틴(Doris Martin) 의 저서 ‘아비투스’에서 소개된 인간의 품격을 결정하는 7가지 자본 중 심리자본 (마인드), 문화자본(문화), 지식자본(움직임), 신체자본(의상), 사회자본(행사)으 로 분류하여 왁킹댄스의 하위문화적 특징을 확인하고 그 가능성을 설명하였다. 먼저 한국 왁킹댄스의 마인드(Mind)적 특징은 한국 왁킹 댄서들은 하고 싶은 것에 대한 목표가 명확하고, 한국의 유입되어 재해석된 왁킹스타일을 발현하는 데 있어서 뛰어난 집중력과 상상력을 발휘하였던 것으로 나타났으며, 문화 (Culture)적인 특징으로는 주의력이 깊고 일상생활과 무대를 구분할 줄 아는 생활방식을 가지고 있는 것으로 인해 배틀 에서도 일상과 춤을 추는 무대에 차이 를 두어 의상과 분장을 갖추는 생활방식을 보이는 것으로 확인되었다. 움직임 (Movement)의 특징으로는 스트릿 댄스의 다양한 장르를 이해하려는 시도와 전 문지식을 쌓으려는 노력, 그리고 열심히 공부하고 연구해서 새롭고 신선한 댄스 를 보여주는 것으로 나타나며, 의상(Costume)의 특징은 뛰어난 미의식을 바탕 으로 본인이 어떻게 하면 멋진 움직임을 보여줄 수 있는지 알고 있으며, 그에 맞 는 최적의 의상과 움직임을 수용하는 것으로 확인되었다. 마지막으로 행사 (Event)적인 특징은 선후배간의 동질감과 상호존중이 잘 이루어지고 있었고 선 배댄서들의 서포트(support)와 후배 댄서들의 선배 댄서들에 대한 신뢰가 깊은 것을 알 수 있었다. 특히 행사나 이벤트 각종 모임에서의 참여도와 단합력이 좋 았고 아이디어를 내고 함께 일하는데 적극적인 아비투스 성향이 확인되는 것으 로 나타났다.
본 연구자는 한국 왁킹댄스의 발전이 교육 분야로 이어지고 있음을 파악하였 고 국내 세미나 활동에 직접 참여하여 스트릿 댄스 하위 장르인 왁킹댄스의 국 내 유입과정에서 발생한 실질적인 문제로 인해 왁킹 댄서 집단 안에서 나타나는 정보의 혼선을 인식하였다. 따라서 이 연구는 ‘가치관의 차이’, ‘교육 방식과 평 가 기준의 혼선 및 다양화’ 등 한국 왁킹댄스에 나타난 근원적인 문제를 국내 유 입과정을 중심으로 수용양상을 고찰하여 그 원인을 규명하고, 한국 왁킹댄스가 어떻게 재해석 되었는지 심층 연구하여 그 가능성을 논의하는데 연구의 목적이 있다. 스트릿 댄스 하위 장르인 왁킹댄스의 심층 연구를 이끌어 내기 위하여 국내에 서 파악되는 원인만으로는 정보가 부족하고 객관성이 결여된다고 판단되어 한 국, 미국, 일본 각 국가의 인지도 있는 왁킹 댄서 6명의 심층 인터뷰를 실시하였 고, 코로나 상황으로 대면하지 못하는 해외 연구 참여자들의 심층면담을 이끌어 내기 위하여 화상 회의 프로그램(ZOOM)을 통해 구조화된 질문 그리고 비구조 화된 추가 질문을 실시하였다. 심층면담을 통해 원자료를 수집하여 부호화하였고 항시 비교를 통하여 하위 주제어 9개, 핵심 주제어 3개를 도출하였다. 이에 대한 구체적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 왁킹댄스의 국내 수용과정은 간접유입과 직접유입으로 도출할 수 있었 다. 간접유입의 과정으로는 왁킹댄스를 경험한 해외 프로 댄서들을 통해 유입되 었고, 직접유입의 과정은 해외 OG 왁킹 댄서들을 통한 국내 유입으로 확인할 수 있었다. 직접유입의 단계는 국내에서만 이루어지지 않고 한국 왁킹 댄서들의 활발한 해외방문과 교류도 함께 진행되며 활성화된 것으로 확인되었다. 둘째, 한국 왁킹댄스의 재해석 과정과 변화의 요인은 왁킹댄스의 창시자에 의 해 정확한 정보전달이 이루어질 수 없었던 과거의 상황 속에서 아시아에서 빠르 게 왁킹댄스를 받아들인 일본에서 재해석 된 왁킹스타일이 국내에 유입되었고, 해외 프로 댄서의 영향력, 서로 다른 관점의 용어해석, 그리고 국내 스트릿 댄서 들의 장르혼용 등이 중요한 영향을 미친것으로 나타났다. 셋째, 한국 왁킹댄스에 나타난 하위문화적 특징은 마인드, 문화, 움직임, 의상, 행사 등이 나타났다. 본 연구자는 왁킹댄스의 하위문화적 특징을 ‘아비투스 (Habitus)’를 통해 분석하여 문화 자본으로써의 가능성을 제시하였다. 아비투스 는 후천적으로 가지는 인간의 기질과 성향이며 그로 인해 설명 할 수 있는 문화 자본으로써의 가능성을 뜻한다. 이에 본 연구자는 도리스 메르틴(Doris Martin) 의 저서 ‘아비투스’에서 소개된 인간의 품격을 결정하는 7가지 자본 중 심리자본 (마인드), 문화자본(문화), 지식자본(움직임), 신체자본(의상), 사회자본(행사)으 로 분류하여 왁킹댄스의 하위문화적 특징을 확인하고 그 가능성을 설명하였다. 먼저 한국 왁킹댄스의 마인드(Mind)적 특징은 한국 왁킹 댄서들은 하고 싶은 것에 대한 목표가 명확하고, 한국의 유입되어 재해석된 왁킹스타일을 발현하는 데 있어서 뛰어난 집중력과 상상력을 발휘하였던 것으로 나타났으며, 문화 (Culture)적인 특징으로는 주의력이 깊고 일상생활과 무대를 구분할 줄 아는 생활방식을 가지고 있는 것으로 인해 배틀 에서도 일상과 춤을 추는 무대에 차이 를 두어 의상과 분장을 갖추는 생활방식을 보이는 것으로 확인되었다. 움직임 (Movement)의 특징으로는 스트릿 댄스의 다양한 장르를 이해하려는 시도와 전 문지식을 쌓으려는 노력, 그리고 열심히 공부하고 연구해서 새롭고 신선한 댄스 를 보여주는 것으로 나타나며, 의상(Costume)의 특징은 뛰어난 미의식을 바탕 으로 본인이 어떻게 하면 멋진 움직임을 보여줄 수 있는지 알고 있으며, 그에 맞 는 최적의 의상과 움직임을 수용하는 것으로 확인되었다. 마지막으로 행사 (Event)적인 특징은 선후배간의 동질감과 상호존중이 잘 이루어지고 있었고 선 배댄서들의 서포트(support)와 후배 댄서들의 선배 댄서들에 대한 신뢰가 깊은 것을 알 수 있었다. 특히 행사나 이벤트 각종 모임에서의 참여도와 단합력이 좋 았고 아이디어를 내고 함께 일하는데 적극적인 아비투스 성향이 확인되는 것으 로 나타났다.
This researcher recognized that the development of Korea’s Waacking Dance is leading to the educational field, and participated directly in domestic seminar activities to realize the confusion of information that appeared in the Waacking dancer group due to practical problems taking ...
This researcher recognized that the development of Korea’s Waacking Dance is leading to the educational field, and participated directly in domestic seminar activities to realize the confusion of information that appeared in the Waacking dancer group due to practical problems taking place from the domestic inflow of Waacking dance, a sub-genre of street dance. Therefore, this study examines the patterns of acceptance of Korean Waacking dances, such as 'differences in values' and 'confusion and diversification of educational methods and evaluation standards', focusing on the domestic inflow process, and investigates the causes of them. The purpose of this study is discussing the possibility of in-depth research on how Korea’s Waacking Dance was reinterpreted. To draw an in-depth study of Waacking Dance, a sub-genre of street dance, it was judged that information was lacking and objectivity was missing only with the cause understood in Korea, so in-depth interview was conducted with 6 well-known Waacking dancers from Korea, the United States, and Japan. Structured and unstructured additional questions were asked through the video convention program (ZOOM) to lead in-depth interviews of foreign research participants who could not meet in person because of COVID-19. Original data were collected and encoded through in-depth interviews, and 9 sub-topic words and 3 topic words were drawn through at all time comparison. As a result, detailed research results are like follows. First, the domestic acceptance process of Waacking Dance could be drawn by indirect and direct inflow. As a process of indirect inflow, it was introduced through overseas professional dancers who experienced Waacking Dance and a process of direct inflow could confirm inflow in Korea through oversea OG Waacking dancers. It was confirmed that the stage of direct inflow was not performed only in Korea, but also was activated through active overseas visits and exchanges of Korean Waacking dancers. Second, the process of reinterpretation of Korean Waacking and the factor of change is that the Waacking style which was reinterpreted in Japan, where it quickly accepted Waacking Dance in Asia in the past when correct information could not be delivered by the founder of the Waacking Dance, flows in Korea. It was found that the influence of oversea professional dancers, interpretation of terms from different point of view and the mixing genres of domestic street dancers had an important influence. Third, the sub-cultural characteristic of the Korean Waacking Dance appeared as mind, culture, movement, costume and event. this researcher categorized psychological capital (mind), cultural capital (culture), knowledge capital (movement), physical capital (costume) and social capital (events) among the seven capitals which determine the class of human introduced from Doris Martin's book ,'Abitus' ,confirming the sub-cultural characteristic of Waacking Dance and explained the possibility First of all, the Mind characteristic of Korean Waacking Dance is that Korean Waacking dancers have a clear goal about what they want to do and they showed great concentration and imagination expressing the Waacking style reinterpreted by the inflow in Korea. In a Culture characteristic, it was confirmed that dancers showed a lifestyle that should wear costumes and makeup by making a difference between the daily life and the stage even in dance battle because they had deep attention and lifestyle and knew how they should distinguish between the daily life and the stage. Movement characteristic appears as an attempt to understand various genres of street dance, an effort to accumulate specialized knowledge and hard study and research to show a new and fresh dance. Costume characteristic is confirmed that dancers know how they should show great movements, and that they accept the optimal clothes and movements according to each of themselves. Finally, event characteristic is that the sense of homogeneity and mutual respect between seniors and juniors was well established, and the support of senior dancers and the trust of junior dancers in senior dancers were deep. In particular, participation and unity in various meeting and events were good and it was discovered that they were actively working together to have ideas. Abitus means possibility as a cultural capital that can be explained by it and is a human tendency and propensity that have been acquired
This researcher recognized that the development of Korea’s Waacking Dance is leading to the educational field, and participated directly in domestic seminar activities to realize the confusion of information that appeared in the Waacking dancer group due to practical problems taking place from the domestic inflow of Waacking dance, a sub-genre of street dance. Therefore, this study examines the patterns of acceptance of Korean Waacking dances, such as 'differences in values' and 'confusion and diversification of educational methods and evaluation standards', focusing on the domestic inflow process, and investigates the causes of them. The purpose of this study is discussing the possibility of in-depth research on how Korea’s Waacking Dance was reinterpreted. To draw an in-depth study of Waacking Dance, a sub-genre of street dance, it was judged that information was lacking and objectivity was missing only with the cause understood in Korea, so in-depth interview was conducted with 6 well-known Waacking dancers from Korea, the United States, and Japan. Structured and unstructured additional questions were asked through the video convention program (ZOOM) to lead in-depth interviews of foreign research participants who could not meet in person because of COVID-19. Original data were collected and encoded through in-depth interviews, and 9 sub-topic words and 3 topic words were drawn through at all time comparison. As a result, detailed research results are like follows. First, the domestic acceptance process of Waacking Dance could be drawn by indirect and direct inflow. As a process of indirect inflow, it was introduced through overseas professional dancers who experienced Waacking Dance and a process of direct inflow could confirm inflow in Korea through oversea OG Waacking dancers. It was confirmed that the stage of direct inflow was not performed only in Korea, but also was activated through active overseas visits and exchanges of Korean Waacking dancers. Second, the process of reinterpretation of Korean Waacking and the factor of change is that the Waacking style which was reinterpreted in Japan, where it quickly accepted Waacking Dance in Asia in the past when correct information could not be delivered by the founder of the Waacking Dance, flows in Korea. It was found that the influence of oversea professional dancers, interpretation of terms from different point of view and the mixing genres of domestic street dancers had an important influence. Third, the sub-cultural characteristic of the Korean Waacking Dance appeared as mind, culture, movement, costume and event. this researcher categorized psychological capital (mind), cultural capital (culture), knowledge capital (movement), physical capital (costume) and social capital (events) among the seven capitals which determine the class of human introduced from Doris Martin's book ,'Abitus' ,confirming the sub-cultural characteristic of Waacking Dance and explained the possibility First of all, the Mind characteristic of Korean Waacking Dance is that Korean Waacking dancers have a clear goal about what they want to do and they showed great concentration and imagination expressing the Waacking style reinterpreted by the inflow in Korea. In a Culture characteristic, it was confirmed that dancers showed a lifestyle that should wear costumes and makeup by making a difference between the daily life and the stage even in dance battle because they had deep attention and lifestyle and knew how they should distinguish between the daily life and the stage. Movement characteristic appears as an attempt to understand various genres of street dance, an effort to accumulate specialized knowledge and hard study and research to show a new and fresh dance. Costume characteristic is confirmed that dancers know how they should show great movements, and that they accept the optimal clothes and movements according to each of themselves. Finally, event characteristic is that the sense of homogeneity and mutual respect between seniors and juniors was well established, and the support of senior dancers and the trust of junior dancers in senior dancers were deep. In particular, participation and unity in various meeting and events were good and it was discovered that they were actively working together to have ideas. Abitus means possibility as a cultural capital that can be explained by it and is a human tendency and propensity that have been acquired
주제어
#Waacking Dance Culture Acceptance Street Dance Subculture Cultural Reinterpretation 왁킹댄스 문화수용 스트릿 댄스 하위문화 문화 재해석
학위논문 정보
저자
김순철
학위수여기관
창원대학교
학위구분
국내석사
학과
무용학과
지도교수
배귀영
발행연도
2021
총페이지
V, 112장
키워드
Waacking Dance Culture Acceptance Street Dance Subculture Cultural Reinterpretation 왁킹댄스 문화수용 스트릿 댄스 하위문화 문화 재해석
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.