본 연구는 외국인 근로자들에게 취업의 첫 문턱이자 한국에서의 적응력을 도모하는 중요한 시험인 고용허가제 한국어 능력 시험(EPS-TOPIK: Employment Permit System-Test of Proficiency in Korean)이 평가 도구로서 어느 정도의 타당도를 가지고 있는지를 내용 타당도의 측면에서 연구하는 것에 목적이 있다. 고용허가제 한국어 능력 시험의 내적 평가 기준과 시험 문항 간의 ...
본 연구는 외국인 근로자들에게 취업의 첫 문턱이자 한국에서의 적응력을 도모하는 중요한 시험인 고용허가제 한국어 능력 시험(EPS-TOPIK: Employment Permit System-Test of Proficiency in Korean)이 평가 도구로서 어느 정도의 타당도를 가지고 있는지를 내용 타당도의 측면에서 연구하는 것에 목적이 있다. 고용허가제 한국어 능력 시험의 내적 평가 기준과 시험 문항 간의 상호작용성을 보다 객관적인 기준으로 판별해 한국어 능력 시험의 내용 타당도를 평가하고, 후에 고용허가제 한국어 능력 시험이 평가 도구로써 타당성을 지니는 데에 이바지하고자 한다. 한국 취업을 희망하는 예비 외국인 근로자들에게 고용허가제 한국어 능력 시험은 취업의 첫 관문이자 한국 사회의 일원으로 자리 잡기 위한 필수적인 조건이다. 한국어 능력 시험의 목적과 평가 내용에 맞물려서 외국인 근로자들은 일정 수준의 한국어 능력을 확보해야만 그들의 일상생활과 기본권을 보장받을 수 있으며 본래 목적인 일자리 확보와 더불어 안정적·효율적 근로 생활을 유지할 수 있다. 이에 나아가 한국어 능력 신장은 한국 문화에 대한 이해를 높여 한국 생활에 대한 적응력 또한 길러줄 것이다. 이처럼 외국인 근로자들에게 한국어를 처음으로 배우게 만드는 동기이자 원천인 고용허가제 한국어 능력 시험은 그 지대한 중요성에 비해 평가 방법, 선발 과정 등의 문제로 외국인 근로자들의 객관적인 한국어 능력을 가늠하기 어렵게 만들고 이로 인해 시험의 본래 목적과 달리 외국인 근로자들의 한국어 능력 부족으로 인한 산업 재해또한 심각한 실정이다. 이에 본고는 고용허가제 한국어 능력 시험의 고용허가제 한국어 능력 시험의 공개문제집으로 제공된 읽기 480문항, 듣기 960문항을 기능별 빈도와 텍스트 유형별 빈도로 나누어 고용허가제 한국어 능력 시험이 어느정도의 타당도를 가지고 있는지 내용 타당도를 분석해 보았다. 분석 결과, 내용 타당도 검증 방법이었던 세 가지 사항인 '고용허가제 한국어 능력 시험의 평가 문항에 평가 목적과 내용이 고루 반영되어 있는가?', '평가의 기준이 적절하고 설득적인가?', '평가 문항과 피험자들이 상호작용하는가?'에 대한 답변을 밝힐 수 있었다. 첫 번째 질문인 평가 목적과 내용이 고루 반영되어 있는가에 대한 답은 ‘그렇지 않다.’이다. 읽기와 듣기 문항 모두 평가 목적과 내용이 다소 일상생활에 치우친 양상을 보이고 있으며, 문항의 유형이 대부분 비슷하다는 점이 근거이다. 평가의 기준이 적절하고 설득적인가에 대한 대답은 ‘그렇다.’이다. EPS-TOPIK 공식 홈페이지에 고시되어 있는 평가 기준과 세부 항목 등에 관한 내용은 외국인 근로자들을 위한 한국어 능력 시험에 충분히 타당성 있는 내용이라고 보인다. 마지막으로 상호작용하는가에 대한 답은 ‘일부 문항이 그렇지 않다.’이다. 그림이나 사진으로 이루어진 몇 문항은 일부 그림이나 사진이 판단하기에 애매하고 정확히 무엇을 말하고자 하는지 알기 어려워 평가 문항과 피험자들이 상호작용한다고 볼 수 없기 때문이다. 세계의 글로벌화, 다문화로 국가 간 인구이동이 잦아지며 다양한 방법으로 이주민들을 받아들이고 새로운 시대로의 도약을 시작하는 시대에 들어선 지금은 단기 순환, 단순 기능 인력의 도입 방식을 지향하던 과거의 한국어 능력 시험에서 벗어나 새로운 평가 방식을 도입해야 할 것이다. 이 연구를 통해 고용허가제 한국어 능력 시험이 평가 도구로서 조금 더 변별력 있고 타당성을 지닐 수 있게 되기를 기대한다.
본 연구는 외국인 근로자들에게 취업의 첫 문턱이자 한국에서의 적응력을 도모하는 중요한 시험인 고용허가제 한국어 능력 시험(EPS-TOPIK: Employment Permit System-Test of Proficiency in Korean)이 평가 도구로서 어느 정도의 타당도를 가지고 있는지를 내용 타당도의 측면에서 연구하는 것에 목적이 있다. 고용허가제 한국어 능력 시험의 내적 평가 기준과 시험 문항 간의 상호작용성을 보다 객관적인 기준으로 판별해 한국어 능력 시험의 내용 타당도를 평가하고, 후에 고용허가제 한국어 능력 시험이 평가 도구로써 타당성을 지니는 데에 이바지하고자 한다. 한국 취업을 희망하는 예비 외국인 근로자들에게 고용허가제 한국어 능력 시험은 취업의 첫 관문이자 한국 사회의 일원으로 자리 잡기 위한 필수적인 조건이다. 한국어 능력 시험의 목적과 평가 내용에 맞물려서 외국인 근로자들은 일정 수준의 한국어 능력을 확보해야만 그들의 일상생활과 기본권을 보장받을 수 있으며 본래 목적인 일자리 확보와 더불어 안정적·효율적 근로 생활을 유지할 수 있다. 이에 나아가 한국어 능력 신장은 한국 문화에 대한 이해를 높여 한국 생활에 대한 적응력 또한 길러줄 것이다. 이처럼 외국인 근로자들에게 한국어를 처음으로 배우게 만드는 동기이자 원천인 고용허가제 한국어 능력 시험은 그 지대한 중요성에 비해 평가 방법, 선발 과정 등의 문제로 외국인 근로자들의 객관적인 한국어 능력을 가늠하기 어렵게 만들고 이로 인해 시험의 본래 목적과 달리 외국인 근로자들의 한국어 능력 부족으로 인한 산업 재해또한 심각한 실정이다. 이에 본고는 고용허가제 한국어 능력 시험의 고용허가제 한국어 능력 시험의 공개문제집으로 제공된 읽기 480문항, 듣기 960문항을 기능별 빈도와 텍스트 유형별 빈도로 나누어 고용허가제 한국어 능력 시험이 어느정도의 타당도를 가지고 있는지 내용 타당도를 분석해 보았다. 분석 결과, 내용 타당도 검증 방법이었던 세 가지 사항인 '고용허가제 한국어 능력 시험의 평가 문항에 평가 목적과 내용이 고루 반영되어 있는가?', '평가의 기준이 적절하고 설득적인가?', '평가 문항과 피험자들이 상호작용하는가?'에 대한 답변을 밝힐 수 있었다. 첫 번째 질문인 평가 목적과 내용이 고루 반영되어 있는가에 대한 답은 ‘그렇지 않다.’이다. 읽기와 듣기 문항 모두 평가 목적과 내용이 다소 일상생활에 치우친 양상을 보이고 있으며, 문항의 유형이 대부분 비슷하다는 점이 근거이다. 평가의 기준이 적절하고 설득적인가에 대한 대답은 ‘그렇다.’이다. EPS-TOPIK 공식 홈페이지에 고시되어 있는 평가 기준과 세부 항목 등에 관한 내용은 외국인 근로자들을 위한 한국어 능력 시험에 충분히 타당성 있는 내용이라고 보인다. 마지막으로 상호작용하는가에 대한 답은 ‘일부 문항이 그렇지 않다.’이다. 그림이나 사진으로 이루어진 몇 문항은 일부 그림이나 사진이 판단하기에 애매하고 정확히 무엇을 말하고자 하는지 알기 어려워 평가 문항과 피험자들이 상호작용한다고 볼 수 없기 때문이다. 세계의 글로벌화, 다문화로 국가 간 인구이동이 잦아지며 다양한 방법으로 이주민들을 받아들이고 새로운 시대로의 도약을 시작하는 시대에 들어선 지금은 단기 순환, 단순 기능 인력의 도입 방식을 지향하던 과거의 한국어 능력 시험에서 벗어나 새로운 평가 방식을 도입해야 할 것이다. 이 연구를 통해 고용허가제 한국어 능력 시험이 평가 도구로서 조금 더 변별력 있고 타당성을 지닐 수 있게 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the content validity of the Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea (EPS-TOPIK), an important examination for foreign workers for finding employment and promoting adaptability in Korea, as an evaluation tool. It aims to evaluate the content v...
The purpose of this study is to investigate the content validity of the Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea (EPS-TOPIK), an important examination for foreign workers for finding employment and promoting adaptability in Korea, as an evaluation tool. It aims to evaluate the content validity of EPS-TOPIK by distinguishing its internal evaluation criteria and the interactivity between the test questions on a more objective basis. This study will ultimately contribute to enabling EPS-TOPIK to have validity as an evaluation tool. For prospective foreign workers who wish to get a job in Korea, Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea is the first gateway to employment and an essential condition to become a member of Korean society. In line with the purpose and evaluation of the Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea, foreign workers must secure a certain level of Korean proficiency to ensure their daily lives and basic rights, and to maintain a stable and efficient working life. Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea which is the motivation and source for foreign workers to learn Korean for the first time, makes it difficult to assess foreign workers' objective Korean proficiency compared to its importance. Accordingly, this study analyzed the content validity of EPS-TOPIK by classifying 480 reading questions and 960 listening questions from its open question bank according to their frequency by function and frequency by text type. As a result, the answer to the three criteria for verifying the content validity could be revealed: 'Is the evaluation objective and itscontent reflected in the test questions of EPS-TOPIK?' 'Is the evaluation criteria appropriate and persuasive?' 'Do the test questions and the subjects of the test interact?' To answer the first question, whether the purpose and content of the assessment are evenly reflected is "It's absolutely not so." Both reading and listening questions are somewhat biased toward daily life, and most of the questions are based on the fact that they are similar. The answer to whether the criteria for assessment are appropriate and persuasive is yes. The evaluation criteria and details announced on the official EPS-TOPIK website seem to be sufficiently valid for the Korean language proficiency test for foreign workers. Finally, the answer to whether to interact is 'some questions do not'. Some questions consisting of pictures and photographs are ambiguous to judge, and it is difficult to know exactly what they are trying to say, so evaluation questions and subjects cannot interact. We are truly entering the era of globalization and multiculturalism. it increase population movement between countries and accepting migrants in various ways. Now we start leaping into a new era, a new evaluation method should be introduced, different from the past Korean language proficiency tests. Through this study, we hope that the Korean Language Proficiency Test of the Employment Permit System will have validity and be more discriminative as an evaluation tool.
The purpose of this study is to investigate the content validity of the Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea (EPS-TOPIK), an important examination for foreign workers for finding employment and promoting adaptability in Korea, as an evaluation tool. It aims to evaluate the content validity of EPS-TOPIK by distinguishing its internal evaluation criteria and the interactivity between the test questions on a more objective basis. This study will ultimately contribute to enabling EPS-TOPIK to have validity as an evaluation tool. For prospective foreign workers who wish to get a job in Korea, Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea is the first gateway to employment and an essential condition to become a member of Korean society. In line with the purpose and evaluation of the Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea, foreign workers must secure a certain level of Korean proficiency to ensure their daily lives and basic rights, and to maintain a stable and efficient working life. Employment Permit System-Test of Proficiency in Korea which is the motivation and source for foreign workers to learn Korean for the first time, makes it difficult to assess foreign workers' objective Korean proficiency compared to its importance. Accordingly, this study analyzed the content validity of EPS-TOPIK by classifying 480 reading questions and 960 listening questions from its open question bank according to their frequency by function and frequency by text type. As a result, the answer to the three criteria for verifying the content validity could be revealed: 'Is the evaluation objective and itscontent reflected in the test questions of EPS-TOPIK?' 'Is the evaluation criteria appropriate and persuasive?' 'Do the test questions and the subjects of the test interact?' To answer the first question, whether the purpose and content of the assessment are evenly reflected is "It's absolutely not so." Both reading and listening questions are somewhat biased toward daily life, and most of the questions are based on the fact that they are similar. The answer to whether the criteria for assessment are appropriate and persuasive is yes. The evaluation criteria and details announced on the official EPS-TOPIK website seem to be sufficiently valid for the Korean language proficiency test for foreign workers. Finally, the answer to whether to interact is 'some questions do not'. Some questions consisting of pictures and photographs are ambiguous to judge, and it is difficult to know exactly what they are trying to say, so evaluation questions and subjects cannot interact. We are truly entering the era of globalization and multiculturalism. it increase population movement between countries and accepting migrants in various ways. Now we start leaping into a new era, a new evaluation method should be introduced, different from the past Korean language proficiency tests. Through this study, we hope that the Korean Language Proficiency Test of the Employment Permit System will have validity and be more discriminative as an evaluation tool.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.