본 연구는 해상왕 장보고의 인물전승과 문화콘텐츠를 검토해 보았다. 이는 해상왕 장보고에 관한 역사적 행적 그리고 후대에 전승되는 인물과 전설의 존재양상과 이와 관련된 문화 콘텐츠를 연구하는 목적으로 하고 있다. 장보고는 8세기 말부터 9세기 초중반까지 살았던 신라인이다. 그는 현재 전라남도 완도(莞島)에서 태어나 당(唐)나라 장쑤성(江蘇省) 서주(徐...
본 연구는 해상왕 장보고의 인물전승과 문화콘텐츠를 검토해 보았다. 이는 해상왕 장보고에 관한 역사적 행적 그리고 후대에 전승되는 인물과 전설의 존재양상과 이와 관련된 문화 콘텐츠를 연구하는 목적으로 하고 있다. 장보고는 8세기 말부터 9세기 초중반까지 살았던 신라인이다. 그는 현재 전라남도 완도(莞島)에서 태어나 당(唐)나라 장쑤성(江蘇省) 서주(徐州)에서 무령군 소장으로 활동한 뒤 귀국하여, 완도에 청해진을 설치하고 해적타격과 동북아 해상무역을 담당한 인물이다. 장보고에 대한 기록은 중국과 일본이 문헌 중에서 한국보다 더 자세히 남아 있다. 당시 유명한 작가시인 두목(杜牧)의 『번천문집』 「장보고·정년전」에 상세하게 기록되어 있으며, 일본의 『일본후기』, 『속일본후기』, 승려 엔닌(圓仁)의 『입당구법순례행기』등에도 기록되어 있다. 중국과 일본에서 장보고의 뛰어난 품격과 실적 등 좋은 평판이 쏟아지고 있다. 한·중·일 문헌기록 자료들에서는 장보고의 기술에 대해 부정적 왜곡과 긍정적 평가를 가지고 있다. 이러한 문헌 자료에서 장보고에 대한 평가는 시대의 변화에 따라 사회적 및 사상적 패러다임의 변화이다. 과거 왕조중심의 역사관에 따르면 장보고가 신라왕실에 ‘반역자’로 지정되어 그것으로 정사에 그를 숨기게 만든 것이다. 1980년대의 역사기록과 고고학을 통해 장보고의 재발견은 이루어지고 있다. 이 논문은 장보고의 신화적 인물에서 역사적 인물로의 전환, 또한 역사적 인물에서 문화적 인물로의 전환을 제시하고 있다. 본 연구는 역사기록 및 문화자료 등 장보고를 중심으로 여러 방면을 대상으로 삼는다. 문화 분야에서도 장보고에 관한 새로운 관심과 인식을 볼 수 있다. 최근에 장보고에 대한 재평가가 여러 방면에서 진행되고 있다. 장보고에 관한 역사, 문화, 사회, 무역, 종교, 해양활동 등의 재조명이나 평가 및 해상 경영철학, 그리고 장보고의 활동과 관련된 동북아시아 경제에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 그것은 장보고에 대한 각 차원의 사상을 세밀하게 인지할 수 있다는 장점이 있다고 할 수 있다. 하지만 장보고를 중심으로 하고 있는 문화콘텐츠 자료에 대한 연구는 거의 없다. 문화콘텐츠는 앞으로 디지털 정보기술에 따라 더욱 활발해 질 것으로 보인다. 특히 인터넷과 관련된 정보산업 분야에서는 문화콘텐츠의 비중과 역할이 커져 주도적인 위치를 차지할 것으로 예상된다. 멀티미디어 시대의 다양한 문화콘텐츠 중에서 ‘장보고를 어떻게 표현하는지’ 라는 부분을 살펴본다. 이를 통해 해상왕 장보고에 대한 과거 실적을 재검토하기 위한 것이 아니라 장보고를 미래지향적 의미로서의 재검토하기 위한 것이다. 미시적인 차원에서 장보고에 대한 접근은 홍보의 효과에 그치는 것이 아니라 보다 본질적인 측면에서의 역사 인물을 묘사할 수 있는 방안을 모색해야 한다.
본 연구는 해상왕 장보고의 인물전승과 문화콘텐츠를 검토해 보았다. 이는 해상왕 장보고에 관한 역사적 행적 그리고 후대에 전승되는 인물과 전설의 존재양상과 이와 관련된 문화 콘텐츠를 연구하는 목적으로 하고 있다. 장보고는 8세기 말부터 9세기 초중반까지 살았던 신라인이다. 그는 현재 전라남도 완도(莞島)에서 태어나 당(唐)나라 장쑤성(江蘇省) 서주(徐州)에서 무령군 소장으로 활동한 뒤 귀국하여, 완도에 청해진을 설치하고 해적타격과 동북아 해상무역을 담당한 인물이다. 장보고에 대한 기록은 중국과 일본이 문헌 중에서 한국보다 더 자세히 남아 있다. 당시 유명한 작가시인 두목(杜牧)의 『번천문집』 「장보고·정년전」에 상세하게 기록되어 있으며, 일본의 『일본후기』, 『속일본후기』, 승려 엔닌(圓仁)의 『입당구법순례행기』등에도 기록되어 있다. 중국과 일본에서 장보고의 뛰어난 품격과 실적 등 좋은 평판이 쏟아지고 있다. 한·중·일 문헌기록 자료들에서는 장보고의 기술에 대해 부정적 왜곡과 긍정적 평가를 가지고 있다. 이러한 문헌 자료에서 장보고에 대한 평가는 시대의 변화에 따라 사회적 및 사상적 패러다임의 변화이다. 과거 왕조중심의 역사관에 따르면 장보고가 신라왕실에 ‘반역자’로 지정되어 그것으로 정사에 그를 숨기게 만든 것이다. 1980년대의 역사기록과 고고학을 통해 장보고의 재발견은 이루어지고 있다. 이 논문은 장보고의 신화적 인물에서 역사적 인물로의 전환, 또한 역사적 인물에서 문화적 인물로의 전환을 제시하고 있다. 본 연구는 역사기록 및 문화자료 등 장보고를 중심으로 여러 방면을 대상으로 삼는다. 문화 분야에서도 장보고에 관한 새로운 관심과 인식을 볼 수 있다. 최근에 장보고에 대한 재평가가 여러 방면에서 진행되고 있다. 장보고에 관한 역사, 문화, 사회, 무역, 종교, 해양활동 등의 재조명이나 평가 및 해상 경영철학, 그리고 장보고의 활동과 관련된 동북아시아 경제에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 그것은 장보고에 대한 각 차원의 사상을 세밀하게 인지할 수 있다는 장점이 있다고 할 수 있다. 하지만 장보고를 중심으로 하고 있는 문화콘텐츠 자료에 대한 연구는 거의 없다. 문화콘텐츠는 앞으로 디지털 정보기술에 따라 더욱 활발해 질 것으로 보인다. 특히 인터넷과 관련된 정보산업 분야에서는 문화콘텐츠의 비중과 역할이 커져 주도적인 위치를 차지할 것으로 예상된다. 멀티미디어 시대의 다양한 문화콘텐츠 중에서 ‘장보고를 어떻게 표현하는지’ 라는 부분을 살펴본다. 이를 통해 해상왕 장보고에 대한 과거 실적을 재검토하기 위한 것이 아니라 장보고를 미래지향적 의미로서의 재검토하기 위한 것이다. 미시적인 차원에서 장보고에 대한 접근은 홍보의 효과에 그치는 것이 아니라 보다 본질적인 측면에서의 역사 인물을 묘사할 수 있는 방안을 모색해야 한다.
This study researched on Jang Bo-go(張保皐)'s sucession of the personal characters and cultural contents. It is a study of the historical activities of Jang Bo-go, the king of the sea, and the existence of the legend of the person passed down to the next generation and the cultural contents related to ...
This study researched on Jang Bo-go(張保皐)'s sucession of the personal characters and cultural contents. It is a study of the historical activities of Jang Bo-go, the king of the sea, and the existence of the legend of the person passed down to the next generation and the cultural contents related to it. The study presents the problem in its introduction: "Jang Bo-go is not completed by the tradition of the past, but is a present person who is still being newly created today," and then clarifies the purpose and character of the establishment of Cheonghaejin, the main base of Jang Bo-go's life and maritime trade activities, the foundation of Cheonghaejin forces, and the nature of Cheonghaejin forces. In addition, we analyzed the historical literature of Korea, China, and Japan related to Jang Bo-go and looked at the figures of Jang Bo-go. Finally, various cultural contents of Jang Bo-go were reviewed. The findings are as follows. Jang Bo-go lived in the late 8th century and early 9th century. He was born in Wando, South Jeolla Province, and served as a general of Muryeong County in the western province of Gangso-seong, the Tang Dynasty, before returning to Korea, setting up Cheonghaejin in Wando and taking control of piracy and maritime trade in Northeast Asia. Records of Chang Bo-go remain in more detail in Chinese and Japanese literature than in Korea. The collection is detailed in "Jang Bo-go and the Age of Retirement" by the famous writer of the time, Du, MU, and Jang Bo-go is published in the Chinese political history "Shindangseo," quoting the records of the head of the Choseon Dynasty. It is also recorded in Japan's "The Late Period of Japan," "The Late Period of Japan," and "The Pilgrimage of the Ipdang-gu Act" by Buddhist monk En-Nin. The records of China and Japan consistently leave a good reputation, including his excellent character and achievements. No one in Korean history seems to be able to find such figures in the political affairs of the three countries during the same period. The techniques for reporting on Korean, Chinese, and Japanese literature records exist as negative distortions and positive evaluations. The evaluation of Jang Bo-go in these documents seems to be due to changes in the social and ideological paradigms, which are changing with the times. Jang Bo-go has long been a forgotten figure. The fact that he was defined as a traitor to the Silla royal family by the existing dynastic view of history made him buried in official history. Jang Bo-go's rediscovery began in the 1980s through historical records and archaeology. In particular, the archaeological excavation of 'CheongHae-jin' played a crucial role in the transition from the mythical figure of Jang Bo-go to the historical figure, and in the 'wandoization' of CheongHae-jin. Jang Bo-go established a maritime logistics network based in Cheonghaejin and established trade offices such as SillaBang, Yangju, Yeongpa and Gwangju in Hakada, Japan, China, Jeoksan, Choju, Yeonsuhyang, Yangju, Yeongpa, and Gwangju to conduct global trade led by the private sector, connecting Silla, Tang, and Japan, and was the first businessman to manage the world. It is a rare international figure in our history. Jang Bo-go made the seas of China, Korea and Japan a workplace for the Silla people, and further controlled the area of Shandong Peninsula in China and Manbu as if it were an autonomous region. Jang's maritime activities were more than 700 years ahead of Admiral Yi Sun-shin. For the first time now, it has demonstrated its powerful naval power over the East Sea, and it is the beginning of Korea's shipping industry and international trade, which have recently expanded around the world-wide. Jang Bo-go is now not only a historical figure but also a cultural figure. Jang has not been properly treated for his achievements, not only for historical data, but also for clear clues in Japan and China. In recent years, reevaluation of Jang Bo-go has been underway in many ways. There is active research on the Northeast Asian economy in connection with the history, religion, society, economy, culture, and maritime activities of Jang Bo-go, and the maritime management philosophy, and Jang Bo-go's activities, but there is little research on cultural content data that focuses on Jang Bo-go. We look at the 'how to express Jang Bo-go' in various cultural contents of the multi-media era. Through this, the purpose of the project is to re-examine Jang Bo-go as a future-oriented meaning as well as his past achievements in Jang Bo-go, the king of the sea.
This study researched on Jang Bo-go(張保皐)'s sucession of the personal characters and cultural contents. It is a study of the historical activities of Jang Bo-go, the king of the sea, and the existence of the legend of the person passed down to the next generation and the cultural contents related to it. The study presents the problem in its introduction: "Jang Bo-go is not completed by the tradition of the past, but is a present person who is still being newly created today," and then clarifies the purpose and character of the establishment of Cheonghaejin, the main base of Jang Bo-go's life and maritime trade activities, the foundation of Cheonghaejin forces, and the nature of Cheonghaejin forces. In addition, we analyzed the historical literature of Korea, China, and Japan related to Jang Bo-go and looked at the figures of Jang Bo-go. Finally, various cultural contents of Jang Bo-go were reviewed. The findings are as follows. Jang Bo-go lived in the late 8th century and early 9th century. He was born in Wando, South Jeolla Province, and served as a general of Muryeong County in the western province of Gangso-seong, the Tang Dynasty, before returning to Korea, setting up Cheonghaejin in Wando and taking control of piracy and maritime trade in Northeast Asia. Records of Chang Bo-go remain in more detail in Chinese and Japanese literature than in Korea. The collection is detailed in "Jang Bo-go and the Age of Retirement" by the famous writer of the time, Du, MU, and Jang Bo-go is published in the Chinese political history "Shindangseo," quoting the records of the head of the Choseon Dynasty. It is also recorded in Japan's "The Late Period of Japan," "The Late Period of Japan," and "The Pilgrimage of the Ipdang-gu Act" by Buddhist monk En-Nin. The records of China and Japan consistently leave a good reputation, including his excellent character and achievements. No one in Korean history seems to be able to find such figures in the political affairs of the three countries during the same period. The techniques for reporting on Korean, Chinese, and Japanese literature records exist as negative distortions and positive evaluations. The evaluation of Jang Bo-go in these documents seems to be due to changes in the social and ideological paradigms, which are changing with the times. Jang Bo-go has long been a forgotten figure. The fact that he was defined as a traitor to the Silla royal family by the existing dynastic view of history made him buried in official history. Jang Bo-go's rediscovery began in the 1980s through historical records and archaeology. In particular, the archaeological excavation of 'CheongHae-jin' played a crucial role in the transition from the mythical figure of Jang Bo-go to the historical figure, and in the 'wandoization' of CheongHae-jin. Jang Bo-go established a maritime logistics network based in Cheonghaejin and established trade offices such as SillaBang, Yangju, Yeongpa and Gwangju in Hakada, Japan, China, Jeoksan, Choju, Yeonsuhyang, Yangju, Yeongpa, and Gwangju to conduct global trade led by the private sector, connecting Silla, Tang, and Japan, and was the first businessman to manage the world. It is a rare international figure in our history. Jang Bo-go made the seas of China, Korea and Japan a workplace for the Silla people, and further controlled the area of Shandong Peninsula in China and Manbu as if it were an autonomous region. Jang's maritime activities were more than 700 years ahead of Admiral Yi Sun-shin. For the first time now, it has demonstrated its powerful naval power over the East Sea, and it is the beginning of Korea's shipping industry and international trade, which have recently expanded around the world-wide. Jang Bo-go is now not only a historical figure but also a cultural figure. Jang has not been properly treated for his achievements, not only for historical data, but also for clear clues in Japan and China. In recent years, reevaluation of Jang Bo-go has been underway in many ways. There is active research on the Northeast Asian economy in connection with the history, religion, society, economy, culture, and maritime activities of Jang Bo-go, and the maritime management philosophy, and Jang Bo-go's activities, but there is little research on cultural content data that focuses on Jang Bo-go. We look at the 'how to express Jang Bo-go' in various cultural contents of the multi-media era. Through this, the purpose of the project is to re-examine Jang Bo-go as a future-oriented meaning as well as his past achievements in Jang Bo-go, the king of the sea.
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