본 연구에서는 셀럽과 셀럽 팬덤이 보여주는 기부활동에 대한 대중의 인식이 개인의 기부동기, 기부경험만족, 기부의도에 미치는 영향을 파악하고자 하며, 이를 통하여 긍정적인 기부문화의 정착을 위한 방안 연구에 목적을 두었다. 이를 연구하기 위하여 문헌고찰을 통해 이론적 개념 및 설문문항, 변수의 조작적 정의, 가설설정을 실시하였으며, 이를 바탕으로 설문지를 구성하여 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 온라인 설문지폼을 활용하여 제작한 후 웨이보, ...
본 연구에서는 셀럽과 셀럽 팬덤이 보여주는 기부활동에 대한 대중의 인식이 개인의 기부동기, 기부경험만족, 기부의도에 미치는 영향을 파악하고자 하며, 이를 통하여 긍정적인 기부문화의 정착을 위한 방안 연구에 목적을 두었다. 이를 연구하기 위하여 문헌고찰을 통해 이론적 개념 및 설문문항, 변수의 조작적 정의, 가설설정을 실시하였으며, 이를 바탕으로 설문지를 구성하여 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 온라인 설문지폼을 활용하여 제작한 후 웨이보, 위챗 등의 SNS를 통해 설문지를 배포하였다. 설문조사는 최근 1년 이내에 기부활동 경험이 있는 중국인 400명을 조사대상자로 선정하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기부활동 인식은 기부동기에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기부동기는 기부의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 기부활동인식이 높아질수록 기부동기에 긍정적인 영향을 미치며, 기부동기가 높아지면 기부의도도 높아진다. 둘째, 기부활동 인식은 기부만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기부만족 역시 기부의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 기부활동 인식이 높아지면 기부만족도 높아지는 것이며, 기부만족이 높아지면 기부의도가 높아진다. 셋째, 기부동기와 기부만족의 매개효과를 살펴본 결과, 기부활동 인식과 기부의도 간의 영향관계에서 기부동기와 기부만족이 각각 유의미한 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 넷째, 기부동기와 기부만족의 조절효과를 살펴본 결과, 기부활동 인식과 기부의도의 영향관계에서 기부동기는 조절효과를 가지고, 기부만족은 조절효과를 가지지 않는 것으로 나타났다. 분석결과를 통하여 셀럽 및 셀럽 팬덤에 대한 기부활동인식이 기부동기, 기부의도, 기부만족에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 셀럽은 대중들에게 영향을 미칠 수 있는 인물이며, 이들의 기부활동인식이 대중들의 기부의도에 영향을 미친다는 것을 확인한 만큼 셀럽의 기부활동이 대중들에게 미치는 영향이 큰 것을 알 수 있다. 기부문화의 정착을 위해 셀럽의 기부활동이 중요 요인이 될 수 있으며, 이를 고려한 기부 캠페인 등을 통해 대중들이 기부에 대하여 긍정적인 인식을 가질 수 있도록 해야할 것이다.
본 연구에서는 셀럽과 셀럽 팬덤이 보여주는 기부활동에 대한 대중의 인식이 개인의 기부동기, 기부경험만족, 기부의도에 미치는 영향을 파악하고자 하며, 이를 통하여 긍정적인 기부문화의 정착을 위한 방안 연구에 목적을 두었다. 이를 연구하기 위하여 문헌고찰을 통해 이론적 개념 및 설문문항, 변수의 조작적 정의, 가설설정을 실시하였으며, 이를 바탕으로 설문지를 구성하여 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 온라인 설문지폼을 활용하여 제작한 후 웨이보, 위챗 등의 SNS를 통해 설문지를 배포하였다. 설문조사는 최근 1년 이내에 기부활동 경험이 있는 중국인 400명을 조사대상자로 선정하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기부활동 인식은 기부동기에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기부동기는 기부의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 기부활동인식이 높아질수록 기부동기에 긍정적인 영향을 미치며, 기부동기가 높아지면 기부의도도 높아진다. 둘째, 기부활동 인식은 기부만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기부만족 역시 기부의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 기부활동 인식이 높아지면 기부만족도 높아지는 것이며, 기부만족이 높아지면 기부의도가 높아진다. 셋째, 기부동기와 기부만족의 매개효과를 살펴본 결과, 기부활동 인식과 기부의도 간의 영향관계에서 기부동기와 기부만족이 각각 유의미한 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 넷째, 기부동기와 기부만족의 조절효과를 살펴본 결과, 기부활동 인식과 기부의도의 영향관계에서 기부동기는 조절효과를 가지고, 기부만족은 조절효과를 가지지 않는 것으로 나타났다. 분석결과를 통하여 셀럽 및 셀럽 팬덤에 대한 기부활동인식이 기부동기, 기부의도, 기부만족에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 셀럽은 대중들에게 영향을 미칠 수 있는 인물이며, 이들의 기부활동인식이 대중들의 기부의도에 영향을 미친다는 것을 확인한 만큼 셀럽의 기부활동이 대중들에게 미치는 영향이 큰 것을 알 수 있다. 기부문화의 정착을 위해 셀럽의 기부활동이 중요 요인이 될 수 있으며, 이를 고려한 기부 캠페인 등을 통해 대중들이 기부에 대하여 긍정적인 인식을 가질 수 있도록 해야할 것이다.
In this study, the public's perception of donation activities by celebrities and celebrity fandom was aimed at identifying the impact of individual donation motivation, satisfaction of donation experience, and donation intention. To study this, theoretical concepts and questionnaires...
In this study, the public's perception of donation activities by celebrities and celebrity fandom was aimed at identifying the impact of individual donation motivation, satisfaction of donation experience, and donation intention. To study this, theoretical concepts and questionnaires, manipulative definitions of variables, and hypotheses were conducted through literature review, and based on them, questionnaires were constructed to conduct surveys. The survey was produced using an online questionnaire form and then distributed through SNS such as Weibo and WeChat. The survey selected 400 Chinese people with experience in donation activities within the last year. To summarize the results of this study, the following are: First, donation activity awareness has been shown to have a positive effect on donation motivation, and donation motivation has a positive effect on donation intent. In other words, the higher the awareness of donation activities, the more positive the motivation for donation, and the higher the motivation for donation, the higher the intention of donation. Second, recognition of donation activities was shown to have a positive effect on donation satisfaction, and donation satisfaction was also shown to have a positive effect on donation intentions. In other words, higher awareness of donation activities increases the satisfaction of donation, and higher satisfaction of donation increases the intention of donation. Third, looking at the mediated effects of donation motivation and donation satisfaction, it was found that donation motivation and donation satisfaction each had a significant mediated effect in the relationship between donation activity awareness and donation intent. Fourth, looking at the adjustment effect of donation motivation and donation satisfaction, it was found that donation motivation has an adjustment effect in the relationship between recognition of donation activities and donation intention, and donation satisfaction has no adjustment effect. Analysis results show that recognition of donation activities for celebrities and celebrities has a positive impact on donation motivation, intention of donation, and satisfaction with donations. Celebrities are people who can influence the public, and as they have confirmed that their perception of donation activities affects the public's willingness to donate, we can see that the celebrity's donation activities have a great impact on the public. In order to establish a donation culture, celebrity donation activities can be an important factor, and the public should have a positive perception of donations through donation campaigns.
In this study, the public's perception of donation activities by celebrities and celebrity fandom was aimed at identifying the impact of individual donation motivation, satisfaction of donation experience, and donation intention. To study this, theoretical concepts and questionnaires, manipulative definitions of variables, and hypotheses were conducted through literature review, and based on them, questionnaires were constructed to conduct surveys. The survey was produced using an online questionnaire form and then distributed through SNS such as Weibo and WeChat. The survey selected 400 Chinese people with experience in donation activities within the last year. To summarize the results of this study, the following are: First, donation activity awareness has been shown to have a positive effect on donation motivation, and donation motivation has a positive effect on donation intent. In other words, the higher the awareness of donation activities, the more positive the motivation for donation, and the higher the motivation for donation, the higher the intention of donation. Second, recognition of donation activities was shown to have a positive effect on donation satisfaction, and donation satisfaction was also shown to have a positive effect on donation intentions. In other words, higher awareness of donation activities increases the satisfaction of donation, and higher satisfaction of donation increases the intention of donation. Third, looking at the mediated effects of donation motivation and donation satisfaction, it was found that donation motivation and donation satisfaction each had a significant mediated effect in the relationship between donation activity awareness and donation intent. Fourth, looking at the adjustment effect of donation motivation and donation satisfaction, it was found that donation motivation has an adjustment effect in the relationship between recognition of donation activities and donation intention, and donation satisfaction has no adjustment effect. Analysis results show that recognition of donation activities for celebrities and celebrities has a positive impact on donation motivation, intention of donation, and satisfaction with donations. Celebrities are people who can influence the public, and as they have confirmed that their perception of donation activities affects the public's willingness to donate, we can see that the celebrity's donation activities have a great impact on the public. In order to establish a donation culture, celebrity donation activities can be an important factor, and the public should have a positive perception of donations through donation campaigns.
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