본 연구는 중학생을 대상으로 한 감사 프로그램이 감사와 공감과 분노조절에 미치는 효과를 살펴보고자 수행되었다. 인간을 이루는 다양한 영역에서 많은 변화를 경험하는 청소년들에게 감사 성향과 공감 능력, 분노조절 능력을 높이는데, 감사 교육을 활용하고자 한다. 이 연구는 감사교육이 감사 성향과 공감, 분노 조절에 도움이 된다는 선행연구를 참고하여, 감사 프로그램을 재구성하여 투입함으로써 이 요소들이 긍정적으로 향상되는 효과가 있는지 검증하였다. 연구 대상자는 D지역 소재 D중학교 2학년 남학생을 대상, 무선배치의 원칙으로 실험집단(20명)과 통제집단(20명)을 구성한 다음, 사전검사, 사후검사를 실시함으로써 통제집단 전후검사설계를 따랐으며, 독립변인은 감사 프로그램이고, 종속변인은 감사, 공감, 분노조절로 설정하였다. 실험 집단은 매주 1회, 45분씩 총 10회에 걸쳐 약 2달 반 동안 프로그램을 실시하고, 통제집단은 아무 처치도 하지 않았다. 감사 프로그램을 적용하기 이전에 두 집단의 동질성을 검증하기 위해 ...
본 연구는 중학생을 대상으로 한 감사 프로그램이 감사와 공감과 분노조절에 미치는 효과를 살펴보고자 수행되었다. 인간을 이루는 다양한 영역에서 많은 변화를 경험하는 청소년들에게 감사 성향과 공감 능력, 분노조절 능력을 높이는데, 감사 교육을 활용하고자 한다. 이 연구는 감사교육이 감사 성향과 공감, 분노 조절에 도움이 된다는 선행연구를 참고하여, 감사 프로그램을 재구성하여 투입함으로써 이 요소들이 긍정적으로 향상되는 효과가 있는지 검증하였다. 연구 대상자는 D지역 소재 D중학교 2학년 남학생을 대상, 무선배치의 원칙으로 실험집단(20명)과 통제집단(20명)을 구성한 다음, 사전검사, 사후검사를 실시함으로써 통제집단 전후검사설계를 따랐으며, 독립변인은 감사 프로그램이고, 종속변인은 감사, 공감, 분노조절로 설정하였다. 실험 집단은 매주 1회, 45분씩 총 10회에 걸쳐 약 2달 반 동안 프로그램을 실시하고, 통제집단은 아무 처치도 하지 않았다. 감사 프로그램을 적용하기 이전에 두 집단의 동질성을 검증하기 위해 독립표본 t검정을 활용하였으며, 감사 프로그램의 효과를 검증하기 위해 이요인 반복측정 분산분석을 활용하였다. 분석 프로그램은 SPSS 18.0을 활용하였다. 논의 및 결론으로, 의도적인 감사 교육을 통해 중학생들의 감사 성향을 높임으로써 긍정적인 영향력을 미칠 수 있음을 알 수 있었다. 특히 내면적 변화와 성장변화가 다양하게 섞여 있는 중학생들을 대상으로 감사 프로그램이 미치는 영향의 정도에 한계가 있을 수 있음에도 불구하고, 뚜렷한 감사 성향의 증가와 분노조절에 긍정적인 영향을 볼 수 있었으며, 공감 능력의 부분적인 향상을 살펴볼 수 있었다. 청소년들이 행복한 삶을 살 수 있도록 다양한 긍정심리의 발달을 촉진하는 감사 성향을 기를 수 있으며, 인간 관계의 영역을 보다 더 확장하는 사춘기 시기에 타인과의 관계에 큰 영향을 미칠 수 있는 공감과 분노조절 능력을 기르는 데 도움을 줄 수 있다는 것의 확인은 본 프로그램의 긍정적인 결과물로 볼 수 있겠다.
본 연구는 중학생을 대상으로 한 감사 프로그램이 감사와 공감과 분노조절에 미치는 효과를 살펴보고자 수행되었다. 인간을 이루는 다양한 영역에서 많은 변화를 경험하는 청소년들에게 감사 성향과 공감 능력, 분노조절 능력을 높이는데, 감사 교육을 활용하고자 한다. 이 연구는 감사교육이 감사 성향과 공감, 분노 조절에 도움이 된다는 선행연구를 참고하여, 감사 프로그램을 재구성하여 투입함으로써 이 요소들이 긍정적으로 향상되는 효과가 있는지 검증하였다. 연구 대상자는 D지역 소재 D중학교 2학년 남학생을 대상, 무선배치의 원칙으로 실험집단(20명)과 통제집단(20명)을 구성한 다음, 사전검사, 사후검사를 실시함으로써 통제집단 전후검사설계를 따랐으며, 독립변인은 감사 프로그램이고, 종속변인은 감사, 공감, 분노조절로 설정하였다. 실험 집단은 매주 1회, 45분씩 총 10회에 걸쳐 약 2달 반 동안 프로그램을 실시하고, 통제집단은 아무 처치도 하지 않았다. 감사 프로그램을 적용하기 이전에 두 집단의 동질성을 검증하기 위해 독립표본 t검정을 활용하였으며, 감사 프로그램의 효과를 검증하기 위해 이요인 반복측정 분산분석을 활용하였다. 분석 프로그램은 SPSS 18.0을 활용하였다. 논의 및 결론으로, 의도적인 감사 교육을 통해 중학생들의 감사 성향을 높임으로써 긍정적인 영향력을 미칠 수 있음을 알 수 있었다. 특히 내면적 변화와 성장변화가 다양하게 섞여 있는 중학생들을 대상으로 감사 프로그램이 미치는 영향의 정도에 한계가 있을 수 있음에도 불구하고, 뚜렷한 감사 성향의 증가와 분노조절에 긍정적인 영향을 볼 수 있었으며, 공감 능력의 부분적인 향상을 살펴볼 수 있었다. 청소년들이 행복한 삶을 살 수 있도록 다양한 긍정심리의 발달을 촉진하는 감사 성향을 기를 수 있으며, 인간 관계의 영역을 보다 더 확장하는 사춘기 시기에 타인과의 관계에 큰 영향을 미칠 수 있는 공감과 분노조절 능력을 기르는 데 도움을 줄 수 있다는 것의 확인은 본 프로그램의 긍정적인 결과물로 볼 수 있겠다.
This study was conducted to examine the effects of an appreciation program for middle school students on gratitude, empathy, and anger control. We intend to use gratitude education to increase gratitude disposition, empathy, and anger control ability for young people who experience many changes in v...
This study was conducted to examine the effects of an appreciation program for middle school students on gratitude, empathy, and anger control. We intend to use gratitude education to increase gratitude disposition, empathy, and anger control ability for young people who experience many changes in various areas that make up human beings. In this study, referring to previous studies that audit education is helpful for audit disposition, empathy, and anger control, it was verified whether these factors were positively improved by reorganizing and inputting the audit program. The subjects of this study were male students in second grade of middle school D located in area D. The experimental group (20 people) and the control group (20 people) were formed based on the principle of random arrangement, and then pre-test and post-test were conducted to design before and after the control group test. The independent variable was the audit program, and the dependent variables were gratitude, empathy, and anger control. The experimental group performed the program once a week, for a total of 10 times for 45 minutes, for about two and a half months, and the control group did not receive any treatment. Before applying the audit program, an independent sample t-test was used to verify the homogeneity of the two groups, and a two-factor repeated measures ANOVA was used to verify the effectiveness of the audit program. The analysis program used SPSS 18.0. As a result of the discussion and conclusion, it was found that intentional audit education can have a positive effect by increasing the appreciation disposition of middle school students. In particular, although there may be a limit to the extent of the impact of the audit program on middle school students who have a variety of internal changes and growth changes, it was possible to see a clear increase in gratitude and a positive effect on anger control and empathy. was able to see a partial improvement in Empathy and anger control that can have a significant impact on relationships with others during puberty can be fostered, and can have a significant impact on relationships with others, can be cultivated to promote the development of various positive psychology so that adolescents can live a happy life It can be seen as a positive result of this program to confirm that it can help develop abilities.
This study was conducted to examine the effects of an appreciation program for middle school students on gratitude, empathy, and anger control. We intend to use gratitude education to increase gratitude disposition, empathy, and anger control ability for young people who experience many changes in various areas that make up human beings. In this study, referring to previous studies that audit education is helpful for audit disposition, empathy, and anger control, it was verified whether these factors were positively improved by reorganizing and inputting the audit program. The subjects of this study were male students in second grade of middle school D located in area D. The experimental group (20 people) and the control group (20 people) were formed based on the principle of random arrangement, and then pre-test and post-test were conducted to design before and after the control group test. The independent variable was the audit program, and the dependent variables were gratitude, empathy, and anger control. The experimental group performed the program once a week, for a total of 10 times for 45 minutes, for about two and a half months, and the control group did not receive any treatment. Before applying the audit program, an independent sample t-test was used to verify the homogeneity of the two groups, and a two-factor repeated measures ANOVA was used to verify the effectiveness of the audit program. The analysis program used SPSS 18.0. As a result of the discussion and conclusion, it was found that intentional audit education can have a positive effect by increasing the appreciation disposition of middle school students. In particular, although there may be a limit to the extent of the impact of the audit program on middle school students who have a variety of internal changes and growth changes, it was possible to see a clear increase in gratitude and a positive effect on anger control and empathy. was able to see a partial improvement in Empathy and anger control that can have a significant impact on relationships with others during puberty can be fostered, and can have a significant impact on relationships with others, can be cultivated to promote the development of various positive psychology so that adolescents can live a happy life It can be seen as a positive result of this program to confirm that it can help develop abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.