미국 도널드 트럼프(Donald Trump) 대통령이 2017년 취임 이후 처음으로 아시아 순방(2017.11)에 나섰는데, 아시아 순방 중에 인도·태평양 구상(Indo-Pacific Initiative)을 발표하여 주목받았다. 트럼프 대통령의 아시아 순방에 앞서 2017년 11월 백악관은 트럼프 대통령의 순방 목표를 첫째, “북한 비핵화를 위한 국제적 결의와 공조 강화”둘째,“인도·태평양 지역의 자유·개방 증진”셋째, “공정·호혜적인 무역·경제 관행을 통한 미국의 번영”이라고 밝혔다. 민정훈트럼프의 등장과 동북아 안보 〈한국정치외교사논총〉 제39집 2호. 2018.02.p.210 참조(https://www.whitehouse.gov 검색일자:2020.08.29). 트럼프 대통령의 아시아 순방에 관한 상세한 내용은 전재성. “트럼프 대통령의 아시아 순방: 미국의 대 아시아 전략 평가” 〈동아시아연구원 ...
미국 도널드 트럼프(Donald Trump) 대통령이 2017년 취임 이후 처음으로 아시아 순방(2017.11)에 나섰는데, 아시아 순방 중에 인도·태평양 구상(Indo-Pacific Initiative)을 발표하여 주목받았다. 트럼프 대통령의 아시아 순방에 앞서 2017년 11월 백악관은 트럼프 대통령의 순방 목표를 첫째, “북한 비핵화를 위한 국제적 결의와 공조 강화”둘째,“인도·태평양 지역의 자유·개방 증진”셋째, “공정·호혜적인 무역·경제 관행을 통한 미국의 번영”이라고 밝혔다. 민정훈트럼프의 등장과 동북아 안보 〈한국정치외교사논총〉 제39집 2호. 2018.02.p.210 참조(https://www.whitehouse.gov 검색일자:2020.08.29). 트럼프 대통령의 아시아 순방에 관한 상세한 내용은 전재성. “트럼프 대통령의 아시아 순방: 미국의 대 아시아 전략 평가” 〈동아시아연구원 EAI 논평〉2017.11.22. 참조. 이로써 트럼프 행정부의 새로운 동아시아 정책의 단면을 엿볼 수 있다.‘자유롭고 개방된 인도·태평양 지역’(Free and Open In do-Pacific Strategy) ‘자유롭고 개방된 인도·태평양 지역’의 경제발전을 위한 미국 행정부의 전면적 공약에 관해서는 다음을 참조. 이라는 용어는 오바마 정부의 소위아시아로의 회귀(Pivot to Asia), 재균형 정책(Asia's Rebalancing Policy)을 대체하는 표현으로 볼 수 있다. 즉 오바마 정부는 전반적인 축소 전략의 기조 하에 미국의 안보, 경제 전략에 핵심적인 지역으로 부상한 아시아를 상대적으로 중시하고 여기에 정책자원을 더 많이 투입한다는 전략 기조를 세우고 추진 한 바 있다. 전재성 트럼프 대통령의 아시아 순방: 미국의 대 아시아 전략 평가 참조. 트럼프, 시진핑 시대는 미․중관계의 전개에 주변국은 어떻게 대응할 것인가? 대부분의 아시아 국가들은 미. 중 관계 속에서 안보와 경제를 확보해야 하는 입장이다. 미․중 관계의 변화가 자국의 안위와 직결됨을 인식하고 있는 아시아 각국은 자국의 이익을 확보하기 위해 때로는 실리주의 외교를 추진하기도 하고, 미.중 관계의 변화가 지역질서의 불안정 요인으로 작동하지 않도록 하기 위해 다자적인 노력을 병행하기도 한다.
미국 도널드 트럼프(Donald Trump) 대통령이 2017년 취임 이후 처음으로 아시아 순방(2017.11)에 나섰는데, 아시아 순방 중에 인도·태평양 구상(Indo-Pacific Initiative)을 발표하여 주목받았다. 트럼프 대통령의 아시아 순방에 앞서 2017년 11월 백악관은 트럼프 대통령의 순방 목표를 첫째, “북한 비핵화를 위한 국제적 결의와 공조 강화”둘째,“인도·태평양 지역의 자유·개방 증진”셋째, “공정·호혜적인 무역·경제 관행을 통한 미국의 번영”이라고 밝혔다. 민정훈트럼프의 등장과 동북아 안보 〈한국정치외교사논총〉 제39집 2호. 2018.02.p.210 참조(https://www.whitehouse.gov 검색일자:2020.08.29). 트럼프 대통령의 아시아 순방에 관한 상세한 내용은 전재성. “트럼프 대통령의 아시아 순방: 미국의 대 아시아 전략 평가” 〈동아시아연구원 EAI 논평〉2017.11.22. 참조. 이로써 트럼프 행정부의 새로운 동아시아 정책의 단면을 엿볼 수 있다.‘자유롭고 개방된 인도·태평양 지역’(Free and Open In do-Pacific Strategy) ‘자유롭고 개방된 인도·태평양 지역’의 경제발전을 위한 미국 행정부의 전면적 공약에 관해서는 다음을 참조. 이라는 용어는 오바마 정부의 소위아시아로의 회귀(Pivot to Asia), 재균형 정책(Asia's Rebalancing Policy)을 대체하는 표현으로 볼 수 있다. 즉 오바마 정부는 전반적인 축소 전략의 기조 하에 미국의 안보, 경제 전략에 핵심적인 지역으로 부상한 아시아를 상대적으로 중시하고 여기에 정책자원을 더 많이 투입한다는 전략 기조를 세우고 추진 한 바 있다. 전재성 트럼프 대통령의 아시아 순방: 미국의 대 아시아 전략 평가 참조. 트럼프, 시진핑 시대는 미․중관계의 전개에 주변국은 어떻게 대응할 것인가? 대부분의 아시아 국가들은 미. 중 관계 속에서 안보와 경제를 확보해야 하는 입장이다. 미․중 관계의 변화가 자국의 안위와 직결됨을 인식하고 있는 아시아 각국은 자국의 이익을 확보하기 위해 때로는 실리주의 외교를 추진하기도 하고, 미.중 관계의 변화가 지역질서의 불안정 요인으로 작동하지 않도록 하기 위해 다자적인 노력을 병행하기도 한다.
Since the inauguration of the Trump administration, the transition from the'Asia-Pacific rebalancing strategy' to the'Indo-Pacific strategy' is a geopolitical framework beyond Asia-Pacific, restraining China's prominence and restraining China's expansion of influence by relying on the power of allie...
Since the inauguration of the Trump administration, the transition from the'Asia-Pacific rebalancing strategy' to the'Indo-Pacific strategy' is a geopolitical framework beyond Asia-Pacific, restraining China's prominence and restraining China's expansion of influence by relying on the power of allies I want to. The United States' Indo-Pacific strategy is not only the top priority of the Indo-Pacific region, it has clearly stated that China is the US strategic competitor. The intention of the US Indo-Pacific Strategy “China's plan is clear, even though China does not intend to argue with the US over the dominance of global hegemony. This has a direct impact not only on China's foreign policy toward neighboring countries, but also on the smooth implementation of the One-to-One Road Initiative. The United States argues that the One Belt and One Road can make China the leader of the Eurasian continent, and that "China's lead can undermine the sovereignty of many countries in the Indo-Pacific region." For many US strategists, if China continues its geopolitical offensive over the entire Eurasian continent with a one-on-one initiative and gains security and political influence, it will threaten the foundation of US hegemony. The Indo-Pacific strategy is a US anti-threat strategy built against China's “threat. Specifically, the United States composes the East Indian Ocean and the Western Pacific as one strategy, and uses strategic base states, especially India, to check China's geopolitical influence. This not only amplifies anxiety in the South China Sea, but also creates a “security dilemma” by providing the US with a “bill me” to directly or indirectly intervene in the South China Sea issue. In addition, it interferes with and damages the promotion of the one-to-one road, especially the 21st century maritime silk road, hindering the construction of a community of fate in China and neighboring countries. The Indo-Pacific strategy itself is an exclusive initiative that aims not to promote regional integration, but to form a'narrow fence' based on selective partners, but in the sense that it can compensate for the lack of funding for basic infrastructure construction in the region. It is in the same direction and route as the One-to-One Road Initiative. For this reason, China must actively utilize the demands of the neighboring countries of the Indo-Pacific to “rely on the US for security and to lean on China for the economy. Finally, it is necessary to maintain its own line and continue to promote the establishment of a community for humanity. The one-on-one route of harmony and inclusion is in itself the best response to the Indo-Pacific strategy. The progressive realization of the One-to-One Road Initiative to strengthen cooperation with all countries in the Indo-Pacific region, including China, the United States, and India, is of great positive and important significance to the sustainable development of the region and the interaction of the global economy. In short, China should be more confident and inclusive, and actively respond to the various challenges that the US-led Indo-Pacific strategy will bring. If China's methods are appropriate and action is strong enough, the negative impact of the Indo-Pacific strategy on China and the region will be extremely limited, and a peaceful rise of China will be possible.
Since the inauguration of the Trump administration, the transition from the'Asia-Pacific rebalancing strategy' to the'Indo-Pacific strategy' is a geopolitical framework beyond Asia-Pacific, restraining China's prominence and restraining China's expansion of influence by relying on the power of allies I want to. The United States' Indo-Pacific strategy is not only the top priority of the Indo-Pacific region, it has clearly stated that China is the US strategic competitor. The intention of the US Indo-Pacific Strategy “China's plan is clear, even though China does not intend to argue with the US over the dominance of global hegemony. This has a direct impact not only on China's foreign policy toward neighboring countries, but also on the smooth implementation of the One-to-One Road Initiative. The United States argues that the One Belt and One Road can make China the leader of the Eurasian continent, and that "China's lead can undermine the sovereignty of many countries in the Indo-Pacific region." For many US strategists, if China continues its geopolitical offensive over the entire Eurasian continent with a one-on-one initiative and gains security and political influence, it will threaten the foundation of US hegemony. The Indo-Pacific strategy is a US anti-threat strategy built against China's “threat. Specifically, the United States composes the East Indian Ocean and the Western Pacific as one strategy, and uses strategic base states, especially India, to check China's geopolitical influence. This not only amplifies anxiety in the South China Sea, but also creates a “security dilemma” by providing the US with a “bill me” to directly or indirectly intervene in the South China Sea issue. In addition, it interferes with and damages the promotion of the one-to-one road, especially the 21st century maritime silk road, hindering the construction of a community of fate in China and neighboring countries. The Indo-Pacific strategy itself is an exclusive initiative that aims not to promote regional integration, but to form a'narrow fence' based on selective partners, but in the sense that it can compensate for the lack of funding for basic infrastructure construction in the region. It is in the same direction and route as the One-to-One Road Initiative. For this reason, China must actively utilize the demands of the neighboring countries of the Indo-Pacific to “rely on the US for security and to lean on China for the economy. Finally, it is necessary to maintain its own line and continue to promote the establishment of a community for humanity. The one-on-one route of harmony and inclusion is in itself the best response to the Indo-Pacific strategy. The progressive realization of the One-to-One Road Initiative to strengthen cooperation with all countries in the Indo-Pacific region, including China, the United States, and India, is of great positive and important significance to the sustainable development of the region and the interaction of the global economy. In short, China should be more confident and inclusive, and actively respond to the various challenges that the US-led Indo-Pacific strategy will bring. If China's methods are appropriate and action is strong enough, the negative impact of the Indo-Pacific strategy on China and the region will be extremely limited, and a peaceful rise of China will be possible.
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