반려동물 소유자와 반려동물의 관계, 반려동물 소유자의 심리상태 및 구매행동에 관한 3 에세이 Three essays on pet owner-pet relationship, pet owner’s psychological state and purchase behavior원문보기
에세이 1. 반려동물 소유자와 반려동물의 관계, 심리적 및 행동적 결과: 질적연구 반려동물을 키우는 사람이 증가하고 있음에도 불구하고 소비자행동 연구 관점에서 이 분야의 선행연구는 미흡하였다. 따라서 본 연구는 반려동물과 반려동물 소유자의 관계적 특성을 살펴보고 반려동물을 키우는 것을 통해 경험하는 심리적 상태와 관련한 소비 행동 특성의 파악을 주요 연구 목적으로 설정하였다. 본 연구는 이러한 연구 목적과 관련한 보다 근원적 이해와 유용한 시사점을 도출하기 위해 ...
에세이 1. 반려동물 소유자와 반려동물의 관계, 심리적 및 행동적 결과: 질적연구 반려동물을 키우는 사람이 증가하고 있음에도 불구하고 소비자행동 연구 관점에서 이 분야의 선행연구는 미흡하였다. 따라서 본 연구는 반려동물과 반려동물 소유자의 관계적 특성을 살펴보고 반려동물을 키우는 것을 통해 경험하는 심리적 상태와 관련한 소비 행동 특성의 파악을 주요 연구 목적으로 설정하였다. 본 연구는 이러한 연구 목적과 관련한 보다 근원적 이해와 유용한 시사점을 도출하기 위해 귀납적 방법의 질적 연구방법에 근거하여 반려동물 소유자를 대상으로 한 심층 면접법을 적용하였다. 연구 결과, 반려동물 소유자들은 반려동물을 가족 구성원, 친구, 또는 확장된 자아로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 또한 반려동물을 키움으로써 반려동물에 대한 심리적 애착과 심리적 웰빙을 경험하는 것으로 분석되었다. 마지막으로 본 연구는 반려동물 소유자가 반려동물과 관련한 제품 구매 행동을 하는데 있어 쇼핑가치와 쇼핑에 대한 즐거움이 내재되어 있음을 제시하였다.
에세이 2. 반려동물과 소유자의 관계와 웰빙간 관계에서 애착의 효과 본 연구의 목적은 반려동물 소유자가 반려동물에 대해서 지각하는 확장된 자아와 우정, 애착, 심리적 웰빙, 마음챙김 간 구조적 관계를 규명하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 한국의 반려동물 소유자를 대상으로 설문조사를 진행하였고 수집된 240명의 데이터를 이용해 회귀분석과 부트스트래핑 방법을 적용하여 가설을 검증하였다. 연구결과, 확장된 자아와 우정은 애착에 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한, 확장된 자아와 우정은 애착에, 애착은 심리적 웰빙에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 애착은 확장된 자아와 심리적 웰빙, 우정과 심리적 웰빙 간의 관계를 각각 매개하는 것으로 분석되었다. 그러나 확장된 자아, 우정, 애착, 심리적 웰빙간의 관계에 있어 마음챙김의 조절된 매개 효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다.
에세이 3. 반려동물에 대한 애착과 반려동물 관련 제품 구매 의도: 순차적 매개 모형 반려동물과 관련한 소비 시장의 성장과 실무적 관심의 증대에도 불구하고 지금까지 반려동물 시장에서 소비행동에 관한 선행연구는 미흡하였다. 더욱이 반려동물 소유자의 구매행동과 관련한 인과관계 규명에 주목한 선행연구는 더욱 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 반려동물 소유자의 반려동물에 대한 애착의 관점에서 구매행동과의 구조적 관계 규명을 주요 연구목적으로 설정하였다. 본 연구는 한국의 강아지 소유자들을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 구조방정식 모형, 회귀분석, 부트스트래핑 방식을 통해 가설을 검증하였다. 연구 결과, 반려동물에 대한 애착은 쾌락적, 실용적 가치로 구성된 쇼핑 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 쇼핑 가치는 쇼핑 즐거움에, 그리고 쇼핑 즐거움은 반려동물과 관련한 구매행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 순차적 매개 효과 분석 결과, 쇼핑가치와 쇼핑즐거움은 반려동물 애착과 반려동물 관련 제품의 구매의도 간의 관계를 순차적으로 매개하였다.
에세이 1. 반려동물 소유자와 반려동물의 관계, 심리적 및 행동적 결과: 질적연구 반려동물을 키우는 사람이 증가하고 있음에도 불구하고 소비자행동 연구 관점에서 이 분야의 선행연구는 미흡하였다. 따라서 본 연구는 반려동물과 반려동물 소유자의 관계적 특성을 살펴보고 반려동물을 키우는 것을 통해 경험하는 심리적 상태와 관련한 소비 행동 특성의 파악을 주요 연구 목적으로 설정하였다. 본 연구는 이러한 연구 목적과 관련한 보다 근원적 이해와 유용한 시사점을 도출하기 위해 귀납적 방법의 질적 연구방법에 근거하여 반려동물 소유자를 대상으로 한 심층 면접법을 적용하였다. 연구 결과, 반려동물 소유자들은 반려동물을 가족 구성원, 친구, 또는 확장된 자아로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 또한 반려동물을 키움으로써 반려동물에 대한 심리적 애착과 심리적 웰빙을 경험하는 것으로 분석되었다. 마지막으로 본 연구는 반려동물 소유자가 반려동물과 관련한 제품 구매 행동을 하는데 있어 쇼핑가치와 쇼핑에 대한 즐거움이 내재되어 있음을 제시하였다.
에세이 2. 반려동물과 소유자의 관계와 웰빙간 관계에서 애착의 효과 본 연구의 목적은 반려동물 소유자가 반려동물에 대해서 지각하는 확장된 자아와 우정, 애착, 심리적 웰빙, 마음챙김 간 구조적 관계를 규명하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 한국의 반려동물 소유자를 대상으로 설문조사를 진행하였고 수집된 240명의 데이터를 이용해 회귀분석과 부트스트래핑 방법을 적용하여 가설을 검증하였다. 연구결과, 확장된 자아와 우정은 애착에 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한, 확장된 자아와 우정은 애착에, 애착은 심리적 웰빙에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 애착은 확장된 자아와 심리적 웰빙, 우정과 심리적 웰빙 간의 관계를 각각 매개하는 것으로 분석되었다. 그러나 확장된 자아, 우정, 애착, 심리적 웰빙간의 관계에 있어 마음챙김의 조절된 매개 효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다.
에세이 3. 반려동물에 대한 애착과 반려동물 관련 제품 구매 의도: 순차적 매개 모형 반려동물과 관련한 소비 시장의 성장과 실무적 관심의 증대에도 불구하고 지금까지 반려동물 시장에서 소비행동에 관한 선행연구는 미흡하였다. 더욱이 반려동물 소유자의 구매행동과 관련한 인과관계 규명에 주목한 선행연구는 더욱 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 반려동물 소유자의 반려동물에 대한 애착의 관점에서 구매행동과의 구조적 관계 규명을 주요 연구목적으로 설정하였다. 본 연구는 한국의 강아지 소유자들을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 구조방정식 모형, 회귀분석, 부트스트래핑 방식을 통해 가설을 검증하였다. 연구 결과, 반려동물에 대한 애착은 쾌락적, 실용적 가치로 구성된 쇼핑 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 쇼핑 가치는 쇼핑 즐거움에, 그리고 쇼핑 즐거움은 반려동물과 관련한 구매행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 순차적 매개 효과 분석 결과, 쇼핑가치와 쇼핑즐거움은 반려동물 애착과 반려동물 관련 제품의 구매의도 간의 관계를 순차적으로 매개하였다.
Essay 1. Pet Owner-Pet Relationship, Psychological and Behavioral Outcomes: Qualitative Research Despite the widespread practice of keeping companion animals, there have been limited consumer behavior studies on this phenomenon. The purpose of this study was to explore the relationships with pet...
Essay 1. Pet Owner-Pet Relationship, Psychological and Behavioral Outcomes: Qualitative Research Despite the widespread practice of keeping companion animals, there have been limited consumer behavior studies on this phenomenon. The purpose of this study was to explore the relationships with pets and their owners and to look at how pet ownership was related to the owner's psychological state and purchase behavior. To deepen understanding and gain fruitful insights for pet ownership, the study conducted in-depth interviews based on qualitative methodologies using inductive methods. Findings of the study showed that pet owners commonly considered their pets as a family member, friends, or extended-self. Moreover, pet ownership was related to pet owners’ psychological outcomes, such as attachment and well-being. Finally, the study found that shopping values and shopping enjoyment were inherent to pet-related product purchase behavior.
Essay 2. The Effects of Attachment in the Relationship between Pet-Human Relationship and Psychological Well-being
The study investigated the relationships between companionship, extended self, attachment, psychological well-being, and mindfulness. The study was administrated in South Korea, and the samples of 240 pet owners and regression analyses and bootstrapping method were used to test hypotheses. The results demonstrated that extended self and companionship had a positive effect on attachment and attachment had a positive effect on psychological well-being. Further attachment was found to mediate the relationship between extended self and psychological well-being. Likewise, attachment intervened between companionship and psychological well-being. However, mindfulness paid no attention to the controlled mediation effect on the relationships between extended self, companionship, attachment and psychological well-being.
Essay 3. Pet Attachment and Pet-related Product Purchase Intention: A Sequential Mediation Model
Despite the growing interests on the pet market, there have been few prior studies on pet consumption behaviors. Moreover, it is known a little about the causal relationships with pet-related purchase behaviors. In order to comprehensively understand pet owners’ consumption behaviors, this study examined the causal relationship between pet attachment and pet-related purchase intention. The study surveyed pet owners in South Korea, and structural equation model, regression analyses and the bootstrapping method were used to test hypotheses. The study identified that pet attachment had a positive effect on hedonic and utilitarian shopping values. Further hedonic and utilitarian shopping values had a positive effect on shopping enjoyment, which, in turn, enhance pet-related product purchase intention. A sequential mediation analysis found that shopping value and shopping enjoyment sequentially mediated the relationship between pet attachment and pet-related product purchase intention.
Essay 1. Pet Owner-Pet Relationship, Psychological and Behavioral Outcomes: Qualitative Research Despite the widespread practice of keeping companion animals, there have been limited consumer behavior studies on this phenomenon. The purpose of this study was to explore the relationships with pets and their owners and to look at how pet ownership was related to the owner's psychological state and purchase behavior. To deepen understanding and gain fruitful insights for pet ownership, the study conducted in-depth interviews based on qualitative methodologies using inductive methods. Findings of the study showed that pet owners commonly considered their pets as a family member, friends, or extended-self. Moreover, pet ownership was related to pet owners’ psychological outcomes, such as attachment and well-being. Finally, the study found that shopping values and shopping enjoyment were inherent to pet-related product purchase behavior.
Essay 2. The Effects of Attachment in the Relationship between Pet-Human Relationship and Psychological Well-being
The study investigated the relationships between companionship, extended self, attachment, psychological well-being, and mindfulness. The study was administrated in South Korea, and the samples of 240 pet owners and regression analyses and bootstrapping method were used to test hypotheses. The results demonstrated that extended self and companionship had a positive effect on attachment and attachment had a positive effect on psychological well-being. Further attachment was found to mediate the relationship between extended self and psychological well-being. Likewise, attachment intervened between companionship and psychological well-being. However, mindfulness paid no attention to the controlled mediation effect on the relationships between extended self, companionship, attachment and psychological well-being.
Essay 3. Pet Attachment and Pet-related Product Purchase Intention: A Sequential Mediation Model
Despite the growing interests on the pet market, there have been few prior studies on pet consumption behaviors. Moreover, it is known a little about the causal relationships with pet-related purchase behaviors. In order to comprehensively understand pet owners’ consumption behaviors, this study examined the causal relationship between pet attachment and pet-related purchase intention. The study surveyed pet owners in South Korea, and structural equation model, regression analyses and the bootstrapping method were used to test hypotheses. The study identified that pet attachment had a positive effect on hedonic and utilitarian shopping values. Further hedonic and utilitarian shopping values had a positive effect on shopping enjoyment, which, in turn, enhance pet-related product purchase intention. A sequential mediation analysis found that shopping value and shopping enjoyment sequentially mediated the relationship between pet attachment and pet-related product purchase intention.
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