Ayres 감각통합 중재와 가정프로그램의 연계가 발달지연 아동의 감각처리와 상호작용에 미치는 영향 Effects of connections between Ayres sensory integration® intervention and home-based sensory integration on sensory processing and interactions of children with developmental delays원문보기
연구목적: 연구의 목적은 발달지연 아동에게 Ayres 감각통합 중재와 가정프로그램의 적용이 아동 의 감각처리와 사회적 상호작용 및 작업수행에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구방법: 만 3∼5세 발달지연 아동 4명에게 Ayres 감각통합 중재를 주 1회 50분씩, 10주간 시행 하였으며, 감각통합 가정프로그램은 주 3회로 회기당 최소 10분 이상씩 10주간 주보호자의 치료사 가 제공한 프로그램에 맞추어 중재를 제공하였다. 결과 측정은 ...
연구목적: 연구의 목적은 발달지연 아동에게 Ayres 감각통합 중재와 가정프로그램의 적용이 아동 의 감각처리와 사회적 상호작용 및 작업수행에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구방법: 만 3∼5세 발달지연 아동 4명에게 Ayres 감각통합 중재를 주 1회 50분씩, 10주간 시행 하였으며, 감각통합 가정프로그램은 주 3회로 회기당 최소 10분 이상씩 10주간 주보호자의 치료사 가 제공한 프로그램에 맞추어 중재를 제공하였다. 결과 측정은 감각프로파일(SP), 사회적 상호작 용(ESI), 캐나다작업수행(COPM)을 통하여 평가하였다. 연구결과: 감각프로파일 평가 결과 9개의 요소 중 낮은 등록과 부주의/산만에서 문제범주에서 의 심범주로의 변화를 보였으며 감정반응, 소근육/인지, 앉아있으려는 성향, 구강감각 민감성 항목에 서 의심범주에서 정상범주로 변화를 보였다. 사회적 상호작용에서는 4명의 아동 중 3명의 아동이 0.4∼0.6로짓의 의미 있는 변화가 나타났고, 캐나다작업수행측정에서는 수행도에서 4명의 아동 중 2명이 중재 전·후 각각 2.2점와 4.4점의 의미 있는 향상을 보였고, 만족도에서는 1명의 아동이 중 재 전 4.8점에서 중재 후 8.8점으로 2점 이상의 상승을 보여 의미가 있었다. 결론: 발달지연 아동에게 Ayres 감각통합 중재와 가정프로그램의 연계적 접근이 감각처리, 사회 적 상호작용, 작업수행 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
연구목적: 연구의 목적은 발달지연 아동에게 Ayres 감각통합 중재와 가정프로그램의 적용이 아동 의 감각처리와 사회적 상호작용 및 작업수행에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구방법: 만 3∼5세 발달지연 아동 4명에게 Ayres 감각통합 중재를 주 1회 50분씩, 10주간 시행 하였으며, 감각통합 가정프로그램은 주 3회로 회기당 최소 10분 이상씩 10주간 주보호자의 치료사 가 제공한 프로그램에 맞추어 중재를 제공하였다. 결과 측정은 감각프로파일(SP), 사회적 상호작 용(ESI), 캐나다작업수행(COPM)을 통하여 평가하였다. 연구결과: 감각프로파일 평가 결과 9개의 요소 중 낮은 등록과 부주의/산만에서 문제범주에서 의 심범주로의 변화를 보였으며 감정반응, 소근육/인지, 앉아있으려는 성향, 구강감각 민감성 항목에 서 의심범주에서 정상범주로 변화를 보였다. 사회적 상호작용에서는 4명의 아동 중 3명의 아동이 0.4∼0.6로짓의 의미 있는 변화가 나타났고, 캐나다작업수행측정에서는 수행도에서 4명의 아동 중 2명이 중재 전·후 각각 2.2점와 4.4점의 의미 있는 향상을 보였고, 만족도에서는 1명의 아동이 중 재 전 4.8점에서 중재 후 8.8점으로 2점 이상의 상승을 보여 의미가 있었다. 결론: 발달지연 아동에게 Ayres 감각통합 중재와 가정프로그램의 연계적 접근이 감각처리, 사회 적 상호작용, 작업수행 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Objective: The research is to study the effects of children's sensory processing, social interactions, as well as occupational performances with applications of Ayres sensory integration intervention and home-based sensory integration on children with developmental delays. Method: Ay...
Objective: The research is to study the effects of children's sensory processing, social interactions, as well as occupational performances with applications of Ayres sensory integration intervention and home-based sensory integration on children with developmental delays. Method: Ayres sensory integration intervention was administered for 50 minutes once a week for 10 weeks on 4 children aged 3-5 years with developmental delays. The home-based sensory integration program was intervened based on the program provided by the therapist of the primary caregiver for at least 10 minutes per session three times a week for 10 weeks. The results were measured through the sensory profile (SP), evaluation of social interaction (ESI), and Canadian occupational performance measure (COPM). Results: The sensory profile evaluation showed changes from definite differences towards probable differences in the poor registration and inattention/distractibility categories among 9 factors. Also, the emotional reaction, fine motor/perception, sedentary tendency, and oral sensory sensitivity categories revealed shifting tendencies from probable differences to normal differences. In social interactions evaluation, 3 out of 4 children showed a meaningful change of 0.4 to 0.6 logits. COPM in performance, 2 out of 4 children showed significant improvement of 2.2 and 4.4 points before and after the intervention, respectively. In terms of satisfaction, one child showed an increase of more than 2 points from 4.8 points to 8.8 points after intervention. Conclusion: Ayres sensory integration intervention and home-based sensory integration are proven to be affects for children with developmental delays on sensory processing, social interactions, and occupational performances.
Objective: The research is to study the effects of children's sensory processing, social interactions, as well as occupational performances with applications of Ayres sensory integration intervention and home-based sensory integration on children with developmental delays. Method: Ayres sensory integration intervention was administered for 50 minutes once a week for 10 weeks on 4 children aged 3-5 years with developmental delays. The home-based sensory integration program was intervened based on the program provided by the therapist of the primary caregiver for at least 10 minutes per session three times a week for 10 weeks. The results were measured through the sensory profile (SP), evaluation of social interaction (ESI), and Canadian occupational performance measure (COPM). Results: The sensory profile evaluation showed changes from definite differences towards probable differences in the poor registration and inattention/distractibility categories among 9 factors. Also, the emotional reaction, fine motor/perception, sedentary tendency, and oral sensory sensitivity categories revealed shifting tendencies from probable differences to normal differences. In social interactions evaluation, 3 out of 4 children showed a meaningful change of 0.4 to 0.6 logits. COPM in performance, 2 out of 4 children showed significant improvement of 2.2 and 4.4 points before and after the intervention, respectively. In terms of satisfaction, one child showed an increase of more than 2 points from 4.8 points to 8.8 points after intervention. Conclusion: Ayres sensory integration intervention and home-based sensory integration are proven to be affects for children with developmental delays on sensory processing, social interactions, and occupational performances.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.