고양시 지역의 소득수준별 건강불평등에 관한 연구 : - 덕양구•일산동구•서구의 건강검진결과와 장기요양이용률 중심 - A Study on Health Inequalities by Income Level in Goyang City : Focus on National Health Screening Results and Long-term Care Insurance Service Utilization Rate in Deogyang-gu, Ilsandong-gu, and Ilsanseo-gu원문보기
본 연구는 고양시 지역의 덕양구, 일산서구, 일산동구의 소득수준에 따른 건강불평등 요인을 종합적으로 연구하고자 국민건강보험공단의 빅데이터를 활용하여 2018 ~ 2019년 고양시 건강보험가입자(기초생활수급자 포함)의 일반건강검진 결과와 2018 ~ 2019년도 장기요양보험서비스 이용률 통계자료를 살펴보았다. 이를 통해 고양시 지역 간 건강불평등 해소를 위한 정책적 시사점과 보건의료계획의 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구대상자는 2018 ~ 2019년 일반건강검진 수검자 487,804명과 2018 ~ 2019년 장기요양 인정조사결과 등급인정자 15,616명이다. 건강보험과 장기요양보험 연구에 필요한 자료가공과 분석에는 통계프로그램 ...
본 연구는 고양시 지역의 덕양구, 일산서구, 일산동구의 소득수준에 따른 건강불평등 요인을 종합적으로 연구하고자 국민건강보험공단의 빅데이터를 활용하여 2018 ~ 2019년 고양시 건강보험가입자(기초생활수급자 포함)의 일반건강검진 결과와 2018 ~ 2019년도 장기요양보험서비스 이용률 통계자료를 살펴보았다. 이를 통해 고양시 지역 간 건강불평등 해소를 위한 정책적 시사점과 보건의료계획의 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구대상자는 2018 ~ 2019년 일반건강검진 수검자 487,804명과 2018 ~ 2019년 장기요양 인정조사결과 등급인정자 15,616명이다. 건강보험과 장기요양보험 연구에 필요한 자료가공과 분석에는 통계프로그램 SAS 9.4 버전을 활용하여 통계분석을 수행하였다. 먼저 연구대상자의 소득수준별 이용자 특성(성별, 연령, 거주지역, 직역, 요양등급 등)이 건강수준, 건강행태와 장기요양 서비스 이용률의 차이에 영향을 미치는 지를 분석하기 위해 공변량을 고려한 다중로지스틱회귀분석을 실시하였다. 모든 통계적 유의 수준은 p < .05에서 검증하였다. 그 결과, 고양시 전체 소득 5분위(고소득층) 집단은 소득 1분위(저소득층) 집단에 비해 흡연율 0.716배, 비만율 0.956배, 당뇨병 0.746배, 고혈압 0.759배, 뇌졸중은 0.803배로 낮아지고, 음주율 1.303배, 격렬한 운동은 1.069배 등으로 높아지는 특성을 보였다. 장기요양서비스 급여이용은 소득 1분위(저소득층) 집단이 5분위(고소득층) 집단에 비해 1.408배, 시설입소는 무려 2.051배나 높았다. 한편, 건강검진 결과와 장기요양서비스 이용률 등에 대해 지역별로 소득수준에 따른 소득 1분위 집단 대비 소득 5분위 교차비(OR) 분석 결과, 총 25개 항목 중 덕양구는 일산동구·서구에 비해 좋은 수준 2개(당뇨병과 복부비만)를 제외하고는 12개(흡연, 격렬한 운동, 폐결핵, ADL 1~6, 낙상, 배뇨장애, 장기요양시설입소 등)가 나쁜 수준을 나타냈다. 반면에, 일산서구는 좋은 수준 13개, 나쁜 수준 6개, 일산동구는 좋은 수준 10개, 나쁜 수준 7개로서 뚜렷한 건강불평등 현상을 나타냈다. 이와 같이 같은 도시지역 내 상존하는 건강불평등 완화를 위해 첫째, 지역보건의료계획의 수립과 실행에 있어 지역별 ․ 소득수준별로 취약한 주요 만성질환 유병률과 건강행태의 감소와 개선을 중점사업으로 정하고, 맞춤형 지역보건사업을 전개해야 한다. 둘째, 국민건강보험공단의 인지기능장애검사와 장기요양 등급판정 결과 중 장기요양 치매등급자 정보를 치매안심센터에서, 건강검진 및 의료이용 지표를 보건소에서도 활용할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 보건소의 인력, 예산의 추가확보가 필요하고, 보건소 지역보건사업의 수립과 시행에 있어 전년도 실적 분석결과를 바탕으로 당해연도 예산과 인력을 투입해야 한다. 넷째, 덕양구의 의료이용 불평등 완화와 노인장기요양서비스 이용률을 높이기 위해 상급종합병원과 공공노인요양시설 신설, 국립아동병원을 유치하도록 노력해야 한다. 다섯째, ICT 기반의 현장 방문형 통합서비스 제공하여 자가 건강관리를 강화하고, 의료 접근성 등 지역격차를 해소할 수 있도록 해야 한다. 여섯째, 향후 초고령화에 따른 건강수명의 연장과 지역격차 해소를 위해 일산테크노밸리의 바이오메디클러스터 조성을 고양시 전체의 스마트 건강도시화 실현과 건강불평등 완화의 마중물로 삼아야 한다. 일곱째, 고양시에서도 서울특별시 돌봄SOS센터 성격의 기관을 구별로 설치․운영하고, 동 전체로 단계별 설치를 해야 한다. 여덟째, 노인의 디지털역량강화 교육을 적극적으로 시행할 필요가 있다. 끝으로 향후 제도 연구나 시행 시 고양시 지역의 건강불평등을 완화하기 위한 다각적인 연구와 정책적 노력이 필요할 것으로 사료된다.
본 연구는 고양시 지역의 덕양구, 일산서구, 일산동구의 소득수준에 따른 건강불평등 요인을 종합적으로 연구하고자 국민건강보험공단의 빅데이터를 활용하여 2018 ~ 2019년 고양시 건강보험가입자(기초생활수급자 포함)의 일반건강검진 결과와 2018 ~ 2019년도 장기요양보험서비스 이용률 통계자료를 살펴보았다. 이를 통해 고양시 지역 간 건강불평등 해소를 위한 정책적 시사점과 보건의료계획의 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구대상자는 2018 ~ 2019년 일반건강검진 수검자 487,804명과 2018 ~ 2019년 장기요양 인정조사결과 등급인정자 15,616명이다. 건강보험과 장기요양보험 연구에 필요한 자료가공과 분석에는 통계프로그램 SAS 9.4 버전을 활용하여 통계분석을 수행하였다. 먼저 연구대상자의 소득수준별 이용자 특성(성별, 연령, 거주지역, 직역, 요양등급 등)이 건강수준, 건강행태와 장기요양 서비스 이용률의 차이에 영향을 미치는 지를 분석하기 위해 공변량을 고려한 다중로지스틱회귀분석을 실시하였다. 모든 통계적 유의 수준은 p < .05에서 검증하였다. 그 결과, 고양시 전체 소득 5분위(고소득층) 집단은 소득 1분위(저소득층) 집단에 비해 흡연율 0.716배, 비만율 0.956배, 당뇨병 0.746배, 고혈압 0.759배, 뇌졸중은 0.803배로 낮아지고, 음주율 1.303배, 격렬한 운동은 1.069배 등으로 높아지는 특성을 보였다. 장기요양서비스 급여이용은 소득 1분위(저소득층) 집단이 5분위(고소득층) 집단에 비해 1.408배, 시설입소는 무려 2.051배나 높았다. 한편, 건강검진 결과와 장기요양서비스 이용률 등에 대해 지역별로 소득수준에 따른 소득 1분위 집단 대비 소득 5분위 교차비(OR) 분석 결과, 총 25개 항목 중 덕양구는 일산동구·서구에 비해 좋은 수준 2개(당뇨병과 복부비만)를 제외하고는 12개(흡연, 격렬한 운동, 폐결핵, ADL 1~6, 낙상, 배뇨장애, 장기요양시설입소 등)가 나쁜 수준을 나타냈다. 반면에, 일산서구는 좋은 수준 13개, 나쁜 수준 6개, 일산동구는 좋은 수준 10개, 나쁜 수준 7개로서 뚜렷한 건강불평등 현상을 나타냈다. 이와 같이 같은 도시지역 내 상존하는 건강불평등 완화를 위해 첫째, 지역보건의료계획의 수립과 실행에 있어 지역별 ․ 소득수준별로 취약한 주요 만성질환 유병률과 건강행태의 감소와 개선을 중점사업으로 정하고, 맞춤형 지역보건사업을 전개해야 한다. 둘째, 국민건강보험공단의 인지기능장애검사와 장기요양 등급판정 결과 중 장기요양 치매등급자 정보를 치매안심센터에서, 건강검진 및 의료이용 지표를 보건소에서도 활용할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 보건소의 인력, 예산의 추가확보가 필요하고, 보건소 지역보건사업의 수립과 시행에 있어 전년도 실적 분석결과를 바탕으로 당해연도 예산과 인력을 투입해야 한다. 넷째, 덕양구의 의료이용 불평등 완화와 노인장기요양서비스 이용률을 높이기 위해 상급종합병원과 공공노인요양시설 신설, 국립아동병원을 유치하도록 노력해야 한다. 다섯째, ICT 기반의 현장 방문형 통합서비스 제공하여 자가 건강관리를 강화하고, 의료 접근성 등 지역격차를 해소할 수 있도록 해야 한다. 여섯째, 향후 초고령화에 따른 건강수명의 연장과 지역격차 해소를 위해 일산테크노밸리의 바이오메디클러스터 조성을 고양시 전체의 스마트 건강도시화 실현과 건강불평등 완화의 마중물로 삼아야 한다. 일곱째, 고양시에서도 서울특별시 돌봄SOS센터 성격의 기관을 구별로 설치․운영하고, 동 전체로 단계별 설치를 해야 한다. 여덟째, 노인의 디지털역량강화 교육을 적극적으로 시행할 필요가 있다. 끝으로 향후 제도 연구나 시행 시 고양시 지역의 건강불평등을 완화하기 위한 다각적인 연구와 정책적 노력이 필요할 것으로 사료된다.
This study aims to comprehensively examine the factors on health inequality according to income level in Deogyang-gu, Ilsandong-gu, and Ildsanseo-gu, Goyang City. The research is based on the results of general national health screening Results(including basic living beneficiaries) from 2018 to 2019...
This study aims to comprehensively examine the factors on health inequality according to income level in Deogyang-gu, Ilsandong-gu, and Ildsanseo-gu, Goyang City. The research is based on the results of general national health screening Results(including basic living beneficiaries) from 2018 to 2019 using big data of the National Health Insurance Service. In addition, the aggregate data on the utilization rate of long-term care insurance services from 2018 to 2019 were investigated. The study eventually aims to provide implications about health care plans and policy, which is possible to resolve health inequality between regions of Goyang City.
The research subjects were 487,804 general national health screening examinees from 2018 to 2019 and 15,616 listed in 2018 to 2019 long-term care accreditation survey. Statistical analysis was conducted using SAS 9.4 version for data processing and analysis required. Multiple logistic regression analysis was carried out considering covariates to analyze the differences in health levels, healthy behaviors, and long-term care insurance service utilization rate by user characteristics(i.e. gender, age, residential area, occupation, recuperation grade, etc.) depending on the income level of the study subjects. All statistical levels of significance have been inspected in p <.05.
As a result, the 5th-income quantile (high-income group) of Goyang City showed a less smoking rate of 0.716, the obesity rate of 0.956, diabetes of 0.746, high blood pressure of 0.759, the chance of stroke of 0.803, but higher alcohol drinking rate of 1.303, and hard exercise of 1.069 times. The 1st-income quantile (low-income bracket) showed higher use of long-term care services of 1.408 times and entering the facility of 2.051 when compared to the 5th-income quantile.
According to the odds ratio(OR) comparison analysis results of general national health screening results and use of long-term care services between the 1st-quantile group and the 5th-quantile group by region and income-level, Deogyang-gu showed good levels in 2 sections (diabetes and abdominal obesity) and bad levels in 12 sections (smoking, hard exercise, tuberculosis, ADL 1-6, fall accidents, urinary disorders, entering long-term care facilities, etc.), when compared to Ilsandong-gu and Ildsanseo-gu. On the other hand, Ilsanseo-gu showed good levels in 13 sections and bad levels in 6 sections. Ilsandong-gu showed good levels in 10 sections and bad levels in 7 sections, indicating a clear health inequality.
To alleviate the existing health inequality in urban areas, based on the results, research implications were provided as follows. First, regional health care projects should focus on reducing the prevalence of major chronic diseases and improving healthy behaviors by region and income levels. Second, the information on long-term care dementia patients collected by the National Health Insurance Service should be shared with and utilized by dementia care centers, and other general medical checkups and medical use indicators should shared with and utilized by health centers. Third, additional manpower and budget of healthcare centers are required. The budget and manpower for the relevant year should be decided based on the results of the previous year's performance analysis in their establishing and implementing local health projects. Fourth, public efforts should be made to establish a higher general hospital, a public elderly care facility, and a national children's hospital in Deogyang-gu. These will increase the utilization rate of long-term care services for the elderly and alleviate the inequality of Deogyang-gu citizens’medical use. Fifth, ICT-based on-site visit integrated services should be provided to enhance self-health management, to address regional gaps such as medical accessibility. Sixth, the establishment of Ilsan Techno Valley's biomedi cluster will be a stepping stone to the realization of smart health urbanization and alleviation of health inequality, which would eventually solve regional gap and extension of healthy life along with super-aging society. Seventh, Goyang City should also establish and operate the institutions like "Seoul Metropolitan Government Dolbom SOS Center" by district, and set them up gradually throughout the city. Eighth, it is necessary to actively implement education on digital capabilities for the elderly. Finally, it is believed that diverse research and policy-level efforts would be needed to alleviate health inequality in Goyang City.
Key Words: Goyang City, health inequality by income level, differences in national health screening results, health levels, healthy behaviors, differences in long-term care insurance service usage, big data
This study aims to comprehensively examine the factors on health inequality according to income level in Deogyang-gu, Ilsandong-gu, and Ildsanseo-gu, Goyang City. The research is based on the results of general national health screening Results(including basic living beneficiaries) from 2018 to 2019 using big data of the National Health Insurance Service. In addition, the aggregate data on the utilization rate of long-term care insurance services from 2018 to 2019 were investigated. The study eventually aims to provide implications about health care plans and policy, which is possible to resolve health inequality between regions of Goyang City.
The research subjects were 487,804 general national health screening examinees from 2018 to 2019 and 15,616 listed in 2018 to 2019 long-term care accreditation survey. Statistical analysis was conducted using SAS 9.4 version for data processing and analysis required. Multiple logistic regression analysis was carried out considering covariates to analyze the differences in health levels, healthy behaviors, and long-term care insurance service utilization rate by user characteristics(i.e. gender, age, residential area, occupation, recuperation grade, etc.) depending on the income level of the study subjects. All statistical levels of significance have been inspected in p <.05.
As a result, the 5th-income quantile (high-income group) of Goyang City showed a less smoking rate of 0.716, the obesity rate of 0.956, diabetes of 0.746, high blood pressure of 0.759, the chance of stroke of 0.803, but higher alcohol drinking rate of 1.303, and hard exercise of 1.069 times. The 1st-income quantile (low-income bracket) showed higher use of long-term care services of 1.408 times and entering the facility of 2.051 when compared to the 5th-income quantile.
According to the odds ratio(OR) comparison analysis results of general national health screening results and use of long-term care services between the 1st-quantile group and the 5th-quantile group by region and income-level, Deogyang-gu showed good levels in 2 sections (diabetes and abdominal obesity) and bad levels in 12 sections (smoking, hard exercise, tuberculosis, ADL 1-6, fall accidents, urinary disorders, entering long-term care facilities, etc.), when compared to Ilsandong-gu and Ildsanseo-gu. On the other hand, Ilsanseo-gu showed good levels in 13 sections and bad levels in 6 sections. Ilsandong-gu showed good levels in 10 sections and bad levels in 7 sections, indicating a clear health inequality.
To alleviate the existing health inequality in urban areas, based on the results, research implications were provided as follows. First, regional health care projects should focus on reducing the prevalence of major chronic diseases and improving healthy behaviors by region and income levels. Second, the information on long-term care dementia patients collected by the National Health Insurance Service should be shared with and utilized by dementia care centers, and other general medical checkups and medical use indicators should shared with and utilized by health centers. Third, additional manpower and budget of healthcare centers are required. The budget and manpower for the relevant year should be decided based on the results of the previous year's performance analysis in their establishing and implementing local health projects. Fourth, public efforts should be made to establish a higher general hospital, a public elderly care facility, and a national children's hospital in Deogyang-gu. These will increase the utilization rate of long-term care services for the elderly and alleviate the inequality of Deogyang-gu citizens’medical use. Fifth, ICT-based on-site visit integrated services should be provided to enhance self-health management, to address regional gaps such as medical accessibility. Sixth, the establishment of Ilsan Techno Valley's biomedi cluster will be a stepping stone to the realization of smart health urbanization and alleviation of health inequality, which would eventually solve regional gap and extension of healthy life along with super-aging society. Seventh, Goyang City should also establish and operate the institutions like "Seoul Metropolitan Government Dolbom SOS Center" by district, and set them up gradually throughout the city. Eighth, it is necessary to actively implement education on digital capabilities for the elderly. Finally, it is believed that diverse research and policy-level efforts would be needed to alleviate health inequality in Goyang City.
Key Words: Goyang City, health inequality by income level, differences in national health screening results, health levels, healthy behaviors, differences in long-term care insurance service usage, big data
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.