현재 우리나라 수학교과는 대학입시에 많은 비중을 차지하고 있어 학부모의 교육에 대한 높은 학구열로 인해 사교육이 증가하고 있다. 오래전부터 시행되었던 교사의 주입식 교육 및 암기식의 수업으로 학생들은 단순한 사실도 사고하기 싫어하는 수학교육의 문제점이 있다. 이를 개선하기 위해 결과보다는 과정을 중시하고 학생 스스로 관찰, 토론, 실험 등을 통해 개념을 최종적인 형태로 조직하는 발견학습을 학교교육에 도입해야한다. 본 논문은 Bruner...
현재 우리나라 수학교과는 대학입시에 많은 비중을 차지하고 있어 학부모의 교육에 대한 높은 학구열로 인해 사교육이 증가하고 있다. 오래전부터 시행되었던 교사의 주입식 교육 및 암기식의 수업으로 학생들은 단순한 사실도 사고하기 싫어하는 수학교육의 문제점이 있다. 이를 개선하기 위해 결과보다는 과정을 중시하고 학생 스스로 관찰, 토론, 실험 등을 통해 개념을 최종적인 형태로 조직하는 발견학습을 학교교육에 도입해야한다. 본 논문은 Bruner의 발견학습 이론을 교육학적인 측면에서 분석하고 우리나라 수학과 교육과정의 교수학습방법에서 발견학습을 정리하는데 목적을 둔다. 이를 위해 제 1차 교육과정부터 2015개정까지의 교육과정 속 발견학습과 3차, 7차, 2007개정, 2015개정 때 사용했던 중학교 1학년 교과서 중 각 1-2개를 선택하여 함수단원의 개괄적인 내용과 구체적인 내용을 비교·분석했다. 연구결과 3차 교육과정부터 Bruner의 발견학습 이론을 적용하여 현재까지 이어지고 있다. 다만 3차 교육과정 때에는 전 단계에서 학습한 내용을 적용하여 발견학습이 이뤄지도록 했다면, 7차 교육과정 부터는 직관과 단순한 추측으로 학습할 내용에 대해 발견학습이 이뤄지도록 했다.
현재 우리나라 수학교과는 대학입시에 많은 비중을 차지하고 있어 학부모의 교육에 대한 높은 학구열로 인해 사교육이 증가하고 있다. 오래전부터 시행되었던 교사의 주입식 교육 및 암기식의 수업으로 학생들은 단순한 사실도 사고하기 싫어하는 수학교육의 문제점이 있다. 이를 개선하기 위해 결과보다는 과정을 중시하고 학생 스스로 관찰, 토론, 실험 등을 통해 개념을 최종적인 형태로 조직하는 발견학습을 학교교육에 도입해야한다. 본 논문은 Bruner의 발견학습 이론을 교육학적인 측면에서 분석하고 우리나라 수학과 교육과정의 교수학습방법에서 발견학습을 정리하는데 목적을 둔다. 이를 위해 제 1차 교육과정부터 2015개정까지의 교육과정 속 발견학습과 3차, 7차, 2007개정, 2015개정 때 사용했던 중학교 1학년 교과서 중 각 1-2개를 선택하여 함수단원의 개괄적인 내용과 구체적인 내용을 비교·분석했다. 연구결과 3차 교육과정부터 Bruner의 발견학습 이론을 적용하여 현재까지 이어지고 있다. 다만 3차 교육과정 때에는 전 단계에서 학습한 내용을 적용하여 발견학습이 이뤄지도록 했다면, 7차 교육과정 부터는 직관과 단순한 추측으로 학습할 내용에 대해 발견학습이 이뤄지도록 했다.
Currently, the Department of Mathematics in Korea accounts for a large portion of the university entrance exam, and private education is increasing due to parents' high academic enthusiasm for education. There is a problem in mathematics education that students do not want to think about even simple...
Currently, the Department of Mathematics in Korea accounts for a large portion of the university entrance exam, and private education is increasing due to parents' high academic enthusiasm for education. There is a problem in mathematics education that students do not want to think about even simple facts as the teacher's infusion-type education and memorization-type classes have been implemented for a long time. In order to improve this, it is necessary to introduce discovery learning into school education that places importance on the process rather than the result and organizes the concepts into the final form through observation, discussion, and experimentation by students themselves. This thesis analyzes Bruner's theory of discovery learning from the pedagogical aspect and aims to organize discovery learning in the teaching and learning methods of Korean mathematics and curriculum. To this end, one or two of each of the first-year middle school textbooks used in the 3rd, 7th, 2007, and 2015 revisions and discovery learning in the curriculum from the 1st curriculum to the 2015 revision were selected to provide an overview of the function unit The contents and specific contents were compared and analyzed. As a result of the study, Bruner's discovery learning theory has been applied from the tertiary curriculum to the present. However, while in the 3rd curriculum, discovery learning was made by applying the contents learned in the previous stage, in the 7th curriculum, discovery learning was made about the content to be learned through intuition and simple guessing.
Currently, the Department of Mathematics in Korea accounts for a large portion of the university entrance exam, and private education is increasing due to parents' high academic enthusiasm for education. There is a problem in mathematics education that students do not want to think about even simple facts as the teacher's infusion-type education and memorization-type classes have been implemented for a long time. In order to improve this, it is necessary to introduce discovery learning into school education that places importance on the process rather than the result and organizes the concepts into the final form through observation, discussion, and experimentation by students themselves. This thesis analyzes Bruner's theory of discovery learning from the pedagogical aspect and aims to organize discovery learning in the teaching and learning methods of Korean mathematics and curriculum. To this end, one or two of each of the first-year middle school textbooks used in the 3rd, 7th, 2007, and 2015 revisions and discovery learning in the curriculum from the 1st curriculum to the 2015 revision were selected to provide an overview of the function unit The contents and specific contents were compared and analyzed. As a result of the study, Bruner's discovery learning theory has been applied from the tertiary curriculum to the present. However, while in the 3rd curriculum, discovery learning was made by applying the contents learned in the previous stage, in the 7th curriculum, discovery learning was made about the content to be learned through intuition and simple guessing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.