아이들에게 합창 활동은 노래하는 즐거움을 배우고 음악의 아름다움을 체험하게 한다. 또한 다양한 목소리가 서로 조화롭게 어울려 노래함으로 써 아이들은 배려와 협동심을 배우고 사회성을 함양시켜 올바른 유대관 계를 형성하게끔 돕는 곳이 곧 합창단이다. 합창단의 실력은 지휘자의 역량과 비례한다. 따라서 지휘자에게는 꾸 준한 연구, 노력과 열정 그리고 유익한 지도서가 필요하다. 하지만 현재 교육 현장에서는 지휘자를 위한 실질적인 자료가 턱없이 부족하다. 그리 하여 본 연구자는 실제 교육 현장에서 어린이 합창단을 지도한 경험과 논문, 전문 서적 등을 분석하여 실질적인 지도 방안을 체계적으로 연구 하고 본 논문을 작성하였다. 또한 이번 연구를 통해 어린이 합창단 지도 에 어려움을 겪는 지휘자와 비전공 지휘자들에게도 도움을 주고자 한다. 본 연구자가 연구한 효율적인 지도 방안을 요약하면 다음과 같다. 지 휘자는 더 깊이 있고 이상적인 연주를 위하여 그리고 발전하는 아이들을 위해 끊임없이 연구하는 자세로 임해야 한다. 또한 지휘자는 아이들 눈 높이의 생각과 언어로 소통하고 음악을 전달하는 법을 알아야 한다. 합 창에서는 몸이 악기이므로 노래를 하기 전에는 몸의 긴장을 풀어주는 워 밍업은 필수이다. 상체는 힘을 빼고 다리엔 힘을 실은 올바른 자세와 호 흡법을 익혀야 한다. 합창단의 풍부한 ...
아이들에게 합창 활동은 노래하는 즐거움을 배우고 음악의 아름다움을 체험하게 한다. 또한 다양한 목소리가 서로 조화롭게 어울려 노래함으로 써 아이들은 배려와 협동심을 배우고 사회성을 함양시켜 올바른 유대관 계를 형성하게끔 돕는 곳이 곧 합창단이다. 합창단의 실력은 지휘자의 역량과 비례한다. 따라서 지휘자에게는 꾸 준한 연구, 노력과 열정 그리고 유익한 지도서가 필요하다. 하지만 현재 교육 현장에서는 지휘자를 위한 실질적인 자료가 턱없이 부족하다. 그리 하여 본 연구자는 실제 교육 현장에서 어린이 합창단을 지도한 경험과 논문, 전문 서적 등을 분석하여 실질적인 지도 방안을 체계적으로 연구 하고 본 논문을 작성하였다. 또한 이번 연구를 통해 어린이 합창단 지도 에 어려움을 겪는 지휘자와 비전공 지휘자들에게도 도움을 주고자 한다. 본 연구자가 연구한 효율적인 지도 방안을 요약하면 다음과 같다. 지 휘자는 더 깊이 있고 이상적인 연주를 위하여 그리고 발전하는 아이들을 위해 끊임없이 연구하는 자세로 임해야 한다. 또한 지휘자는 아이들 눈 높이의 생각과 언어로 소통하고 음악을 전달하는 법을 알아야 한다. 합 창에서는 몸이 악기이므로 노래를 하기 전에는 몸의 긴장을 풀어주는 워 밍업은 필수이다. 상체는 힘을 빼고 다리엔 힘을 실은 올바른 자세와 호 흡법을 익혀야 한다. 합창단의 풍부한 사운드는 공명에서부터 시작됨으 로 공명발성과 두성발성을 익혀야 한다. 정확한 음정과 안정된 리듬은 연주의 생명력을 주기 때문에 음정, 리듬 연습은 필수이다. 합창단 운영 에 있어서 지휘자와 학부모의 상호작용은 합창단에 매우 긍정적인 영향을 끼칠 뿐만 아니라 합 창단의 발전도 좌우한다. 훌륭한 연주를 위해서 지휘자는 철저하고(Firm), 공평하고(Fair), 즐겁게(Fun) 리허설(연습) 계 획이 제대로 실천되어야 한다. 아이들은 합창 경험을 통해 음악적 지식뿐만이 아니라 자신감, 집중력, 인내심, 공동체 생활 의식, 존경과 리더쉽을 키우고 질서와 조화를 이뤄 나간다. 본 연구자는 아이들이 합창 경험으로 함께 노래할 때 더 아름다 운 사운드를 만들 수 있다는 것, 즉 함께 살아 가는 법을 배웠으면 한다. 마지막으로 본 논문이 많은 지휘자들에게 도움이 되어 아이들이 합창 의 아름다움을 경험하는데 기여하고자 한다.
아이들에게 합창 활동은 노래하는 즐거움을 배우고 음악의 아름다움을 체험하게 한다. 또한 다양한 목소리가 서로 조화롭게 어울려 노래함으로 써 아이들은 배려와 협동심을 배우고 사회성을 함양시켜 올바른 유대관 계를 형성하게끔 돕는 곳이 곧 합창단이다. 합창단의 실력은 지휘자의 역량과 비례한다. 따라서 지휘자에게는 꾸 준한 연구, 노력과 열정 그리고 유익한 지도서가 필요하다. 하지만 현재 교육 현장에서는 지휘자를 위한 실질적인 자료가 턱없이 부족하다. 그리 하여 본 연구자는 실제 교육 현장에서 어린이 합창단을 지도한 경험과 논문, 전문 서적 등을 분석하여 실질적인 지도 방안을 체계적으로 연구 하고 본 논문을 작성하였다. 또한 이번 연구를 통해 어린이 합창단 지도 에 어려움을 겪는 지휘자와 비전공 지휘자들에게도 도움을 주고자 한다. 본 연구자가 연구한 효율적인 지도 방안을 요약하면 다음과 같다. 지 휘자는 더 깊이 있고 이상적인 연주를 위하여 그리고 발전하는 아이들을 위해 끊임없이 연구하는 자세로 임해야 한다. 또한 지휘자는 아이들 눈 높이의 생각과 언어로 소통하고 음악을 전달하는 법을 알아야 한다. 합 창에서는 몸이 악기이므로 노래를 하기 전에는 몸의 긴장을 풀어주는 워 밍업은 필수이다. 상체는 힘을 빼고 다리엔 힘을 실은 올바른 자세와 호 흡법을 익혀야 한다. 합창단의 풍부한 사운드는 공명에서부터 시작됨으 로 공명발성과 두성발성을 익혀야 한다. 정확한 음정과 안정된 리듬은 연주의 생명력을 주기 때문에 음정, 리듬 연습은 필수이다. 합창단 운영 에 있어서 지휘자와 학부모의 상호작용은 합창단에 매우 긍정적인 영향을 끼칠 뿐만 아니라 합 창단의 발전도 좌우한다. 훌륭한 연주를 위해서 지휘자는 철저하고(Firm), 공평하고(Fair), 즐겁게(Fun) 리허설(연습) 계 획이 제대로 실천되어야 한다. 아이들은 합창 경험을 통해 음악적 지식뿐만이 아니라 자신감, 집중력, 인내심, 공동체 생활 의식, 존경과 리더쉽을 키우고 질서와 조화를 이뤄 나간다. 본 연구자는 아이들이 합창 경험으로 함께 노래할 때 더 아름다 운 사운드를 만들 수 있다는 것, 즉 함께 살아 가는 법을 배웠으면 한다. 마지막으로 본 논문이 많은 지휘자들에게 도움이 되어 아이들이 합창 의 아름다움을 경험하는데 기여하고자 한다.
Children can learn the joy of singing and experience the beauty of music through group singing. Joining a choir helps children develop consideration, cooperation, and sociality as well as establish the right kinds of relationships by singing in harmony with others. The quality of a choir is proporti...
Children can learn the joy of singing and experience the beauty of music through group singing. Joining a choir helps children develop consideration, cooperation, and sociality as well as establish the right kinds of relationships by singing in harmony with others. The quality of a choir is proportional to the competence of the conductor. Therefore, conductors need to constantly study, to demonstrate effort and passion, and to consult useful materials. In the current education field, however, practical data for conductors are extremely lacking. In this regard, the researcher systematically investigated practical teaching plans based on the analysis of her own experience of leading children's choirs and relevant research and specialized books. This study also aims to help conductors who have difficulties in leading children’s choirs and those who have not majored in conducting. The effective teaching method studied by the researcher can be summarized as follows: Conductors must continuously study for more in-depth and ideal performances and for the development of children. They also need to know how to communicate with children by seeing things through children’s eyes and to convey music. In singing, the body is the musical instrument. Therefore, it is essential to warm up before singing to relieve tension in the body. Conductors need to learn the correct posture of relaxing the upper body while stressing the legs and the right breathing technique. As the rich sound of a choir comes from resonance, they also need to learn resonance and head voice vocalization. Practicing intonation and rhythm is important since accurate pitch and stable rhythm give life to a performance. When leading a choir, the interaction between the conductor and parents not only has a very positive effect on the choir, but also influences its development. For better performance, conductors must make sure that rehearsal plans are implemented in a firm, fair, and fun way. Children gain musical knowledge, develop confidence, concentration, patience, a sense of community, respect, and leadership, and learn about order and harmony through group singing experiences. The researcher hopes that children learn from group singing that they can make more beautiful sounds; that is, how to live together harmoniously. Finally, this study is expected to be helpful for many conductors so that it can contribute to helping children experience the beauty of group singing.
Children can learn the joy of singing and experience the beauty of music through group singing. Joining a choir helps children develop consideration, cooperation, and sociality as well as establish the right kinds of relationships by singing in harmony with others. The quality of a choir is proportional to the competence of the conductor. Therefore, conductors need to constantly study, to demonstrate effort and passion, and to consult useful materials. In the current education field, however, practical data for conductors are extremely lacking. In this regard, the researcher systematically investigated practical teaching plans based on the analysis of her own experience of leading children's choirs and relevant research and specialized books. This study also aims to help conductors who have difficulties in leading children’s choirs and those who have not majored in conducting. The effective teaching method studied by the researcher can be summarized as follows: Conductors must continuously study for more in-depth and ideal performances and for the development of children. They also need to know how to communicate with children by seeing things through children’s eyes and to convey music. In singing, the body is the musical instrument. Therefore, it is essential to warm up before singing to relieve tension in the body. Conductors need to learn the correct posture of relaxing the upper body while stressing the legs and the right breathing technique. As the rich sound of a choir comes from resonance, they also need to learn resonance and head voice vocalization. Practicing intonation and rhythm is important since accurate pitch and stable rhythm give life to a performance. When leading a choir, the interaction between the conductor and parents not only has a very positive effect on the choir, but also influences its development. For better performance, conductors must make sure that rehearsal plans are implemented in a firm, fair, and fun way. Children gain musical knowledge, develop confidence, concentration, patience, a sense of community, respect, and leadership, and learn about order and harmony through group singing experiences. The researcher hopes that children learn from group singing that they can make more beautiful sounds; that is, how to live together harmoniously. Finally, this study is expected to be helpful for many conductors so that it can contribute to helping children experience the beauty of group singing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.