지하주차장 바닥 무근콘크리트의 균열발생 원인은 콘크리트의 재료적 특성 이외에 무근콘크리트의 표면의 온도와 내면의 온도차로 인하여 컬링 변형 발생 후 차량 이동에 따른 충격하중으로 균열이 발생하게 된다. 또한 배합 및 양생관리 여부에 따라 무근콘크리트 표면 박리, 건조수축균열 등이 발생하기도 한다.
무근콘크리트 마감면의 균열은 단기간 보수가 어려워 시공자와 사용자간의 잦은 하자분쟁 요인이 되기도 한다. 때문에 대다수의 건설사들은 무근콘크리트의 균열 및 하자를 최소화하기 위해 많은 연구를 거듭하고 있다.
본 연구 2 ~ 3장 에서는 균열발생 원인에 대한 이론적 고찰과 더불어 무근콘크리트 균열을 저감시키기 위한 다양한 연구사례를 살펴보고 시공적, 경제적인 관점에서 현업에 적용할 수 있는 사례들을 비교 분석하였다.
제 4장 에서는 기존 연구사례 분석을 통해 균열 저감 성능이 기대되는 콘크리트 배합계획을 결정하고 배합별 실험 결과를 비교 분석하였다. 본 연구에서는 현업에서 주로 사용되고 있는 섬유보강재 2종(나일론, ...
지하주차장 바닥 무근콘크리트의 균열발생 원인은 콘크리트의 재료적 특성 이외에 무근콘크리트의 표면의 온도와 내면의 온도차로 인하여 컬링 변형 발생 후 차량 이동에 따른 충격하중으로 균열이 발생하게 된다. 또한 배합 및 양생관리 여부에 따라 무근콘크리트 표면 박리, 건조수축균열 등이 발생하기도 한다.
무근콘크리트 마감면의 균열은 단기간 보수가 어려워 시공자와 사용자간의 잦은 하자분쟁 요인이 되기도 한다. 때문에 대다수의 건설사들은 무근콘크리트의 균열 및 하자를 최소화하기 위해 많은 연구를 거듭하고 있다.
본 연구 2 ~ 3장 에서는 균열발생 원인에 대한 이론적 고찰과 더불어 무근콘크리트 균열을 저감시키기 위한 다양한 연구사례를 살펴보고 시공적, 경제적인 관점에서 현업에 적용할 수 있는 사례들을 비교 분석하였다.
제 4장 에서는 기존 연구사례 분석을 통해 균열 저감 성능이 기대되는 콘크리트 배합계획을 결정하고 배합별 실험 결과를 비교 분석하였다. 본 연구에서는 현업에서 주로 사용되고 있는 섬유보강재 2종(나일론, 황마)과 고강도콘크리트 제조에 사용되는 폴리카르본산계 고성능AE감수제를 적용하였다.
제 5장 결론에서는 실험결과 분석을 통한 연구의 결과를 요약, 정리하고 경제적·효율적 측면에서 실험 전/후의 결과를 비교 분석하였다.
지하주차장 바닥 무근콘크리트의 균열발생 원인은 콘크리트의 재료적 특성 이외에 무근콘크리트의 표면의 온도와 내면의 온도차로 인하여 컬링 변형 발생 후 차량 이동에 따른 충격하중으로 균열이 발생하게 된다. 또한 배합 및 양생관리 여부에 따라 무근콘크리트 표면 박리, 건조수축균열 등이 발생하기도 한다.
무근콘크리트 마감면의 균열은 단기간 보수가 어려워 시공자와 사용자간의 잦은 하자분쟁 요인이 되기도 한다. 때문에 대다수의 건설사들은 무근콘크리트의 균열 및 하자를 최소화하기 위해 많은 연구를 거듭하고 있다.
본 연구 2 ~ 3장 에서는 균열발생 원인에 대한 이론적 고찰과 더불어 무근콘크리트 균열을 저감시키기 위한 다양한 연구사례를 살펴보고 시공적, 경제적인 관점에서 현업에 적용할 수 있는 사례들을 비교 분석하였다.
제 4장 에서는 기존 연구사례 분석을 통해 균열 저감 성능이 기대되는 콘크리트 배합계획을 결정하고 배합별 실험 결과를 비교 분석하였다. 본 연구에서는 현업에서 주로 사용되고 있는 섬유보강재 2종(나일론, 황마)과 고강도콘크리트 제조에 사용되는 폴리카르본산계 고성능AE감수제를 적용하였다.
제 5장 결론에서는 실험결과 분석을 통한 연구의 결과를 요약, 정리하고 경제적·효율적 측면에서 실험 전/후의 결과를 비교 분석하였다.
The reason why non-reinforced concrete in underground parking lots was cracked is caused by impact load of moving vehicles after curling effects, which is caused by temperature gap between its surface and its floor as well as material properties of the concrete. In addition, depending on the mixing...
The reason why non-reinforced concrete in underground parking lots was cracked is caused by impact load of moving vehicles after curling effects, which is caused by temperature gap between its surface and its floor as well as material properties of the concrete. In addition, depending on the mixing and curing management, defects such as surface peeling of non-reinforced concrete and drying shrinkage cracks would occur. It is difficult to repair cracks in the finished surface of non-reinforced concrete in a short period of time, so it could lead to frequent defect disputes between builders and residents. Therefore, most construction companies are conducting a lot of research to minimize cracks and defects in non-reinforced concrete.
In chapter 2 and chapter 3, this study operated theoretical considerations on the causes of cracks, also it researched various research cases to reduce cracks in non-reinforced concrete, and it compared and analyzed many practical cases that could be applied to the actual fields from a constructional and economic perspective. In Chapter 4, this study determined the concrete mixing plan, expecting crack reduction performance through the analysis of preceding research cases, and it compared and analyzed the experimental results of each mixing plan. This study applied two types of fiber reinforced materials (nylon, jute), mainly used in the field, and also it applied a polycarboxylic acid-based high-range AE water reducer, used in the manufacture of high-strength concrete.
In the conclusion of Chapter 5, this study summarized and arranged the results through the analysis of the experiments, and it compared and analyzed results before and after the experiment in terms of economic and efficiency.
The reason why non-reinforced concrete in underground parking lots was cracked is caused by impact load of moving vehicles after curling effects, which is caused by temperature gap between its surface and its floor as well as material properties of the concrete. In addition, depending on the mixing and curing management, defects such as surface peeling of non-reinforced concrete and drying shrinkage cracks would occur. It is difficult to repair cracks in the finished surface of non-reinforced concrete in a short period of time, so it could lead to frequent defect disputes between builders and residents. Therefore, most construction companies are conducting a lot of research to minimize cracks and defects in non-reinforced concrete.
In chapter 2 and chapter 3, this study operated theoretical considerations on the causes of cracks, also it researched various research cases to reduce cracks in non-reinforced concrete, and it compared and analyzed many practical cases that could be applied to the actual fields from a constructional and economic perspective. In Chapter 4, this study determined the concrete mixing plan, expecting crack reduction performance through the analysis of preceding research cases, and it compared and analyzed the experimental results of each mixing plan. This study applied two types of fiber reinforced materials (nylon, jute), mainly used in the field, and also it applied a polycarboxylic acid-based high-range AE water reducer, used in the manufacture of high-strength concrete.
In the conclusion of Chapter 5, this study summarized and arranged the results through the analysis of the experiments, and it compared and analyzed results before and after the experiment in terms of economic and efficiency.
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