본 연구의 목적은 청소년의 성격요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려가 매개효과를 보이는지 살펴보는 것으로, 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 청소년의 인구사회학적 특성에 따른 성격 5요인, 거부민감성 및 자기격려의 차이는 어떠한가? 둘째, 청소년의 성격 5요인, 거부민감성 및 자기격려 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 성격 5요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려는 매개효과를 보이는가?
본 연구를 위하여 전국에 거주하는 중학교 1학년에서 고등학교 3학년까지의 청소년 320명을 대상으로 자기보고식 설문조사와 인터넷을 이용한 비대면 온라인 설문조사를 실시하였다. 응답한 설문 중 불성실하게 응답한 6명의 설문을 제외하고 314명의 결과를 분석하였다. 사용한 척도는 다음과 같다. 성격요인을 측정하기 위해 유해영(2014)이 재구성한 아동용 성격 5요인 척도(Child Q-set)를 재수정하여 사용하였다. 거부민감성을 측정하기 위해 Downey와 ...
본 연구의 목적은 청소년의 성격요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려가 매개효과를 보이는지 살펴보는 것으로, 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 청소년의 인구사회학적 특성에 따른 성격 5요인, 거부민감성 및 자기격려의 차이는 어떠한가? 둘째, 청소년의 성격 5요인, 거부민감성 및 자기격려 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 성격 5요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려는 매개효과를 보이는가?
본 연구를 위하여 전국에 거주하는 중학교 1학년에서 고등학교 3학년까지의 청소년 320명을 대상으로 자기보고식 설문조사와 인터넷을 이용한 비대면 온라인 설문조사를 실시하였다. 응답한 설문 중 불성실하게 응답한 6명의 설문을 제외하고 314명의 결과를 분석하였다. 사용한 척도는 다음과 같다. 성격요인을 측정하기 위해 유해영(2014)이 재구성한 아동용 성격 5요인 척도(Child Q-set)를 재수정하여 사용하였다. 거부민감성을 측정하기 위해 Downey와 Feldman(1996)이 개발하고 이복동(2000)이 번안한 한국판 거부민감성 척도(RSQ)를 연구대상자인 중, 고등학생에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 자기격려를 측정하기 위해 노안영과 정민(2007)이 개발한 자기격려-낙담척도를 연구 목적에 맞게 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 수집된 자료에 대해 기술통계, 일원분산분석, 피어슨 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였으며 매개효과 유의성 검증을 위해 Sobel’s Test를 실시하였다. 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 성격 5요인과 자기격려의 경우 성별, 거주 지역에 따라 통계적인 유의한 차이를 보이지 않았으나 학년별로는 유의한 차이를 보였으며 거부민감성은 학년, 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았으나 거주 지역별로 유의한 차이를 나타내는 것으로 확인되었다. 둘째, 청소년의 성격요인과 거부민감성 및 자기격려 전체간의 상관관계를 확인한 결과 자기격려는 성격 5요인의 하위요인인 개방성, 성실성, 외향성, 우호성과 정적상관관계를 보였으며 신경증과는 부적상관관계를 보였고 자기격려와 거부민감성은 부적상관관계를 보였다. 셋째, 청소년의 성격 5요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려가 매개효과를 보이는지 살펴본 결과 자기격려는 성격 5요인의 하위요인들과 거부민감성의 관계에 있어 부분매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 대인관계에 어려움을 겪는 청소년들의 상담현장에서 효과적인 치료적 방안을 모색할 때 여러 가지 치료 방법 중 자기격려를 긍정적으로 사용할 수 있음을 시사한다. 본 연구는 청소년의 성격요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려의 매개효과를 확인하였다는데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 청소년의 성격요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려가 매개효과를 보이는지 살펴보는 것으로, 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 청소년의 인구사회학적 특성에 따른 성격 5요인, 거부민감성 및 자기격려의 차이는 어떠한가? 둘째, 청소년의 성격 5요인, 거부민감성 및 자기격려 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 성격 5요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려는 매개효과를 보이는가?
본 연구를 위하여 전국에 거주하는 중학교 1학년에서 고등학교 3학년까지의 청소년 320명을 대상으로 자기보고식 설문조사와 인터넷을 이용한 비대면 온라인 설문조사를 실시하였다. 응답한 설문 중 불성실하게 응답한 6명의 설문을 제외하고 314명의 결과를 분석하였다. 사용한 척도는 다음과 같다. 성격요인을 측정하기 위해 유해영(2014)이 재구성한 아동용 성격 5요인 척도(Child Q-set)를 재수정하여 사용하였다. 거부민감성을 측정하기 위해 Downey와 Feldman(1996)이 개발하고 이복동(2000)이 번안한 한국판 거부민감성 척도(RSQ)를 연구대상자인 중, 고등학생에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 자기격려를 측정하기 위해 노안영과 정민(2007)이 개발한 자기격려-낙담척도를 연구 목적에 맞게 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 수집된 자료에 대해 기술통계, 일원분산분석, 피어슨 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였으며 매개효과 유의성 검증을 위해 Sobel’s Test를 실시하였다. 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 성격 5요인과 자기격려의 경우 성별, 거주 지역에 따라 통계적인 유의한 차이를 보이지 않았으나 학년별로는 유의한 차이를 보였으며 거부민감성은 학년, 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았으나 거주 지역별로 유의한 차이를 나타내는 것으로 확인되었다. 둘째, 청소년의 성격요인과 거부민감성 및 자기격려 전체간의 상관관계를 확인한 결과 자기격려는 성격 5요인의 하위요인인 개방성, 성실성, 외향성, 우호성과 정적상관관계를 보였으며 신경증과는 부적상관관계를 보였고 자기격려와 거부민감성은 부적상관관계를 보였다. 셋째, 청소년의 성격 5요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려가 매개효과를 보이는지 살펴본 결과 자기격려는 성격 5요인의 하위요인들과 거부민감성의 관계에 있어 부분매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 대인관계에 어려움을 겪는 청소년들의 상담현장에서 효과적인 치료적 방안을 모색할 때 여러 가지 치료 방법 중 자기격려를 긍정적으로 사용할 수 있음을 시사한다. 본 연구는 청소년의 성격요인과 거부민감성의 관계에서 자기격려의 매개효과를 확인하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine whether self-encouragement plays a mediating role in a relationship between adolescents' personality and their rejection sensitivity. The research questions were set as follow. First, what are the differences in the five factors of personality, rejection ...
The purpose of this study was to examine whether self-encouragement plays a mediating role in a relationship between adolescents' personality and their rejection sensitivity. The research questions were set as follow. First, what are the differences in the five factors of personality, rejection sensitivity, and self-encouragement according to demographic and sociological characteristics of adolescents? Second, what are the correlations among the five factors of adolescents' personality, rejection sensitivity, and self- encouragement? Third, does self-encouragement have mediating effect in the relationship between each personality factor and rejection sensitivity? For this investigation, 320 adolescents were drawn from the first grade of middle school to the third grade of high school in Korea. 314 responses were chosen as valid answers. To measure personality factors, the Child Q-set reconstructed by Hae-Young Ha(2014) was revised. To measure rejection sensitivity, the Korean version of the Rejection Sensitivity Scale(RSQ) developed by Downey and Feldman(1996) was adapted and validated by Bok-dong Lee(2000) was modified and supplemented to serve middle and high school students. To measure self-encouragement, the Self-Encouragement-Disappointment Scale developed by Roh An-young and Jeong Min(2007) was modified. The collected data were analyzed using the IBM SPSS 25.0 program. Descriptive statistics, one-way ANOVA, Pearson correlation analysis, and regression analysis were performed, and Sobel’s Test was run to verify the significance of mediating effect. The results were as follows. First, in the case of five factors of personality and self-encouragement, there were no statistically significant differences according to gender and residential area, but a significant difference by grade. Rejection sensitivity did not show statistically significant difference by grade and gender, but showed difference by residential area. Second, in consequence of confirming the correlations between the personality factors of adolescents, rejection sensitivity, and self-encouragement, self-encouragement was positive related to personality fators: openness, conscientiousness, extroversion, and agreeableness. but negatively related to neurosis. There also was a negative correlation between self-encouragement and rejection sensitivity. Third, Sobel’s test showed that self-encouragement had partial mediating effects in the relationships between the each five different personality factors and rejection sensitivity. These results suggest that self-encouragement be promoted for the effective counseling for the adolescents with difficulties in interpersonal relationships.
The purpose of this study was to examine whether self-encouragement plays a mediating role in a relationship between adolescents' personality and their rejection sensitivity. The research questions were set as follow. First, what are the differences in the five factors of personality, rejection sensitivity, and self-encouragement according to demographic and sociological characteristics of adolescents? Second, what are the correlations among the five factors of adolescents' personality, rejection sensitivity, and self- encouragement? Third, does self-encouragement have mediating effect in the relationship between each personality factor and rejection sensitivity? For this investigation, 320 adolescents were drawn from the first grade of middle school to the third grade of high school in Korea. 314 responses were chosen as valid answers. To measure personality factors, the Child Q-set reconstructed by Hae-Young Ha(2014) was revised. To measure rejection sensitivity, the Korean version of the Rejection Sensitivity Scale(RSQ) developed by Downey and Feldman(1996) was adapted and validated by Bok-dong Lee(2000) was modified and supplemented to serve middle and high school students. To measure self-encouragement, the Self-Encouragement-Disappointment Scale developed by Roh An-young and Jeong Min(2007) was modified. The collected data were analyzed using the IBM SPSS 25.0 program. Descriptive statistics, one-way ANOVA, Pearson correlation analysis, and regression analysis were performed, and Sobel’s Test was run to verify the significance of mediating effect. The results were as follows. First, in the case of five factors of personality and self-encouragement, there were no statistically significant differences according to gender and residential area, but a significant difference by grade. Rejection sensitivity did not show statistically significant difference by grade and gender, but showed difference by residential area. Second, in consequence of confirming the correlations between the personality factors of adolescents, rejection sensitivity, and self-encouragement, self-encouragement was positive related to personality fators: openness, conscientiousness, extroversion, and agreeableness. but negatively related to neurosis. There also was a negative correlation between self-encouragement and rejection sensitivity. Third, Sobel’s test showed that self-encouragement had partial mediating effects in the relationships between the each five different personality factors and rejection sensitivity. These results suggest that self-encouragement be promoted for the effective counseling for the adolescents with difficulties in interpersonal relationships.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.