한국 홈 드라마는 독특한 예술적 매력을 가지고 있으며 한국을 비롯한 여러 국가, 특히 아시아 국가들에 강한 영향을 미치고 있다. 한국 홈 드라마는 서민화 및 생활화 캐릭터 이미지로 한국의 문화 특색을 충분히 보여주었으며, 전 세계가 한국을 이해할 수 있게 했다. 한국의 수 많은 홈 드라마 중 대표작품 중 하나가 <응답하라 1988>이다. 신원호PD의 <응답하라 1988>은 서울 올림픽 등 역사적 배경을 바탕으로 광...
한국 홈 드라마는 독특한 예술적 매력을 가지고 있으며 한국을 비롯한 여러 국가, 특히 아시아 국가들에 강한 영향을 미치고 있다. 한국 홈 드라마는 서민화 및 생활화 캐릭터 이미지로 한국의 문화 특색을 충분히 보여주었으며, 전 세계가 한국을 이해할 수 있게 했다. 한국의 수 많은 홈 드라마 중 대표작품 중 하나가 <응답하라 1988>이다. 신원호PD의 <응답하라 1988>은 서울 올림픽 등 역사적 배경을 바탕으로 광주사건, 부림사건, 전두환 군사정권, 동성동본 결혼 금지, 지강헌 탈주 인질극 사건 등 사회적인 이슈를 담고 있으며, 세계화가 한국 경제사회 발전에 대한 영향을 보여준다. 신원호PD와 시나리오 작가 이우정은 서사 시간의 변화를 드라마와 잘 융합시켜 시청자들로 하여금 한국의 발전 역사를 실감나게 하였고 한국의 문화적 과정도 이해할 수 있게 하였다. <응답하라 1988>은 1980년에서 2000년대 초 한국 사회 발전 변화를 바탕으로 하여 2015년에 만들어졌다. <응답하라 1988>은 시리도록 그리운 그 시절에 대한 섬세한 고찰과 재현을 작품으로 보여주고 있다. 신원호PD는 독특한 서사기법을 통해 작품 속에 사회성과 역사성 및 시대성을 충분히 가미함과 동시에 예능 프로그램의 요소도 융합시켜 드라마의 직접적인 표현 효과를 증가시켰다. 이러한 노력을 통해 특정 그룹에만 한정되었던 향수 드라마가 다양한 젊은 시청자들에게도 인기를 얻었다. <응답하라 1988> 작품은 2015년에 제작하였지만, 중국에서는 여전히 높은 시청률을 기록하고 있다. 중국은 아시아 국가로서 한국과 비슷한 문화적인 배경을 가지고 있다. <응답하라 1988>은 유교문화를 바탕으로 하고 있다. 이는 중국 시청자에게 있어서 문화적인 공감대가 높아 <응답하라 1988>이 중국 시장에서 호평을 받은 이유 중 하나라고 할 수 있다. 한국 홈 드라마 <응답하라 1988>의 시장 가치와 현실적 가치는 중국 홈 드라마 산업 발전에 시사점을 제시하였다. 본 논문은 총 7장으로 나뉘어졌으며, 각 장의 주요 내용은 다음과 같다. 제1장은 본 연구의 목적과 필요성, 연구 방법과 범위를 제시하고, 한국과 해외의 선행연구의 결과를 정리하였다. 제2장은 홈 드라마의 서사학 이론과 서사학의 기원, 발전과 영상 서사, 동화 서사, 인지 서사와 감정 서사에 대해 소개했다. 제3장은 신원호PD의 성장 배경을 소개하고 그의 주요 작품을 분석하면서 홈 드라마 <응답하라 1988>에 초점을 맞췄다. 제4장은 <응답하라 1988>의 역사성, 사회성, 시대성 세 부분으로 요약하였다. 제5장은 한국 홈 드라마 <응답하라 1988>의 스타일 대한 전면적인 분석을 했다. 제6장은 홈 드라마 <응답하라 1988>의 가치 구현과 시사점을 제시하였으며, 특히 중국 홈 드라마 산업에 대한 시사점을 시장 가치와 현실적 가치 측면에서 요약하였다. 제7장은 연구의 결론에 대하여 논술하였으며 연구의 한계점을 요약하고 몇 가지 제안을 제시하였다.
한국 홈 드라마는 독특한 예술적 매력을 가지고 있으며 한국을 비롯한 여러 국가, 특히 아시아 국가들에 강한 영향을 미치고 있다. 한국 홈 드라마는 서민화 및 생활화 캐릭터 이미지로 한국의 문화 특색을 충분히 보여주었으며, 전 세계가 한국을 이해할 수 있게 했다. 한국의 수 많은 홈 드라마 중 대표작품 중 하나가 <응답하라 1988>이다. 신원호PD의 <응답하라 1988>은 서울 올림픽 등 역사적 배경을 바탕으로 광주사건, 부림사건, 전두환 군사정권, 동성동본 결혼 금지, 지강헌 탈주 인질극 사건 등 사회적인 이슈를 담고 있으며, 세계화가 한국 경제사회 발전에 대한 영향을 보여준다. 신원호PD와 시나리오 작가 이우정은 서사 시간의 변화를 드라마와 잘 융합시켜 시청자들로 하여금 한국의 발전 역사를 실감나게 하였고 한국의 문화적 과정도 이해할 수 있게 하였다. <응답하라 1988>은 1980년에서 2000년대 초 한국 사회 발전 변화를 바탕으로 하여 2015년에 만들어졌다. <응답하라 1988>은 시리도록 그리운 그 시절에 대한 섬세한 고찰과 재현을 작품으로 보여주고 있다. 신원호PD는 독특한 서사기법을 통해 작품 속에 사회성과 역사성 및 시대성을 충분히 가미함과 동시에 예능 프로그램의 요소도 융합시켜 드라마의 직접적인 표현 효과를 증가시켰다. 이러한 노력을 통해 특정 그룹에만 한정되었던 향수 드라마가 다양한 젊은 시청자들에게도 인기를 얻었다. <응답하라 1988> 작품은 2015년에 제작하였지만, 중국에서는 여전히 높은 시청률을 기록하고 있다. 중국은 아시아 국가로서 한국과 비슷한 문화적인 배경을 가지고 있다. <응답하라 1988>은 유교문화를 바탕으로 하고 있다. 이는 중국 시청자에게 있어서 문화적인 공감대가 높아 <응답하라 1988>이 중국 시장에서 호평을 받은 이유 중 하나라고 할 수 있다. 한국 홈 드라마 <응답하라 1988>의 시장 가치와 현실적 가치는 중국 홈 드라마 산업 발전에 시사점을 제시하였다. 본 논문은 총 7장으로 나뉘어졌으며, 각 장의 주요 내용은 다음과 같다. 제1장은 본 연구의 목적과 필요성, 연구 방법과 범위를 제시하고, 한국과 해외의 선행연구의 결과를 정리하였다. 제2장은 홈 드라마의 서사학 이론과 서사학의 기원, 발전과 영상 서사, 동화 서사, 인지 서사와 감정 서사에 대해 소개했다. 제3장은 신원호PD의 성장 배경을 소개하고 그의 주요 작품을 분석하면서 홈 드라마 <응답하라 1988>에 초점을 맞췄다. 제4장은 <응답하라 1988>의 역사성, 사회성, 시대성 세 부분으로 요약하였다. 제5장은 한국 홈 드라마 <응답하라 1988>의 스타일 대한 전면적인 분석을 했다. 제6장은 홈 드라마 <응답하라 1988>의 가치 구현과 시사점을 제시하였으며, 특히 중국 홈 드라마 산업에 대한 시사점을 시장 가치와 현실적 가치 측면에서 요약하였다. 제7장은 연구의 결론에 대하여 논술하였으며 연구의 한계점을 요약하고 몇 가지 제안을 제시하였다.
Korean home dramas have unique artistic charm and have strong influence in Korea and other countries, especially Asian countries. Korean home dramas fully demonstrate Korean cultural characteristics by shaping the role of civilians and the narrative mode close to life. Korean dramas let the world kn...
Korean home dramas have unique artistic charm and have strong influence in Korea and other countries, especially Asian countries. Korean home dramas fully demonstrate Korean cultural characteristics by shaping the role of civilians and the narrative mode close to life. Korean dramas let the world know about Korea. The Korean home drama series is a representative of many Korean home dramas. In the works, Director Won-Ho Shin shows historical events such as Seoul Olympic Games, restores social events such as Gwangju Incident, Kulin Incident, Jin Douhuan Military Regime, the same surname and the same origin can not marry, and Chi Jiangxian escaped from prison and took hostages. It also shows the influence of globalization on the economic and social development of South Korea. These events, directed by Won-Ho Shin and written by Li Youting, are ingeniously integrated in the TV series through the change of narrative time, so that the audience can truly feel the history of Korean development and understand the cultural process of Korea. Written in 2015, shows the development and changes of Korean society from 1980s to the early 21st century. The memory called by presents the work through careful textual research and restoration of the times. Director Won-Ho Shin fully integrated sociality, historicity and times into his works through his unique narrative technique. In addition, the integration of elements of variety shows directly enhanced the expression effect of TV dramas, which also made nostalgic works originally targeted at specific groups unexpectedly win the favor of many young audiences. was made in 2015, but it has always enjoyed high ratings in China. China, as an Asian country, has many similar cultures with South Korea. The Confucian culture displayed in the TV series has a high sense of cultural identity for the Chinese audience, which is one of the reasons why won favorable comments in the Chinese market. The market value and practical value of Korean home drama also give inspiration to the development of Chinese home drama industry. This paper consists of seven chapters, and the main contents of each chapter are as follows: The first chapter introduces the purpose, necessity, research methods and scope of this study, and summarizes a large number of research results at home and abroad. The second chapter discusses the narratology theory of home TV series, and expounds the origin, development, image narrative, fairy tale narrative, cognitive narrative and emotional narrative views of narratology. The third chapter discusses the background of the director, analyzes his main works, and discusses the TV drama . The fourth chapter analyzes the historical, social and epochal features of . The fifth chapter makes a comprehensive analysis of the style of Korean family TV series . The sixth chapter reveals the value embodiment and enlightenment of , focusing on the analysis of market value, realistic value and enlightenment to Chinese family TV drama industry. The seventh charpter is the conclusion of the research, summarizing the limitations of the research, and putting forward some suggestions.
Key words: Home drama, Won-Ho Shin, , TV drama industry, Image narration, Value Implementation
Korean home dramas have unique artistic charm and have strong influence in Korea and other countries, especially Asian countries. Korean home dramas fully demonstrate Korean cultural characteristics by shaping the role of civilians and the narrative mode close to life. Korean dramas let the world know about Korea. The Korean home drama series is a representative of many Korean home dramas. In the works, Director Won-Ho Shin shows historical events such as Seoul Olympic Games, restores social events such as Gwangju Incident, Kulin Incident, Jin Douhuan Military Regime, the same surname and the same origin can not marry, and Chi Jiangxian escaped from prison and took hostages. It also shows the influence of globalization on the economic and social development of South Korea. These events, directed by Won-Ho Shin and written by Li Youting, are ingeniously integrated in the TV series through the change of narrative time, so that the audience can truly feel the history of Korean development and understand the cultural process of Korea. Written in 2015, shows the development and changes of Korean society from 1980s to the early 21st century. The memory called by presents the work through careful textual research and restoration of the times. Director Won-Ho Shin fully integrated sociality, historicity and times into his works through his unique narrative technique. In addition, the integration of elements of variety shows directly enhanced the expression effect of TV dramas, which also made nostalgic works originally targeted at specific groups unexpectedly win the favor of many young audiences. was made in 2015, but it has always enjoyed high ratings in China. China, as an Asian country, has many similar cultures with South Korea. The Confucian culture displayed in the TV series has a high sense of cultural identity for the Chinese audience, which is one of the reasons why won favorable comments in the Chinese market. The market value and practical value of Korean home drama also give inspiration to the development of Chinese home drama industry. This paper consists of seven chapters, and the main contents of each chapter are as follows: The first chapter introduces the purpose, necessity, research methods and scope of this study, and summarizes a large number of research results at home and abroad. The second chapter discusses the narratology theory of home TV series, and expounds the origin, development, image narrative, fairy tale narrative, cognitive narrative and emotional narrative views of narratology. The third chapter discusses the background of the director, analyzes his main works, and discusses the TV drama . The fourth chapter analyzes the historical, social and epochal features of . The fifth chapter makes a comprehensive analysis of the style of Korean family TV series . The sixth chapter reveals the value embodiment and enlightenment of , focusing on the analysis of market value, realistic value and enlightenment to Chinese family TV drama industry. The seventh charpter is the conclusion of the research, summarizing the limitations of the research, and putting forward some suggestions.
Key words: Home drama, Won-Ho Shin, , TV drama industry, Image narration, Value Implementation
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