비극은 예술적·미학적 가치가 풍부한 연극 장르로 숭고하고 또 파멸적인 힘으로 사람들의 마음을 위협하기도 한다. 중국의 현대 작가 루쉰(魯迅)은 비극이야말로 인생의 가장 가치 있는 것을 보여주는 것이라고 말했다. 비극 미학에 대한 고증은 관객이 사회나 인간성으로부터 받은 아픔이나 무력함 등 감정의 공감으로 이야기할 수 있다.
문화대혁명은 중국인의 마음속에 항상 비극적이고 어두운 기억으로 자리했으며 비극 영화의 예술적 소재가 되기도 하였다. 문화대혁명 이후 중국의 제3~5세대 영화감독들은 역사를 영상으로 재구현하여, 혹독한 ...
비극은 예술적·미학적 가치가 풍부한 연극 장르로 숭고하고 또 파멸적인 힘으로 사람들의 마음을 위협하기도 한다. 중국의 현대 작가 루쉰(魯迅)은 비극이야말로 인생의 가장 가치 있는 것을 보여주는 것이라고 말했다. 비극 미학에 대한 고증은 관객이 사회나 인간성으로부터 받은 아픔이나 무력함 등 감정의 공감으로 이야기할 수 있다.
문화대혁명은 중국인의 마음속에 항상 비극적이고 어두운 기억으로 자리했으며 비극 영화의 예술적 소재가 되기도 하였다. 문화대혁명 이후 중국의 제3~5세대 영화감독들은 역사를 영상으로 재구현하여, 혹독한 시대가 사람과 사회에 끼친 비극적인 영향을 보여주고자 하였다.
중국 제5세대 감독의 선두주자인 장이머우 감독은 중국과 세계에서 모두 유례없는 영향력을 행사하고 있으며 문화대혁명을 소재로 한 영화에 남다른 애정을 가지고 있다. 그는 나는 이 소재에 미련을 가진다. 왜냐하면 문화대혁명이 발생한 시기는 내가 16살이었던 때부터 26살이 될 때까지였고 이것은 매우 중요한 성장 시대이다. 이것은 나에게 매우 특별한 의의가 있고 나에게 많은 기억과 낙인을 남겨주었다고 말했다.
본 논문은 문화대혁명을 소재로 한 영화 <5일의 마중(归来)>을 중심으로 서사 주제, 서사 공간, 플롯 설정, 인물 조형, 영상 언어 등 측면에서 분석하며, 장이머우 감독의 문화대혁명을 소재로 한 영화의 비극적 서사 전략과 비극 표현 스타일에 대한 분석을 하고자 하였다.
제1장에서는 본 논문의 연구 목적 및 필요성, 연구 방법 및 범위를 설명하고 관련 연구 성과를 정리하였다.
제2장은 대량의 문헌 자료 텍스트를 분석하여 문화대혁명과 비극 영화에 대해 개술하였다.
제3장은 장이머우 감독과 그의 작품 세계에 대한 개요를 서술하고 장이머우 감독의 개인적 상황, 비극 의식의 형성 배경, 문화대혁명을 소재로 한 영화를 자세하게 소개하였다.
제4장은 장이머우의 문화대혁명을 소재로 한 영화 속 비극 주제를 분석하였다.
제5장은 장이머우 감독 영화 <5일의 마중>의 비극적인 서사 공간 설정에 대한 분석이다.
제6장은 장이머우 감독 영화 <5일의 마중>의 비극적인 플롯 및 인물에 대한 분석이다.
제7장은 먼저 장이머우 감독 영화 <5일의 마중>의 영상 언어에 있어 나타나는 비극적 표현에 대한 분석을 하였다.
제8장은 결론으로 두 가지 부분으로 나뉜다. 하나는 본 논문 연구에 대한 총 결론이고 다른 부분은 본 연구의 한계와 전망에 대한 의견이다.
비극은 예술적·미학적 가치가 풍부한 연극 장르로 숭고하고 또 파멸적인 힘으로 사람들의 마음을 위협하기도 한다. 중국의 현대 작가 루쉰(魯迅)은 비극이야말로 인생의 가장 가치 있는 것을 보여주는 것이라고 말했다. 비극 미학에 대한 고증은 관객이 사회나 인간성으로부터 받은 아픔이나 무력함 등 감정의 공감으로 이야기할 수 있다.
문화대혁명은 중국인의 마음속에 항상 비극적이고 어두운 기억으로 자리했으며 비극 영화의 예술적 소재가 되기도 하였다. 문화대혁명 이후 중국의 제3~5세대 영화감독들은 역사를 영상으로 재구현하여, 혹독한 시대가 사람과 사회에 끼친 비극적인 영향을 보여주고자 하였다.
중국 제5세대 감독의 선두주자인 장이머우 감독은 중국과 세계에서 모두 유례없는 영향력을 행사하고 있으며 문화대혁명을 소재로 한 영화에 남다른 애정을 가지고 있다. 그는 나는 이 소재에 미련을 가진다. 왜냐하면 문화대혁명이 발생한 시기는 내가 16살이었던 때부터 26살이 될 때까지였고 이것은 매우 중요한 성장 시대이다. 이것은 나에게 매우 특별한 의의가 있고 나에게 많은 기억과 낙인을 남겨주었다고 말했다.
본 논문은 문화대혁명을 소재로 한 영화 <5일의 마중(归来)>을 중심으로 서사 주제, 서사 공간, 플롯 설정, 인물 조형, 영상 언어 등 측면에서 분석하며, 장이머우 감독의 문화대혁명을 소재로 한 영화의 비극적 서사 전략과 비극 표현 스타일에 대한 분석을 하고자 하였다.
제1장에서는 본 논문의 연구 목적 및 필요성, 연구 방법 및 범위를 설명하고 관련 연구 성과를 정리하였다.
제2장은 대량의 문헌 자료 텍스트를 분석하여 문화대혁명과 비극 영화에 대해 개술하였다.
제3장은 장이머우 감독과 그의 작품 세계에 대한 개요를 서술하고 장이머우 감독의 개인적 상황, 비극 의식의 형성 배경, 문화대혁명을 소재로 한 영화를 자세하게 소개하였다.
제4장은 장이머우의 문화대혁명을 소재로 한 영화 속 비극 주제를 분석하였다.
제5장은 장이머우 감독 영화 <5일의 마중>의 비극적인 서사 공간 설정에 대한 분석이다.
제6장은 장이머우 감독 영화 <5일의 마중>의 비극적인 플롯 및 인물에 대한 분석이다.
제7장은 먼저 장이머우 감독 영화 <5일의 마중>의 영상 언어에 있어 나타나는 비극적 표현에 대한 분석을 하였다.
제8장은 결론으로 두 가지 부분으로 나뉜다. 하나는 본 논문 연구에 대한 총 결론이고 다른 부분은 본 연구의 한계와 전망에 대한 의견이다.
Tragedy is a drama type equipped with artistic and aesthetic values. It often frightens the soul of people with the lofty and destructive power. Just like Lu Xun, a famous modern writer of China, said “tragedy ruins something valuable in our lifetime to show it in front of people.” Relative to comic...
Tragedy is a drama type equipped with artistic and aesthetic values. It often frightens the soul of people with the lofty and destructive power. Just like Lu Xun, a famous modern writer of China, said “tragedy ruins something valuable in our lifetime to show it in front of people.” Relative to comic aesthetic research on audiences’ understanding of humor satire, tragic aesthetics verifies audiences’ resonance with pain and helplessness caused by society or humanity.
However, the ten-year “Great Cultural Revolution” is always the most tragic history and darkest memory in the mind of Chinese people. It also turns into the artistic material of Chinese tragic films. After the Great Cultural Revolution, the 3rd generation, 4th generation, and 5th generation of Chinese directors represented that extreme historical period in the form of images, showed the tragic impacts of the cruel era on society and people, and displayed Chinese people’s tenacious vitality as struggling in the political disaster environment.
As the leader of the 5th-generation directors, Director Yimou Zhang has the unprecedented influence at home and abroad while Yimou Zhang has eyes only for the films with the theme of “the Great Cultural Revolution”. In his opinion, “I am fascinated by such a theme because the Great Cultural Revolution happened in my age of 16-26, which was a very important growth era, showing the special significance, memory and imprint to me.”
From the perspective of tragic theory and film theory, this thesis demonstrated the correlation between films with the theme of “the Great Cultural Revolution” and Chinese tragedy, regarded films with the theme of “the Great Cultural Revolution” like “Lifetimes Living”, “Under the Hawthorn Tree”, and “Coming Home” directed by Yimou Zhang as image texts, centered on “Coming Home” to analyze Yimou Zhang’s films with the theme of “the Great Cultural Revolution” and representative “Coming Home” from the narrative theme, narrative space, plot setting, figure modeling, and image language respectively, and analyzed the tragic narrative strategy and film representation style of films.
This thesis can be divided into eight chapters. Chapter 1 introduced the research purposes, necessity, research methods, and range, and sorted out relevant research achievements.
On the grounds of conducting the text analysis of references, chapter 2 narrated the Great Cultural Revolution and tragic films, analyzed the history of the Great Cultural Revolution and films with the theme of “the Great Cultural Revolution”, introduced tragedy, and demonstrated the relationship between the Great Cultural Revolution and tragic films.
Chapter 3 narrated Yimou Zhang’s directors and his film works, and elaborated personal situation of Yimou Zhang, the formative background of his tragedy consciousness, and film representatives with the theme of “the Great Cultural Revolution.
Chapter 4-Chapter 7 regarded Yimou Zhang’s films with the theme of “the Great Cultural Revolution” as main research samples, mainly analyzed how “Coming Home” can express tragedy in the tragic theme, narrative space, figure plot, and image language, so as to explore the tragic expression style in his films with the theme of “the Great Cultural Revolution”.
Chapter 4 analyzed the tragic narrative theme and strategy in Yimou Zhang’s films with the theme of “the Great Cultural Revolution”.
Chapter 5 analyzed the tragic narrative space setting in “Coming Home”, analyzed tragic space in time-space background, scene space and main space functions, and explored the tragic narrative space style of Director Yimou Zhang.
Chapter 6 analyzed the tragic plot and characters in “Coming Home”, combined the tragic connotation of the plot, analyzed the narrative strategy of the tragic plot, analyzed the tragic performance of characters in the film, and identified the linkage relation between tragic characters and plot.
Chapter 7 analyzed the tragic presentation of image languages in “Coming Home”, analyzed the presentation process of tragedy in images among image languages, frames and music, and visual images, fully understood the tragic functions of the lens, composition, and music in the film, centered on “Coming Home”, and analyzed the social value of films with the theme of “the Great Cultural Revolution.
Chapter 8, as the conclusion part, can be divided into two parts. One part summarized this research. Another part elaborated the research limitations and prospects.
Tragedy is a drama type equipped with artistic and aesthetic values. It often frightens the soul of people with the lofty and destructive power. Just like Lu Xun, a famous modern writer of China, said “tragedy ruins something valuable in our lifetime to show it in front of people.” Relative to comic aesthetic research on audiences’ understanding of humor satire, tragic aesthetics verifies audiences’ resonance with pain and helplessness caused by society or humanity.
However, the ten-year “Great Cultural Revolution” is always the most tragic history and darkest memory in the mind of Chinese people. It also turns into the artistic material of Chinese tragic films. After the Great Cultural Revolution, the 3rd generation, 4th generation, and 5th generation of Chinese directors represented that extreme historical period in the form of images, showed the tragic impacts of the cruel era on society and people, and displayed Chinese people’s tenacious vitality as struggling in the political disaster environment.
As the leader of the 5th-generation directors, Director Yimou Zhang has the unprecedented influence at home and abroad while Yimou Zhang has eyes only for the films with the theme of “the Great Cultural Revolution”. In his opinion, “I am fascinated by such a theme because the Great Cultural Revolution happened in my age of 16-26, which was a very important growth era, showing the special significance, memory and imprint to me.”
From the perspective of tragic theory and film theory, this thesis demonstrated the correlation between films with the theme of “the Great Cultural Revolution” and Chinese tragedy, regarded films with the theme of “the Great Cultural Revolution” like “Lifetimes Living”, “Under the Hawthorn Tree”, and “Coming Home” directed by Yimou Zhang as image texts, centered on “Coming Home” to analyze Yimou Zhang’s films with the theme of “the Great Cultural Revolution” and representative “Coming Home” from the narrative theme, narrative space, plot setting, figure modeling, and image language respectively, and analyzed the tragic narrative strategy and film representation style of films.
This thesis can be divided into eight chapters. Chapter 1 introduced the research purposes, necessity, research methods, and range, and sorted out relevant research achievements.
On the grounds of conducting the text analysis of references, chapter 2 narrated the Great Cultural Revolution and tragic films, analyzed the history of the Great Cultural Revolution and films with the theme of “the Great Cultural Revolution”, introduced tragedy, and demonstrated the relationship between the Great Cultural Revolution and tragic films.
Chapter 3 narrated Yimou Zhang’s directors and his film works, and elaborated personal situation of Yimou Zhang, the formative background of his tragedy consciousness, and film representatives with the theme of “the Great Cultural Revolution.
Chapter 4-Chapter 7 regarded Yimou Zhang’s films with the theme of “the Great Cultural Revolution” as main research samples, mainly analyzed how “Coming Home” can express tragedy in the tragic theme, narrative space, figure plot, and image language, so as to explore the tragic expression style in his films with the theme of “the Great Cultural Revolution”.
Chapter 4 analyzed the tragic narrative theme and strategy in Yimou Zhang’s films with the theme of “the Great Cultural Revolution”.
Chapter 5 analyzed the tragic narrative space setting in “Coming Home”, analyzed tragic space in time-space background, scene space and main space functions, and explored the tragic narrative space style of Director Yimou Zhang.
Chapter 6 analyzed the tragic plot and characters in “Coming Home”, combined the tragic connotation of the plot, analyzed the narrative strategy of the tragic plot, analyzed the tragic performance of characters in the film, and identified the linkage relation between tragic characters and plot.
Chapter 7 analyzed the tragic presentation of image languages in “Coming Home”, analyzed the presentation process of tragedy in images among image languages, frames and music, and visual images, fully understood the tragic functions of the lens, composition, and music in the film, centered on “Coming Home”, and analyzed the social value of films with the theme of “the Great Cultural Revolution.
Chapter 8, as the conclusion part, can be divided into two parts. One part summarized this research. Another part elaborated the research limitations and prospects.
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#장이머우 감독, 비극 영화, 문화대혁명, <5일의 마중>, 비극 서사
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