본 연구는 공인중개사 자격시험을 준비하는 이러닝 성인학습자를 대상으로 학습자의 개인적, 기술적 특성이 학습몰입도와 만족도에 미치는 영향을 알아보고, 사이버커뮤니티 참여도의 매개효과를 알아보고자 하였다. 변인들 간의 관계를 분석함으로써 온라인학습으로 변화되는 교육환경에서 이러닝 학습자의 학습효과를 향상시킬 수 있도록 하는데 기여하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 이러닝 성인학습자의 개인적, 기술적 특성이 학습몰입도와 만족도에 미치는 영향은 어떠한지, 이러닝 성인학습자의 개인적, 기술적 특성과 학습몰입도, 학습만족도의 관계에서 학습자의 사이버커뮤니티 참여도가 보여주는 매개효과는 어떠한지 알아보고자 하였다. 이를 확인하기 위해 이러닝을 수강하는 성인학습자 300명을 대상으로 설문지 조사를 실시했다. 이 중 응답에 부적절한 부분이 있거나 무성의한 응답을 한 54부를 제거하여 246부를 최종분석에 이용하였다. 연구의 통계처리는 ...
본 연구는 공인중개사 자격시험을 준비하는 이러닝 성인학습자를 대상으로 학습자의 개인적, 기술적 특성이 학습몰입도와 만족도에 미치는 영향을 알아보고, 사이버커뮤니티 참여도의 매개효과를 알아보고자 하였다. 변인들 간의 관계를 분석함으로써 온라인학습으로 변화되는 교육환경에서 이러닝 학습자의 학습효과를 향상시킬 수 있도록 하는데 기여하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 이러닝 성인학습자의 개인적, 기술적 특성이 학습몰입도와 만족도에 미치는 영향은 어떠한지, 이러닝 성인학습자의 개인적, 기술적 특성과 학습몰입도, 학습만족도의 관계에서 학습자의 사이버커뮤니티 참여도가 보여주는 매개효과는 어떠한지 알아보고자 하였다. 이를 확인하기 위해 이러닝을 수강하는 성인학습자 300명을 대상으로 설문지 조사를 실시했다. 이 중 응답에 부적절한 부분이 있거나 무성의한 응답을 한 54부를 제거하여 246부를 최종분석에 이용하였다. 연구의 통계처리는 SPSS Statistics 24를 사용하여 분석하였으며, 주요 연구 결과는 다음과 같다. 기술적 특성은 학습몰입도에 유의미한 영향을 주지 않았지만, 개인적 특성 중 상호작용과 학습동기는 학습몰입도에 긍정적인 영향을 주었다. 반면, 학습만족도에는 기술적 특성 중 유용성과 편리성이 긍정적인 영향을 주었으며, 개인적 특성에서는 자기효능감, 자기주도학습능력, 학습동기가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사이버커뮤니티 참여도는 기술적 특성, 개인적 특성과 학습몰입도, 학습만족도의 영향관계에서 매개효과를 나타냈다. 이러한 결과를 살펴볼 때, 이러닝 학습자들간의 상호작용은 학습몰입도와 학습만족도 향상에 큰 영향을 주며 학습자의 학업성취도 및 학습만족도에 긍정적인 영향을 주기 때문에 중요성을 인식할 필요가 있다. 유용하고 편리한 서비스 제공과 더불어 사이버커뮤니티 활성화를 위한 방안을 마련해야 하며 커뮤니티 참여도를 높일 수 있도록 유도하는 지원이 필요하다.
본 연구는 공인중개사 자격시험을 준비하는 이러닝 성인학습자를 대상으로 학습자의 개인적, 기술적 특성이 학습몰입도와 만족도에 미치는 영향을 알아보고, 사이버커뮤니티 참여도의 매개효과를 알아보고자 하였다. 변인들 간의 관계를 분석함으로써 온라인학습으로 변화되는 교육환경에서 이러닝 학습자의 학습효과를 향상시킬 수 있도록 하는데 기여하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 이러닝 성인학습자의 개인적, 기술적 특성이 학습몰입도와 만족도에 미치는 영향은 어떠한지, 이러닝 성인학습자의 개인적, 기술적 특성과 학습몰입도, 학습만족도의 관계에서 학습자의 사이버커뮤니티 참여도가 보여주는 매개효과는 어떠한지 알아보고자 하였다. 이를 확인하기 위해 이러닝을 수강하는 성인학습자 300명을 대상으로 설문지 조사를 실시했다. 이 중 응답에 부적절한 부분이 있거나 무성의한 응답을 한 54부를 제거하여 246부를 최종분석에 이용하였다. 연구의 통계처리는 SPSS Statistics 24를 사용하여 분석하였으며, 주요 연구 결과는 다음과 같다. 기술적 특성은 학습몰입도에 유의미한 영향을 주지 않았지만, 개인적 특성 중 상호작용과 학습동기는 학습몰입도에 긍정적인 영향을 주었다. 반면, 학습만족도에는 기술적 특성 중 유용성과 편리성이 긍정적인 영향을 주었으며, 개인적 특성에서는 자기효능감, 자기주도학습능력, 학습동기가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사이버커뮤니티 참여도는 기술적 특성, 개인적 특성과 학습몰입도, 학습만족도의 영향관계에서 매개효과를 나타냈다. 이러한 결과를 살펴볼 때, 이러닝 학습자들간의 상호작용은 학습몰입도와 학습만족도 향상에 큰 영향을 주며 학습자의 학업성취도 및 학습만족도에 긍정적인 영향을 주기 때문에 중요성을 인식할 필요가 있다. 유용하고 편리한 서비스 제공과 더불어 사이버커뮤니티 활성화를 위한 방안을 마련해야 하며 커뮤니티 참여도를 높일 수 있도록 유도하는 지원이 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the effect of learner's personal and technical characteristics on learning immersion and satisfaction, and to investigate the mediating effect of cyber community participation for e-learning adult learners who are preparing for the Certified Realtor Quali...
The purpose of this study was to investigate the effect of learner's personal and technical characteristics on learning immersion and satisfaction, and to investigate the mediating effect of cyber community participation for e-learning adult learners who are preparing for the Certified Realtor Qualification Test. By analyzing the relationship between variables, it was intended to contribute to improving the learning effect of e-learning learners in the educational environment changing to online learning. In order to achieve this research purpose, what is the effect of the personal and technical characteristics of e-learning adult learners on learning immersion and satisfaction, and the learner's cyber community participation in the relationship between the personal and technical characteristics of e-learning adult learners, learning immersion, and learning satisfaction? The purpose of this study was to find out what the mediating effect of To confirm this, a questionnaire survey was conducted on 300 adult learners taking e-learning. Among them, 54 copies with inappropriate responses or negligent responses were removed, and 246 copies were used for the final analysis. The statistical processing of the study was analyzed using SPSS Statistics 24, and the main research results are as follows. Technical characteristics did not have a significant effect on learning immersion, but among personal characteristics, interaction and learning motivation had a positive effect on learning immersion. On the other hand, usefulness and convenience among technical characteristics had a positive effect on learning satisfaction, and it was found that self-efficacy, self-directed learning ability, and learning motivation had a positive effect on personal characteristics. Cyber community participation showed a mediating effect in the relationship between technical characteristics, personal characteristics, learning immersion, and learning satisfaction. Looking at these results, it is necessary to recognize the importance of interaction between e-learning learners because it has a great effect on improving learning immersion and learning satisfaction, and has a positive effect on learners' academic achievement and learning satisfaction. In addition to providing useful and convenient services, measures to revitalize the cyber community should be prepared, and support to increase community participation is needed.
The purpose of this study was to investigate the effect of learner's personal and technical characteristics on learning immersion and satisfaction, and to investigate the mediating effect of cyber community participation for e-learning adult learners who are preparing for the Certified Realtor Qualification Test. By analyzing the relationship between variables, it was intended to contribute to improving the learning effect of e-learning learners in the educational environment changing to online learning. In order to achieve this research purpose, what is the effect of the personal and technical characteristics of e-learning adult learners on learning immersion and satisfaction, and the learner's cyber community participation in the relationship between the personal and technical characteristics of e-learning adult learners, learning immersion, and learning satisfaction? The purpose of this study was to find out what the mediating effect of To confirm this, a questionnaire survey was conducted on 300 adult learners taking e-learning. Among them, 54 copies with inappropriate responses or negligent responses were removed, and 246 copies were used for the final analysis. The statistical processing of the study was analyzed using SPSS Statistics 24, and the main research results are as follows. Technical characteristics did not have a significant effect on learning immersion, but among personal characteristics, interaction and learning motivation had a positive effect on learning immersion. On the other hand, usefulness and convenience among technical characteristics had a positive effect on learning satisfaction, and it was found that self-efficacy, self-directed learning ability, and learning motivation had a positive effect on personal characteristics. Cyber community participation showed a mediating effect in the relationship between technical characteristics, personal characteristics, learning immersion, and learning satisfaction. Looking at these results, it is necessary to recognize the importance of interaction between e-learning learners because it has a great effect on improving learning immersion and learning satisfaction, and has a positive effect on learners' academic achievement and learning satisfaction. In addition to providing useful and convenient services, measures to revitalize the cyber community should be prepared, and support to increase community participation is needed.
주제어
#이러닝 기술적특성 개인적특성 사이버커뮤니티 참여도 학습몰입도 학습만족도 e-learning technical characteristics personal characteristics cyber community participation learning immersion learning satisfaction
학위논문 정보
저자
윤용국
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
평생교육경영전공
지도교수
한기호
발행연도
2021
총페이지
vi, 90 p.
키워드
이러닝 기술적특성 개인적특성 사이버커뮤니티 참여도 학습몰입도 학습만족도 e-learning technical characteristics personal characteristics cyber community participation learning immersion learning satisfaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.